Η επόμενη γενιά των υδρογονοκίνητων οχημάτων της Honda εκπροσωπείται από το φουτουριστικό FCEV Concept, το μέλλον στα οχήματα με κυψέλες καυσίμου.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Το εντυπωσιακό Honda FCEV Concept έκανε το παγκόσμιο ντεμπούτο του στο Los Angeles International Auto Show. Το πρωτότυπο εκφράζει μία νέα σχεδιαστική κατεύθυνση για την επόμενη γενιά οχημάτων κυψελών καυσίμου της Honda που προγραμματίζεται να παρουσιαστεί στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία το 2015, με την Ευρώπη να ακολουθεί.
Η επόμενη γενιά του ηλεκτρικού οχήματος κυψελών καυσίμου της μαρκας θα χρησιμοποιεί την πρώτη έκδοση ενός νέου συστήματος κίνησης κυψελών καυσίμου που φιλοξενείται εξ ολοκλήρου κάτω από το καπό, με σκοπό τη βέλτιστη αξιοποίηση της καμπίνας και την ευελιξία για πιθανή χρήση της τεχνολογίας FC σε πολλούς τύπους οχημάτων στο μέλλον.
Σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις στην κυψέλη καυσίμου έχουν αποφέρει πάνω από 60% αύξηση στην πυκνότητα ισχύος, μειώνοντας παράλληλα τις διαστάσεις της κυψέλης κατά 33% συγκριτικά με το FCX Clarity. Υπολογίζεται ότι θα προσφέρει αυτονομία πάνω από 300 μίλια με γρήγορο τρίλεπτο ανεφοδιασμό υπό πίεση 70 MPa.
Το Honda FCEV Concept εισάγει ένα σύγχρονο στυλ με χαρακτηριστικές γραμμές που αναδεικνύονται από το αεροδυναμικό του αμάξωμα. Προσφέρει επίσης άφθονο χώρο για τους επιβάτες και μπορεί να μεταφέρει μέχρι πέντε άτομα. Η Honda «οδηγεί» τη βιομηχανία επί δύο δεκαετίες σχεδόν στην εξέλιξη και χρήση της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου μέσω εκτενών δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες, ανάμεσα στις οποίες το πρώτο πρόγραμμα μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing) ιδιωτών πελατών.
Έχει σημειώσει σημαντική τεχνολογική πρόοδο στη λειτουργία των κυψελών καυσίμου σε υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες, και πληροί τα αυστηρά πρότυπα και απαιτήσεις ασφάλειας από τότε που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά οχημάτων κυψελών καυσίμου με το FCX το 2002. Ξεκίνησε τη μακροχρόνια μίσθωση της πρώτης γενιάς FCEV, του Honda FCX, το 2002 σε ΗΠΑ και Ιαπωνία, ενώ ο διάδοχός του, το FCX Clarity κατέκτησε τον τίτλο του Παγκόσμιου Πράσινου Αυτοκινήτου το 2009.
Η Honda έχει εμπιστευτεί τέτοια αυτοκίνητα στα χέρια πελατών στις ΗΠΑ και έχει συλλέξει πολύτιμα δεδομένα σε ό,τι αφορά τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων κυψελών καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες. Από το 2009, δύο Honda FCX Clarity συμμετέχουν σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα επίδειξης και δοκιμών. Το τρέχον ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου Honda FCX Clarity, παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2008 και γρήγορα θεωρήθηκε τεχνολογική επανάσταση στους τομείς σχεδίασης, διάταξης χώρων και απόδοσης.
Ως το παγκοσμίως πρώτο αποκλειστικό όχημα κυψελών καυσίμου, το FCX Clarity έχει εντυπωσιακό σχήμα και χαμηλωμένη καμπίνα. Με τη συστοιχία κυψελών καυσίμου ροής V τοποθετημένη στο κέντρο βάρους του οχήματος και τον ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο μπροστά, η Honda κατάφερε να διατηρήσει το φουτουριστικό στυλ του Clarity προσφέροντας ταυτόχρονα αυτονομία 240 μιλίων.
Το Μάιο του 2013, για να επιταχύνει τη δημιουργία μιας υποδομής ανεφοδιασμού, η αμερικανική Honda προσχώρησε στη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα H2USA, όπου συνεργάζονται κατασκευαστές αυτοκινήτων, υπουργεία, εταιρίες παροχής καυσίμου και οι βιομηχανίες υδρογόνου και κυψελών καυσίμου προκειμένου να συντονίσουν την έρευνα και να αναγνωρίσουν λύσεις χαμηλού κόστους για υποδομές που θα προσφέρουν προσιτό, καθαρό υδρογόνο καύσιμο στις ΗΠΑ.
Τον Ιούλιο του 2013, η μάρκα συνήψε μακροπρόθεσμη συμφωνία συνεργασίας με τη General Motors προκειμένου να εξελίξουν από κοινού την επόμενη γενιά συστημάτων κυψελών καυσίμου και τεχνολογιών αποθήκευσης υδρογόνου, με χρονικό ορίζοντα το 2020. Η ανταλλαγή τεχνογνωσιών, οι οικονομίες κλίμακας και οι στρατηγικές χρήσης κοινών πόρων αναμένεται να αποτελέσουν τη βάση για την επιτυχία της συνεργασίας.
Πρωτιές Ηλεκτρικών Οχημάτων Κυψελών Καυσίμου:
Το πρώτο FCX έγινε το πρώτο όχημα κυψελών καυσίμου που πιστοποιήθηκε στις ΗΠΑ από τις EPA και CARB τον Ιούλιο του 2002. Το FCX ήταν επίσης το παγκοσμίως πρώτο όχημα κυψελών καυσίμου παραγωγής που παρουσιάστηκε σε ΗΠΑ και Ιαπωνία το Δεκέμβριο του 2002.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι:
• Το Honda FCX ήταν το πρώτο όχημα κυψελών καυσίμου με δυνατότητα εκκίνησης και λειτουργίας σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν (2003). • Το FCX ήταν το πρώτο όχημα κυψελών καυσίμου που οδήγησε ιδιώτης πελάτης (Ιούλιος 2005). • Η Honda ήταν η πρώτη κατασκευάστρια οχήματος κυψελών καυσίμου το οποίο κατασκευάστηκε σε γραμμή παραγωγής ειδική για υδρογονοκίνητα οχήματα του είδους (2008). • Η Honda ήταν η πρώτη κατασκευάστρια που δημιούργησε δίκτυο εμπόρων οχημάτων κυψελών καυσίμου (2008).