Η Ριόχα δείχνει το δρόμο!

Μια μεγάλη οινοπαραγωγική περιοχή της –χτυπημένης από την κρίση– Ισπανίας, φαίνεται να ανακάμπτει με τον καλύτερο τρόπο. Οι λόγοι, όμως, δεν είναι τυχαίοι.
Η Ριόχα δείχνει το δρόμο!
του Θόδωρου Λέλεκα 

Στον απόηχο μια μεγάλης διεθνούς έκθεσης, της ProWein, που έλαβε χώρα στο Ντύσελντορφ της Γερμανίας πριν από λίγες ημέρες, διαβάζω ευχάριστα νέα για τα κρασιά της Ισπανικής οινοπαραγωγικής περιοχής της Ριόχα. Η ενημέρωση προς τα διεθνή μέσα αναφέρει πωλήσεις-ρεκόρ για το 2013, θεαματική άνοδο στις εξαγωγές και συνεχιζόμενες επενδύσεις στην επικοινωνία και το μάρκετινγκ, με στόχο την περαιτέρω εδραίωση του «brand» τόσο της περιοχής, όσο και των κρασιών της.

Για να μιλήσουμε με νούμερα, οι πωλήσεις των κρασιών της Ριόχα ξεπέρασαν τα 277 εκατομμύρια λίτρα τη χρονιά που πέρασε, μέγεθος που έσπασε κάθε ρεκόρ που είχε επιτευχθεί προ κρίσης! Οι πωλήσεις αυτές προέρχονται από συνεχιζόμενη άνοδο στις εξαγωγές τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά και από την αύξηση της απορόφησης από την εγχώρια αγορά, κάτι που βρισκόταν σε κάμψη από το 2008. Για όλη τη ζώνη οι εξαγωγές για το 2013 ξεπέρασαν το 37% της συνολικής παραγωγής (αύξηση 1+% από το προηγούμενο έτος), με το 90% αυτών να αφορά στα ερυθρά της κρασιά.

Εξωστρέφεια

Καλά, βεβαίως, τα νούμερα, αλλά από μόνα τους μας δίνουν μια περιορισμένη εικόνα. Το σίγουρο είναι δε ότι – όσο κλισέ κι αν ακούγεται αυτό – τίποτα δεν έγινε τυχαία. Γιατί η αύξηση αυτή, που συνοδεύεται και από αντίστοιχα θετικές προβλέψεις για το μέλλον, είναι αποτέλεσμα στρατηγικών και μελετημένων προσπαθειών σε όλα τα επίπεδα.

Όπως, δυστυχώς, συμβαίνει σε όλες τις χώρες της «γειτονιάς» μας, του «φτωχού Νότου» της Ευρώπης, η Ισπανία βίωσε έντονα την κρίση – και συνεχίζει να την βιώνει. Έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, ανεργία, λιτότητα, είναι έννοιες που είναι οικείες σε εμάς αλλά και σε όλους τους γείτονές μας. Οι Ισπανοί, ωστόσο, επέλεξαν να καταπολεμήσουν το πρόβλημα με μία συνταγή που διαχρονικά αποδεικνύεται εγγυημένη: την εξωστρέφεια. Έτσι, έδωσαν προτεραιότητα στην επικοινωνία και το μάρκετινγκ, ξέροντας ότι, σε συνδυασμό με ένα πολύ καλό προϊόν, το αποτέλεσμα δεν θα αργήσει να έρθει. Και δικαιώνονται.

Στην Έκθεση ProWein

Στην ProWein 2014, που φέτος είχε και επετειακό χαρακτήρα, καθώς συμπλήρωσε 20 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας στα παγκόσμια οινικά δρώμενα, η Ριόχα συμμετείχε με περίπου 100 εκθέτες. Το δε Ισπανικό κρασί γενικότερα κατέλαβε το μεγαλύτερο μέρος ενός από τα hall της έκθεσης, καταβάλλοντας κάθε προσπάθεια για να αναδείξει με τον καλύτερο τρόπο την ποιότητα των κρασιών της χώρας.

Όσο για τους παραγωγούς της Ριόχα συγκεκριμένα, πέρα από την απλή έκθεση των κρασιών τους προς δοκιμή από υποψήφιους πελάτες από όλο τον κόσμο, οργάνωσαν και παράλληλες εκδηλώσεις, εντός και εκτός έκθεσης, που επικεντρώθηκαν στην δοκιμή των τελευταίων μεγάλων εσοδειών της ζώνης, καθώς και στο ταίριασμα των κρασιών με την Ισπανική αλλά και με την διεθνή κουζίνα.

Το κεφάλαιο «Οινοτουρισμός»

Δεν έχω καμία αμφιβολία για το γεγονός ότι η «επιστημονική» οργάνωση του οινικού τουρισμού στη ζώνη της Ριόχα παίζει καίριο ρόλο στην εμπορική επιτυχία των κρασιών της διεθνώς. Έχοντας βρεθεί στην περιοχή πρόσφατα, έχω να μεταφέρω μόνο τις καλύτερες εντυπώσεις για την οργάνωση, την φιλοξενία, την γενικότερη εμπειρία που παρέχεται στον επισκέπτη από την πρώτη στιγμή –ή μάλλον, από πολύ πιο πριν, όσο δηλαδή ακόμα ο επίδοξος οινοτουρίστας βρίσκεται ακόμα στη χώρα του και (ενδεχομένως) σκέφτεται ποιος θα είναι ο επόμενος προορισμός του.

Πράγματι, η πληροφόρηση που υπάρχει στο διαδίκτυο (και όχι μόνο) είναι άφθονη και απόλυτα κατατοπιστική, ενώ ειδικοί φορείς, τόσο στην ίδια τη ζώνη όσο και σε καίρια σημεία ανά τον πλανήτη, υπάρχουν για να παρέχουν υποστήριξη, συμβουλές, ενημέρωση.

Όταν ο επισκέπτης βρεθεί επιτέλους στη Ριόχα, θα τον περιμένουν ξενοδοχεία και καταλύματα όλων των κατηγοριών και προϋπολογισμών, μια μεγάλη γκάμα οινοποιείων (από παραδοσιακά και «μπουτίκ» μέχρι υπερσύγχρονα και στεγασμένα σε κτίρια πρωτοποριακής αρχιτεκτονικής), καθώς και πολλά και διαφορετικά εστιατόρια που υπηρετούν τέλεια την αυθεντική τοπική κουζίνα. Σε όλα (ή τουλάχιστον στα περισσότερα) υπάρχει προσωπικό άψογα καταρτισμένο, που μιλάει ξένες γλώσσες και έχει εκπαιδευθεί στην παροχή της τέλειας εξυπηρέτησης προς τον επισκέπτη.

Το Digital Wine Communications Conference 2013

Δεν μπορώ να μην σταθώ στην δική μου εμπειρία στη Ριόχα, την οποία βίωσα τον περασμένο Οκτώβριο, όταν βρέθηκα εκεί για να παραστώ (ως επισκέπτης, αλλά και ως ομιλητής) στο Συνέδριο Ηλεκτρονικής Οινικής Επικοινωνίας, αυτό που μέχρι πέρυσι ονομαζόταν Συνέδριο των Ευρωπαίων Wine Bloggers. Θεωρώ ότι κινήσεις όπως αυτή, δηλαδή να αναλάβει η συγκεκριμένη ζώνη την διοργάνωση και φιλοξενία του μεγάλου αυτού διεθνούς γεγονότος, δείχνουν τη στρατηγική σκέψη των ανθρώπων της και συμβάλλουν στην γενικότερη επιτυχία των κρασιών της.

Ο κεντρικός φορέας του κρασιού της Ριόχα, καθώς και η πλειονότητα των οινοποιείων της, έδωσαν δυναμικό παρών στο συνέδριο και συνέβαλαν στην ολοκληρωμένη διοργάνωσή του. Αν και η περιοχή δεν είναι και η πιο εύκολη από πλευράς πρόσβασης από την υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και τον κόσμο, οι σύνεδροι δεν αποθαρρύνθηκαν καθόλου και βρέθηκαν εκεί με αεροπλάνα, τραίνα, λεωφορεία, νοικιασμένα αυτοκίνητα και κάθε άλλο δυνατό μέσο. Και βέβαια αποζημιώθηκαν με το παραπάνω από το μέρος, καθώς, όταν δεν βρίσκονταν στο υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο «Rioja Forum», τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία και η νυχτερινή ζωή της πόλης πρόσφεραν απλόχερα αμέτρητες επιλογές ξεκούρασης, τοπικές γεύσεις, εκλεκτά κρασιά και γενικότερα διασκέδαση.

Στις παραμονές του συνεδρίου, οργανώθηκαν εκδρομές στη ζώνη της Ριόχα, καθώς και στην άλλη διακεκριμένη οινοπαραγωγική περιοχή του Ισπανικού αμπελώνα, το Πριοράτ. Οι σύνεδροι που δηλώσαμε συμμετοχή στις εκδρομές αυτές, περάσαμε ένα αξέχαστο τριήμερο, επισκεπτόμενοι οινοποιεία, συμμετέχοντας στον τρύγο και το παραδοσιακό πάτημα των σταφυλιών, δοκιμάζοντας κρασιά διαφόρων εσοδειών και στυλ, και γενικώς απολαμβάνοντας την κουζίνα και την φιλοξενία κάθε περιοχής. Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με ένα επίσημο δείπνο σε ένα ξενοδοχείο έξω από την πόλη, με τις απαραίτητες ομιλίες και ευχαριστίες, αναμηνηστικές φωτογραφίες, γεύμα που συνοδεύτηκε από τα κρασιά που προσέφεραν οι οινοποιοί της Ριόχα, δυνατή μουσική και πολύ χορό!

Στο Digital Wine Communications Conference 2013 συμμετείχαν 300 σύνεδροι από περισσότερες από 40 χώρες. Εκτός από τις κραταιές, παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου, την Ιταλία, την Γαλλία, την Ισπανία κλπ, παρουσία στο συνέδριο είχαν και χώρες λιγότερο γνωστές στον παγκόσμιο οινικό χάρτη, όπως το Αζερμπαϊτζάν, η Τουρκία, η Ταϊλάνδη, το Μεξικό και άλλες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των συμμετοχών αποτέλεσε ρεκόρ στα 6 χρόνια της διοργάνωσης του συνεδρίου. Επίσης οι φιάλες που έφεραν μαζί τους οι σύνεδροι και ανοίχτηκαν στο πάρτυ γνωριμίας ξεπέρασαν τις 150 και, σύμφωνα με απόφαση της διεύθυνσης της κεντρικής αγοράς του Logroño, πρωτεύουσας της περιοχής, θα αποτελέσουν μόνιμο έκθεμα στα γραφεία τους, ως αναμνηστικό ενός σημαντικού διεθνούς συνεδρίου που έλαβε χώρα στην πόλη τους.

Έχει πλέον καταστεί φανερό ότι η κρίση έχει χτυπήσει παντού, και ο οινικός κλάδος περιλαμβάνεται στα θύματά της. Κάποια παραδείγματα, όπως αυτό της Ριόχα, ωστόσο, δείχνουν ότι μπορεί να γεννήσει ευκαιρίες, αρκεί να ενεργήσει κανείς συστηματικά και στρατηγικά. Η επιτυχία της Ριόχα είναι ένα τέτοιο παράδειγμα που πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι...


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v