Η Ευρώπη στοχεύει να επιτρέψει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων που κινούνται χωρίς την παρέμβαση του οδηγού, αναφέρει το Politico. Επίσης, σημειώνεται ότι θα επιτρέψει την χρήση των αυτόνομων οχημάτων με ηλεκτρονικό σύστημα οδήγησης Επιπέδου 4. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να αφήσει τα ρομπότ να πάρουν το τιμόνι των αυτοκινήτων.
Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ σχεδιάζει να προτείνει έως τα τέλη Σεπτεμβρίου στα κράτη μέλη να εγκρίνουν την ταξινόμηση και πώληση έως και 1.500 οχημάτων ανά μοντέλο αυτοκινητοβιομηχανίας κάθε χρόνο, εγκατεστημένα με προηγμένη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Η πρώτη τεχνική νομοθεσία στον κόσμο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι θα είναι η πρώτη τεχνική νομοθεσία στον κόσμο που θα επιτρέπει την χρήση αυτών των αυτοκινήτων.
Τέτοια οχήματα, όπου ο οδηγός δεν απαιτείται πλέον να επιβλέπει την οδήγηση, βρίσκονται ακόμη σε πολύ μεγάλο βαθμό στο στάδιο της εξέλιξής και της ανάπτυξης. Ο στόχος είναι να σταθεροποιηθεί η θέση της Ευρώπης ως πρώτης κινητήριας δύναμης για τα αυτοκίνητα επόμενης γενιάς που μπορούν να πλοηγούνται στα οδικά δίκτυα και την κυκλοφορία αυτόνομα, δήλωσαν δύο αξιωματούχοι της ΕΕ.
«Περνάμε από τη φάση του πειράματος στην εμπορική φάση», είπε ο αξιωματούχος της ΕΕ.
Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας GSR
Η νομοθεσία θα περιλαμβάνει 17 ξεχωριστά τμήματα τεχνικών κανόνων που θα τροποποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες της ΕΕ εγκρίνουν οχήματα προς πώληση. Είναι μέρος μιας πολύ ευρύτερης ανανέωσης των προτύπων ασφάλειας αυτοκινήτων που ονομάζεται Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας (GSR) — μέρος του οποίου τέθηκε πρόσφατα σε ισχύ.
Η ΕΕ στοχεύει να φτάσει σε μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050, αλλά για να το κάνει αυτό πρέπει να ενισχύσει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας στα αυτοκίνητα, καθώς το ανθρώπινο λάθος εκτιμάται ότι ευθύνεται στο 95% των τροχαίων ατυχημάτων.
Η νομοθεσία GSR επιβάλλει τη χρήση έξυπνων συστημάτων υποβοήθησης ταχύτητας — με στόχο να εμποδίζουν τους οδηγούς να επιταχύνουν πέρα από το όριο ταχύτητας — καλύτερα τζάμια ασφαλείας και ζώνες ασφαλείας, σήματα έκτακτης ανάγκης, συστήματα προειδοποίησης υπνηλίας οδηγού και μονάδα δεδομένων παρόμοια με το μαύρο κουτί του αεροπλάνου που μπορεί να καταγράφει δεδομένα για ατυχήματα.
Ανίχνευση άλλων αυτοκινήτων
Σύμφωνα με το νόμο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εγκαταστήσουν προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης που θα μπορούν να ανιχνεύουν άλλα αυτοκίνητα. Έχουν την υποχρέωση να επεκταθούν για να καλύψουν ποδηλάτες και πεζούς από το 2024.
Υπάρχει μια κλίμακα έξι σταδίων αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων, από το 0 — το είδος του αυτοκινήτου που είναι γνωστό στους οδηγούς, όπου ο οδηγός είναι υπεύθυνος για τα πάντα. Το Επίπεδο 1 με συστήματα όπως το cruise control και το Επίπεδο 2 με το σύστημα διεύθυνσης υποβοήθηση λωρίδας, στάνταρ στα περισσότερα νέα αυτοκίνητα.
Το Επίπεδο 3 είναι εξαιρετικά αυτοματοποιημένη αυτόνομη οδήγηση, όπου ο οδηγός μπορεί για κάποιο χρονικό διάστημα να παραδώσει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου του. Το επίπεδο 4 είναι όπου ένα αυτοκίνητο μπορεί να ολοκληρώσει ένα ταξίδι εντελώς μόνο του, αλλά ένας οδηγός μπορεί να παρέμβει και η λειτουργία του αυτοκινήτου αν κάτι συμβεί. Αυτό είναι το επίπεδο που σκοπεύει να εγκρίνει η Επιτροπή.
Το Επίπεδο 5 είναι όπου το αυτοκίνητο είναι εντελώς αυτόνομο και δεν χρειάζεται καθόλου άνθρωπος οδηγός.
Η ΕΕ εργάζεται επί του παρόντος για να επιτρέψει την πώληση αυτοκινήτων Επιπέδου 3. Μετά από αυτό, η Επιτροπή θέλει η ΕΕ να είναι η πρώτη αγορά στον κόσμο που θα επιτρέπει νόμιμα την πώληση αυτόνομων οχημάτων Επιπέδου 4.
Καινοτομία της Mercedes-Benz
Στην Ευρώπη, η Mercedes-Benz έλαβε ρυθμιστική έγκριση στη Γερμανία στα τέλη του περασμένου έτους για να επιτρέψει στους αγοραστές της S-Class να αναπτύξουν το αυτοματοποιημένο σύστημα Drive Pilot Level 3 με ταχύτητες έως και 60 χλμ./ώρα την ώρα σε 13.000 χιλιόμετρα εθνικής οδού.
Η έγκριση ισχύει μόνο στη Γερμανία, αλλά η εταιρεία είπε ότι είχε δοκιμάσει εντατικά τα οχήματά της στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να φτάνουν στο Επίπεδο 3. Σε πολύ περιορισμένες περιπτώσεις, το Επίπεδο 4 εξακολουθεί να είναι ένα ερευνητικό έργο, με δοκιμές αυτόνομης ρομποτικής οδήγησης να πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο.
Πρόσφατα, η Γερμανία έδωσε το πράσινο φως στη Volkswagen και τη Bosch να συνεργαστούν σε νέα προγράμματα οδήγησης με υποβοήθηση τεχνητής νοημοσύνης.
«Υπάρχει μεγάλος έλεγχος για το πώς αποδίδουν αυτά τα οχήματα στο πεδίο», είπε ο αξιωματούχος της Επιτροπής για τα συνδεδεμένα και αυτοματοποιημένα οχήματα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η έγκριση θα περιορίσει αρχικά τις πωλήσεις οχημάτων Επιπέδου 4 σε 1.500 μονάδες ανά μοντέλο. Μετά από δύο χρόνια θα επανεξεταστεί το μέτρο, αναφέρει το Politico.