Το ελπιδοφόρο ηλεκτρικό μέλλον της Renault

Με τέσσερα εντυπωσιακά ηλεκτροκίνητα μοντέλα στην φαρέτρα της, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία καταφέρνει να καλύψει ένα ευρύ πεδίο χρήσεων και απαιτήσεων.
Το ελπιδοφόρο ηλεκτρικό μέλλον της Renault
του Σπύρου Ρέκκα

Έχω να σας κάνω μια καλή πρόταση για αυτό το Σαββατοκύριακο, να ανοίξουμε ένα παράθυρο στον κόσμο και να αναζητήσουμε τα τελευταία νέα από την προσπάθεια της Renault να αναπτύξει την ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα. Θα μου πείτε εδώ καιγόμαστε, δεν έχουμε ρεύμα για να τροφοδοτήσουμε την φημισμένη Σαντορίνη και εσύ μας μιλάς για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και νέες τεχνολογίες;

Έχετε δίκιο, έτσι είναι τα πράγματα στην πληγωμένη πατρίδα μας, αλλά σας είπα, αυτό το Σαββατοκύριακο είναι ευκαιρία να ξεφύγουμε για λίγο από την καθημερινότητα, και να μάθουμε τι γίνεται στα ανεπτυγμένα κράτη που σέβονται τον πολίτη και το περιβάλλον.

Η Renault την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου λίγο πριν τις 7 το απόγευμα, θα ενεργοποιήσει την διαδικασία αποσυναρμολόγησης του εντυπωσιακού περιπτέρου που έστησε, ξοδεύοντας μεγάλα χρηματικά ποσά, στην 65η Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης.

Στο περίπτερο της, είχα την ευκαιρία να δω από κοντά για μια ακόμη φορά, τα ηλεκτρικά μοντέλα που φέρουν τα σήματα της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που τόσο αγαπούν και οι Γερμανοί οδηγοί.

Η Renault είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που λανσάρισε σε διάστημα μόλις 18 μηνών, τέσσερα ηλεκτρικά μοντέλα προσιτά στο ευρύ κοινό. Αυτά τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα καλύπτουν ένα ευρύ πεδίο χρήσεων και απαιτήσεων: το ZOE είναι ένα μικρό hatchback μαζικής παραγωγής, το Fluence Z.E., ένα premium σεντάν, το Kangoo Z.E. ένα όχημα για επαγγελματική χρήση, ενώ το Twizy καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες μετακίνησης εντός αλλά και γύρω από την πόλη. Η Renault είναι ο μεγαλύτερος ευρωπαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με πάνω από 30.000 μονάδες που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους.

Το Renault ZOE είναι πλέον ο ηγέτης της κατηγορίας στην ευρωπαϊκή αγορά, έχοντας πουλήσει μέχρι σήμερα 6.000 μονάδες σε έντεκα ευρωπαϊκές αγορές. Από τη στιγμή που λανσαρίστηκε τον Ιούνιο στην Γερμανική αγορά, έχει ήδη προσελκύσει πάνω από 600 αγοραστές.
Στη Γερμανία, 25 αυτοκίνητα ZOE έχουν παραγγελθεί για το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης Hamburg - WaS (Wirtschaft am Strom) που χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση. Αυτή η παραγγελία ανεβάζει τον συνολικό αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που περιλαμβάνονται στο project, στα 150.



Η έλευση του ZOE δίνει νέα διάσταση στο δίκτυο φόρτισης που είναι ήδη εγκαταστημένο για τις ανάγκες του προγράμματος. Εφοδιασμένο με το φορτιστή ‘Cameleon’, το αμιγώς ηλεκτροκίνητο αυτό hatchback είναι το μοναδικό ηλεκτρικό όχημα στην αγορά που μπορεί να εκμεταλλευθεί πλήρως την ισχύ των 22 kW που αποδίδεται από τους δημόσιους και ιδιωτικούς σταθμούς φόρτισης, και να φορτίσει έως και το 80% της μπαταρίας του σε μία μόλις ώρα.

Άλλο ένα παράδειγμα είναι και τα γαλλικά πολυκαταστήματα E. Leclerc, που παρέλαβαν περίπου 40 οχήματα ZOE, με μερικά από αυτά να χρησιμοποιούνται για να δοκιμαστούν οι υποδομές φόρτισης που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με τη Renault.

Τριάντα τρία εμπορικά κέντρα στη Γαλλία διαθέτουν σήμερα σταθμούς φόρτισης στη διάθεση των πελατών τους (πάνω από 150 σημεία συνολικά), και περίπου άλλα 100 προγραμματίζεται να έχουν εξοπλιστεί μέχρι το Δεκέμβριο του 2013 (400 σημεία). Από αυτό το συνολικό αριθμό, περισσότερα από τα μισά θα είναι σταθμοί ταχείας φόρτισης των 22 kW. Οι οδηγοί του ZOE θα έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν το όχημά τους σε μόλις μία ώρα, χρόνος που έχει υπολογιστεί ότι αντιπροσωπεύει και το διάστημα παραμονής για ψώνια, σε ένα εμπορικό κέντρο.

Ένας συμπληρωματικός φορτιστής παρουσιάζεται στο περίπτερο της Renault, που θα επιτρέψει τη σύνδεση του ZOE σε μία οικιακή παροχή, δίνει τη δυνατότητα πρόσθετης φόρτισης, όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται πολύ μακριά από τους βασικούς σταθμούς φόρτισης.

Παρόλα αυτά, το σύστημα Wall Box παραμένει η βασική λύση οικιακής φόρτισης καθώς έχει σχεδιαστεί για ταχύτερη και πιο εργονομική χρήση : Στην Αγγλία, για παράδειγμα, για κάθε νέο ιδιοκτήτη ZOE δίνεται η δυνατότητα δωρεάν παροχής και εγκατάστασης Wall Box 7kW (32 amp), με την κυβέρνηση να χρηματοδοτεί το 75% του κόστους αγοράς και εγκατάστασης, και τη Renault να επιδοτεί το υπόλοιπο ποσό, ώστε να ενισχυθεί η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Από τις αρχές του 2014 (ανάλογα με την κάθε χώρα), για όλα τα μοντέλα ZOE που κυκλοφορούν θα είναι διαθέσιμος – προαιρετικά σαν αξεσουάρ – και ο πρόσθετος φορτιστής. Το Fluence Z.E., το αμιγώς ηλεκτροκίνητο premium σεντάν μοντέλο της Renault για τις διεθνείς αγορές, πωλείται ήδη σε 16 χώρες και λαμβάνει μέρος σε πολλά δοκιμαστικά προγράμματα ηλεκτροκίνησης σε ολόκληρο τον κόσμο. Η επόμενη φάση του σχεδίου εξάπλωσης του μοντέλου, είναι η Ασία.



Στο Χονγκ Κονγκ, ύστερα από δύο διαγωνισμούς που κέρδισε το 2011 και 2012 η Renault, έχουν παραδοθεί σε διάφορους κυβερνητικούς οργανισμούς πάνω από 100 οχήματα Renault Fluence Z.E.

Στην Κορέα παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο το μοντέλο με την κωδική ονομασία SM3 Z.E. Το συγκεκριμένο όχημα διαθέτει την τεχνολογία και τον εξοπλισμό φόρτισης του Renault Fluence Z.E. και είναι προϊόν του ομίλου Renault Samsung Motors. Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του Busan, και είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μεσαίας κατηγορίας, στην Κορεατική αγορά.

To Kangoo Z.E., ο πρόγονος της γκάμας των οχημάτων μηδενικών ρύπων (Z.E.) και ηγέτης στην ευρωπαϊκή αγορά των μικρών ηλεκτρικών επαγγελματικών, ανανεώθηκε τον Ιούνιο του 2013.

Με το εμπρός μέρος του να εκφράζει σαφώς την νέα εταιρική ταυτότητα, το νέο Kangoo Z.E. είναι άμεσα αναγνωρίσιμο σαν μέλος της οικογένειας Z.E. χάρη στα χαρακτηριστικό λογότυπο της μάρκας σε μπλε απόχρωση για τα ηλεκτρικά μοντέλα, τις προεκτάσεις των πίσω φώτων, και τα σκούρα πλαίσια των εμπρός προβολέων.



Το μοντέλο εξοπλίζεται πλέον και με το σύστημα πολυμέσων Renault R-Link. Ακόμα διαθέσιμο σε δύο μήκη αμαξώματος και 3 εκδόσεις καμπίνας, με έως και 5 θέσεις. Το νέο μοντέλο διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του προηγούμενου, και βέβαια την μοναδική άνεση της ηλεκτροκίνησης.

Συνολικά πάνω από 10.000 αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους 20 Ευρωπαϊκών χωρών, με αρκετά από αυτά να εξυπηρετούν τις ανάγκες των ταχυδρομείων της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιρλανδίας της Ολλανδίας, της Αυστρίας και της Ελβετίας, που έχουν ήδη εκτιμήσει τα προτερήματα της ευκολίας οδήγησης του συγκεκριμένου μοντέλου.

Το αυτοκίνητο έχει επαινεθεί επίσης και από εταιρείες με περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, καθώς και από Δήμους, πάρκα και νοσοκομεία, που αναζητούν ένα ήσυχο μεταφορικό μέσον. Όλα τα παραπάνω προτερήματα αποτυπώθηκαν σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε ιδιοκτήτες του Kangoo Z.E. όπου ο βαθμός ικανοποίησης τους από το μοντέλο έφτασε το 95%. (Πηγή: Institut MaxiPhone, 2012).

Όλα τα παραπάνω προτερήματα στους τομείς της λειτουργικότητας και της ευκολίας οδήγησης, χάρισαν στο Kangoo Z.E μία πληθώρα βραβείων και διακρίσεων : International Van of the Year 2012, και βραβείο περιβαλλοντικού αυτοκινήτου στην κατηγορία των LCV από την Γαλλική ασφαλιστική εταιρεία MAAF, αμέσως μετά το λανσάρισμά του. Το συγκεκριμένο βραβείο που απονεμήθηκε από μία επιτροπή δημοσιογράφων, αναγνωρίζει τις προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος.

Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εξαπλώνονται σταδιακά σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Ο αριθμός τους από το 2011 στο 2012, διπλασιάστηκε, και στα μέσα του 2013 έφτασε τους 22,000. Από αυτούς τους σταθμούς, οι 4,000 έχουν ισχύ 11 και 22 kW, και φορτίζουν σε ποσοστό 80% την μπαταρία του ZOE σε 2 και 1 ώρα αντίστοιχα, χρόνος ομολογουμένως εκπληκτικός σε σχέση με τις 9 ώρες που χρειάζεται ένα οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Στη Γερμανία οι περισσότεροι από τους 2,400 σταθμούς φόρτισης, είναι αυτού του τύπου.

Ανάλογα με τις τοπικές και εθνικές πρωτοβουλίες, οι υποδομές βρίσκονται σε ζώνες όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός σταθμών φόρτισης πολλών διαφορετικών τύπων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί η περιοχή Aval Seine έξω από το Παρίσι στη Γαλλία, όπου στο πλαίσιο του προγράμματος SAVE, έχουν εγκατασταθεί 130 σταθμοί φόρτισης, εκ των οποίων οι 48 είναι προσβάσιμοι στο κοινό. Αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα είχε σαν στόχο την χρήση της τεχνογνωσίας στην ανάπτυξη ενός οικολογικού συστήματος αποκλειστικά για την ηλεκτροκίνηση. Στο τέλος του έργου, 45 σταθμοί φόρτισης τελευταίας τεχνολογίας, παρέμειναν στη διάθεση του κοινού. Έχουν τοποθετηθεί σε χώρους στάθμευσης εμπορικών κέντρων, στο δρόμο, στα δημόσια παρκινγκ, και σε πρατήρια καυσίμων. Σε όποιο σημείο της περιοχής Aval Seine, και αν βρίσκεται κανείς, δεν απέχει παρά μόνο 15 χιλιόμετρα από ένα δημόσιο σταθμό φόρτισης.

Με 11,000 αυτοκίνητα στο δρόμο, το Twizy δεν θα μπορούσε παρά να χαρακτηριστεί πραγματική εμπορική επιτυχία. Το μοντέλο προσέλκυσε μία ευρεία γκάμα πελατών, από οικογένειες με άλλα αυτοκίνητα, οδηγούς χωρίς δίπλωμα (ανάλογα με τη χώρα), καθώς και επαγγελματίες που με καινοτόμο και οικολογικό προφίλ. Η μεγαλύτερη αγορά του Twizy, είναι η Γερμανία, καθώς οι οδηγοί εκεί δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία στις δύο παραπάνω σημαντικές παραμέτρους.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v