Αυτή η εβδομάδα δοκίμασε τις αντοχές των Ευρωπαίων στις υψηλές θερμοκρασίες. Τα ρεκόρ θερμοκρασίας όλων των εποχών καταρρίφθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε περιοχές της Γαλλίας. Οι πυρκαγιές στην Ισπανία, Γαλλία και Ελλάδα, μας στέρησαν την ευεργετική δράση εκατομμυρίων δένδρων.
Το Politico, επιχειρεί μια ανάλυση των κινδύνων από τις ακραίες καιρικές συνθήκες. Επίσης, εξετάζει πώς οι πόλεις αντιμετωπίζουν τις υψηλές θερμοκρασίες — και συγκεκριμένα πώς οι αστικές συγκοινωνίες εντάσσονται στις προσπάθειες για την καταπολέμηση της αστικής ζέστης.
Το αυτοκίνητο εκπέμπει θερμότητα
Το αυτοκίνητο έχει σημαντικό μέρος ευθύνης για την περαιτέρω αύξηση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος γιατί ο κινητήρας, τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη καθώς και το αμάξωμα εκπέμπουν θερμότητα.
Ενώ οι οδηγοί και οι επιβάτες θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν από τη ζέστη απολαμβάνοντας την άνεση των κλιματιζόμενων αυτοκινήτων τους, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην πραγματικότητα κάνει τα κύματα καύσωνα στις πόλεις χειρότερα, επειδή τα αυτοκίνητα «παράγουν κύματα θερμότητας που θερμαίνει το περιβάλλον», σύμφωνα με την Birgit Georgi, εμπειρογνώμονα που συμμετέχει στο πρόγραμμα Urbact της ΕΕ.
Μελέτες δείχνουν επίσης ότι οι εκπομπές των μηχανοκίνητων οχημάτων συμβάλλουν στο φαινόμενο της θερμικής νησίδας αυξάνοντας το επίπεδο της ρύπανσης στον αέρα, επιδεινώνοντας την απειλή για την υγεία των ανθρώπων. Η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα θα βοηθήσει στη μείωση αυτών των εκπομπών, αλλά δεν θα λύσει εντελώς το πρόβλημα, επειδή ακόμη και τα σταθμευμένα αυτοκίνητα εκπέμπουν θερμότητα.
Πόλεις για ανθρώπους
Ο Mariano Fuentes, δημοτικός σύμβουλος αστικής ανάπτυξης της Μαδρίτης, δήλωσε ότι η αστική ζέστη ήταν ένα από τα βασικά κίνητρα για τη δημιουργία μιας νέας ζώνης χαμηλών εκπομπών στην πόλη. Στο Άμστερνταμ, η τοπική αυτοδιοίκηση αποφάσισε να εξαλείψει περισσότερες από 11.000 θέσεις στάθμευσης έως το 2025, με στόχο την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου που σήμερα καταλαμβάνεται από αυτοκίνητα τα οποία απορροφούν τη θερμότητα. Υπάρχουν πόλεις όπως η Γάνδη, στο Βέλγιο, που έχουν προχωρήσει και έχουν εκδιώξει εντελώς τα αυτοκίνητα από μεγάλα μέρη της πόλης.
Ενισχυτικές εναλλακτικές λύσεις
Η απαλλαγή από αυτοκίνητα που απορροφούν τη θερμότητα απαιτεί επίσης την ενίσχυση των επιλογών δημόσιας κινητικότητας. Σε μια προσπάθεια που στοχεύει ρητά στην καταπολέμηση του φαινομένου της θερμικής νησίδας, η Βιέννη επεκτείνει την υπάρχουσα ποδηλατική υποδομή της και σχεδιάζει νέες διαδρομές με δέντρα, χώρους πρασίνου και δημόσια σιντριβάνια. Άλλες πόλεις, όπως το Βερολίνο, έχουν επεκτείνει τα δίκτυα μετρό και τραμ τα τελευταία χρόνια.
Οι επιλογές δημόσιας κινητικότητας είναι εξ ορισμού πιο πράσινες από τις ιδιωτικές συγκοινωνίες, αλλά οι υπαίθριες υποδομές όπως οι γραμμές του τραμ μπορούν ακόμα να είναι πηγή αστικής θερμότητας. Η Στουτγάρδη έγινε από νωρίς πρωτοπόρος όταν άρχισε να καλύπτει αυτές τις πίστες με γρασίδι πριν από αρκετές δεκαετίες, κάτι που γίνεται τώρα στις γερμανικές πόλεις Νυρεμβέργη και Μάιντς. Εν τω μεταξύ, η ολλανδική πόλη της Ουτρέχτης έχει εγκαταστήσει πράσινες στέγες σε δεκάδες καταφύγια λεωφορείων, μειώνοντας την ποσότητα θερμότητας που παράγεται από τις κατασκευές και δημιουργώντας επίσης ένα νέο έδαφος αναπαραγωγής για πεταλούδες στην πόλη, αναφέρει το Politico.
Δεν μπορείτε να οδηγήσετε εδώ
Αν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε το βενζινοκίνητο αυτοκίνητό σας, για να φτάσετε και να εξερευνήσετε τους καλοκαιρινούς τουριστικούς προορισμούς σας, ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Νέα ανάλυση από την Εκστρατεία Καθαρών Πόλεων δείχνει ότι 320 ευρωπαϊκές πόλεις — ανάμεσά τους όπως το Άμστερνταμ, η Βαρκελώνη, το Βερολίνο, η Κοπεγχάγη, το Παρίσι και η Στοκχόλμη — έχουν πλέον σε ισχύ κανονισμούς που εμποδίζουν την κίνηση παλαιότερων οχημάτων με κινητήρα βενζίνης και ντίζελ. Επιτεύχθηκε αύξηση 40% των περιορισμών στην κυκλοφορία από το 2019, σύμφωνα με την έκθεση και εκτιμάται ότι θα υπάρχουν πάνω από 500 τέτοιες ζώνες μέχρι το 2025, σημειώνει το Politico.
Viva l'Italia
Σύμφωνα με την έκθεση, η Ιταλία προηγείται πλέον σε αυτό το θέμα. Περίπου 172 πόλεις- συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών σημείων όπως η Φλωρεντία, η Μπολόνια, το Μιλάνο και η Ρώμη - διαθέτουν ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων.