Πώς να λύσεις τις παρεξηγήσεις σου αναίμακτα;
Αν δεν έχεις χειρότερο από τους παρεξηγησιάρηδες και ψάχνεις εναγωνίως τρόπους να λύσεις τις διαφωνίες σου μαζί τους, τότε αυτή είναι η τυχερή σου μέρα.
Αν δεν έχεις χειρότερο από τους παρεξηγησιάρηδες και ψάχνεις εναγωνίως τρόπους να λύσεις τις διαφωνίες σου μαζί τους, τότε αυτή είναι η τυχερή σου μέρα.
Μάλλον ήδη γνωρίζεις ότι οι παρεξηγήσεις είναι μέρος της καθημερινότητας και, συχνά, αποτελούν μια αναπόφευκτη πλευρά των ανθρώπινων σχέσεων. Αυτό που ίσως δεν γνώριζες είναι ότι η συμβουλευτική ομάδα του in2life ανέλαβε να βρει λύση κι εδώ καθώς το θέμα την αφορά ειδικά μετά την τελευταία φορά που -γίναμε κ@λος στο γραφείο- υπήρξαν κάποιες μικροπαρεξηγήσεις μεταξύ μας. Τα φέραμε από εδώ, τα φέραμε από εκεί και συγκεντρώσαμε μια λίστα με πολύ χρήσιμες συμβουλές ώστε να λύνεις τις όποιες παρεξηγήσεις προκύπτουν όσο πιο αναίμακτα γίνεται.
Πάρε μια ανάσα και σκέψου
Όταν αντιλαμβάνεσαι ότι μια παρεξήγηση έχει προκύψει, το πρώτο βήμα είναι να μην αντιδράσεις παρορμητικά. Πάρε λίγο χρόνο να ηρεμήσεις και να σκεφτείς τι πραγματικά σε έχει ενοχλήσει. Είναι πολύ πιθανό να πρόκειται για μια μικρή ασυνεννοησία ή μια λάθος εντύπωση, παρά για κακόβουλη πρόθεση. Η παρορμητική αντίδραση μπορεί να χειροτερέψει τα πράγματα και να κάνει την επικοινωνία πιο δύσκολη.
Κάνε μια ειλικρινή προσέγγιση
Αφού ηρεμήσεις, ξεκίνα την κουβέντα με τον άλλο άνθρωπο με ειλικρίνεια. Πες τι σε ενοχλεί, χωρίς να κατηγορείς ή να υψώνεις τον τόνο της φωνής σου. Προσπάθησε να κρατήσεις το ύφος σου ήρεμο και ήπιο, αποφεύγοντας τα συναισθηματικά φορτισμένα σχόλια. Μην ξεχνάς ότι πρέπει να δώσεις την ευκαιρία και στον άλλο να εκφράσει τη δική του πλευρά.
Άκου ενεργητικά και χωρίς διακοπές
Το επόμενο βήμα είναι να ακούσεις προσεκτικά όσα έχει να πει ο άλλος. Μην τον διακόπτεις, ακόμη κι αν πιστεύεις ότι κάνει λάθος ή δεν συμφωνείς με όσα λέει. Ενεργητική ακρόαση σημαίνει ότι παρακολουθείς τον συνομιλητή σου, δείχνοντας ότι ενδιαφέρεσαι να κατανοήσεις την οπτική του. Αν χρειάζεται, δείξε την προσοχή σου είτε με απλά νεύματα είτε με λεκτικές επιβεβαιώσεις. Με αυτόν τον τρόπο, ο συνομιλητής σου θα αισθανθεί ότι τον σέβεσαι και είσαι ανοιχτός να τον ακούσεις, κάτι που βοηθά στην εκτόνωση της έντασης.
Απόφυγε τις κατηγορίες και τις γενικεύσεις
Το να ρίξεις ευθύνες στον άλλον ή να χρησιμοποιήσεις φράσεις όπως: «πάντα έτσι κάνεις» ή «ποτέ σου δεν με ακούς» μπορεί να εντείνει την παρεξήγηση. Προτίμησε να είσαι πράος και να αποφύγεις τους χαρακτηρισμούς και τις γενικεύσεις. Με τον τρόπο αυτό, δεν προκαλείς τον άλλον να αμυνθεί και αφήνεις το περιθώριο για πιο δημιουργική συζήτηση.
Μην παίρνεις αμυντική στάση
Ακόμη κι αν ο άλλος σε παρεξηγήσει ή σε κατηγορήσει για κάτι, προσπάθησε να μην αμυνθείς έντονα. Αντί να απαντήσεις αμέσως, πάρε λίγα δευτερόλεπτα να σκεφτείς και να αποκωδικοποιήσεις όσα είπε. Πιθανή αμυντική σου στάση οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο όπου και οι δύο επιμένουν στις θέσεις τους και χάνεται η ουσία της συζήτησης.
Προσπάθησε να βρείτε μια κοινή λύση
Αν καταφέρεις να εκτονώσεις την αρχική ένταση, τότε μπορείτε να προχωρήσετε στη διαπραγμάτευση μιας λύσης. Ρώτα τον άλλον πώς νομίζει ότι θα μπορούσατε να ξεπεράσετε την παρεξήγηση και πρότεινε ιδέες. Όσο περισσότερο η λύση έρχεται από κοινού, τόσο πιο πιθανό είναι να είναι αποδεκτή και από τους δύο και να αποφύγετε παρόμοιες παρεξηγήσεις στο μέλλον.
Κλείσε τη συζήτηση με μια θετική νότα
Όταν φτάσετε σε ένα σημείο κατανόησης, προσπάθησε να κλείσεις τη συζήτηση θετικά. Μπορείς να ευχαριστήσεις τον άλλον που σε άκουσε ή να του πεις ότι εκτιμάς την προσπάθειά του να καταλάβει τη δική σου πλευρά. Έτσι, διασφαλίζεις ότι η επικοινωνία σας παραμένει υγιής και μειώνεις την πιθανότητα να προκύψει ξανά η ίδια παρεξήγηση.
Αναγνώρισε τα δικά σου λάθη
Κανείς δεν είναι τέλειος, και είναι σημαντικό να παραδέχεσαι τα λάθη σου όταν έχουν συμβάλει στην παρεξήγηση. Αυτό δεν δείχνει αδυναμία αλλά ωριμότητα, και δίνει στον άλλον το μήνυμα ότι είσαι διατεθειμένος να βελτιωθείς. Μην φοβηθείς να πεις: «έκανα λάθος». Αυτό βοηθά να «μαλακώσει» ο άλλος και να δει κι εκείνος με πιο καθαρό μάτι τα δικά του λάθη.
Μάθε από τα λάθη σου
Αναλογίσου τι πήγε στραβά στην επικοινωνία σας και προσπάθησε να το εφαρμόσεις στο μέλλον. Οι παρεξηγήσεις είναι πολύ λιγότερο πιθανό να συμβούν όταν η επικοινωνία είναι σαφής, ήρεμη και γεμάτη διάθεση κατανόησης.