Skroutz.gr: Ένα… online success story

Τριακόσια εξήντα online καταστήματα, παραπάνω από ενάμιση εκατομμύριο προϊόντα και σαράντα επτά χιλιάδες εγγεγραμμένοι χρήστες συντελούν το πιο επιτυχημένο ελληνικό site σύγκρισης τιμών. Μπαίνουμε στα «άδυτα» του Skroutz.gr και συνομιλούμε με έναν από τους αρχικούς συντελεστές του.
Skroutz.gr: Ένα… online success story
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Όταν κάτι ξεκινάει με μεράκι, πρωτοτυπία και διάθεση για σημαντική προσφορά και δεν είναι «ξεπέτα», τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα πετύχει. Σε οποιονδήποτε τομέα. Όταν κάτι τέτοιο συμβαίνει στην Ελλάδα, σε μια χώρα όπου η εξοικείωση των πολιτών με την ηλεκτρονική αγορά του διαδικτύου είναι σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις χώρες του εξωτερικού, τότε πλέον έχουμε να κάνουμε με κάτι που πραγματικά είναι άξιο προσοχής.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και η ιστοσελίδα Skroutz.gr. Οποιοσδήποτε ασχολείται έστω και στο ελάχιστο με τις online αγορές, πιθανότατα θα την έχει προσθέσει ήδη στους σελιδοδείκτες του browser του. Όσοι πρώτη φορά την ακούτε, σας ενημερώνουμε ότι πρόκειται ίσως για την πιο δημοφιλή μηχανή αναζήτησης προϊόντων και σύγκρισης τιμών στο ελληνικό Διαδίκτυο. Βάζοντας στην αναζήτησή του από κινητά και υπολογιστές, μέχρι ηλεκτρικές συσκευές και βιβλία, βρίσκουμε δεκάδες αποτελέσματα από διαφορετικά καταστήματα, ταξινομημένα κατά τιμή, από το φθηνότερο στο ακριβότερο.

Το Skroutz.gr ξεκίνησε ερασιτεχνικά το 2004, από μία ομάδα αποφοίτων Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου, για να εξελιχθεί μέχρι σήμερα σε μία ολοκληρωμένη μηχανή σύγκρισης τιμών με τουλάχιστον πενήντα χιλιάδες μοναδικούς επισκέπτες ημερησίως. Πως επετεύχθη αυτό; Πως ήταν τα πράγματα στην αρχή; Ποια προβλήματα προέκυψαν στην συνέχεια; Είναι όντως αξιόπιστες οι εμφανιζόμενες τιμές; Ποιος μας το εγγυάται αυτό; Τι πλάνα υπάρχουν για το μέλλον; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, και όχι μόνο, βρήκαμε συνομιλώντας με έναν από τους συντελεστές της πραγμάτωσης της πρωτότυπης αυτής ιδέας και πλέον εμπορικό διευθυντή του Skroutz.gr, τον Γιώργο Αυγουστίδη.

Skroutz.gr: Η «γέννηση» μιας μηχανής σύγκρισης τιμών
«Η ιδέα του Skroutz ξεκίνησε από μια ομάδα αποφοίτων Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου το 2004, οι οποίοι ήθελαν να λύσουν ένα δικό τους πρόβλημα. Τους ήταν εξαιρετικά δύσκολο να κάνουν έρευνα αγοράς σε προϊόντα πληροφορικής, λόγω του μεγάλου αριθμού καταστημάτων που εμπορεύονταν τέτοιου είδους προϊόντα. Οπότε έφτιαξαν μια εφαρμογή, με την οποία έμπαιναν σε κάποια site που υπήρχαν στην αγορά, συνέλεγαν τις τιμές με ένα ρομπότ και τις έβαζαν σε μια διαδικασία σύγκρισης έτσι ώστε να βρούνε πολύ γρήγορα πιο είναι το φτηνότερο προϊόν» μας λέει ο κ. Αυγουστίδης για τα πρώτα χρόνια του Skroutz. «Ξεκίνησε με σκοπό κυρίως να ελαχιστοποιήσουν τον χρόνο αναζήτησης των τιμών και αφού είδαν ότι δούλεψε, αποφάσισαν να το βγάλουν στο Διαδίκτυο, ώστε να μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο καθένας. Όλα αυτά με μηδενικό budget και μόνη επένδυση τον χρόνο που χρειάστηκε για την αρχική υλοποίηση», συνεχίζει.

Ο τρόπος συμμετοχής των καταστημάτων στο Skroutz.gr, η προστασία του καταναλωτή και η αξιοπιστία του όλου εγχειρήματος
Εύλογη απορία μας ήταν ο τρόπος με τον οποίον δίδονται οι τιμές των προϊόντων στο site καθώς και το κατά πόσο οι τιμές αυτές όντως ισχύουν. Τα έξοδα αποστολής συμπεριλαμβάνονται στην εμφανιζόμενη τιμή; Πως προστατεύεται ο επισκέπτης του Skroutz.gr και εν δυνάμει καταναλωτής; Ο κ. Αυγουστίδης απαντά:

«Το κάθε κατάστημα μπορεί να συμμετέχει με δύο τρόπους στο Skroutz. Gr. Ο ένας είναι παρέχοντάς μας ένα αρχείο xml, στο οποίο περιλαμβάνεται η πληροφορία των προϊόντων που χρειαζόμαστε για να δείξουμε τα προϊόντα στο site. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν τιμοκατάλογο σε ηλεκτρονική μορφή», μας λέει σχετικά με την «εισαγωγή» των τιμών και συνεχίζει, «σε περίπτωση που το κατάστημα δεν μπορεί να διαθέσει αυτό το αρχείο, τότε υπάρχει ένα crawler, ένα «πρόγραμμα αράχνη», το οποίο πάει στο site του καταστήματος και συλλέγει την πληροφορία. Ο πρώτος τρόπος είναι και αυτός που προτιμάμε, μιας και είναι πιο εύχρηστος».

Όσον αφορά την διαδικασία που χρειάζεται για να «μπει» ένα κατάστημα στην ιστοσελίδα, αυτή αφορά την υπογραφή μιας σύμβασης, όπως μας πληροφορεί. «Αυτό ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το 2007, όπου ίσχυε μια ετήσια συνδρομή, από φέτος η χρέωση γίνεται με το σύστημα “cost per click”. Στην σύμβαση που υπογράφουν τα καταστήματα μαζί μας, υπάρχουν και κάποιοι όροι που αφορούν την προστασία του καταναλωτή και τους οποίους είναι υποχρεωμένα να αποδεχτούν, διαφορετικά δεν μπαίνουν στο Skroutz». Ποιοι είναι αυτοί οι όροι λοιπόν;

«Η σύμβαση περιλαμβάνει έναν νόμο του ελληνικού κράτους, τον 22/51 του 1994, τον νόμο περί προστασίας του καταναλωτή. Αυτός ορίζει τις υποχρεώσεις που έχουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, κατά την διάρκεια της εμπορίας των προϊόντων. Για παράδειγμα, δεν επιτρέπεται η παραπλάνηση του καταναλωτή, δεν μπορεί το κατάστημα να βγάλει μια τιμή ιδιαίτερα χαμηλή, η οποία δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και δεν μπορεί να διατεθεί στον καταναλωτή. Το κατάστημα οφείλει από την στιγμή που θα βγάλει μία τιμή, να δεσμευτεί για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ότι θα παραδώσει το προϊόν σε αυτήν την τιμή. Διαφορετικά παραβιάζει τους όρους της σύμβασης».

Ελάχιστα τέτοια περιστατικά υπήρχαν πάντως, όπως παραδέχεται ο κ. Αυγουστίδης, και δεν είχαν να κάνουν με δόλο. «Τα περισσότερα έγιναν από ανθρώπινα λάθη κατά την διαχείρηση. Ο όγκος των δεδομένων είναι πολύ μεγάλος και αρκετές φορές συναντάμε προβλήματα, σε μικρότερο ή και σε μεγαλύτερο βαθμό. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, υπάρχει μια ομάδα ανθρώπων που ελέγχει τα προϊόντα πριν βγουν online, ελέγχοντας τις τιμές αλλά και την διαθεσιμότητά τους. Έχει συμβεί στο παρελθόν μερικές φορές να βγουν προϊόντα με λανθασμένη τιμή, από διαδικαστικό λάθος. Με την συνεργασία των καταστημάτων τέτοιου είδους προβλήματα προσπαθούμε να τα περιορίσουμε».

Σχετικά με το κατά πόσο οι τιμές είναι «καθαρές» ή περιλαμβάνουν μεταφορικά μας λέει: «Στα προϊόντα που ομαδοποιούνται βάσει μοντέλου, αναγράφονται και τα ενδεικτικά μεταφορικά του κάθε καταστήματος. Στόχος μας είναι να κάνουμε το ίδιο σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Προς το παρόν αυτό γίνεται στα πιο «εμπορικά», όπως υπολογιστές, τηλεοράσεις, κινητά κτλ. Προσπαθούμε να παρέχουμε όλες τις δυνατές πληροφορίες, έτσι ώστε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή να έχει όλα τα αναγκαία δεδομένα πριν προχωρήσει σε μια παραγγελία, κάτι που επιθυμούν και τα καταστήματα που συμμετέχουν στο Skroutz».

Τα καταστήματα εντός του Skroutz, ο λόγος ύπαρξης της συνδρομής και η κάλυψη της αγοράς
Θεωρώντας κάπως υπερβολική την ύπαρξη συνδρομής για την συμμετοχή των καταστημάτων στην ιστοσελίδα, ρωτήσαμε τον κ. Αυγουστίδη για τον λόγο της ύπαρξης της. Όπως μας πληροφόρησε: «Τα καταστήματα με τα οποία συνεργαζόμαστε είναι τριακόσια εξήντα και κάθε μήνα μπαίνουν ακόμα είκοσι πέντε περίπου».

«Η συνδρομή έχει μπει για δύο βασικούς λόγους. Αφενός για να καλυφθούν τα έξοδα που γίνονται από την πλευρά της εταιρείας, οι servers, τα Firewall, όλα τα προγράμματα προστασίας, καθώς και η ομάδα διαχείρησης - ελέγχου προϊόντων, αφετέρου για να υπάρξει μια πιο επαγγελματική συνεργατική σχέση. Όταν υπάρχει συνδρομή τότε και οι δύο πλευρές έχουν απαιτήσεις η μία από την άλλη».

Από τα παραπάνω, αντιλαμβανόμαστε ότι οι εταιρείες που βγαίνουν στην αναζήτηση των προϊόντων που θα κάνουμε στο Skroutz, δεν καλύπτουν όλο το φάσμα της ελληνικής αγοράς, αλλά κυρίως ένα μέρος του, το οποίο έχει έρθει σε διακανονισμό με την ιστοσελίδα. Μήπως αυτό δεν είναι προς όφελος του καταναλωτή; Ο κ. Αυγουστίδης μας διαβεβαιώνει:

«Τα καταστήματα που είναι στο Skroutz, σε γενικές γραμμές πιάνουν όλη την γκάμα της αγοράς. Θα δείτε ότι είναι από μεγάλα καταστήματα και μεγάλες επιχειρήσεις, μέχρι μικρές επιχειρήσεις της επαρχίας, οι οποίες και αυτές μπορούν να δώσουν προϊόντα σε πολύ καλές τιμές. Σε γενικές γραμμές, δεν χάνεις την καλύτερη τιμή. Είναι τόσο διαφορετικά τα μεγέθη των καταστημάτων που αυτό που ψάχνεις θα το βρεις και με τους καλύτερους όρους».

Η «εξέλιξη» των online αγορών στην Ελλάδα και η συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού
Όπως είναι γνωστό, η χώρα μας βρίσκεται αρκετά πίσω σε θέματα αγορών μέσω Internet, με αρκετό κόσμο να μην είναι εξοικειωμένος πλήρως με την ιδέα της online αγοράς και να παρουσιάζεται αρκετά διστακτικός.

«Η κίνηση των online αγορών έχει αυξηθεί εκπληκτικά», διαπιστώνει ο κ. Αυγουστίδης. «Το Skroutz συγκεκριμένα, από τα μέσα του 2008, μέχρι και το 2009 κατάγραψε μέσω google analytics τριάμισι εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες. Αυτό ισοδυναμεί με το ένα τρίτο του ελληνικού πληθυσμού! Ο κόσμος πια συμβουλεύεται πολύ το internet για να κάνει τις αγορές του, αν και είναι ακόμα κάπως διστακτικός στο να ολοκληρώσει την αγορά online».

«Έχουμε μάθει τόσα χρόνια να είμαστε περισσότερο επικοινωνιακοί. Οι καταναλωτές παίρνουν τηλέφωνο, συνομιλούν με τους πωλητές και ενίοτε το παραγγέλνουν τηλεφωνικά. Φοβούνται λίγο την χρήση της πιστωτικής, αλλά παρ’όλα αυτά το ποσοστό των online αγορών έχει ανέβει αισθητά σε σχέση με παλαιότερα χρόνια».

Τo Skroutz του… μέλλοντος
Κάθε τι επιτυχημένο, οφείλει – στον εαυτό του πρωτίστως και στη συνέχεια σε αυτούς που απευθύνεται - να συνεχίσει να εξελίσσεται και να γίνεται ακόμα καλύτερο. Όπως μάθαμε λοιπόν, η ιστοσελίδα επιφυλάσσει πολλά ακόμα… καλούδια στους επισκέπτες της για το μέλλον.

«Τον τελευταίο καιρό, έχει μπει στην μηχανή της αναζήτησης suggestion. Δηλαδή όταν κάποιος ξεκινάει μια αναζήτηση, η εφαρμογή του προτείνει με βάση την λέξη που έχει γράψει, κάτι πιο στοχευόμενο. Πιο δημοφιλές. Επίσης, δημιουργήθηκε μία νέα ενότητα που θα έχει μόνο βιβλία, τα οποία ομαδοποιούνται πλέον με βάση τον τίτλο και τον συγγραφέα τους. Έτσι θα δώσουμε περισσότερο ώθηση στο συγκεκριμένο προϊόν, που μέχρι τώρα ήταν χαώδες λόγο όγκου». Και οι προσθήκες όπως φαίνεται δεν σταματούν εδώ.

«Από τον Απρίλιο, έχουμε βγάλει μια εφαρμογή που απευθύνεται σε επιχειρήσεις που δεν είχαν μέχρι τώρα πρόσβαση στο Διαδίκτυο, δεν είχαν δηλαδή online κατάστημα. Λέγεται skroutz store και είναι ένα εργαλείο με το οποίο μπορεί κάποιος να φτιάξει το e-shop του online, χωρίς την ανάγκη αγοράς εφαρμογής και δημιουργίας εικαστικών», μας λέει και συνεχίζει: «με αυτόν τον τρόπο δίνουμε μια ώθηση στα ‘καταστήματα της γειτονιάς’ να μπουν στο Διαδίκτυο, χωρίς αναγκαστικά να είναι και μέρος του Skroutz.gr».

Τέλος, είναι στα σκαριά και η δημιουργία ενός group χρηστών, ενός club, το οποίο υπό την επίβλεψη των administrators του site θα μπορεί να έχει επιπλέον προνόμια από τις εταιρείες.

«Περιθώρια υπάρχουν πολλά αρκεί να υπάρχει και μεράκι...»

...διαπιστώνει όταν τον ρωτάμε για την επιτυχία αντίστοιχων προσπαθειών σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Όλες οι νέες ιδέες που ξεκινάνε με «μεράκι» και θέληση για πρωτότυπη δουλειά έχουν μεγάλη πιθανότητα επιτυχίας. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι τέτοιου είδους προσπάθειες στο διαδίκτυο παγκοσμίως, συνήθως κερδίζουν τις εντυπώσεις και εξελίσσονται σταδιακά σε ιδανικές και κερδοφόρες επιχειρήσεις. Θεωρώ λοιπόν ότι αν πραγματικά σε κάποιον αρέσει αυτό που κάνει και το κυνηγάει έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να επιτύχει. Είμαι επιφυλακτικός για την επιτυχία που μπορεί να έχουν προσπάθειες που ξεκινάνε με μόνο στόχο το οικονομικό όφελος», μας λέει.

«Έτσι ξεκίνησε και το Skroutz, με την «πλάκα» τριών ανθρώπων που ήθελαν να γλιτώσουν μια ώρα χρόνου για να αγοράσουν ένα προϊόν. Το Skroutz έχει αλλάξει επτά φορές από την στιγμή που ξεκίνησε. Καμία από αυτές δεν έγινε με την λογική του κέρδους, αλλά για να γίνει ακόμα καλύτερη η μηχανή και να εξυπηρετεί περισσότερο τον καταναλωτή».

Και ολοκληρώνει λέγοντας: «Τα πρώτα χρόνια δεν υπήρχε χρηματική αμοιβή για κανένα από εμάς. To κάναμε επειδή μας άρεσε να το κάνουμε και ακόμα μας αρέσει. Το μεγαλύτερο κέρδος της εταιρείας είναι ότι ακούμε καλά λόγια από τον κόσμο. Το οικονομικό το βρίσκεις αργά ή γρήγορα, το να σε μαθαίνει ο κόσμος και να σου λέει μπράβο, είναι η καλύτερη ανταμοιβή».
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v