Η «κουτσή Μαρία» κάνει πρώτο θέμα την Αμφίπολη

Όλοι ασχολούνται με την Αμφίπολη και η Κουτσή Μαρία. Και αυτό δεν αρέσει στους αρχαιολόγους. Τι; Όλοι να έχουν άποψη για την επιστήμη τους;
Μιλούσα με μία επιφανή αρχαιολόγο πριν από μέρες, η οποία με απέχθεια σχολίαζε ότι «αδαείς δημοσιογράφοι αλλά και η κουτσή Μαρία έχουν άποψη για την Αμφίπολη- και τι άποψη!». Μα, αυτό εσάς τους αρχαιολόγους σας συμφέρει, αντέτεινα. Γούρλωσε τα μάτια και αναγκάστηκα να εξηγήσω.

Πριν από χρόνια ένας φίλος ζωγράφος προσπαθούσε να με πείσει να κάνουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα μπίζνα. Απώτερος σκοπός του ήταν να μεγαλώσει η ελληνική αγορά τέχνης και να μπορεί να αμείβει τους εγχώριους καλλιτέχνες επαρκώς ώστε να μην αναγκάζονται αυτοί να ξενιτεύονται για να βρίσκουν σοβαρούς συλλέκτες και αξιοπρεπείς γκαλερί. Έλεγε λοιπόν ο φίλος να εκδώσουμε μία φυλλάδα που θα διανέμεται από πολύ φθηνά έως δωρεάν και θα είχε θέμα τα όσα συμβαίνουν στο ελληνικό κύκλωμα τέχνης. «Και ποιον θα ενδιαφέρουν ρε Γιάννη;» τον ρώτησα. «Οι χίλιοι άνθρωποι που ασχολείστε τα ξέρετε έτσι και αλλιώς όλα».

«Εμ, εδώ είναι το κόλπο», είπε ο Γιάννης. «Δεν θα είναι νέα για την τέχνη, αλλά ξεκατίνιασμα για το περιβάλλον της. Θα έχει ίντριγκες του στυλ ‘ο τάδε γκαλερίστας ζήτησε πονηρά ανταλλάγματα από την δείνα ανερχόμενη ζωγράφο για να φιλοξενήσει έκθεσή της’ ή ότι ‘ο τάδε επιτυχημένος ζωγράφος είναι γκέι’. Θα κάνουμε μια Εσπρέσσο της τέχνης. Έτσι θα έρθει κοντά σε αυτή την αγορά ο πολύς κόσμος που πετάει τη σκούφια του για σκάνδαλο». Μου φάνηκε σατανικό και συμφώνησα αμέσως!

Το σχέδιο βέβαια δεν προχώρησε, αφού ο μαξιμαλισμός του ήτνα προφανής, κάτι στο οποίο συνέβαλε και το ότι καταστρώθηκε στη μπάρα ενός μαγαζιού με τη συνοδεία του απαραίτητου αλκοόλ. Ωστόσο, η ιδέα του ήταν σωστή. Το επιβεβαιώνω αυτές τις ημέρες με τα της Αμφίπολης.

Το μαλλιοτράβηγμα Περιστέρη- Παλαγγιά, αλλά και η εθνεγερτική όσο και μάταιη προσδοκία ότι ο τάφος θα είναι του μεγάλου Αλεξάνδρου, έφεραν το θέμα στην πρώτη θέση των τηλεοπτικών δελτίων. Έγινε λαϊκό θέμα συζήτησης και απλώθηκε στην κοινή γνώμη με τον τρόπο που απλώνονται μόνο οι εθνικές μας υπερηφάνειες και οι εθνικές μας τραγωδίες.

Το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης σημαίνει ότι το θέμα «πουλάει». Και όταν ένα θέμα πουλάει, γύρω από αυτό δημιουργείται αγορά. Δείτε την τρέχουσα δημοσκόπηση του In.gr. «Για ποια θέματα πολιτισμού προτιμάτε να διαβάζετε;» λέει το ερώτημα και στις απαντήσεις υπάρχουν επιλογές όπως κινηματογράφος, θέατρο, βιβλία κλπ. Όμως υπάρχει και το «αρχαιολογία» και- μαντέψτε- έρχεται πρώτο με 47% και με συντριπτική διαφορά από το δεύτερο! Ποιος θα το έλεγε! Η αρχαιολογία το βασικό μας πολιτιστικό ενδιαφέρον!

Κατά κανόνα, το κόστος της επιτυχίας είναι ο «λαϊκισμός» που δεν χρειάζεται πάντα να έχει αρνητική χροιά. Χώρια από το συμφέρον των κάθε λογής επιστημόνων, η εκλαΐκευση θα πρέπει να είναι και ζητούμενο της ίδιας της επιστήμης.

Ακόμα και αν αυτό καταστήσει την κουτσή Μαρία συνομιλήτρια διαφόρων ψηλομύτηδων που κάνουν τον ελιτισμό τους επιστημονικό “γαλόνι”.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v