Σαμπάνια Jacquesson: Από το ποτήρι του Ναπολέοντα... στο δικό μας!

Αν ο Μέγας Ναπολέων επέλεξε τη Σαμπάνια Jacquesson και δεν την αποχωρίστηκε μέχρι το τέλος, ποιοί είμαστε εμείς να τον αμφισβητήσουμε; Ακολουθούμε τα βήματα του θρυλικού στρατηλάτη και μπαίνουμε στα άδυτα του εκλεκτού οίκου της Καμπανίας, με ξεναγό τον ίδιο τον ιδιοκτήτη του, που βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στο in2life αποκλειστικά.
Σαμπάνια Jacquesson: Από το ποτήρι του Ναπολέοντα... στο δικό μας!
του Θεόδωρου Λέλεκα

Ο οίκος Jacquesson ιδρύθηκε το 1798 στην καρδιά της Καμπανίας, από τον Memmie Jacquesson. Η γεύση και η ποιότητα των κρασιών του δεν άργησε να τραβήξει την προσοχή του Μεγάλου Ναπολέοντα, ο οποίος έπαιρνε μαζί του κάσες με Σαμπάνια Jacquesson στις εκστρατείες του, ενώ επέλεξε τη συγκεκριμένη Σαμπάνια για να γιορτάσει τον πρώτο του γάμο με την Αρχιδούκισσα Μαρία-Λουίζα της Αυστρίας. Η υπέρτατη τιμή για τον οίκο, ωστόσο, ήρθε το 1810, όταν ο ίδιος ο Ναπολέων επισκέφθηκε το οινοποιείο Jacquesson, στο οποίο απένειμε το χρυσό αυτοκρατορικό μετάλλιο, σε αναγνώριση της ομορφιάς και του πλούτου της κάβας του.

Σήμερα ο Jacquesson συγκαταλέγεται στους εκλεκτότερους boutique οίκους Σαμπάνιας. Τα κρασιά του κοσμούν τις λίστες των πιο φίνων εστιατορίων και champagne-bars στον κόσμο, καθώς εξάγονται σε παραπάνω από 24 χώρες σε 4 ηπείρους. Και ενώ το δίλημμα ανάμεσα στα μεγάλα brands και τα μικρά «σπίτια» της Σαμπάνιας ακόμα αιωρείται, είχα πρόσφατα τη χαρά να συναντήσω στην Αθήνα τον κύριο Jean-Hervé Chiquet, ιδιοκτήτη και Γενικό διευθυντή του οίκου Jacquesson σήμερα, με τον οποίο είχαμε μία ευχάριστη και ενδιαφέρουσα κουβέντα, σιγοπίνοντας από ένα ποτήρι κρύα και απολαυστική Champagne Jacquesson 1996...

-Εσείς τι πιστεύετε, είναι καλύτερα να αγοράζουμε Σαμπάνια «μάρκας» ή από μικρούς οίκους της Καμπανίας, και γιατί;
-Να σας πω: αν το κίνητρό μας είναι η μόδα ή ο εντυπωσιασμός, τότε είναι καλό να διαλέγουμε μία Σαμπάνια μεγάλου brand, καθώς θα είναι διάσημη και αναγνωρίσιμη στο κοινό. Αν, από την άλλη, θέλουμε ένα πραγματικά καλό κρασί, μπορεί κάποιες μεγάλες μάρκες να βασίζονται σε πολύ καλά χαρμάνια, ωστόσο δεν μπορούν να συγκριθούν με την τέχνη και την αφοσίωση στην αμπελλουργία και την οινοποίηση ενός μικρού «σπιτιού». Κι αυτό γιατί ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου οίκου έχει ο ίδιος τον έλεγχο της γης του και είναι απόλυτα αφοσιωμένος στην τελειότητα του προϊόντος του.

-Ποια είναι τα ρεύματα και οι τάσεις της εποχής γύρω από τη Σαμπάνια, τόσο στη Γαλλία όσο και στον κόσμο γενικότερα;
-Σ’έναν κόσμο όπου ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι προβληματίζονται για τη ζημιά που η ίδια η ανθρωπότητα προκαλεί στον πλανήτη μας, βλέπουμε ένα συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη σχέση ανάμεσα στο προϊόν, τον τόπο όπου παράγεται, αλλά και τη μέθοδο με την οποία προκύπτει. Εδώ ακριβώς μπαίνει η έννοια του «terroir», που έχει αρχίσει και γίνεται ιδιαίτερα σημαντική στη συνείδηση του καταναλωτή. Φυσικά η εικόνα του προϊόντος εξακολουθεί να έχει μεγάλη αξία και αυτό είναι κάτι που οι μεγάλοι παραγωγοί της περιοχής μας έχουν ενσωματώσει στις πρακτικές μάρκετινγκ που εφαρμόζουν.

Σήμερα εγώ διακρίνω δύο είδη καταναλωτών: Αυτόν που θεωρεί τη σαμπάνια «status symbol» και τον πραγματικό οινόφιλο. Γι αυτό ακριβώς η αγορά χρειάζεται και τα μεγάλα brands που διαθέτουν δύναμη και έξυπνο μάρκετινγκ, αλλά και τα μικρά σπίτια που κάνουν εξαιρετική δουλειά.

Αυτό που έχει πραγματικό ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι κάποιοι μικροί οίκοι μπορούν και ήδη έχουν αρχίσει και γίνονται κι εκείνοι «status symbols». Επίσης ότι κάποιοι καταναλωτές που αρχικά δεν είχαν ιδιαίτερη γνώση, τελικά γίνονται φανατικοί οινόφιλοι. Τη σήμερον ημέραν τα σύνορα ανάμεσα στους δύο αυτούς κόσμους έχουν αρχίσει να ξεθωριάζουν...

Από τη σκοπιά των προϊόντων, η ροζέ Σαμπάνια είναι σήμερα απίστευτα δημοφιλής, όπως αντίστοιχα και τα κρασιά η προέλευση των οποίων μπορεί να εντοπιστεί με ακρίβεια. Αναφέρομαι στα κρασιά που προέρχονται από σταφύλια ενός συγκεκριμένου αμπελιού, καθώς και αυτά για τα οποία ο καταναλωτής γνωρίζει πως δημιουργήθηκαν, με κάθε λεπτομέρεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μία δική μας Σαμπάνια, η Cuvée n° 732.

-Ανησυχείτε στην Καμπανία για την υπερθέρμανση του πλανήτη;
-Να σας πω την αλήθεια, όχι ιδιαίτερα. Άλλωστε το terroir δεν είναι μόνο το κλίμα. Θα το περιέγραφα ως ένα κύβο που εκτείνεται από τα 30 μέτρα κάτω από το έδαφος του αμπελιού, μέχρι αρκετά μίλια πάνω από αυτό. Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά η υπερθέρμανση του πλανήτη θα μας δώσει πιο θερμές χρονιές από πριν. Αυτό δεν είναι καθόλου κακό, όσον αφορά στο κρασί, αρκεί να μην έχουμε ακραία φαινόμενα. Το να έχουμε τακτικές εσοδείες όπως το 1947, το 1976 ή το 2002 δεν θα είναι καθόλου πρόβλημα για την παραγωγή της Σαμπάνιας, έστω και αν θα έχει αρνητικές συνέπειες για τον υπόλοιπο πλανήτη.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την Ελλάδα ως αγορά για τη Σαμπάνια;
-Ομολογώ ότι δεν την γνωρίζω καλά ακόμα. Είναι προφανές ότι δεν είναι ακόμα μία ώριμη αγορά, ωστόσο με εκπλήσσει θετικά η ανταπόκριση των νέων ανθρώπων στις εκδηλώσεις στις οποίες παίρνουμε μέρος. Εκεί είναι το μέλλον. Ο αντιπρόσωπός μας, η εταιρεία «Οινόκοσμος» έχουν ένα καταπληκτικό κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο διαθέτει εξαιρετικές επιλογές Σαμπάνιας – και όχι μόνο τα δικά μας προϊόντα. Πιστεύω ότι το να φέρνεις κοντά στην αγορά ό,τι καλύτερο παράγει η περιοχή της Καμπανίας είναι φοβερά θετικό για το μέλλον μας στην αγορά αυτή.

-Και η γνώμη σας για τον Έλληνα οινόφιλο;
-Για άλλη μία φορά δεν ξέρω αρκετά για τους Έλληνες, ακόμα. Πάντως οι άνθρωποι που έχω γνωρίσει είναι εξαιρετικοί γνώστες και φίλοι του κρασιού, όπως σε όλες τις χώρες που έχουν παράδοση στο κρασί. Οι Έλληνες έχουν σίγουρα μία δυνατή οινική κουλτούρα. Η αποστολή μας πρέπει να είναι να τους πείσουμε ότι η Σαμπάνια είναι ένα πολύ σοβαρό κρασί!

-Ποιο είναι το αγαπημένο σας κρασί – αυτό που καμιά φορά λέγεται «Desert Island Wine», δηλαδή αυτό που θα θέλατε να έχετε μαζί σας αν ναυαγούσατε σε ένα έρημο νησί;
-Αν μιλάμε για τις δικές μας Σαμπάνιες, τότε θα επέλεγα τις Cuvées n° 730 και 732 για πιο καθημερινή κατανάλωση και την Avize Grand Cru 1995 για πιο ιδιαίτερες περιπτώσεις (η Single Vineyard 2002 που ετοιμάζουμε αργεί ακόμα, οπότε θυμίστε μου να την επιλέξω το 2010). Αν τώρα πρόκειται για προϊόντα άλλων, θα επέλεγα την Bollinger Special Cuvée ως μία εξαιρετική καθημερινή Σαμπάνια, αλλά θα κρατούσα και μερικές φιάλες Blanc de Noirs Vieilles Vignes Egly Ouriet για πιο εξαιρετικές στιγμές.

-Μπορείτε να μας προτείνετε κάποιο δημιουργικό συνδυασμό φαγητού με τις Σαμπάνιες σας;
-Θα σας πρότεινα ανεπιφύλακτα να συνδυάσετε την Avize Grand Cru 1997 με ένα καλό τυρί – μία παλαιώμένη παρμεζάνα ή ένα ώριμο κατσικίσιο τυρί, όπως π.χ. ένα παλαιωμένο Ελβετικό Fribourg. Δεν ξέρω αν θεωρείται δημιουργικός συνδυασμός, όμως, πιστέψτε με, είναι ακαταμάχητος!

-Κλείνοντας, η ερώτηση κλειδί: Γιατί να προτιμήσει ο πελάτης την Σαμπάνια Jacquesson;
-Γιατί είναι φοβερή! Ας σοβαρευτούμε όμως... Πιστεύω ότι η Σαμπάνια Jacquesson προσφέρει ένα μοναδικό συνδυασμό από εξαιρετικά terroirs (όλα μας τα αμπελοτόπια είναι Premiers & Grands Crus), φοβερά προσεκτική αμπελουργία και, ουσιαστικά, βιολογική καλλιέργεια από σεβασμό στο περιβάλλον, καθώς και απόλυτη έμφαση στη λεπτομέρεια της οινοποίησης. Στόχος μας είναι πρώτα απ’όλα να φτιάξουμε το καλύτερο δυνατό κρασί, το οποίο στη συνέχεια θα κάνουμε αφρώδες. Κλείνοντας με τη σειρά μου κι εγώ, βεβαίως, θέλω να υπογραμμίσω ότι η περιοχή μας διαθέτει πολλούς καλούς παραγωγούς που φτιάχνουν κρασιά που αξίζει να δοκιμάσει κανείς. Εγώ δεν είμαι από εκείνους που θα έλεγαν ότι μόνο τα δικά μου προϊόντα αξίζουν και κανενός άλλου!...

Οι Σαμπάνιες Jacquesson αντιπροσωπεύονται στην Ελλάδα από την εταιρεία ΟΙΝΟΚΟΣΜΟΣ. Θα τις βρείτε στην Κάβα ΚΥΛΙΞ στο Κολωνάκι (Καρνεάδου 20, Κολωνάκι, τηλ. 210-7245143) και σε επιλεγμένα εστιατόρια, μπαρ και κάβες.

Εις υγείαν!
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v