Αποστολή στην Κοπεγχάγη
Ξεχάστε την Toyota που γνωρίζετε. Πλέον η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, βρίσκεται σε άλλο πεδίο δράσης και αθόρυβα εισήλθε στα χωράφια της premium κατηγορίας χωρίς καμμιά υστέρηση σε καίριους τομείς.
Οδηγήσαμε - για την ακρίβεια ξεζουμίσαμε – το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας, το Toyota bZ4X, το οποίο δημιουργήθηκε από λευκή κολλά χαρτί και ειλικρινά εντυπωσιαστήκαμε.
Τόπος εκδήλωσης: CopenHill, Κοπεγχάγη
Το CopenHill, που είναι επισήμως πιο γνωστό ως Amager Bakke, είναι ένα νέο τοπόσημο στον ορίζοντα της Κοπεγχάγης, μία μονάδα η οποία μετατρέπει τα απόβλητα της πόλης για την παραγωγή ενέργειας που προορίζεται για θέρμανση και ηλεκτροδότηση 150.000 νοικοκυριών στην περιοχή. Πρόκειται για μια από τις πιο αποτελεσματικές μονάδες παραγωγής ενέργειας από απόβλητα στον κόσμο, με το σύστημά αποθήκευσης άνθρακα που διαθέτει να αποτελεί βασικό στοιχείο στην αποστολή της Κοπεγχάγης να καταστεί μία πόλη ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.
Το CopenHill είναι ένα παράδειγμα που αντανακλά τη φιλοσοφία beyond Zero. Πέραν το λειτουργικού ρόλου του, αποτελεί επίσης και κέντρο αναψυχής για το κοινό διαθέτοντας μια πίστα σκι παντός καιρού, καθώς και ένα καταπράσινο πάρκο.
Ονομασία που προκαλεί
Αναμφισβήτητα η ονομασία του είναι δύσκολη στην απομνημόνευση και στη προφορά για μερίδα οδηγών αλλά όμως όσοι ασχολούνται με τη νέα τεχνολογία έχουν εκπαιδευτεί στη σχέση με κωδικούς. Δεν είναι τυχαίο ότι και η VW, επέλεξε κωδικούς για τη νέα σειρά των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της(ID.3, ID.4, ID.5). Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα απευθύνονται σε οδηγούς που έχουν το όραμα για την σωτηρία του περιβάλλοντος και την οικολογική μετακίνηση που βασίζεται σε κώδικες και passwords. Θεωρούμε ότι το νέο Toyota bZ4X, θέλει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των οδηγών και γι αυτό έχει αυτή την κωδική ονομασία για να ξεχωρίσει και να χαραχθεί στη μνήμη σαν κάτι διαφορετικό.
Macho, επιβλητικός όγκος
Μόλις αντικρίσαμε το ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων έξω από το ξενοδοχείο στη Κοπεγχάγη, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ένα μοντέλο μεγάλων διαστάσεων με επιβλητικό όγκο. Macho στο έπακρο. Είναι ένα SUV με φουλ μοντέρνα σχεδίαση που ανταποκρίνεται στις νέες τάσεις για την σχεδίαση και την αισθητική. Καμία σχέση με τις σχεδιαστικές υπερβολές που ενίοτε υιοθετούν οι Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η νέα πρόταση είναι ότι πρέπει για τον οδηγό που βρίσκεται όλη μέρα στον ΄΄πλανήτη΄΄ των ηλεκτρονικών συσκευών, για να ενημερωθεί, να διασκεδάσει και να ψωνίσει ακόμη και το γάλα, Ένα μοντέρνο μοντέλο για όσους γυρίσαν το κεφάλι στις συμβατικές φόρμες.
Γερμανική στιβαρότητα
Ακουμπώντας την βαριά πόρτα νοιώσαμε την στιβαρότητα της κατασκευής και την προσοχή που έδωσε η φίρμα στην αίσθηση. Υποδηλώνει την προσπάθεια να εμπνεύσει τον οδηγό από την πρώτη στιγμή για την αξιοπιστία και την αντοχή της. Σαφής προσανατολισμός προς την έννοια της φημισμένης γερμανικής στιβαρότητας.
Κινητός υπολογιστής υψηλής ποιότητας
Ο εσωτερικός διάκοσμος είναι σε πλήρη αρμονία με την εξωτερική θεώρηση για την μοντέρνα σχεδίαση. Ταμπλό, οθόνη, χειριστήρια και κάθε λεπτομέρεια συμβάλουν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που ικανοποιεί όσους περνάνε πολλές ώρες πίσω από την οθόνη του υπολογιστή τους.
Οικολογικά υλικά, σε μοντέρνες αποχρώσεις, μαλακές και φιλικές υφές, προσαρμογή ιαπωνικών προδιοαγραφων και αίσθηση σιγουριάς.
Πρωτόγνωρη άνεση για τους πίσω επιβάτες
Η άνεση και η ευρυχωρία χαρίζουν στην καμπίνα το περιβάλλον ενός καθιστικού, μία αίσθηση που επιτείνεται από τη χρήση απαλών, πλεχτών επενδύσεων στο ταμπλό, λεπτομερειών με σατινέ φινίρισμα και την επιλογή μιας πανοραμικής οροφής.
Ο πίνακας οργάνων είναι λεπτός και χαμηλά τοποθετημένος, επιτείνοντας την αίσθηση ‘ανοιχτού χώρου’ και την ορατότητα του οδηγού μπροστά. Αυτή η σχεδίαση κατέστη εφικτή χάρη στη χρήση μιας νέας μονάδας κλιματισμού που είναι κατά 30% πιο συμπαγής.
Ο ευέλικτος χώρος αποσκευών διαθέτει ένα προσαρμοζόμενο πάτωμα δύο επιπέδων και έναν υποδαπέδιο χώρο που μπορεί να προσθέσει επιπλέον 71 χιλ. στο ύψος φόρτωσης όταν απαιτείται η μεταφορά αντικειμένων μεγαλύτερου ύψους. Με τα πίσω καθίσματα σε όρθια θέση και το πάτωμα στη χαμηλότερη θέση, η χωρητικότητα φτάνει έως και τα 452 λίτρα (VDA) – αρκετός χώρος για τη μεταφορά τριών βαλιτσών 82 λίτρα ή δύο mountain bikes. Τα πίσω καθίσματα είναι διαιρούμενα σε διάταξη 60:40 και έχουν λειτουργία ανάκλισης. Κάτω από το πάτωμα φιλοξενείται μια εργαλειοθήκη και παρέχεται χώρος για ένα προειδοποιητικό τρίγωνο ή το καλώδιο φόρτισης του αυτοκινήτου. Η αναδιπλούμενη εταζέρα μπορεί να αποθηκεύεται.
Ανθρωποκεντρικό cockpit
Η αρχή “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο” υποστηρίζεται από το ανθρωποκεντρικό cockpit, στο οποίο η TFT οθόνη ενδείξεων και πληροφοριών των 7 ιντσών τοποθετείται ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, πάνω από τη γραμμή του τιμονιού, ώστε να μπορεί να βλέπει τα όργανα με ελάχιστη κίνηση των ματιών.
Η κεντρική κονσόλα υποδηλώνει τον “κοινωνικό” χαρακτήρα της σχεδίασης της καμπίνας, που είναι προσβάσιμη για όλους όσοι βρίσκονται στο αυτοκίνητο και προσφέρει συνολικά 20 λίτρα αποθηκευτικού χώρου. Περιλαμβάνεται ένας ανοιχτός χώρος κάτω από την κονσόλα που είναι κατάλληλος για ένα ζευγάρι παπούτσια ή μία τσάντα, και μεμονωμένους χώρους για τη μεταφορά διαφόρων προσωπικών ειδών, όπως ένα smartphone ή ένα tablet και ένα μεγάλο μπουκάλι. Και μία νότα κομψότητας: ο κλειστός χώρος στον οποίο μπορείτε να αφήσετε το smartphone σας έχει ένα διαφανές κάλυμμα για να μπορείτε να δείτε με μια ματιά τυχόν ειδοποιήσεις.
Διαθέτει οθόνη αφής 8 ή 12,3”. Η μεγάλη οθόνη χρησιμοποιείται με το τελευταίο σύστημα Toyota Smart Connect, με προηγμένες λειτουργίες και βελτιωμένο έλεγχο αναγνώρισης φωνής για πρόσβαση σε πληροφορίες και ψυχαγωγία και για τον χειρισμό διαφόρων λειτουργιών του αυτοκινήτου όπως ο κλιματισμός και τα παράθυρα.
“Find my car”
Οι επιλογές πολυμέσων του οδηγού περιλαμβάνουν χρήσιμες συνδεδεμένες υπηρεσίες, με δυνατότητα πρόσβασης μέσω της εφαρμογής Toyota MyT και λειτουργίες του περιλαμβάνουν το “find my car,” που ανακτά την τοποθεσία του οχήματος και μπορεί να προσφέρει λεπτομέρειες σε έναν χάρτη μαζί με οδηγίες πλοήγησης, εάν χρειάζεται. Το “Share to Car” επιτρέπει τον προγραμματισμό ταξιδιών και την αποστολή τους στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου, ενώ το “Car to Door” παρέχει οδηγίες για το τελευταίο κομμάτι του ταξιδιού, αφού το όχημα έχει σταθμεύσει. Αναλυτικά στοιχεία οδήγησης, υπενθυμίσεις σέρβις, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και η απομακρυσμένη ενεργοποίηση των φώτων αλάρμ διατίθενται επίσης μέσω της εφαρμογής.
Το αυτοκίνητο μπορεί να κλειδωθεί και να ξεκλειδωθεί από απόσταση και μπορείτε να ελέγχετε την κατάσταση του αυτοκινήτου – εάν τα παράθυρα είναι ανοιχτά, οι πόρτες ξεκλείδωτες, τα φώτα αναμμένα ή τα κλειδιά βρίσκονται μέσα στο όχημα.
Nέο χειριστήριο επιλογέας
Αντί του συμβατικού μοχλού αλλαγής σχέσεων, διαθέτει ένα νέο χειριστήριο επιλογέα: πιέζοντας το εξωτερικό τμήμα και στρέφοντας αριστερά ή δεξιά, επιλέγετε drive ή όπισθεν. Η ρύθμιση P (Park) είναι ένα one-touch μπουτόν ακριβώς πίσω από το χειριστήριο επιλογέα.
Καινοτομική πλατφόρμα
Η αρθρωτή σχεδίαση της eTNGA προσφέρει εύκολη προσαρμογή για χρήση σε οχήματα διαφόρων μεγεθών και τύπων αμαξωμάτων. Μπορεί να φιλοξενήσει μπαταρίες διαφορετικών μεγεθών και απόδοσης και να διατίθεται σε προσθιοκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις ανάλογα με το σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Τα σταθερά στοιχεία της είναι η θέση του εμπρός και (αν χρησιμοποιείται) του πίσω κινητήρα, η διάταξη κάτω από το καπό, η θέση του οδηγού σε σχέση με του εμπρός τροχούς και το πλάτος της μονάδας της μπαταρίας. Τα στοιχεία που μπορούν να αλλάξουν περιλαμβάνουν το μεταξόνιο, τον αριθμό των κυψελών της μπαταρίας και τους εμπρός και πίσω προβόλους. Επομένως, μπορούν να εφαρμόζονται παραλλαγές για την κάλυψη διαφορετικών απαιτήσεων ή σχεδιαστικών προδιαγραφών, χρησιμοποιώντας διαφορετικές μονάδες μπροστά, στο κέντρο και πίσω.
Προσθιοκίνητο και τετρακίνητο
Το προσθιοκίνητο bZ4X χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW υψηλής απόκρισης, τοποθετημένο μπροστά. Αυτός αποδίδει ισχύ 204 ίππους και ροπή 265 Nm, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.
Η τετρακίνητη έκδοση διαθέτει ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες μπροστά και πίσω 80 kW που κινούν τους εμπρός και πίσω άξονες. Η μέγιστη ισχύς τους είναι 218 ίπποι με ροπή 337 Nm. Ο χρόνος επιτάχυνσης 0 – 100 χλμ./ώρα μειώνεται στα 6,9 δεύτερα. Η χρήση του εμπρός και του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι βελτιστοποιημένη ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συνολική κατανάλωση ισχύος. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας όταν χρειάζεται χαμηλή ροπή μετάδοσης κίνησης.
Χρησιμοποιεί μία νέα σχεδίαση eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μία ενιαία μονάδα. Ο ελαφρύς και συμπαγής σχεδιασμός βοηθά ώστε να επιτυγχάνονται πιο κοντοί πρόβολοι και ένα χαμηλό κέντρο βάρους για το όχημα σε συνδυασμό με περισσότερους χώρους στην καμπίνα και τον χώρο φόρτωσης.
Εξαιρετικό στον δρόμο
Στη Κοπεγχάγη οδηγήσαμε την τετρακίνητη έκδοση. Αν προσπαθήσουμε να περιγράφουμε με δυο λέξεις την οδική συμπεριφορά του νέου αμιγώς ηλεκτρικού Toyota bZ4X, θα σημειώναμε ‘’ συμπεριφέρεται σαν μια ακριβή BMW΄΄. Όταν το οδηγήσετε θα μας θυμηθείτε. Αντιμετωπίζει την κίνηση τον δρόμο αποφασιστικά, πατώντας πολύ καλά στο οδόστρωμα. Οι μεγάλοι τροχοί γυρίζουν χωρίς να παράγουν θόρυβο. Η αίσθηση του οδηγού είναι μοναδική γιατί αντιλαμβάνεται ότι χειρίζεται ένα στιβαρό και ασφαλές αυτοκίνητο το οποίο αντιδρά αμέσως στις εντολές του οδηγού.
Κινείται αρχοντικά σαν να θέλει να δείξει την ικανότητα του να τιθασεύει τον ηλεκτρισμό στην αυτοκίνηση. Δεν ακούγεται τίποτα στο σαλόνι και η συνομιλία με τους επιβάτες γίνεται χαμηλόφωνα.
Το bZ4X υιοθετεί εμπρός ανάρτηση με γόνατα MacPherson και διπλά ψαλίδια πίσω. Και οι δύο διατάξεις ενσωματώνουν αντιστρεπτική δοκό. Στόχος ήταν η επίτευξη ενός ιδανικού επιπέδου ελέγχου και ασφάλειας, αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας eTNGA ώστε να επιτυγχάνεται οδηγική άνεση, ευστάθεια και ικανότητα χειρισμού.
Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης χρησιμοποιεί αεριζόμενους δίσκους μπροστά και πίσω, με απόδοση που είναι ρυθμισμένη ώστε να παρέχουν εύκολο έλεγχο με μία αίσθηση που πετυχαίνει τη βέλτιστη ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας και σκληρότητας στο πεντάλ. Ένα ηλεκτρικό χειρόφρενο τοποθετείται στάνταρ.
Η κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση προσαρμόζει το επίπεδο υποβοήθησης σύμφωνα με την ταχύτητα του οχήματος. Αργότερα, μέσα στο 2023, θα διατίθεται με One Motion Grip, ένα νέο σύστημα ελέγχου διεύθυνσης steer-by-wire.
Νέο σύστημα τετρακίνησης
Η Toyota συνεργάστηκε με τη Subaru – εταίρο της σε θέματα εξέλιξης – για τον σχεδιασμό ενός νέου συστήματος τετρακίνησης που βασίζεται στην εξαιρετική κληρονομιά και των δύο εταιρειών σε συστήματα AWD. Αυτό το νέο σύστημα δημιουργεί μία άνευ προηγουμένου νέα αξία για τα BEV, προσφέροντας στο bZ4X μία γνήσια, κορυφαία στην κατηγορία του ικανότητα οδήγησης εκτός δρόμου – πρώτη φορά στην αγορά για ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει από διαφορετικές ρυθμίσεις του X-MODE που προσαρμόζουν την απόδοση σε χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 χλμ./ώρα) και προσφέρουν Grip Control για πιο απαιτητική εκτός δρόμου οδήγηση (κάτω από 10 χλμ./ώρα).
Η χρήση του X-MODE με Grip Control επιτρέπει στον οδηγό να συγκεντρώνεται στους ακριβείς ελιγμούς διεύθυνσης, με το σύστημα να φροντίζει για την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε ανηφορικές, κατηφορικές ή επίπεδες διαδρομές. Οδηγώντας σε μία κατηφόρα, ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει το Downhill Assist Control του αυτοκινήτου για παρόμοιο επίπεδο υποβοήθησης.
Δοκιμή σε πίστα
Δοκιμάσαμε τις ικανότητες κίνησης του αυτοκινήτου σε ειδικά κατασκευασμένη πίστα. Ξεπέρασε εμπόδια που δύσκολα θα συναντήσει ο οδηγός στο δρόμο του. Κινήθηκε και μέσα σε μια αλίμενη με νερό, βάθους 45 εκατ. Αυθεντικό SUV με οικολογικό χαρακτήρα.
Αξιόπιστη φόρτιση
Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις του bZ4X χρησιμοποιούν μία μπαταρία κατάλληλη για αξιόπιστη φόρτιση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Η μπαταρία έχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια ή η διάρκεια ζωής: μία φόρτιση στο 80% μπορεί να επιτυγχάνεται σε περίπου 30 λεπτά με σύστημα ταχείας φόρτισης 150 kW (CCS2). Μία πλήρης φόρτιση σε παροχή 230 V/32 A ολοκληρώνεται σε περίπου 6,5 ώρες.
Τα επίσημα δεδομένα απόδοσης του bZ4X κατά το πρότυπο WLTP επιβεβαιώνουν ότι το όχημα θα προσφέρει μία γενναιόδωρη αυτονομία. Το προσθιοκίνητο μοντέλο θα επιτυγχάνει έως και 513 χλμ. με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, με απόδοση 143,2 Wh/χλμ. (7 χλμ./kW). Η τετρακίνητη έκδοση έχει επίσημη αυτονομία έως και 468 χλμ. με απόδοση 158 Wh/χλμ.
Στη πανευρωπαϊκή παρουσίαση, ανακοινώθηκε μόνο η τιμή πώλησης της βασικής δικίνητης έκδοσης. Η πρώτη επιλογή για τον υποψήφιο αγοραστή κοστίζει 49.900 ευρώ με πλούσιο εξοπλισμό. Εκτιμάται ότι η βασική τετρακίνητη έκδοση θα κοστίζει επιπλέον 3.000 ευρώ. Οι πωλήσεις θα ξεκινήσουν τον Ιούλιο και τα πρώτα αυτοκίνητα θα παραδοθούν στους αγοραστές τον Νοέμβριο. Βασικός ανταγωνιστής του είναι το VW ID.4.