της Αγάπης Μαργετίδη
Η πρόσκληση από τη Lidl Ελλάς για επίσκεψη σε ένα από τα παλαιότερα οινοποιεία της Μακεδονίας και συγκεκριμένα σε αυτό του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ευρύτερης Περιοχής Αμυνταίου (ΑΣΕΠΑ), δεν μπορούσε να έρθει σε ιδανικότερη εποχή. Όχι μόνο γιατί το φθινόπωρο στο Αμύνταιο είναι πανέμορφο, αλλά και γιατί σήμερα, την 1η Νοεμβρίου, γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Ξινόμαυρου, τη μοναδική αυτή ποικιλία οίνου η οποία, δικαίως, έχει κερδίσει τους οινόφιλους σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η Lidl Ελλάς, η οποία έχει εγκατασταθεί και εδραιωθεί στη χώρα μας εδώ και 23 χρόνια, έχει χτίσει μακροχρόνιες και ολοένα αυξανόμενες σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με Έλληνες παραγωγούς τοπικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων σπουδαία θέση κατέχουν τα κρασιά : Από τις 70 συνολικά ετικέτες που διαθέτει στα καταστήματά της, τα 50 είναι ελληνικά, ενώ τους τελευταίους 12 μήνες έχει απορροφήσει 4,5 εκατομμύρια φιάλες από τους 5 Έλληνες προμηθευτές με τους οποίους συνεργάζεται σε μόνιμη βάση. Έτσι, η γκάμα των ελληνικών κρασιών μεγαλώνει συνεχώς όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στα καταστήματα της αλυσίδας στο εξωτερικό, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο τους παραγωγούς να αναπτύξουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα.
Μία από αυτές τις συνεργασίες, που ήδη μετρά 10 χρόνια, είναι με τον ΑΣΕΠΑ και, όπως είναι φυσικό, αιχμή της επίσκεψής μας στο Αμύνταιο ήταν η ξενάγηση στο οινοποιείο, όπου μάθαμε πολλά για την σπουδαία αμπελουργική παράδοση της περιοχής, για την διαδικασία παραγωγής και εμφιάλωσης του Ξινόμαυρου και για τη σημασία της διαχείρισης των φυσικών πόρων στην αμπελουργία και την αγροτική ανάπτυξη. Διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι τις υψηλές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας που τηρούνται σε όλη την παραγωγική διαδικασία, ώστε να γνωρίζουμε πως το κρασί που βρίσκουμε στα ράφια των καταστημάτων της Lidl Ελλάς είναι πρώτης ποιότητας.
Ο ΑΣΕΠΑ ξεκίνησε την οινοποιητική του πορεία το 1959, και από το 1972 αναγνωρίζεται επίσημα η αμπελουργική ζώνη του Αμυνταίου με τη διάκριση Π.Ο.Π. Σήμερα αριθμεί περίπου 54 μέλη – αμπελουργούς, οι οποίοι καλλιεργούν 1000 στρέμματα με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων παραγωγής. Το Ξινόμαυρο και το Αμύνταιο ήταν ανέκαθεν συνδεδεμένα, τόσο για την παραγωγή ερυθρών οίνων, όσο και ροζέ, λόγω του χαρακτηριστικού μεσοκλίματος του οροπεδίου. Επιπλέον, η καλλιέργεια του αμπελιού στην ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας ξεπερνά τις δύο χιλιετίες, όπως μαρτυρούν αρχαιολογικά ευρήματα στην ελληνιστική πόλη των Πετρών. Τα ευρήματα της περιοχής και η πατροπαράδοτη λατρεία του Διονύσου και του Αγίου Τρύφωνα στα χριστιανικά χρόνια επιβεβαιώνουν την σχέση αμπελιού και Αμυνταίου. Επιπλέον, στην σύγχρονη ζωή των κατοίκων, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα έθιμα που αναβιώνουν στην περιοχή, προβάλλουν πολύ συχνά τον οίνο.
Η υποδοχή και η φιλοξενία από τα στελέχη της Lidl Ελλάς και αυτά του ΑΣΕΠΑ δεν θα μπορούσε να είναι πιο κατατοπιστική αλλά και πιο θερμή. Σε μια ηλιόλουστη μέρα στην καρδιά του φθινοπώρου, με τα μύρια χρώματα που παίρνει η φύση αυτή την εποχή, με τους καρπούς που χαρίζει απλόχερα και, παράλληλα, με την ιδιαίτερη φροντίδα που είχαν δώσει οι οικοδεσπότες μας, οι λίγες ώρες που περάσαμε εκεί ήταν τόσο γεμάτες, που μας φάνηκαν πολύ περισσότερες.
Όπως μπορείτε να φανταστείτε, δοκιμάσαμε και τα τρία κρασιά που οινοποιεί ο ΑΣΕΠΑ για την εταιρία. Στο απεριτίφ, το παιχνίδι των φυσαλίδων του αφρώδους ημίξηρου ροζέ, η ντελικάτη μύτη, το πλούσιο στόμα και τα ώριμα φρούτα της επίγευσης, ταίριαξαν περίφημα με τα τυριά και τα αλλαντικά (όλα ελληνικά κι όλα από τους παραγωγούς με τους οποίους συνεργάζεται η Lidl Ελλάς) και τα φθινοπωρινά φρούτα.
Η νέα άφιξη στη σειρά των οίνων που παράγει ο ΑΣΕΠΑ για τη Lidl Ελλάς αφορά και πάλι ένα ημίξηρο ροζέ Ξινόμαυρο, όχι αφρώδες αυτή τη φορά, με το όνομα «ξ». Πρόκειται για ένα premium κρασί σε εξαιρετικά φιλική τιμή, σε premium φιάλη με πολύ πρωτότυπη, σύγχρονη και λιτή ετικέτα στην οποία το γράμμα «ξ» έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να παραπέμπει στο "ξ" του Ξινόμαυρου αλλά και στο τιρμπουσόν. Λαμπερό στο μάτι, δροσερό στο στόμα και με την οξύτητα που χαρακτηρίζει το Ξινόμαυρο να εξισορροπείται από τη μετρημένη γλυκύτητα, πίνεται και αυτό στο απεριτίφ, ενώ ταιριάζει όμορφα και με μετρίως καυτερά πιάτα της Ασιατικής κουζίνας.
Στο υπέροχο γεύμα που ακολούθησε οι εκπλήξεις ήταν πολλές. Βρεθήκαμε στο μεγάλο τραπέζι που ήταν στρωμένο με τα χρώματα της φθινοπωρινής φύσης της Μακεδονίας και καλαίσθητα, ταιριαστά σερβίτσια και απολαύσαμε σπεσιαλιτέ της περιοχής από τα χέρια του αγαπητού Βασίλη Καλλίδη, ο οποίος με το κέφι και την όρεξη που τον χαρακτηρίζουν, μαγείρεψε με τα προϊόντα της Lidl Ελλάς, και συγκεκριμένα της σειράς «Νώμα», η οποία συλλέγει εκλεκτά προϊόντα από όλη την Ελλάδα. Ριζότο με άγρια μανιτάρια, σαλάτα με το τοπικό πικάντικο τυρί μπάτζο, μοσχαράκι με κόκκινο κρασί και μέλι, πουρές από σελινόριζα, πιπεριές Φλωρίνης και για το τέλος σοκολατόπιτα με κυδώνια ποσέ σε κόκκινο κρασί. Στο γεύμα απολαύσαμε το εξαιρετικό Réserve κόκκινο ξινόμαυρο κρασί, το τρίτο που παράγει ο ΑΣΕΠΑ για τη Lidl Ελλάς. Βαθύ πορφυρό, πλούσιο στο στόμα, με υψηλή οξύτητα αλλά και φινέτσα, είναι ένα κρασί που θα χαρούμε με τα φαγητά του χειμώνα από εδώ και στο εξής, μέχρι τις πρώτες ανοιξιάτικες ζέστες.
Δεν θα μπορούσα να μην μοιραστώ μαζί σας και την εμπειρία μας από την πρωινή βόλτα στο Κέντρο Προστασίας Λύκου και Λύγκα ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ. Μέσα στη φύση που οργιάζει, τα πρώην αιχμάλωτα ζώα βρίσκουν καταφύγιο και φροντίδα. Οι σημαντικές δράσεις του κέντρου και το έργο των εθελοντών που έχουν στόχο την προστασία της άγριας πανίδας και του φυσικού περιβάλλοντος, είναι παραπάνω από αξιέπαινες.
Αυτά είχα να σας πω για την όμορφη και άκρως διαφωτιστική εκδρομή στο Αμύνταιο και, αφού ευχαριστήσω θερμά τους οικοδεσπότες μας και τα στελέχη της εταιρίας επικοινωνίας Gravity The Newtons που φρόντισαν για την άρτια οργάνωση του ταξιδιού, σπεύδω να γιορτάσω την Παγκόσμια Ημέρα Ξινόμαυρου με ένα ποτήρι δροσερό ροζέ «ξ». Εις υγείαν!