της Δώρας Μαλανδρινού
Και ενώ την ερχόμενη Παρασκευή ανοίγει η αυλαία του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου, αλλά και του μικρού, το Φεστιβάλ Αθηνών επιφυλάσσει για την εβδομάδα που διανύουμε συγκινήσεις τόσο για τους θεατρόφιλους όσο και για τους λάτρεις του χορού και της μουσικής.
Έτσι, στις 26/6 έρχεται στην Αθήνα η ορχήστρα-θεσμός, η Φιλαρμονική της Βιέννης, για μία και μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο. Δεν υπάρχει ίσως κανένα άλλο μουσικό σύνολο στον κόσμο που να συνδέεται τόσο στενά με την ιστορία και την παράδοση της ευρωπαϊκής έντεχνης μουσικής.
Με ιστορία που ξεπερνά τα 160 χρόνια, οι μουσικοί της έχουν συνεργαστεί με όλους τους συνθέτες, τους μαέστρους και τους σολίστ που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη μουσική ιστορία (Ρ. Βάγκνερ, Αντον Μπρούκνερ, Γιοχάνες Μπραμς, Γκούσταβ Μάλερ, Ρίχαρντ Στράους). Τη συναυλία θα διευθύνει ο ταλαντούχος Βρετανός μαέστρος Ντάνιελ Χάρντινγκ, ενώ έκπληξη αποτελεί συμμετοχή του Λάκη Λαζόπουλου, ο οποίος θα διηγηθεί το μουσικό παραμύθι ”Ο Πέτρος και ο λύκος”.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται τα έργα Οθέλλος, Εισαγωγή, έργο 93 του Αντονίν Ντβόρζακ και ”Ο Χάρολντ στην Ιταλία”, έργο 16 του Έκτορ Μπερλιόζ. Και τα τρία έργα αναδεικνύουν τη δεξιοτεχνία σε όλα τα επίπεδα. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στον εορτασμό των 60 χρόνων από την ίδρυση της Unesco.
Στις 26 και 27 Ιουνίου η ομάδα χορού ”Ελατήριο” παρουσιάζει στο Μουσείο Μπενάκη τη χορογραφία της Μαριλίας Χρυσοσπάθη που φέρει τον συμβολικό τίτλο ”The seed”. Θέμα της, η σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον. Η ιστορία απλή. Ο σπόρος -ένα σφαιρικό αντικείμενο- φέρει το μήνυμα της καρποφορίας, αλλά και το μήνυμα της σκληρής ομαδικής δουλειάς: αν θέλουμε να θερίσουμε, πρέπει να ξεβολευτούμε και να δράσουμε διαφορετικά, λένε οι συντελεστές της παράστασης.
Οι εναλλαγές στο ρυθμό ορίζουν με σαφήνεια τη διαδοχή των σκηνών: μοναξιά, σχέσεις εξουσίας, μάχη επικράτησης στο πρώτο μέρος, ομαδικότητα και ειρήνη στο δεύτερο. Η δυναμική, σχεδόν αθλητική, χορογραφία, που κινείται ανάμεσα στη μοναξιά και την ομαδικότητα, δίνει το προσωπικό στίγμα της δημιουργού. Η λιτότητα, η λειτουργικότητα, η απέκδυση από καθετί περιττό βρίσκεται πίσω από κάθε επιλογή της.
Ο ανατρεπτικός Τόμας Όστερμαϊερ, μετά τη ”Νόρα”, επανέρχεται στο θέατρο Πειραιώς 260, αυτή τη φορά με το ”Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας” του Σαίξπηρ, που ανεβαίνει σε παγκόσμια πρώτη, για πρώτη φορά εκτός έδρας της ”Σαουμπίνε”, στις 28, 29 και 30 Ιουνίου.
Πρόκειται για μια καλλιτεχνική συνεργασία με τη χορογράφο Κοστάντζα Μάκρας -διατηρεί δική της χορευτική ομάδα στο Βερολίνο (Dorky Park)-, με την οποία συνυπογράφει το αποτέλεσμα της παραγωγής. Οι ηθοποιοί και οι χορευτές που συμμμετέχουν στην παράσταση είναι διαφορετικών εθνικοτήτων (Γερμανοί, Γάλλοι, Ισπανοί, Πολωνοί, ¶ραβες, Ινδοί, Κορεάτες). Η γλώσσα, ωστόσο, όπως τόνισε ο Τ. Όστερμαϊερ, δεν είναι το σημαντικό στοιχείο της παραγωγής. ”Το στοίχημα είναι πώς θα πούμε μια ιστορία χωρίς λέξεις”, επισήμανε.
Εξάλλου, ο λόγος για τον οποίο επέλεξε το ”Όνειρο” είναι γιατί πρόκειται για ένα καλοκαιρινό, εξωστρεφές έργο, που αποθεώνει τον έρωτα και το σεξ. Να σημειωθεί ότι η παράσταση δεν διαδραματίζεται στον κλασικό χωρόχρονο του Σαίξπηρ -επιχειρείται και πάλι επικαιροποίηση του κειμένου- αλλά σε έναν δημόσιο χώρο όπου γίνεται ένα πάρτι. Στη διάρκεια της συγκέντρωσης αρχίζει η δράση και οι παρεξηγήσεις, σ’ ένα παιχνίδι που οδηγεί σε κωμικοτραγικές καταστάσεις και σε μια παράσταση που θα προσφέρει ανάταση, χιούμορ και ζωντάνια. Η συνέχεια επί σκηνής...
Εξάλλου, στις 29 Ιουνίου, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει την τελευταία πολιτική τραγωδία του Σαίξπηρ ”Κοριολανός”, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη.
Έπειτα από τις δύο άκρως επιτυχημένες περσινές παραστάσεις, το πολυπρόσωπο έργο ανεβαίνει ξανά με το ίδιο εξαιρετικό επιτελείο συντελεστών (τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κρατούν οι Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Μάρθα Βούρτση, Γιάννης Βόγλης και Νίκος Αρβανίτης, πλαισιώνονται από τους Γιώργο Κέντρο, Νίκο Χατζόπουλο, Μάνο Βακούση, Τατιάνα Παπαμόσχου κ.ά., ενώ συμμετέχουν 10 ξιφομάχοι και 23 βοηθητικοί ηθοποιοί).
Ο ”Κοριολανός” του Σαίξπηρ παρουσιάζει την άνοδο και την πτώση ενός χαρισματικού αλλά αλαζονικού άνδρα. Μελετά μια προσωπικότητα και εντοπίζει τα αδιέξοδα ενός πολιτικού συστήματος. Η επιβίωση των επαγγελματιών του δημόσιου βίου, των διαμεσολαβητών δημάρχων, συνδέεται με τα νοσηρά χαρακτηριστικά μια ανάπηρης ”δημοκρατίας”. Η μία όψη είναι η απεχθής δικτατορία των αρίστων που εκπροσωπείται από τον Κοριολανό. Η άλλη αποτυπώνεται στην ανευθυνότητα του
χειραγωγούμενου πλήθους, που αδυνατεί να αναχθεί σε ”κοινόν πολιτών”.
Η ιστορία δεν τοποθετείται στην αυτοκρατορική Ρώμη, αλλά δύο αιώνες παλαιότερα, όταν ήταν μια απλή ιταλική πόλη που βρισκόταν σε διαρκή πόλεμο με τις υπόλοιπες της χώρας, ενώ ο Κάιος Μάρτιος πιθανόν να είναι υπαρκτό πρόσωπο, ο Γάιος Μάρκος Κοριολανός, τη βιογραφία του οποίου έγραψε τον 1ο αι. μ.Χ. ο Πλούταρχος.
Και τα δύο έργα γράφτηκαν σε εποχές μεγάλων πολιτικών ανακατατάξεων. Η Ρώμη επιχειρούσε μια μετάβαση από τη μοναρχία σε μια πιο δημοκρατική μορφή διακυβέρνησης, ενώ η Αγγλία την εποχή του Σαίξπηρ σπαρασσόταν από τη σύγκρουση ”πατρικίων” και ”πληβείων”. Ο Σαίξπηρ δεν αθωώνει καμία πλευρά. Πρόκειται για ένα κατ’ εξοχήν πολιτικό, ιδιαίτερα δηκτικό έργο, που επιτίθεται όχι μόνο στην εξουσία αλλά και στους πολίτες.
Τιμές εισιτηρίων: 40 ευρώ (Ζώνη Α), 30 ευρώ (Ζώνη Β), 20 ευρώ (Ζώνη Γ), 15 ευρώ (άνω διάζωμα)
Την ίδια μέρα, την Πέμπτη 29 Ιουνίου, ολοκληρώνονται στο θέατρο του Λυκαβηττού οι παραστάσεις της Ελληνικής Εναλλακτικής Σκηνής με τη συναυλία των Διάφανων Κρίνων και των Meanie Geanies.
Οι μαυροφορεμένοι ποιητές της μουσικής σκηνής προσκαλούν τους θερμούς θιασώτες του ήχου και των στίχων τους να ταξιδέψουν στα μελαγχολικά και ρομαντικά τοπία των ροκ τραγουδιών τους.
Από την άλλη, οι τέσσερις κοπέλες που σχημάτισαν την garage μπάντα Meanie Geanies στις αρχές του 1997 και οι οποίες θα ανοίξουν τη συναυλία με τον δυνατό και ρυθμικό ήχο τους που παραπέμπει στη δεκαετία του ’60, θα προσπαθήσουν να θυμίσουν και να παρασύρουν το κοινό στο χορό της ζωής.
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ
Τέλος, στις 1 & 2 Ιουλίου, στο Σχολείον (Χώρος Β΄), η Ρένη Πιττακή
θα ερμηνεύσει τους μονόλογους του Σάμιουελ Μπέκετ ”Όχι εγώ”, ”Λίκνισμα”, ”Πράξη χωρίς λόγια”.
”Δεν έχουμε παρά τις λέξεις, μονάχα τις λέξεις”. Με αφετηρία τη φράση αυτή και με πρόσχημα το ρόλο η Ρένη Πιττακή θα αποπειραθεί να ”συναντήσει” τον Σ. Μπέκετ, τιμώντας τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του.
Στο θέατρο του Ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα οι λεκτικές χειρονομίες αδειάζουν προοδευτικά από το νόημά τους, το είναι εναγκαλίζεται τις παύσεις και οι περσόνες αναζητούν μάταια να φτάσουν στο τέλος, στη σιωπή.
Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ, μειωμένο 10
Όλες οι παραστάσεις αρχίζουν στις 9 μ.μ., ενώ οι ξενόγλωσσες συνοδεύονται από ελληνικούς υπέρτιτλους.