Εδώ και σχεδόν 125 χρόνια, η Renault εισάγει συνεχώς καινοτόμες ιδέες. Οι εφευρέσεις της έχουν αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου και εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα.
Το νέο Megane E-TECH Electric – το πρώτο μοντέλο της εποχής Nouvelle Vague της Renault – συνεχίζει την παράδοση που έχει η γαλλική εταιρεία στις καινοτομίες. Περισσότερες από 300 πατέντες έχουν κατατεθεί για τη σχεδίαση του αυτοκινήτου και της πλατφόρμας του.
Ο Edouard Nègre, επικεφαλής εξέλιξης ηλεκτρικών κινητήρων της Renault, αναλύει τον κινητήρα που εξοπλίζει το νέο Megane E-TECH Electric. Εξηγεί πώς τα πηνία χαλκού που χρησιμοποιούνται για τον ρότορα συμβάλλουν στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προέρχονται από το αυτοκίνητο, καθώς δεν απαιτούν τη χρήση μετάλλων σπάνιων γαιών.
Πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση
Η Renault αξιοποιεί την τεχνογνωσία της ως πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, καθώς εξελίσσει κάθε χρόνο, νέα καινοτόμα χαρακτηριστικά για τα ηλεκτρικά της μοντέλα. Ενώ η περισσότερη έρευνα και ανάπτυξη έχει επικεντρωθεί στη μείωση των διαστάσεων των μπαταριών, αλλά και στη μεγιστοποίηση της χωρητικότητας τους, ένας άλλος τομέας, αυτός του κινητήρα, εξελίσσεται με εξίσου έντονους ρυθμούς.
Η Renault αποφάσισε να σχεδιάσει τον ηλεκτροκινητήρα εξ ολοκλήρου μόνη της , στο εργοστάσιο της Cléon, με τη χρήση λιγότερων υλικών και με λιγότερη σπατάλη ενέργειας κατά τη διαδικασία, με το τμήμα R&D να στεγάζεται στο Technocentre στην περιοχή Guyancourt.
Ρότορας, χωρίς μαγνήτες
«Επινοήσαμε μια διαδικασία περιέλιξης του ρότορα, χωρίς μαγνήτες. Ο μαγνήτης έχει αντικατασταθεί από χαλκό, ο οποίος επιβαρύνει πολύ λιγότερο το περιβάλλον. Η κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας διαδικασία, καθιστά επίσης δυνατή τη διαμόρφωση της πολικότητας του φορτίου που περνάει μέσω του ρότορα, έτσι ώστε να περιοριστεί η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει η μπαταρία, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες και στον αυτοκινητόδρομο».
Edouard Nègre, επικεφαλής εξέλιξης ηλεκτροκινητήρων του τμήματος Renault Powertrain
Τι καινούργιο φέρνει η καινοτομία αυτή
Η νέα διαδικασία περιέλιξης του ρότορα στον ηλεκτροκινητήρα του νέου Megane E-TECH Electric ενσωματώνει πλήθος πλεονεκτημάτων:
• Είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον, καθώς δεν περιέχει μαγνήτες και επομένως δεν χρησιμοποιεί σπάνιες γαίες
• Είναι στιβαρή και αξιόπιστη
• Επιτυγχάνει βελτιστοποιημένη απόδοση μέσω του περιορισμού της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας (με τη διαμόρφωση της πολικότητας του φορτίου) και συνεπώς τη μείωση της σπατάλης ενέργειας, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες ή στον αυτοκινητόδρομο
• Το κόστος παραγωγής είναι χαμηλότερο χάρη στην τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τους κινητήρες των ZOE, Twingo Electric, Kangoo Electric και Master Electric, οι οποίοι κατασκευάζονται όλοι στην ίδια γραμμή παραγωγής, στην Cléon.
Μία καινοτόμος διαδικασία
Η Renault σχεδίασε και πατεντάρισε για το νέο Megane E-TECH Electric, έναν νέο σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα χωρίς μαγνήτες. Η τεχνολογία αυτή κάνει τον κινητήρα πιο αποδοτικό, ενώ μειώνει τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον, αφού δεν χρησιμοποιεί μέταλλα σπάνιων γαιών που είναι δύσκολο να ανακυκλωθούν, όπως το νεοδύμιο, του οποίου η εξόρυξη και η επεξεργασία δημιουργούν τοξικά απόβλητα. Οι μαγνήτες έχουν αντικατασταθεί από χάλκινα πηνία για τα οποία έχει μελετηθεί η σειρά και η θέση της κάθε σπείρας, ώστε να αντέχουν τη δύναμη της φυγόκεντρου που προκαλείται από το ρότορα.
Απόδοση
Εκτός από τα περιβαλλοντικά οφέλη, η τεχνολογία περιέλιξης του ρότορα, έχει ως αποτέλεσμα ο κινητήρας του Megane E-TECH Electric να αποδίδει πολύ καλά σε ένα ευρύτερο φάσμα ροπής και ταχύτητας. Σε αντίθεση με τους κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, οι μηχανικοί της Renault κατάφεραν να εκμεταλλευθούν την εφεύρεσή τους για να τροφοδοτήσουν με ρεύμα την περιέλιξη του ρότορα, αλλάζοντας έτσι το επίπεδο μαγνητικής διέγερσης. Ως εκ τούτου, όταν ο κινητήρας δεν χρησιμοποιείται με μεγάλες απαιτήσεις φορτίου, η διέγερση αυτή μπορεί να μειωθεί, γεγονός που με τη σειρά του απαιτεί λιγότερες μαγνητικές δυνάμεις, άρα και επιφέρει μικρότερες ενεργειακές απώλειες.