Οι φόροι που πληρώνουν σήμερα τα φορτηγά δεν καλύπτουν το πραγματικό κόστος των επιπτώσεών τους στις υποδομές, στους άλλους χρήστες του δρόμου και στο περιβάλλον.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Τα βαρέα φορτηγά στους δρόμους της Ευρώπης έχουν δυσανάλογο αντίκτυπο. Αν και αποτελούν μόλις το 2% των οδικών οχημάτων, τα φορτηγά εκπέμπουν περίπου το 23% των εκπομπών CO2 από την οδική κυκλοφορία τους και αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στους δρόμους μας.
Περαιτέρω αύξηση των ρύπων
Οι εκπομπές CO2 των φορτηγών έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από το ένα τρίτο από το 1990 και χωρίς συνεχή ρυθμιστική δράση, οι εκπομπές των φορτηγών θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 21% έως το 2030.
Πολλές χώρες της ΕΕ επιβάλλουν ανώτατο οροί χιλιόμετρων στα φορτηγά, ενώ άλλες απαιτούν ετήσιες ή μηνιαίες βινιέτες. Η αποφασιστική κίνηση όμως είναι να αυξάνονται τα τέλη των διοδίων για την απόσταση που διανύουν, εκτιμούν οι αναλυτές της ΕΕ.
Ανώτατα όρια
Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ θέτουν ανώτατα όρια στην ατμοσφαιρική ρύπανση, το θόρυβο και τη συμφόρηση που προέρχονται από τα φορτηγά. Ωστόσο, ο ισχύων νόμος δεν επιτρέπει στις εθνικές κυβερνήσεις να χρεώνουν το κόστος των εκπομπών που προέρχονται από τα φορτηγά ή το κόστος που σχετίζεται με τη σοβαρότητα των συγκρούσεων φορτηγών (τα φορτηγά εμπλέκονται στο 14% των θανατηφόρων συγκρούσεων – παρόλο που αποτελούν μόνο το 2% των οχημάτων).
Να πληρώσουν τα φορτηγά
Η ΕΕ θέτει κανόνες με τους οποίους πρέπει να συμμορφώνονται τα κράτη μέλη εάν επιλέξουν να εισαγάγουν διόδια φορτηγών.
Τα φορτηγά θα πρέπει να πληρώσουν για τις ζημιές που προκαλούν σε όλους τους δρόμους σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς των υποδομών, των συγκρούσεων, της κλιματικής αλλαγής, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, του θορύβου και της συμφόρησης. Αυτό θα οδηγήσει σε καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας, πιο έξυπνο σχεδιασμό διαδρομής, πιο αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσιδα, στροφή σε καθαρότερα και πιο ήσυχα φορτηγά, λιγότερα χιλιόμετρα και συνολική μείωση όλων αυτών των επιπτώσεων.
Δίκαιη τιμή
Η Ελβετία έχει κινηθεί πιο αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση, όπου τα φορτηγά πληρώνουν δίκαιη τιμή για κάθε διανυόμενο χλμ., αντί να αφήνουν αυτόν τον λογαριασμό να βαρύνει την κοινωνία και τους φορολογούμενους.
Τέλη χιλιομέτρων
Η Πορτογαλία έχει τέλη χιλιομέτρων για αυτοκινητόδρομους και πολλές πόλεις επιβάλλουν τέλη συμφόρησης ή τέλη για την είσοδο σε ζώνες χαμηλών εκπομπών. Η νομοθεσία της ΕΕ παρέχει μεγάλη ευελιξία στον σχεδιασμό συστημάτων για την επίτευξη διαφορετικών στόχων και, κυρίως, δεν επιτρέπει στα τέλη κυκλοφορίας να κάνουν διακρίσεις σε βάρος των ξένων οχημάτων, επομένως οι χρεώσεις πρέπει να ισχύουν εξίσου για εγχώριους και αλλοδαπούς οδηγούς.