Mediaterra: Ο ψηφιακός κόσμος στην Τεχνόπολη

Το έβδομο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης και Τεχνολογίας medi@terra διοργανώνεται από τις 4 έως τις 8 Οκτωβρίου στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, υπό το γενικό τίτλο Gaming Realities. Από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ ξεχωρίζει το τριήμερο Διεθνές Συνέδριο ”Παιχνίδια και Πραγματικότητα: η Πρόκληση του Ψηφιακού Πολιτισμού”, η έκθεση τριάντα έργων - παιχνιδιών καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο και οι προβολές ντοκιμαντέρ και ταινιών με θέμα τα videogames.

Το 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης και Τεχνολογίας medi@terra διοργανώνεται από το Κέντρο για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ, από τις 4 έως τις 8 Οκτωβρίου στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Το φεστιβάλ με γενικό τίτλο Gaming Realities επικεντρώνει την προσοχή του στα videogames και στον κυρίαρχο ρόλο που παίζουν στο σύγχρονο ψηφιακό πολιτισμό.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα Διεθνές Συνέδριο, μία μεγάλη έκθεση, προβολές και άλλες παράλληλες εκδηλώσεις. Οι τομείς που επηρεάζουν τα παιχνίδια είναι πια πάρα πολλοί, αποτελώντας μία πλατφόρμα με πολλαπλές εφαρμογές σε διαφορετικούς χώρους της πραγματικότητας.

Τα τελευταία χρόνια τα έσοδα της βιομηχανίας παιχνιδιών ξεπέρασαν τα έσοδα της κινηματογραφικής βιομηχανίας ενώ οι εταιρίες αιχμής παραγωγής hardware και software αναπτύσσουν τα προϊόντα τους μελετώντας τα videogames για να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερα εξειδικευμένες απαιτήσεις τους.

Τα MMORPG (παιχνίδια ρόλων για πολλούς παίκτες στο διαδίκτυο)αποτελούν βασικό χώρο επικοινωνίας και δράσης για πάρα πολλούς χρήστες καθημερινά και είναι ο βασικός πόλος έλξης για χιλιάδες internet café σε όλο τον κόσμο.

Ταυτόχρονα όμως τα videogames αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο εκπαίδευσης για διαφορετικές ηλικίες όπως επίσης κι ένα σημαντικό νέο μέσο δημιουργίας με πολλές δυνατότητες για καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην ψηφιακή τέχνη.

Αξίζει βέβαια επίσης να επισημανθεί ότι νέοι ακαδημαϊκοί τομείς έρευνας αναπτύσσονται και εδραιώνονται για τη θεωρία των video games, για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη τους, ενώ επιστημονικοί κλάδοι όπως η κοινωνιολογία και η ψυχολογία λαμβάνουν υπόψη τις νέες κοινωνικές και ατομικές συνθήκες που διαμορφώνουν.

Τα videogames ενσωματώνουν ιδέες, αφηγήσεις, απόψεις και ιδεολογίες. Διαμορφώνουν εικόνες, αναπτύσσουν τη δική τους αισθητική και ένα νέο τρόπο κατανόησης του κόσμου. Δεν πρόκειται πλέον απλά για ένα πετυχημένο τομέα της ψυχαγωγίας. Τα videogames εκφράζουν και αντανακλούν το σύγχρονο πολιτισμό γιατί είναι μέρος του.

Τα όρια μεταξύ των εικονικού και πραγματικού χώρου γίνονται όλο και πιο θολά καθώς οι εικονικοί χώροι γίνονται όλο και πιο πολύ οι νέοι ”δημόσιοι” χώροι συνάντησης. Νέες ταυτότητες εμφανίζονται, νέοι ρόλοι και νέες συμπεριφορές καθιερώνονται.

Το Medi@terra 06 επιχειρεί μια ουσιαστική ανάλυση των δεδομένων στο χώρο του videogames, των τάσεων που επικρατούν και των δυνατοτήτων που έχουν σε διαφορετικά επίπεδα.

Βασική δραστηριότητα του φετινού φεστιβάλ, το τριήμερο Διεθνές Συνέδριο ”Παιχνίδια και Πραγματικότητα: η Πρόκληση του Ψηφιακού Πολιτισμού” που θα πραγματοποιηθεί στις 6, 7 και 8 Οκτωβρίου. Σε αυτό προσκεκλημένοι ομιλητές και συμμετέχοντες καλούνται να τοποθετηθούν πάνω σε καίρια ζητήματα και προβληματισμούς γύρω από τα ψηφιακά παιχνίδια.

Tην πρώτη ημέρα με τίτλο ”Ο κόσμος του παιχνιδιού” αναλύονται οι Κοινωνικο-Πολιτικές, Ψυχολογικές, Γνωσιακές και Φιλοσοφικές διαστάσεις του Παιχνιδιού, τη δεύτερη ημέρα με τίτλο ”Περιβάλλοντα Παιχνιδιού” παρουσιάζονται οι Τεχνολογίες και οι Τεχνικές που εξελίσσουν ή που εξελίσσονται από το Παιχνίδι και τέλος την τρίτη ημέρα με τίτλο ”Τέχνη του Παιχνιδιού: η πρόκληση του Ψηφιακού Πολιτισμού” εξετάζονται οι επιδράσεις του Παιχνιδιού στην Τέχνη αλλά και το Παιχνίδι ως Νέα Τέχνη του 21ου αιώνα.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα συγκεντρωθούν ακαδημαϊκοί, επαγγελματίες game designers, ερευνητές, δημιουργοί και θεωρητικοί νέων μέσων για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό διάλογο για το ρόλο των videogames στη σημερινή πραγματικότητα. Ανάμεσα στους συμμετέχοντες, θα είναι και οι γνωστοί για το έργο τους:

Julian Dibbell, Συντάκτης στο Wired magazine, Συγγραφέας του ”My Tiny Life: Crime and Passion in a Virtual World”, ΑΜΕΡΙΚΗ

Espen Aarseth, Αναπληρωτής Καθηγητής και Κύριος Ερευνητής στο Center for Computer Games Research, IT-University of Copenhagen, Συν-Ιδρυτής και Υπεύθυνος Εκδότης του Gamestudies.org

Matt Adams, μέλος των Blast Theory, γνωστοί για τα παιχνίδια τους στην πόλη με πιο διάσημο το Can you see me now. ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Tom & Vicky Arundel, Δημιουργoί του βραβευμένου Darwinia (Independent Games Festival 2006) ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Julian Oliver, Free-software developer, Συνθέτης και Θεωρητικός media, Ιδρυτής του www.selectparks.net, ΝΕΑ ΖΗΛΑΝΔΙΑ

Micheal Mateas, Δημιουργός του βραβευμένου Facade, ΗΠΑ

Chris Crawford, Σχεδιαστής παιχνιδιών για το Atari, Συγγραφέας του ”Η Τέχνη του Computer Game Design”, ”Η Τέχνη του Interactive Design”, ΗΠΑ

Gonzalo Frasca, Ακαδημαϊκός και Επαγγελματίας Game Designer, Εκδότης του www.ludology.org, και συν-εκδότης του www.gamestudies.org και του www.watercoolergames.org, PhD programme στο Computer Game Research του IT University of Copenhagen

Οι προ-εγγραφές πραγματοποιούνται μέσω της ιστοσελίδας του φεστιβάλ.

Η έκθεση του φεστιβάλ φέτος φιλοξενεί 30 έργα – παιχνίδια ανεξάρτητων δημιουργών και καλλιτεχνών από το διεθνή χώρο που δουλεύουν στο χώρο των νέων μέσων, και αξιοποιούν την πλατφόρμα των video games.

Ενώ οι συζητήσεις για το αν τα video games είναι τέχνη γίνονται όλο και πιο έντονες, ένα νέο είδος, αυτό της Game Art, φαίνεται να καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο έδαφος στο χώρο της τέχνης των νέων μέσων.

Τα έργα που παρουσιάζει το medi@terra είναι μία επιλογή από παιχνίδια με πειραματικό και διεπιστημονικό χαρακτήρα. Κάποια είναι εγκαταστάσεις που παρασύρουν το θεατή σε ένα παιχνίδι σε ειδικά διαμορφωμένα περιβάλλοντα [όπως το Himalaya’s Head των Ολλανδών Devart].

Πολλά είναι παιχνίδια με πολιτικό χαρακτήρα που ασκούν κριτική σε φαινόμενα της εποχής μας (όπως το McDonald’s Video Game των Ιταλών Molleindustria), παιχνίδια με γεωπολιτικές αναφορές (όπως το Global Conflicts:Palestine των Serious Games Interactive από τη Δανία) ή παιχνίδια που επιτίθενται στα ίδια τα videogames (πχ το Second Person Shooter του Julian Oliver).

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τροποποιήσεις γνωστών παιχνιδιών (mods), ειδικά στις πλατφόρμες του Unreal και του Quake. Οι καλλιτέχνες σε αυτή την περίπτωση δημιουργούν games που ο χρήστης πλοηγείται και παίζει σε ένα περιβάλλον οικείο που όμως η αισθητική έχει αλλάξει και οι σκοποί του παιχνιδιού έχουν μετατραπεί (όπως το Nohwere της Αυστριακής Sylvia Eckermann).

Φιλοξενούνται επίσης online flash games(όπως το Disaffected των Persuasive Games), text adventure games (παιχνίδια με βάση το κείμενο όπως το Book and Volume του Nick Montfort) καθώς και προβάλλονται ντοκιμαντέρ από γνωστά παιχνίδια στο χώρο (πχ το Can You See Me Now των Blast Theory).

Το φεστιβάλ φέτος, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, παρουσιάζει και μία επιλογή από έργα νεότερων δημιουργών και φοιτητών που δραστηριοποιούνται στο χώρο από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες θα βρίσκονται στην Αθήνα για το medi@terra, τις μέρες του φεστιβάλ.

Έμφάση θα δοθεί στο κομμάτι του ήχου με performance από καλλιτέχνες που θα χρησιμοποιήσουν τα video games σαν πλατφόρμα ήχου και εικόνας. Ο καλλιτέχνης Mathias Fuchs και DJ Oliver Farshi αναμειγνύουν ήχους από το παιχνίδι του Unreal με σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική προσφέροντας μία πλοήγηση σε έντονους ρυθμούς και εικόνες από το mod του Mathias Fuchs Postvinyl.

Αντίστοιχα, ο Σέρβος καλλιτέχνης Vladimir Todorovic με το έργο του Game Music τροποποιεί και προσαρμόζει παιχνίδια, ώστε να γίνουν περιβάλλοντα διαμόρφωσης ήχων και μουσικής, εργαλεία για ήχο και βίντεο και καλεί το κοινό να συμμετάσχει σε αυτά.

Το φεστιβάλ αφιερώνει επίσης ένα μεγάλο τμήμα του στη σχέση των videogames με τον κινηματογράφο. Οι δύο χώροι μοιράζονται συχνά τους ίδιους ήρωες δράσης αφού οι περισσότερες ταινίες - περιπέτειες γίνονται παιχνίδια.

Το φεστιβάλ εστιάζει την προσοχή του στο αντίστροφο και πιο σπάνιο φαινόμενο παιχνιδιών που γυρίστηκαν μετά σε φιλμ καθώς και κάποιων άλλων επιλεγμένων ταινιών που παρουσιάσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Το πρόγραμμα, που δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, θα περιλαμβάνει έργα όπως το Existenze, το Ghost, το Bladerunner, το Final Fantasy και το Tron.

Το Medi@terra παρατηρώντας τις εξελίξεις στο χώρο δε θα μπορούσε να παραλείψει να δώσει την απαραίτητη προσοχή σε ένα νέο είδος που έχει κάνει την εμφάνιση του την τελευταία δεκαετία, τα machinima. Τα machinima (από το machine, animation και cinema) είναι μικρά φιλμ που δημιουργούνται πάνω σε πλατφόρμες και μηχανές 3D παιχνιδιών.

Το Petite Anthologie de Machinima, που παρουσιάζει το φεστιβάλ, είναι ένα αφιέρωμα του Xavier Lardy με συμμετοχές δημιουργών από διαφορετικές χώρες. Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε με επιτυχία

στο Παρίσι σε συνεργασία με το Forum d Images και το Paris Cinema. Ο Lardy, προσκεκλημένος του φεστιβάλ, θα μιλήσει στο κοινό για το αφιέρωμα αυτό και για το δημοφιλές είδος ταινιών machinima.

Εισιτήρια – Εγγραφές

Γενική είσοδος για το φεστιβάλ: 5 ευρώ

Τιμές συνεδρίου

Με προεγγραφή (μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου)

Για 3 μέρες: 90 ευρώ (φοιτητικό 45 ευρώ)

Με εγγραφή τις μέρες της διοργάνωσης

Για 3 μέρες: 110 ευρώ (φοιτητικό 55 ευρώ)

Για 1 μέρα: 40 ευρώ (φοιτητικό 20 ευρώ)

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v