Γιατί ακριβύναν τόσο οι συναυλίες ρε παιδιά;

Τι οδήγησε στη ραγδαία αύξηση του κόστους των εισιτηρίων στα λάιβ της Ελλάδας και τι μέλλει γενέσθαι; Άνθρωποι του χώρου απαντούν.

Γιατί ακριβύναν τόσο οι συναυλίες ρε παιδιά;

Θυμάσαι τα ωραία εκείνα τα χρόνια που βλέπαμε Metallica με Slayer, Anthrax και Megadeth με 85€ εισιτήριο; Rammstein με 35€; Ωραίες εποχές που όμως έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

Σήμερα, τα ίδια εισιτήρια κοστίζουν έως και 50% παραπάνω και για μεγάλη μερίδα πληθυσμού οι συναυλίες αποτελούν κάτι σαν είδος πολυτελείας ή έστω μια απόλαυση που πλέον πραγματοποιείται «μία στο τόσο».

Πού οφείλεται αυτή ή αύξηση στο κόστος των εισιτηρίων; Όπως πολύ καλά μπορεί να μάντεψες, είναι απευθείας ανάλογη της αύξησης του κόστους παραγωγής, καυσίμων, τελωνείων, αλλά και των αμοιβών των μεγάλων συγκροτημάτων, τα οποία πλέον έχουν σταματήσει να διαμορφώνουν το μπάτζετ τους ανάλογα με το πού παίζουν και διαθέτουν ενιαία τιμολογιακή πολιτική.

Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Μιράμπιτα, General Manager του Release Athens, όπως συμβαίνει σε κάθε χώρα, έτσι και στην Ελλάδα, το συνολικό κόστος της εμφάνισης ενός καλλιτέχνη ή συγκροτήματος προσδιορίζεται, αρχικά, από την αμοιβή του και, εν συνεχεία, από το σύνολο των εξόδων που απαιτούνται για μία τέτοια παραγωγή: διαμονή και μετακινήσεις, ενοικίαση του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού, μίσθωση χώρου, αμοιβές προσωπικού, ασφάλιση της εκδήλωσης και άλλα πολλά.

«Η περίοδος μετά την πανδημία χαρακτηρίστηκε – και, εν πολλοίς, συνεχίζει να χαρακτηρίζεται – από αυξήσεις σε κάθε επίπεδο όσον αφορά τα αγαθά και τις υπηρεσίες. Οι τιμές των εισιτηρίων σε κάθε θέαμα, συμπεριλαμβανομένων των συναυλιών, δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστες καθώς το κόστος παραγωγής και πραγματοποίησης των εκδηλώσεων ανέβηκε κατακόρυφα, σε παγκόσμιο επίπεδο», επισημαίνει ο ίδιος.

«Ο κόσμος έχει αλλάξει μετά την πανδημία, μιλάμε για εντελώς διαφορετικό συναυλιακό τοπίο πλέον», λέει από την πλευρά του ο κ. Σταύρος Στριλιγκάς, υπεύθυνος επικοινωνίας της Detox, της εταιρίας που διοργανώνει το EJEKT και άλλα φεστιβάλ. «Οι αμοιβές των συγκροτημάτων έχουν αυξηθεί, το ίδιο και το κόστος παραγωγής, όλα είναι πιο ακριβά, επομένως είναι αυτονόητο πώς και τα εισιτήρια θα αυξηθούν. «Είμαστε στον χώρο των συναυλιών από τότε που είχαμε δραχμές, όμως έκτοτε η δουλειά έχει αλλάξει. Τότε τα συγκροτήματα δεν έβγαζαν χρήματα μόνο από τις συναυλίες, αλλά και από τους δίσκους τους. Από τη στιγμή που ξεκίνησε το streaming το βασικό έσοδο τους είναι οι συναυλίες», προσθέτει.

Μάλιστα, όπως λέει ο ίδιος, τα τελευταία χρόνια τα μουσικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο είναι πολύ περισσότερα, και ιδιαίτερα τα αμερικάνικα συγκροτήματα δεν «καίγονται» να παίξουν Ευρώπη, αφού οι αμοιβές τους είναι πολύ καλύτερες στην Αμερική. Και όπως καταλαβαίνει κανείς, ακόμα και αν έρθουν στην Ευρώπη, δεν θα κατεβάσουν τις τιμές τους επειδή μας… αγαπούν ή επειδή έχουν μεγάλο κοινό στην Ελλάδα.

«Συγκροτήματα όπως οι Metallica, οι Coldplay και οι Korn είναι ονόματα που κουβαλούν δεκαετίες στην πλάτη τους και έχουν εδραιωθεί. Είναι σαν να θέλεις να αγοράσεις προϊόν μιας premium μάρκας, δεν γίνεται να μην το πληρώσεις παραπάνω. Η Adele για παράδειγμα, κάνει συναυλία στο Μόναχο και τα εισιτήρια στην αρένα κοστίζουν 400 ευρώ», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει όπως πως τα εγχώρια φεστιβάλ δεν κάνουν και προσπάθειες για να απορροφήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την εκτίναξη των τιμών, ακόμα και για τα ευρωπαϊκά συγκροτήματα.

Όπως λέει ο κ. Μιράμπιτας, το Release Athens κράτησε συνειδητά και αυτή τη χρονιά χαμηλά τις τιμές των εισιτηρίων του (με early birds από 35 ευρώ), ενώ οι προσφορές διημέρου/τριημέρου δίνουν τη δυνατότητα στους μουσικόφιλους να παρακολουθήσουν περισσότερες από μία φεστιβαλικές ημέρες, πληρώνοντας λιγότερο από 50 ευρώ ανά ημέρα, ακόμα και στη φάση που βρισκόμαστε, λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη του φεστιβάλ.

 «Έχουμε κάνει πολλές συναυλίες και DJ sets με προσιτές τιμές εισιτηρίων. Δεν διαμορφώνουμε τις τιμές μας με βάσει να πλουτίσουμε εις βάρος του κοινού. Εδώ και δύο δεκαετίες η προσέγγισή μας είναι ότι πάμε να βγάλουμε ένα στάνταρ, μικρό ποσοστό κερδών. Δεν κάναμε ποτέ συζήτηση ως παραγωγή με τη φιλοσοφία του ‘πάμε να τους πάρουμε τώρα τα λεφτά’», τονίζει από την πλευρά του ο κ. Στριλιγκάς.

Τι μέλλει γενέσθαι όμως; Πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση στο άμεσο μέλλον; Θα γίνουν οι συναυλίες πιο προσιτές; Μάλλον όχι.

«Τα κόστη που σχετίζονται με την πραγματοποίηση μίας συναυλίας είναι επιθυμία όλων μας να μειωθούν, αλλά δεν το θεωρούμε εφικτό στο άμεσο μέλλον. Θεωρώντας πως πρέπει να θέλουμε να γίνονται συναυλίες μεγάλων και σημαντικών ονομάτων, κάτι τέτοιο ούτε εύκολο είναι ούτε φτηνό», απαντά ο κ. Μιράμπιτας, προσθέτοντας πως κομμάτι της διαμόρφωσης της τιμής του εισιτηρίου είναι στο χέρι του ίδιου του κοινού. «Όσο περισσότερος κόσμος ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει τις συναυλίες και αγοράζει εισιτήριο, τόσο πιο προσιτές θα παραμένουν οι τιμές. Με δεδομένο ότι το Release Athens έχει δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε καλοκαίρι, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε τις τιμές μας προσιτές και στα επόμενα χρόνια».

«Όπως δείχνουν τα πράγματα το κόστος των εισιτηρίων θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και τα επόμενα χρόνια, μπορεί και να αυξηθεί, αλλά αυτό δεν εξαρτάται από εμάς. Εξαρτάται από τι θα γίνει στην κοινωνία, από τον πληθωρισμό κ.α.», λέει από την πλευρά του ο κ. Στριλιγκάς.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα φεστιβάλ σήμερα σε σχέση με τα 00s είναι πολύ περισσότερα και είναι λογικό ο κόσμος να μην μπορεί να δει όλα τα ονόματα που θέλει, χωρίς να χρειαστεί να δαπανήσει ένα σεβαστό ποσό. 

«Σε παγκόσμια κλίμακα, κατά μέσο όρο το κοινό πηγαίνει σε μιάμιση συναυλία το χρόνο. Και σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και τα πιο ακριβά εισιτήρια γίνονται sold out. Άρα ο κόσμος πηγαίνει στα φεστιβάλ, και πληρώνει, αλλιώς πώς εξηγείται το γεγονός ότι έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια τόσες πολλές διοργανώσεις; Η συναυλία είναι ένα θέαμα, και ως τέτοιο το προσεγγίζεις και το πληρώνεις», καταλήγει ο επικοινωνιακός μάνατζερ της Detox. 

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v