Μουσείο Μπενάκη: Οι εκθέσεις που θα δούμε ως τον Μάιο
Μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις, υπαίθριες εγκαταστάσεις και όπως πάντα πολλή τροφή για σκέψη ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη για τους πρώτους μήνες του 2015.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Γιάννη Ασδραχά
Το μουσείο Μπενάκη στο νέο του εκθεσιακό πρόγραμμα προσφέρει υλικό για εξερεύνηση τόσο στο έργο σημαντικών καλλιτεχνών όσο και σε στιγμές της ιστορίας αποτυπωμένες με τα εργαλεία της τέχνης, αλλά και εστιάσεις φωτογραφικού χαρακτήρα.
Το εκθεσιακό πανόραμα περιέχει δύο αναδρομικές εκθέσεις σημαντικών ελλήνων καλλιτεχνών: του Μιχάλη Κατζουράκη με τίτλο «Παραλλαγές 1954-2014» (29/1– 5/4). Και την πρώτη έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα αφιερωμένο στο πολυσήμαντο έργο του Κοσμά Ξενάκη ( 20/3 – 10/5). Επίσης το πολαναμενόμενο δεύτερο μέρος της έκθεση Γιάννης Τσαρούχης «Εικονογράφηση μίας Αυτοβιογραφίας» ( Φεβρουάριος- Μαΐος).
Ακόμα το κοινό θα περιηγηθεί στη δουλειά του Δημήτρη Μυταρά αλλά και των συνεργατών του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (5/2-8/3). Επιπλέον η σειρά ασπρόμαυρων σχεδίων του Άλκη Πιερράκου αφιερωμένα στην Ναυμαχία της Ναυπάκτου (5/2-29/3) και τα πρωτότυπα σχέδια και προσχέδια του graphic novel «Αϊβαλί» που υπογράφει ο Soloup (12/2 – 8/3). Ενώ τον Μάρτιο θα παρουσιαστεί η έκθεση με θέμα την οικογένεια από τον φωτογραφικό κύκλο σε επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη (21/3- 24/5). Τέλος κατά τη διάρκεια των παραπάνω εκθέσεων ο εικαστικός Ζάφος Ξαγοράκης στο αίθριο του κτηρίου της οδού Πειραιώς θα στήσει την εγκατάσταση με τίτλο «Λοξή Τάξη» (26/2-17/5).
Αναδρομική έκθεση του Μιχάλη Κατζουράκη
Το 2015 θα εγκαινιάσει εκθεσιακά η μεγάλη έκθεση του Μιχάλη Κατζουράκη στο Κτήριο της οδού Πειραιώς. Σε αντίθεση με τις περισσότερες αναδρομικές που ακολουθούν χρονολογική σειρά, το πολύπλευρο εικαστικό έργο του Μιχάλη Κατζουράκη διαρθρώνεται σε θεματικές ενότητες όπου η κάθε μία φωτίζει τις αφορμές του καλλιτέχνη για τη δημιουργία ζωγραφικών και γλυπτικών έργων. Επίσης το θέμα της κάθε ενότητας παρουσιάζεται με τις παραλλαγές του, αποκαλύπτοντας έτσι τη διαδικασία κατασκευής και τονίζοντας τη σημασία της. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή τη διαμόρφωση έχει το αρχείο του καλλιτέχνη. Το οποίο αποτελεί τον τόπο μέσα από τον οποίο προκύπτουν οι αφηγήσεις στον χώρο του μουσείου και παράλληλα φανερώνει τον τρόπο που το ίδιο το έργο μετασχηματίζει τον χώρο της πόλης ο οποίος απασχολεί τον Μιχάλη Κατζουράκη τα τελευταία εξήντα χρόνια. (επιμέλεια έκθεσης Χριστόφορος Μαρίνος και Μιχάλης Κατζουράκης).
Γιάννης Τσαρούχης: Αυτοβιογραφίας μέρος δεύτερο
Το δεύτερο μέρος της έκθεσης «Γιάννης Τσαρούχης: Εικονογράφηση μίας Αυτοβιογραφίας» θα φιλοξενήσει το κτήριο της οδού Πειραιώς. Χωρίς να έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής λεπτομέρειες η νέα έκθεση πιάνει το νήμα της ζωής του σπουδαίου έλληνα καλλιτέχνη από τη δεκαετία του 1940 και αναπλάθει το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινήθηκε, εμπνεύστηκε και δημιούργησε ο Γιάννης Τσαρούχης μέχρι και το θάνατο του.
Αναδρομική έκθεση του Κοσμά Ξενάκη
Την πολύπλοκη προσωπικότητά αλλά και το απίστευτο πλούτο του καλλιτεχνικού έργου του εικαστικού Κοσμά Ξενάκη αναδεικνύει η πρώτη αναδρομική έκθεση της δουλειάς του στο Κτήριο της Οδού Πειραιώς. Ο Κοσμάς Ξενάκης (1925-1984) ασχολήθηκε κατά τη διάρκεια της καριέρας του με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, αρχιτεκτονική, πολεοδομία και τις εφαρμοσμένες τέχνες. Θεωρείται ως ένας από τους πρωτοπόρους της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα. Υπήρξε ένας από τους πρώτους έλληνες καλλιτέχνες που δημιούργησε πρωτοποριακά εικαστικά δρώμενα (happenings) συνδυάζοντας τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το βίντεο, το θέατρο και το χορό εισάγοντας την Ελλάδα την έννοια του «συνολικού έργου τέχνης» (Gesamtkunstwerk).
Στην έκθεση, η οποία θα απλώνεται σε δύο ορόφους του Μουσείου, θα παρουσιαστούν έργα ζωγραφικής και γλυπτικής αλλά και φωτογραφικό υλικό από δουλειές μνημειακού χαρακτήρα που βρίσκονται σήμερα σε δημόσιους χώρους. Επιπλέον θα πραγματοποιηθεί αναφορά στο αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό του έργο του Ξενάκη. Επίσης θα εκτεθούν ντοκουμέντα από τα Πολύτεχνα, καθώς και τμήματα των συλλογών του. (επιμέλεια Γιώργου Χατζημιχάλη).
Lepanto: Έκθεση του Άλκη Πιερράκου
Στη ναυμαχία της Ναυπάκτου, το 1571 τα καράβια της Καθολικής Χριστιανικής Δύσης κατατρόπωσαν τον στόλο που διοικούσε ο Μπαρμπαρόσα διαλύοντας τα όνειρα των Οθωμανών για κυριαρχία στη μεσόγειο. Αυτή η νίκη των χριστιανικών δυνάμεων αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες στο πέρασμα των αιώνων. Πιάνοντας το νήμα αυτής της μακραίωνης εικονογραφικής παράδοσης ο Άλκης Πιερράκος αφιέρωσε τρία χρόνια σε µια σειρά ασπρόμαυρων σχεδίων διαφορετικών διαστάσεων µε θέμα τη Ναυμαχία, στην οποία έδωσε τον τίτλο Lepanto από την λατινική ονομασία που είναι γνωστή στην Ευρώπη, η Ναύπακτος. Την έκθεση θα φιλοξενήσει η πινακοθήκη Ν. Χ. Γκίκα (επιμελεία Κατερίνα Κοσκινά).
Το Αϊβαλί του Soloup
Η γραφική νουβέλα «Αϊβαλί» (εκδόσεις Κέδρος) που εικονογράφησε ο Soloup αποτέλεσε την αφορμή στο να πραγματοποιηθεί η έκθεση με τίτλο «Αιβαλι: Ένα ταξίδι στο Χρόνο». Στους χώρους του κτηρίου της οδού Πειραιώς θα παρουσιαστούν εικόνες, πρωτότυπα σχέδια και προσχέδια από την έκδοση. Ενώ επιμέρους θεματικές ενότητες θα ξεναγήσουν τον επισκέπτη στον τρόπο κατασκευής και αφήγησης της ιστορίας με την μορφή comics, όπως και την χρήση πηγών κατά την σχεδίαση. Η έκθεση συμπληρώνεται από σπάνιες φωτογραφίες και αρχειακό υλικό που προέκυψε κατά την έρευνα.
Η Οικογένεια του Φωτογραφικού Κύκλου
Με τον τίτλο «Οικογένεια» τα μέλη του σωματείου «Φωτογραφικός Κύκλος» θα παρουσιάσουν τα προσωπικά τους portfolios στα οποία αγγίζουν τα θέμα τους με μία αφηρημένη έννοια. Όπως σημειώνεται δεν πρόκειται για έκθεση οικογενειακών σχέσεων, ούτε για ειλικρινή και πιστή καταγραφή συγγενικών προσώπων. Εικονίζονται πρόσωπα, κατοικίες ή αντικείμενα, αρκεί να παραπέμπουν σε αυτό που αποτελεί την αίσθηση μιας οικογένειας. (επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη).
Η υπαίθρια εγκατάσταση του Ζάφου Ξαγοράκη
Δεκαοκτώ θρανία, 36 καρέκλες καθώς και μια καθηγητική έδρα αποτελούν την εγκατάσταση της υπαίθριας τάξης του Ζάφου Ξαγοράκη που θα φιλοξενήσει το Αίθριο της οδού Πειραιώς, Την εγκατάσταση θα πλαισιώσουν σχετικές ομιλίες, φωτογραφίες, κινηματογραφικό και άλλο αρχειακό υλικό από συνθήκες εκτάκτου ανάγκης κατά τις οποίες δημιουργήθηκαν υπαίθριες τάξεις. H εγκατάσταση, σε επιμέλεια Πολύνας Κοσμαδάκη εντάσσεται στο πρόγραμμα «Καλλιτέχνες σε διάλογο με το Μουσείο Μπενάκη».