Γιώργος Σαλιάρης Φασσέας: Ο Έλληνας Mr. Google μιλά στο In2life

Πίσω από κάθε μεγάλο άνδρα υπάρχει μία σημαντική κυρία. Τι υπάρχει, όμως, πίσω από την Google, την νούμερο ένα μηχανή αναζήτησης παγκοσμίως; Ο κύριος Φασσέας μιλά για το ίντερνετ στην Ελλάδα, το μέλλον της Google και αποκαλύπτει μυστικά που θα κάνουν τα sites σας να... πετάνε.
του Δημήτρη Γλύστρα

Δύσκολα θα βρει κανείς επιχειρηματία κάτω των 60 που δεν ζηλεύει το επιχειρηματικό μοντέλο της Google. Η εταιρία που έδωσε και δίνει την ευκαιρία σε χρήστες και διαφημιστές να είναι ικανοποιημένοι από το διαδίκτυο δεν σταματά να εξελίσσεται. Τι προκλήσεις μπορεί να αντιμετωπίζει ένας τέτοιος κολοσσός και πόσο "δελεαστική" είναι η προοπτική να καταστεί η διασημότερη αρχική σελίδα ένα ακόμη e-μονοπώλιο; Ο άνθρωπος πίσω από το ελληνικό Google αποκαλύπτει τον τρόπο δουλειάς και τις φιλοδοξίες του δημοφιλέστερου site.    

Κύριε Φασσέα, πώς θα περιγράφατε την Google;
Η αποστολή της Google είναι να καθιστά τις παγκόσμιες πληροφορίες διαθέσιμες και χρήσιμες σε όλο τον κόσμο. Και αυτό είναι κάτι που επιδιώκουμε και επιτυγχάνουμε με διάφορους τρόπους, βοηθώντας για παράδειγμα τις επιχειρήσεις να αποκτήσουν οnline παρουσία με τα δωρεάν εργαλεία που προσφέρουμε ή επιτρέποντας σε οποιονδήποτε χρήστη του διαδικτύου να πει μια ιστορία στο Internet. Πάνω από όλα η Google διατηρεί στο επίκεντρο της δραστηριότητάς της τους χρήστες και έχει ως στόχο να δημιουργεί καινοτομικά προϊόντα που ικανοποιούν τις ανάγκες τους.

Τι είναι αυτό που έκανε τη Google παγκόσμιο ηγέτη; Όταν ξεκίνησε είχε πολύ δρόμο έως την κορυφή. Ποια είναι τα στοιχεία που την έκαναν να ξεχωρίσει;
Για τη Google η ουσία ήταν πάντα να δημιουργεί καινοτομία. Θα έλεγα ότι η καινοτομία είναι στο DNA μας. Βασιζόμενη λοιπόν σε αυτό το χαρακτηριστικό από την έναρξη λειτουργίας της η Google αναζητά νέους τρόπους για να εξελίσσει την εμπειρία των χρηστών online. Πιστεύω τελικά ότι οι ικανοποιημένοι χρήστες είναι το στοιχείο που ωθεί την ανάπτυξη της Google. 

Μοιάζει σαν η φιλοσοφία του Google να βασίζεται σε «win- win» μοντέλα όσον αφορά τους χρήστες, την εταιρία, αλλά και τρίτα μέρη. Πόσο πραγματική είναι αυτή η εταιρική εικόνα και πόσο «απωθημένη» είναι η κερδοσκοπική πτυχή της Google;
Όπως σας ανέφερα, προτεραιότητά μας είναι οι χρήστες. Καταρχήν επικεντρωνόμαστε στη δημιουργία καινοτομικών προϊόντων και στη συνέχεια αναζητούμε τρόπους για κερδίσουμε από αυτά. Η δραστηριότητα της Google στον τομέα της διαφήμισης βασίζεται στην αρχή ότι κάθε διαφημιστικό μήνυμα πρέπει να προσφέρει τις κατάλληλες πληροφορίες, στον κατάλληλο άνθρωπο, την κατάλληλη στιγμή. Αυτό ήταν μια μεγάλη πρόκληση για εμάς, όμως πλέον είναι εφικτό.

Είδαμε στο παρελθόν ότι το δέλεαρ για μονοπωλιακές πρακτικές όταν είσαι ο «Βασιλιάς» είναι μεγάλο. Ανησυχείτε στην Google για μια τέτοια τροπή του επιχειρηματικού σας μοντέλου;
Η Google έχει μεγαλώσει, αλλά ο κεντρικός της στόχος παραμένει πάντα ο ίδιος: η παροχή καινοτόμων προϊόντων που βοηθούν τη ζωή μας να γίνει καλύτερη. Αυτό προϋποθέτει και τη διαφήμιση αλλά και τα προϊόντα αναζήτησης τα οποία προωθούν την οικονομική ανάπτυξη για τις τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Έχουμε δεσμευθεί στο να είμαστε ανοικτοί όσον αφορά στην ανάπτυξη software. Πιστεύουμε ότι με το να τοποθετούμε την πληροφορία στα χέρια των χρηστών, τους δίνουμε μεγαλύτερη δυνατότητα επιλογής, περισσότερη ελευθερία και εν κατακλείδι μεγαλύτερη δύναμη. Σε οποιονδήποτε τομέα λειτουργούμε, είτε πρόκειται για διαφήμιση αναζήτησης είτε για e-mail είτε για τον browser που λανσάραμε πρόσφατα, οι χρήστες έχουν εύκολη πρόσβαση στον αντίστοιχο ανταγωνιστή.

Παρόλο που πολλές φορές η επιλογή των χρηστών μπορεί να είναι δύσκολη, αυτό για εμάς είναι σημαντικό γιατί αυτό ακριβώς είναι που προωθεί την καινοτομία και που κρατάει την Google αλλά και οποιονδήποτε άλλον σε κατάσταση εγρήγορσης. 

Πώς βλέπετε την εικόνα του Internet στην Ελλάδα;
Οι Έλληνες χρησιμοποιούν το internet περισσότερο από ότι το χρησιμοποιούσαν πριν, αλλά ακόμα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης όσον αφορά στη χρήση του Internet τόσο από τους καταναλωτές για λόγους αναζήτησης, όσο και από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για λόγους διαφήμισης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Δεν μιλάμε μόνο για το πώς μπορεί να επωφεληθεί η Google από αυτό αλλά και για το πώς μπορούν να επωφεληθούν γενικότερα οι Έλληνες χρήστες του διαδικτύου.

Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τις εταιρείες να μεταβούν στο διαδίκτυο και δεν χρειάζεσαι ένα διδακτορικό στην Πληροφορική ή έναν πακτωλό χρημάτων για να το καταφέρεις αυτό. Η διαφήμιση στο διαδίκτυο μπορεί να μοιάζει με δύσκολη υπόθεση για έναν ιδιοκτήτη μικρομεσαίας επιχείρησης – υπάρχει τόση πληροφόρηση και τόσες επιλογές που είναι πολύ εύκολο να σε κατακλείσουν και να καταλήξεις στο τέλος χωρίς να έχεις κάνει απολύτως τίποτα. Παρόλα αυτά, το να ξεκινήσεις από χαμηλά και σταδιακά μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επωφελές. Υπάρχουν κάποια εξαιρετικά και εύκολα στη χρήση εργαλεία όσον αφορά τη μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο διαδίκτυο όπως για παράδειγμα το Google Sites- το δωρεάν εργαλείο για την κατασκευή sites ή το AdWords που βοηθά στην online αναζήτηση:
Για να αποκτήσει μια επιχείρηση (που δεν έχει χρήματα να επενδύσει σε μία επαγγελματική λύση) σελίδα στο διαδίκτυο, μπορεί να χρησιμοποιήσει δωρεάν εργαλεία για να τη φτιάξει μόνη της. Τα εργαλεία αυτά θα επιτρέψουν στην εταιρεία να επιλέξει τη διεύθυνση της ιστοσελίδας (γνωστή ως URL) και συχνά θα φιλοξενήσουν και θα λειτουργήσουν το εταιρικό site δωρεάν. Επίσης, υπάρχουν έτοιμα sites στις εφαρμογές Google Sites (www.google.com/sites) και Blogger (www.blogger.com)
• Αν η εταιρεία έχει ήδη το δικό της site μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες μέσω της αναζήτησης και να βελτιώσει την κατάταξη του με τη χρήση του Webmaster Tools (http://www.google.com/webmasters/). Οι μηχανές αναζήτησης καθοδηγούν τους καταναλωτές σε ιστοσελίδες που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να ανακαλύψουν μόνοι τους, καθώς επίσης και σε σχετικά προϊόντα που οι ίδιοι επιθυμούν να αγοράσουν
Η προσέγγιση των καταναλωτών μπορεί να γίνει μέσω της διαφήμισης χρησιμοποιώντας το AdWords (http://adwords.google.com/)
• Η εταιρεία μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει τεχνολογικά προηγμένα εργαλεία όπως το Analytics για να μετράει την επισκεψιμότητα και την κίνηση στο site της ή το Website Optimizer

Ποιες πτυχές της καθημερινότητάς μας προβλέπετε ότι θα επηρεαστούν στη συνέχεια από το διαδίκτυο;
Προσφέροντας τη δυνατότητα στον καθένα να αναζητά τις πληροφορίες που θέλει, η Google δημιουργεί οικονομικές ευκαιρίες για όλο τον κόσμο, ενισχύοντας την «κίνηση» στο διαδίκτυο, τις αναζητήσεις των καταναλωτών και κατ’ επέκταση τα έσοδα που προέρχονται από διαφήμιση και τις πωλήσεις. Παρόλο που παλαιότερα το Internet αφορούσε κυρίως στις αναζητήσεις, πλέον μία πολύ βασική πτυχή του είναι η επικοινωνία. Κάθε προσωπική ή επαγγελματική επαφή, παλαιότερα απαιτούσε πολλαπλά τηλεφωνήματα, ανταλλαγή εγγράφων, κλπ. Σήμερα αυτό που ονομάζουμε cloud computing μεταφέρει όλες αυτές τις ενέργειες μας στο Internet.

Διατηρώντας λοιπόν όλες τις πληροφορίες μας online αυξάνουμε σημαντικά την ευελιξία μας και τη δυνατότητα πρόσβασης. Ένα απλό παράδειγμα, είναι οι υπηρεσίες όπως το Gmail που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στο e-mail τους από οπουδήποτε. Το Cloud computing σημαίνει επίσης ότι μπορεί κανείς να συνεργάζεται με τους συναδέλφους του σε πραγματικό χρόνο, ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται. Όλα αυτά δεν ήταν εφικτά τα προηγούμενα χρόνια. 

Λέγαμε με φίλους ότι όταν τελικά η πληροφορία γίνεται δυνάμει προσβάσιμη σε όλους, το πλεονέκτημα το έχει εκείνος που ξέρει πώς να την αναζητήσει. Όσο όμως ο όγκος της πληροφορίας μεγαλώνει, οι μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να εξελίσσονται- μια που οι υπερ-χρήστες σπανίζουν. Πώς θα φανταζόσασταν την εξέλιξη των μηχανών αναζήτησης;
Το διαδίκτυο και οι μηχανές αναζήτησης επηρέασαν μαζικά τους ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο και θα συνεχίσουν να τους επηρεάζουν. Το διαδίκτυο αλλά και ο τρόπος αναζήτησης των χρηστών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με την πληροφόρηση. Συνηθίσαμε πλέον να έχουμε πολύ εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες από όλον τον κόσμο, ανεξάρτητα από το αν αφορά την πολιτική, τη διασκέδαση, τον πολιτισμό, την επιχειρηματικότητα, την υγειονομική περίθαλψη, το περιβάλλον και οποιοδήποτε άλλο θέμα.
 
Όπως έχει πει και η Marissa Meyer, οι μηχανές αναζήτησης σε 10 χρόνια από τώρα θα είναι κατά πολύ ανώτερες αυτών που υπάρχουν σήμερα. Αυτό διαπιστώνεται και από το γεγονός του ότι η ίδια η Google βελτιώνεται μέρα με τη μέρα. Δουλεύουμε συνεχώς για τη βελτίωση και το χτίσιμο της ποιότητας αναζήτησης και πραγματοποιούμε αλλαγές στον αλγόριθμο αναζήτησης σχεδόν καθημερινά. Η ερώτηση στην ουσία δεν είναι αν η αναζήτηση θα γίνει καλύτερη, αλλά το πώς θα γίνει καλύτερη.

Προσωπικά πιστεύω ότι έχουμε να διανύσουμε ακόμα πολύ δρόμο γιατί ακόμα και αυτό καθαυτό το αντικείμενο της αναζήτησής μας αλλάζει και εξελίσσεται, μερικές γραμμές κειμένου ή η ιστοσελίδα μιας εταιρείας δεν είναι πια αρκετά – μπορεί να ήταν δέκα χρόνια πριν αλλά όχι σήμερα. Οι άπειρες εφαρμογές, τα videos, οι εικόνες αλλά και πολλά άλλα, κάνουν την αναζήτηση μας ακόμα πιο δύσκολη καθημερινά. Ως χρήστης, η ιδανική μηχανή αναζήτησης για μένα θα ήταν απλή: «Το σκέφτομαι και το βρίσκω στην οθόνη μου», αλλά θεωρώ ότι θα πρέπει να περιμένω πολύ καιρό ακόμα μέχρι να συμβεί αυτό! 

Αν δεν είχατε ή αν δεν έχετε «αρχική σελίδα» στον προσωπικό υπολογιστή το Google ποια θα είχατε και γιατί;
To news.google.com όχι όμως γιατί βλέπεις τα σημαντικότερα νέα αλλά επειδή έχει το Google Search Box πάνω-πάνω!
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v