Το φετινό βραβείο ΔΕΣΤΕ έλαβε πανηγυρικά ο εικαστικός Κώστας Σαχπάζη. Μάθετε για την βράβευση και το έργου του νεαρού έλληνα καλλιτέχνη.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Γιάννη Ασδραχά
Ένα χρυσό χέρι, που ο αντίχειρας και ο δείκτης του σχηματίζουν το γράμμα Δέλτα σήκωσε ψηλά το βράδυ της Δευτέρας ο εικαστικός Κώστας Σαχπάζης στο Μέγαρο Σταθάτου του Κυκλαδικού Μουσείου. Ήταν η αυθόρμητη αντίδραση του μόλις του παραδόθηκε το αγαλματίδιο του Βραβείου «Δέστε» για τη φετινή χρόνια.
Τη διάκριση έλαβε ο 36χρονος εικαστικός γεννημένος στη Θεσσαλονίκη για το σύνθετο γλυπτικό έργο που παρουσιάστηκε μαζί με τις δημιουργίες των υπόλοιπων πέντε καλλιτεχνών (Μαρία Θεοδωράκη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Μιχαήλ Πυργέλης, Αλέξανδρος Τζάννης και Μαριάννα Χριστοφίδου) στις αίθουσες του μουσείου.
Στην πρώτη αίθουσα βρίσκεται ένα τραπέζι από μέταλλο που το πάνω μέρος του είναι ένα στρώμα από ανομοιογενή υλικά όπως δέρμα, πλεξιγκλάς, ρητίνη και σχοινιά. Ακριβώς από πάνω αιωρείται μία σύνθεση αντικειμένων από φυσικό γυαλί που διατρέχει σε σχήμα πετάλου μία ιλουστρασιόν μωβ κορδέλα. Το τρίτο έργο σε διαφορετική αίθουσα δίνει την αίσθηση ενός ακαθόριστου σωρού υλικών από σχοινιά και υφάσματα πάνω σε μία ξύλινη επιφάνεια.
Όπως σημειώνεται επεξηγηματικά για το έργο του Κώστα Σαχπάζη στο φυλλάδιο του, «βασίζεται στις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των υλικών, τόσο σαν φυσικές οντότητες όσο και σαν νοητικές δομές. Χειρονομίες, φόρμες, ιδέες και υλικά αρχειοθετούνται, συμπτύσσονται, κατακερματίζονται και τελικά χρησιμοποιούνται για να σχηματίσουν ένα αντικείμενο που διέπεται από μία συνεχή διάθεση να υπονομεύσει την ίδια του τη μορφή».
Ο επιχειρηματίας, συλλέκτης και ιδρυτής του «ΔΕΣΤΕ» Δάκης Ιωάννου, λίγο πριν ανακοινωθεί το όνομα του βραβευμένου, είπε ότι σκοπός της διάκρισης είναι «η απεικόνιση της τέχνης στη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στην νέα γενιά δημιουργών αλλά και στην προώθηση της καλλιτεχνικής σκέψης».
Η επιλογή ήταν δύσκολο έργο για την κριτική επιτροπή, όπως τόνισε το μέλος της επιτροπής και επιμελήτρια του μουσείου «Kunsthaus» της Ζυρίχης Bice Curiger για το διετές βραβείο που συνοδεύεται από το ποσό των 10.000 ευρώ. «Είναι αξιοσημείωτο ότι η ποιότητα της έκθεσης και των έργων των έξι υποψηφίων ήταν αξιόλογη», τόνισε η Bice Curiger.
Όσο για το σκεπτικό της βράβευσης του Κώστα Σαχπάζη, είπε πως βασίστηκε κυρίως «στον τρόπο που χρησιμοποιεί νέο λεξιλόγιο στη μεταφυσική της κατασκευής, επαναδιατυπώνοντας το ερώτημα της φθοράς και του κάλλους». Πρόκειται για μία δουλεία η οποία όπως διευκρινίζει «εισάγει μια ταλαντευόμενη δύναμη σε όλα τα είδη και τις καθορισμένες κατηγορίες της τέχνης και της ιστορίας της».
Λίγα λόγια για τον βραβευθέντα
Ο Κώστας Σαχπάζης γεννήθηκε το 1977 και ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και στην Weisensee Kunsthochschule στο Βερολίνο. Συμμετείχε στις εκθέσεις «Petrosphere», Glascow International Festival for Art, Γλασκώβη, «Αφαίρεση μετά την Αφαίρεση», ΙΣΕΤ, Αθήνα, «Sneak Preview», Andreas Melas & Helena Papadopoulos, ενώ τον περασμένο Σεπτέμβριο επιμελήθηκε την έκθεση «The Non-Existent Hand», Hotel Galini, στα πλαίσια του ReMap3.
Η πρώτη του ατομική έκθεση με τίτλο «The Gift of Screws» παρουσιάστηκε πέρσι στην γκαλερί Andreas Melas & Helena Papadopoulos. Όσο για το πώς ορίζει την έμπνευση, σε πρόσφατη συνέντευξη ο ίδιος δήλωσε: «Καταλαβαίνω την έμπνευση ως έναν άδειο χώρο που ανοίγεται με τον αυτοσαρκασμό και την εμπιστοσύνη στους άλλους. Μόλις βγάλεις τον εαυτό σου από τη μέση μπορείς να επικοινωνήσεις με οτιδήποτε και οποιονδήποτε».
Την κριτική επιτροπή αποτελεσαν: Δάκης Ιωάννου ( Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Πρόεδρος), John Bock ( Καλλιτέχνης), Bice Curiger (Επιμελήτρια του Kunsthaus της Ζυρίχης). Daniel Birnbaum (Διευθυντής του Moderna Museet της Στοκχόλμης). Michael Ringier ( Συλλέκτης). Beatrix Ruf – (Διευθύντρια και Επιμελήτρια του Kunsthalle της Ζυρίχης).