Απίστευτα κέρδη παρά την μείωση της παραγωγής των ΙΧ

Γίνεται παρά την μειωμένη παραγωγή οχημάτων οι εταιρείες να βγάζουν λιγότερα κέρδη; Γίνεται.
Απίστευτα κέρδη παρά την μείωση της παραγωγής των ΙΧ

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν λιγότερα αυτοκίνητα ενώ κερδίζουν περισσότερα χρήματα, αναφέρει το Politico.

Αυτό συμβαίνει επειδή η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών - που επιδεινώθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος έχει περιορίσει την παροχή καλωδίων και άλλων εξαρτημάτων - ώθησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν την στρατηγική τους και να αυξήσουν την παραγωγή των πιο ακριβών μοντέλων τους τα οποία αποφέρουν υψηλότερα κέρδη σε σχέση με τα μικρότερα και φθηνότερα αυτοκίνητα.

Το 2021, οι 16 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου αύξησαν τα κέρδη τους κατά 168% σε ετήσια βάση από 50 δις ευρώ σε 134 δις ευρώ. Πρόκειται για ένα πρωτοφανές ρεκόρ, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν μόνο κατά 1,2% σε σύγκριση με τα ιστορικά φτωχά επίπεδα του 2020, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας ερευνών EY.

Ρεκόρ κερδών

Αυτή η τάση συνεχίζεται και φέτος, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ενισχύουν τα κέρδη κατά 19% το πρώτο τρίμηνο - ρεκόρ για την περίοδο - ενώ οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 11%, σύμφωνα με την EY.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επί του παρόντος δεν συμβαδίζουν με την παραγωγή, επομένως τα premium μοντέλα έχουν προτεραιότητα επειδή τα περιθώρια κέρδους τους είναι υψηλότερα», δήλωσε ο Matthias Heck, αναλυτής αυτοκινήτων στη Moody's.

Η στρατηγική έχει οικονομική λογική — γιατί να σπαταλάτε πολύτιμα εξαρτήματα για να φτιάξετε φθηνά αυτοκίνητα με μικρό περιθώριο κέρδους αντί να τα μεταφέρετε σε ένα μοντέλο πολυτελείας υψηλού επιπέδου; Αλλά αυτή η στρατηγική δημιουργεί ανησυχίες για το κλίμα, καθώς τα βαριά μοντέλα όπως τα SUV εκπέμπουν υψηλότερες εκπομπές από τα μικρότερα αυτοκίνητα.

Υπάρχει επίσης ανησυχία ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν τα πολυτελή ηλεκτρικά οχήματα παρά τα λιγότερο κερδοφόρα και φθηνότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα(EV) - τα οποία έχουν επίσης χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα.



Πρωταθλήτρια η Porsche

Ο Όμιλος Volkswagen αύξησε τα κέρδη του το 2021 κατά 75% σε περισσότερα από 15 δις ευρώ, ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 600.000 μονάδες. Η αυτοκινητοβιομηχανία έδωσε προτεραιότητα στην κατανομή των μαρκών και της παραγωγής στα premium οχήματά της με υψηλά περιθώρια κέρδους από την Porsche και την Audi, ενώ μείωσε περαιτέρω την παραγωγή στις φθηνότερες μάρκες της, Skoda και Seat.

Η Porsche αύξησε τις πωλήσεις της έως και 10% από έτος σε έτος το 2021, πουλώντας περισσότερα από 300.000 αυτοκίνητα για πρώτη φορά στην ιστορία της και ήταν η πιο κερδοφόρα εταιρεία στον Όμιλο VW, δημιουργώντας κέρδη 5 δις ευρώ. Αντίθετα, οι πωλήσεις της μάρκας Seat το 2021 μειώθηκαν κατά 2%, σε περίπου 390.000 μονάδες, ενώ η παραγωγή της Skoda μειώθηκε σχεδόν 15%, σε περίπου 800.000 μονάδες.

Κέρδη και η Renault

Το γαλλικό Renault Group χρησιμοποιεί την ίδια στρατηγική. Μετά από απώλεια περίπου 8 δις ευρώ το 2020, ο Διευθύνων Σύμβουλος Luca de Meo ανακοίνωσε αυτό που ονόμασε «Renaulution» στις αρχές του 2021, το οποίο αφορά τη «μετακίνηση ολόκληρης της εταιρείας από τον όγκο στην αξία». Ως αποτέλεσμα, η αυτοκινητοβιομηχανία αύξησε τα κέρδη της το 2021 σε περίπου 9 δις ευρώ, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 4,5%.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να μειώσει την εξάρτησή της από τσιπ από την Ασία και αρκετοί κατασκευαστές έχουν ανακοινώσει σχέδια να δημιουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια τσιπ, αλλά θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να λειτουργήσουν.

Αλλά περισσότερες μάρκες και η αντικατάσταση της παραγωγής που επηρεάστηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν εγγυάται την επιστροφή σε φθηνότερα και μικρότερα αυτοκίνητα.

Νέα στρατηγική

Τον Μάιο, η Mercedes-Benz ανακοίνωσε τα σχέδιά της να αλλάξει τη γκάμα μοντέλων της και να επικεντρωθεί κυρίως στην παραγωγή πολυτελών αυτοκινήτων. Τα τρία τέταρτα της επένδυσής της θα διατεθούν σε πολυτελή αυτοκίνητα, ενώ τα συμπαγή μοντέλα όπως η A-Class και B-Class σταδιακά πρόκειται να αποσυρθούν.

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η Audi. Ο επικεφαλής της Audi, Markus Duesmann, δήλωσε στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine τον Μάιο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα περιορίσει την παραγωγή των μοντέλων της χαμηλότερης κατηγορίας και «θα επικεντρωθεί σε αυτό που κάνουμε καλύτερα: αυτοκίνητα premium».

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v