Bernard Plossu 1963-2006: Η ποίηση της περιπλάνησης

Διακόσιες εικόνες, ασπρόμαυρα έργα, έγχρωμα fresson και ανέκδοτες φωτογραφίες από τα ταξίδια του Bernard Plossu στο Μεξικό, την Αφρική, την Ινδία, την Καλιφόρνια, το Νέο Μεξικό και τη Ν. Αμερική περιλαμβάνει η μεγάλη αναδρομική έκθεση που διοργανώνει από τις 31/3 το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Bernard Plossu 1963-2006: Η ποίηση της περιπλάνησης
Την Δευτέρα 31 Μαρτίου, στις 8 μ.μ., στο Μουσείο Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς 138, εγκαινιάζεται η φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Bernard Plossu 1963-2006, Η ποίηση της περιπλάνησης» που διοργανώνουν το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείο Μπενάκη. Η έκθεση είναι σε επιμέλεια των Jean Pierre Giusto και Βαγγέλη Ιωακειμίδη και συνοδεύεται από κατάλογο με τον τίτλο Bernard Plossu Αναδρομή 1963 – 2006, συνέκδοση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και των εκδόσεων Άγρα.

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη των Γαλλικών Ινστιτούτων Θεσσαλονίκης και Αθηνών.

Mέσα από τις 200 εικόνες αυτής της έκθεσης, γινόμαστε συνοδοιπόροι του δημιουργού στα ταξίδια του στο Μεξικό, στην Αφρική, στην Ινδία, στην Καλιφόρνια, στο Νέο Μεξικό, στην Ν.Αμερική (1963 – 2006). Το ταξίδι όμως φαίνεται να αποτελεί απλώς ένα σκηνικό εν κινήσει για τον δημιουργό, ο οποίος καταφέρνει να αποδίδει στα έργα του εικόνες και συναισθήματα τόσο φευγαλέα, όσο και η απουσία, και να διαμορφώνει τη δική του γεμάτη λυρισμό «άυλη γραφή».

Στην έκθεση παρουσιάζονται: ασπρόμαυρα έργα (από την αναδρομική έκθεση), έγχρωμα fresson (παραγωγής του Théâtre de la Photographie et de l’Image) όπως και ανέκδοτες φωτογραφίες του από τα ταξίδια του στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στα Δωδεκάνησα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 1988 -1999. Παράλληλα θα προβάλλεται η βραβευμένη (‘La 6 biennale des films sur l’art’ 1997, Παρίσι, Κέντρο Georges Pompidou) μικρού μήκους ταινία “Marseille en autobus” (1992) του Hedi Tahar.

Σε μία αναδρομική έκθεση ο θεατής μπορεί να ανακαλύψει το κέντρο βάρους του συνολικού έργου, όπως του χαρίζεται μέσα από τη πολυτέλεια του χρονικού ταξιδιού. Αυτό όμως που συμβαίνει εδώ, στις 200 φωτογραφίες της έκθεσης που παρουσιάζονται –εκ των οποίων πολλές είναι και ανέκδοτες– θα γινόταν ακόμη και αν η έκθεση περιελάμβανε ελάχιστα έργα.

Δεν υπάρχει κέντρο βάρους στο έργο του Plossu, γιατί ο Bernard Plossu είναι το έργο του: κάθε έργο αποτελεί απόφαση του χαρακτήρα του, όπως αυτός έχει σμιλευτεί και όπως βιώνει κάθε σκηνή που υπάρχει. Δεν υπάρχει ύφος γραφής το οποίο τελειοποιείται. Οι φωτογραφίες του είναι οι σημειώσεις της ζωής του. «Νιώθω ότι το μοναδικό πράγμα που βρίσκεται πιο κοντά στο είδος φωτογραφίας που εγώ κάνω είναι η γραφή. Κρατώ σημειώσεις για οτιδήποτε βλέπω: πρόκειται για καλό συμπλήρωμα της εικονοπλασίας. Κι αυτό εξάλλου είναι η φωτογραφία: σημειώσεις. Το χειρότερο πράγμα που μπορείς να πεις για μια φωτογραφία είναι ότι μοιάζει σαν ζωγραφιά».

Η χρήση βέβαια της λέξης «σημείωση» είναι παραπλανητική. Εδώ δεν πρόκειται για σημειώσεις που περιμένουν να επεξεργαστούν. Ο Plossu έχοντας βρει τη δική του φωνή καταφέρνει οι σημειώσεις του να αποτελούν έργα τέχνης. Αναφέρεται σε σημειώσεις, γιατί δεν ακολουθεί μία θεματική. Ζει και βγάζει φωτογραφίες. Αυτό που εκτιμά κανείς είναι η ίδια σπάνια προσωπικότητά του, η οποία βλέπει έτσι τον κόσμο και έχει και το ταλέντο να τον συλλαμβάνει με μία κίνηση - φιλτράροντας και δημιουργώντας ταυτόχρονα.

Σύμμαχός του σε αυτό το παιχνίδι, στο οποίο ίσως μόνο ένας καλός ποιητής να μπορούσε να παίξει, είναι ο χρόνος. Αντί να αντιστέκεται και να τον φορμάρει, κυλάει πάνω του. Και το κάνει με την αποφασιστικότητα και την πίστη που λειτουργεί κανείς όταν δεν προσπαθεί να αποδείξει κάτι. «Σημειώσεις» του λοιπόν από τα ταξίδια του στο Μεξικό, στην Αφρική, στην Ινδία, στην Καλιφόρνια, στο Νέο Μεξικό, στην Ευρώπη, στη Ν.Αμερική και στην Ελλάδα. Σημειώσεις μιας ζωής ενός δημιουργού που μέσα στο βλέμμα του βρίσκεται ενσωματωμένη η σύνθεση, ο ρυθμός, η ανάγκη του να σκέφτεται, να αισθάνεται τον παλμό κάθε χορδής και να κατανοεί.
Βαγγέλης Ιωακειμίδης

Ο Denis Roche αναφέρει για το έργο του Πλοσσύ: «Πρόσωπα και τοπία, γυναίκες λεπτοφυείς, άνδρες μεσονυχτίς. Γάλα, μελάνι, ένα ταλκ εξαιρετικά πνευματικό: απλοί κόκκοι που θα μπορούσε να’ταν κι αόρατοι. Το ερώτημα είναι: πώς γίνεται κι όλα αυτά είναι τόσα απίστευτα ορατά;”

Η έκθεση εντάσσεται στο θεματικό κύκλο εκθέσεων του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «Μεγάλοι Δημιουργοί» και πραγματοποιείται στο πλαίσιο της PhotoBiennale Greece/20ης Φωτογραφικής Συγκυρίας 2008, η οποία διοργανώνεται από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Εγκαίνια: 31 Μαρτίου 2008
Διάρκεια: 1 Απριλίου έως τις 26 Απριλίου 2008

Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ.: 210 3453111
Ωράριο Λειτουργίας: Τετάρτη, Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00, Δευτέρα, Τρίτη: Κλειστά

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v