Οι εταιρικοί στόλοι έχουν μεγάλη ευθύνη για την αύξηση των επικίνδυνων ρύπων. Είναι πήγες ανθρακούχων εκπομπών και απασχολούν τους επιστήμονες που αναλύουν τα δεδομένα των οδικών μεταφορών.
Τα εταιρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται κάθε χρόνο και καθώς οδηγούνται περισσότερο από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, και ευθύνονται για το 73% των εκπομπών ρύπων των νέων αυτοκινήτων.
Μόνο ηλεκτρικά
Ως εκ τούτου, η πλήρης ηλεκτροδότηση των εταιρικών στόλων αποτελεί προτεραιότητα. Θα πρέπει να συμβεί σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2030 το αργότερο —και έως το 2025 σε χώρες με ήδη προηγμένες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων— για να διασφαλιστεί ότι θα αντιμετωπιστούν οι δυσανάλογες περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους, αναφέρει έκθεση της ΕΕ.
Για να επιτευχθεί ένα σύστημα οδικών μεταφορών με μηδενικές εκπομπές έως το 2050, όλα τα νέα αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα μικρότερα φορτηγά και τα λεωφορεία πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035. Σήμερα, έξι στα 10 αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη είναι εταιρικά αυτοκίνητα και το 87% αυτών εξακολουθούν να είναι οχήματα βενζίνης και ντίζελ.
Ανθρακούχες εκπομπές ρύπων
Επειδή οι εταιρικοί στόλοι συμβάλλουν δυσανάλογα στις εκπομπές ρύπων από τις οδικές μεταφορές είναι αναγκαία η ηλεκτροδότηση των στόλων για να περιορισθούν δραστικά ανθρακούχες εκπομπές ρύπων.
Η προτεραιότητα στην ηλεκτροδότηση του εταιρικού στόλου θα εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη και ταχύτερη συνολική επίδραση στη μείωση του CO2. Η ΕΕ θα πρέπει να καθορίσει έναν σαφή οδικό χάρτη που στοχεύει στην ηλεκτροδότηση του στόλου κατά 50% και 100% το 2025 και το 2030 αντίστοιχα. Ορισμένα κράτη μέλη που έχουν ήδη ώριμες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να θέσουν νωρίτερα τον στόχο του 2025.
Προσιτά αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων
Κρίσιμης σημασίας για την ευρύτερη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το γεγονός ότι τα εταιρικά οχήματα εισέρχονται στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων γρηγορότερα από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα (συνήθως μετά από 3-5 χρόνια). Επομένως, η προσδοκώμενη συνεχής εισροή στην αγορά των μεταχειρισμένων σχετικά νέων και φθηνών οχημάτων μηδενικών ρύπων, θα δώσει την δυνατότητα στους ιδιώτες αγοραστές να βρουν ένα προσιτό μεταχειρισμένο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης των εταιρικών στόλων θα επιφέρει πολύ ταχύτερη και οικονομικά προσιτή διείσδυση των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών στο ευρύτερο ευρωπαϊκό απόθεμα αυτοκινήτων.
Προσιτά μεταχειρισμένα EV
Όσον αφορά τους πραγματικούς αριθμούς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της T&E, 1,4 εκατ. EVs αναμένεται να φτάσουν στην αγορά μεταχειρισμένων το 2025 και 3,4 εκατ. το 2030, παρέχοντας έτσι προσιτά EV σε καλή κατάσταση στους αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Τότε αναμένεται μια μεγάλη στροφή των ιδιωτών προς τα μεταχειρισμένα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η ηλεκτροδότηση των εταιρικών στόλων μπορεί να επιτευχθεί εν μέρει μέσω εθνικών φορολογικών μεταρρυθμίσεων, αλλά και με την καθοδήγηση των εταιρειών προς στόλους μηδενικών εκπομπών. Καθοριστικός είναι ο ρόλος της ΕΕ, σε όλη την προσπάθεια, ενισχύοντας τις επενδύσεις και δίνοντας κίνητρα για την αύξηση της παραγωγής οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ.
Επικερδής επιλογή
Η μετάβαση της αγοράς εταιρικών αυτοκινήτων σε οχήματα μηδενικών εκπομπών έχει ήδη οικονομική λογική και η στροφή θα είναι επικερδής από την άποψη του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας για τους εταιρικούς στόλους στην Ευρώπη. Οι εταιρείες μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο στη μετάβαση, εξηλεκτρίζοντας εταιρικούς στόλους και θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ευκαιρία για να ηγηθούν της αλλαγής. Στην πραγματικότητα, πολλές εταιρείες έχουν ήδη δεσμευτεί να εξηλεκτρίσουν το 100% των στόλων τους έως το 2030 ως μέρος των ευρύτερων στρατηγικών βιωσιμότητας τους.
Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία
Η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην επίτευξη της κινητικότητας μηδενικών εκπομπών και στην τήρηση των δεσμεύσεων στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία περιλαμβάνει στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050.
Υποδομή φόρτισης
Ενώ ο καθορισμός στόχων μέσω πολιτικής και κανονισμών μπορεί να επιταχύνει τον ρυθμό ηλεκτροκίνησης του στόλου, τα EV χρειάζονται επίσης ένα αξιόπιστο και πανταχού παρόν δίκτυο φόρτισης. Όπως υπολογίζεται από την T&E (και επιβεβαιώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή), θα χρειαστούν 3 εκατ. σημεία δημόσιας χρέωσης έως το 2030, με εκτιμώμενο κόστος 20 δις. ευρώ, σε σύγκριση με τα περίπου 230.000 δημόσια σημεία χρέωσης που υπάρχουν σήμερα στην ΕΕ.
Η υποδομή φόρτισης είναι το κλειδί για την επιτάχυνση της ηλεκτροδότησης του στόλου. Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη δημόσιας υποδομής στους δρόμους, μαζί με τους κόμβους φόρτισης της πόλης, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών φόρτισης υψηλής ισχύος, καθιστώντας φθηνότερη τη χρέωση για τα ταξί και τα ιδιωτικά οχήματα ενοικίασης. Ωστόσο, θα πρέπει επίσης να εφαρμοστεί μια νέα νομοθεσία για το «δικαίωμα στην πρίζα», για να μην απαιτείται η άδεια των ιδιοκτητών κτιρίων πριν από την εγκατάσταση σημείων φόρτισης και η αργή φόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας στο σπίτι να είναι επίσης εύκολα διαθέσιμη.