Τι τρώμε τη Μεγάλη Παρασκευή;
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ημέρα απόλυτης κατάνυξης και νηστείας. Το τραπέζι ακολουθεί τη σιωπή και τη λιτότητα της ημέρας, με φαγητά που φέρουν ισχυρούς συμβολισμούς.

Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ημέρα απόλυτης κατάνυξης και νηστείας. Το τραπέζι ακολουθεί τη σιωπή και τη λιτότητα της ημέρας, με φαγητά που φέρουν ισχυρούς συμβολισμούς.
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ίσως η πιο αυστηρή και φορτισμένη ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας. Είναι η μέρα της κορύφωσης του Θείου Δράματος, της Σταύρωσης του Χριστού, και θεωρείται ημέρα απόλυτου πένθους και περισυλλογής. Δεν χτυπούν καμπάνες χαρμόσυνα, δεν τελούνται Θείες Λειτουργίες, δεν ακούγεται μουσική, δεν πραγματοποιούνται κοινωνικές εκδηλώσεις. Η σιωπή και η πνευματικότητα διαποτίζουν κάθε πτυχή της ημέρας, και το τραπέζι δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.
Στη χριστιανική παράδοση, η διατροφή της Μεγάλης Παρασκευής είναι ίσως η πιο αυστηρά νηστήσιμη ολόκληρης της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι πιστοί αποφεύγουν κάθε ζωικό προϊόν, ακόμη και το λάδι. Δεν καταναλώνεται κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά, αυγά, και σε πολλές περιπτώσεις ούτε λάδι. Το φαγητό είναι απλό, συμβολικό και συνήθως κρύο, για να μη γίνει καν χρήση της φωτιάς. Η απλότητα αυτή αντανακλά όχι μόνο το πένθος για τον Εσταυρωμένο, αλλά και την ταπεινότητα που καλείται να δείξει ο άνθρωπος μπροστά στο Θείο Πάθος.
Παραδοσιακά, την ημέρα αυτή καταναλώνονται ελιές, τουρσιά, χαλβάς, ταραμάς (αν και κάποιοι τον αποφεύγουν λόγω του λαδιού ή των ιχθυοπροϊόντων), φρούτα, ψωμί και όσπρια βραστά χωρίς λάδι. Σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας, η κατανάλωση ξιδάτου φαγητού —όπως φακές με ξίδι— έχει συμβολικό χαρακτήρα: θυμίζει το ξίδι που δόθηκε στον Χριστό όταν διψούσε στον Σταυρό.
Η νηστεία της Μεγάλης Παρασκευής δεν είναι απλώς ένας θρησκευτικός κανόνας· είναι μια βαθιά ριζωμένη συνήθεια που συνδέεται με την ορθόδοξη χριστιανική ταυτότητα, αλλά και με τις λαϊκές δοξασίες. Για παράδειγμα, σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, η γιαγιά της οικογένειας ήταν εκείνη που φρόντιζε το λιτό τραπέζι της ημέρας, συχνά με δάκρυα στα μάτια, θεωρώντας ότι ακόμα και η κουζίνα έπρεπε να «συμμετάσχει» στο πένθος.
Υπάρχουν και πιο αυστηρές εκδοχές της νηστείας: κάποιοι πιστοί επιλέγουν πλήρη αποχή από την τροφή μέχρι την Αποκαθήλωση, ή ακόμη και μέχρι την πρώτη Ανάσταση το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου. Αυτές οι πρακτικές, αν και λιγότερο διαδεδομένες σήμερα, δείχνουν τη δύναμη της παράδοσης και την επιθυμία για ουσιαστική συμμετοχή στο θρησκευτικό βίωμα.
Η διατροφή της Μεγάλης Παρασκευής μας καλεί σε μία εσωτερική παύση. Μέσα από την απουσία της απόλαυσης και της πληρότητας στο τραπέζι, προετοιμάζεται η καρδιά για τη χαρά της Ανάστασης. Είναι μια σπάνια ευκαιρία για τους πιστούς να ακούσουμε το σώμα και το πνεύμα μας, μέσα από την απλότητα και την εγκράτεια.
Η Μεγάλη Παρασκευή, μέσα από τη σιωπή και τη λιτότητα της, μάς θυμίζει ότι το φαγητό δεν είναι μόνο τροφή, αλλά και σύμβολο —και ότι ακόμη και το πιο απλό πιάτο, όταν προσφέρεται με ταπεινότητα και αγάπη, μπορεί να είναι βαθιά ουσιαστικό.