Πλάι σε φαντασμαγορικά φιορδ, μέσα από καταπράσινα φαράγγια, πλάι στο απέραντο γαλάζιο της Μεσογείου. Αυτές είναι οι ομορφότερες διαδρομές με τρένο στην Ευρώπη.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Ας είμαστε ειλικρινείς: Στον βωμό της ταχύτητας ο σύγχρονος πολιτισμός μας θυσίασε ένα μέρος από την ομορφιά στην καθημερινότητά του. Σίγουρα, είναι πολύ πρακτικό το Αθήνα-Λονδίνο να είναι τέσσερις ώρες και όχι τέσσερις μέρες –ειδικά αν δεν είσαι κατ’ επάγγελμα «περιηγητής» όπως εκείνοι οι αξιαγάπητοι τύποι του 19ου αιώνα που δεν χρειάζονταν άδεια από τις δουλειές τους. Για ποιο «ωραίο ταξίδι», που θα ‘λεγε κι ο μέγας αλεξανδρινός, μπορούμε όμως να μιλάμε, μετά από μια πτήση Αθήνα-Λονδίνο; Τι τοπία έχεις να θυμάσαι κατεβαίνοντας από ένα αεροπλάνο, και πόσες εικόνες έχεις να ονειρεύεσαι για καιρό μετά από ένα πολυήμερο ταξίδι με τρένο;
Λίγες διαδρομές περνούν μέσα από την καταπράσινη Κοιλάδα του Ρήνου, κι αυτή είναι μια από αυτές. Μεσαιωνικά κάστρα, ατελείωτοι αμπελώνες και μικρά, χαριτωμένα χωριουδάκια με σκουρόχρωμες κεραμιδοσκεπές συνθέτουν το τοπίο που ξετυλίγεται έξω από το παράθυρό σας. Η διαδρομή διαρκεί από τρεις έως επτά ώρες, αναλόγως τα τρένα που θα επιλέξετε –και θα χρειαστεί να αλλάξετε από μία έως τρεις φορές. Οι τιμές, αν κλείσετε τα εισιτήρια για ένα μήνα μετά, ξεκινούν από 59€ με μία μόνο αλλαγή, για τη διαδρομή των τριών ωρών.
Δρέσδη-Πράγα
Μπορεί ο Ρήνος να έχει το όνομα, το φαράγγι του Έλβα όμως έχει εξίσου (αν όχι και ένα κλικ περισσότερο) την χάρη. Το τρένο που το διασχίζει φτάνει από την Δρέσδη στην τσέχικη πρωτεύουσα σε δύο ώρες και κάτι, χωρίς να απομακρύνεται παρά μόνο για λίγο από την όχθη του ομώνυμου ποταμού. Μικρά χαριτωμένα χωριουδάκια, παραμυθένια δάση και καταπράσινες κοιλάδες από την μεριά της Τσεχίας συμπληρώνουν το τοπίο. Και όλα αυτά δεν κοστίζουν περισσότερα από 19€, για μια δίωρη διαδρομή χωρίς στάσεις και αλλαγές. Μαγεία.
Παρίσι-Μαδρίτη
Διαδρομή… επικών διαστάσεων, για όσους αγαπούν πραγματικά τα ταξίδια με τρένο και δεν φοβούνται τις μεγάλες αποστάσεις. Συνολικά, θα διασχίσετε 1.270 χιλιόμετρα επάνω σε ράγες, σε δέκα περίπου ώρες. Το κόστος του εισιτηρίου κυμαίνεται στα 150€, δεν είναι όμως τόσο ακριβό όσο φαίνεται αρχικά, αν σκεφτείτε την απόσταση και την ποιότητα των τρένων. Όσο για τοπία; Οι αμπελώνες του γαλλικού νότου είναι αναμφισβήτητα από τις πιο φαντασμαγορικές εικόνες της διαδρομής –ή τουλάχιστον έτσι θα νομίζετε, μέχρι να σας κόψουν την ανάσα οι επιβλητικές κορυφές των Πυρηναίων, που αποτελούν το φυσικό σύνορο μεταξύ των δύο χωρών.
Chur-Tirano
Αν οι πόλεις δε σας λένε απολύτως τίποτα, ας ονομάσουμε αυτήν τη διαδρομή Ελβετία (νοτιοανατολική, για να είμαστε ακριβείς) – Βόρεια Ιταλία. Ο συγκεκριμένος σιδηρόδρομος λέγεται Bermina Express και είναι γνωστός για τρία πράγματα: το ότι συνδέει τη Βόρεια Ευρώπη με τη Νότια, το ότι είναι η διαδρομή με το μεγαλύτερο υψόμετρο στις Άλπεις και το ότι διασχίζει μερικά φαντασμαγορικά τοπία. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο που θεωρείται από πολλούς το ωραιότερο ταξίδι με τρένο της Γηραιάς Ηπείρου. Στις τέσσερις ώρες που διαρκεί η διαδρομή, το τραίνο μπαινοβγαίνει σε τούνελ, σκαρφαλώνει καταπράσινους λόφους και επιβλητικά βουνά, κατεβαίνει την σχεδόν κάθετη πλαγιά του Poschiavo και διασχίζει την ομώνυμη κοιλάδα. Τα εισιτήρια του υπερθεάματος κοστίζουν 60 ελβετικά φράγκα, ήτοι περί τα 50€.
La Spezia-St Raphael
Τι θα ήταν ένα top-6 ταξιδιών με τρένο, χωρίς τουλάχιστον μία παραθαλάσσια διαδρομή; Το εφτάωρο περίπου ταξίδι ξεκινά από το ιταλικό λιμάνι της La Spezia, περνά μέσα από τα παραμυθένια τοπία της Λιγουρίας, με τη Μεσόγειο στο ένα παράθυρο και τα χρωματιστά χωριουδάκια του Cinque Terre στο άλλο, για να καταλήξει στην γαλλική ριβιέρα –όπου το «βαρύ πυροβολικό» του Μονακό, της Νίκαιας και των Καννών ξεδιπλώνεται πλάι στις ράγες μέχρι να φτάσετε στο κουκλίστικο St. Raphael. Και όλα αυτά, με 40€ και τρεις αλλαγές τραίνων. Καθόλου άσχημα.
Myrdal - Flåm
Και η παρέλαση άγνωστων λέξεων συνεχίζεται, με δύο φαντασμαγορικές πόλεις στις δύο άκρες του βαθύτερου νορβηγικού φιορδ, του Sognefjorden, τις οποίες συνδέει ο φημισμένος σιδηρόδρομος Flåm. Η διαδρομή είναι μια από τις μικρότερες του κόσμου (μόλις 20 χιλιόμετρα) η ομορφιά των τοπίων της, όμως, είναι εξωπραγματική. Εξ ου και το τρένο κινείται αργά (διανύει τα 20 χιλιόμετρα σε μία ώρα) και σταματά στα πιο βγαλμένα-από-σκηνή-του-άρχοντα-των-δαχτυλιδιών σημεία, όπως ο περίφημος καταρράκτης Kjosfossen. Το εισιτήριο κοστίζει περί τα 35€.