Τι σε ώθησε να αρχίσεις να γράφεις και ποια ανάγκη σου εξυπηρετεί η ενασχόληση με το τραγούδι;
Το να φτιάχνω μουσική με τα χέρια μου ήταν απλά κάτι φυσικό. Από την πρώτη στιγμή που έβαλα τα χέρια μου στο πιάνο άρχισα να παίζω ότι μου ερχόταν στο νου. Ε και αυτό δεν σταμάτησε ποτέ από τότε. Όσο για το τραγούδι δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη μου να σου πω την αλήθεια. Κατά τύχη βρέθηκα να τραγουδώ τα τραγούδια μου και το κάνω με μεγάλη χαρά, αλλά τραγουδίστρια δε με λες με τίποτα.
Ζούμε σε μια εποχή όπου το αγγλόφωνο τραγούδι σημειώνει άνοδο και όλο και περισσότεροι το προτιμούν, τι θεωρείς κάνει έναν νέο τραγουδοποιό να επιλέξει ξενόφωνο στίχο;
Το γεγονός ότι έχει εύπλαστο στίχο και διαφορετικό ρυθμό από την ελληνική γλώσσα. Τόσο απλά. Τον ρυθμό και τους τονισμούς των τραγουδιών τα ορίζει η εκάστοτε γλώσσα. Οπότε προσωπικά, αφού είμαι μουσικός και όχι στιχουργός έπρεπε να προσαρμόσω το στίχο στη μελωδία και όχι το αντίστροφο. Η ελληνική γλώσσα είναι καταπληκτική, αλλά στα τραγούδια του δίσκου αν έβαζες ελληνικό στίχο θα ακούγονταν πιο σκληρά και σίγουρα δεν θα μπορούσα να πω σε ποσότητα όλα αυτά που είπα με τον αγγλικό στίχο (που είναι γεμάτος από μονοσύλλαβες και δισύλλαβες λέξεις). Ωστόσο με πολύ μεγάλη μου χαρά θα μελοποιούσα ελληνικό στίχο, όπως και έχω κάνει εξάλλου αρκετές φορές στο παρελθόν.
Πόσο βοηθάνε οι παλιοί και ήδη καταξιωμένοι τους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με την τραγουδοποιϊα και τη μουσική γενικότερα;
Προσωπικά μόνο βοήθεια έχω συναντήσει μέχρι στιγμής. Ο Γιάννης Κύρης υπήρξε ο άνθρωπος που με βοήθησε να μάθω να χρησιμοποιώ τους υπολογιστές για να γράφω μουσική και μαζί του έμαθα πολλά μυστικά για τη μουσική για διαφήμιση. Η Λουκία Ρικάκη με εμπιστεύτηκε για να γράψω τη μουσική της ταινίας της «Κράτησέ με» όταν ακόμα δεν με ήξερε άνθρωπος. Ενώ τώρα με το που έβγαλα τον δίσκο ο Φοίβος Δεληβοριάς με υποστήριξε απίστευτα στα πρώτα αυτά βήματά μου. Υπάρχουν άπειροι άνθρωποι που με βοήθησαν, και δεν θα σταματήσω να τους ευχαριστώ, απλά ανέφερα ενδεικτικά τα τρία πρώτα ονόματα που ήρθαν στο μυαλό μου.
Οι δισκογραφικές έχουν πεθάνει; Ποντάρουν σε νέο υλικό; Το Ίντερνετ τι ρόλο θα παίξει τα επόμενα χρόνια όσον αφορά τη μουσική;
Τα πράγματα με τις δισκογραφικές είναι πράγματι πολύ δύσκολα. Ωστόσο η εταιρεία μου η Inner Ear είναι ζωντανή απόδειξη ότι οι δισκογραφικές και ποντάρουν σε νέο υλικό και τα καταφέρνουν εξαιρετικά. Όσο για το internet σίγουρα θα παίξει κυρίαρχο ρόλο όσον αφορά στη μουσική και πολύ σύντομα κιόλας.
Ποιές οι επιθυμίες, οι φιλοδοξίες αλλά και οι φόβοι σου;
Όλες οι επιθυμίες μου και οι φόβοι μου έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους που αγαπώ και τίποτα άλλο. Θέλω απλά να είναι όλοι τους καλά. Όσο για φιλοδοξίες, το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό είναι το να μπορώ να ζω μόνο από τη μουσική μου.
Νεότητα, ταλέντο, φήμη και...ματαιοδοξία; Πώς ελέγχεται και τελικά χρειάζεται να την ελέγξει ένας καλλιτέχνης;
Το να νομίζει κάποιος ότι έχει κερδίσει φήμη εδώ στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον αστείο. Όσο για τη ματαιοδοξία, πάει πακέτο με όποιον νομίζει ότι έχει κερδίσει ή θα κερδίσει φήμη, οπότε και πάλι είναι αστείο. Αυτό που χρειάζεται να ελέγχει ένας καλλιτέχνης και κάθε άνθρωπος είναι η πραγματικότητα. Και να μην φέρεται σα να είναι κάποιο ανώτερο ον που κάνει κάτι το εξωπραγματικό. Υπάρχουν εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι στον κόσμο άπειρες φορές καλύτεροι και ουσιαστικότεροι από εμάς.
Το να φτιάχνω μουσική με τα χέρια μου ήταν απλά κάτι φυσικό. Από την πρώτη στιγμή που έβαλα τα χέρια μου στο πιάνο άρχισα να παίζω ότι μου ερχόταν στο νου. Ε και αυτό δεν σταμάτησε ποτέ από τότε. Όσο για το τραγούδι δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη μου να σου πω την αλήθεια. Κατά τύχη βρέθηκα να τραγουδώ τα τραγούδια μου και το κάνω με μεγάλη χαρά, αλλά τραγουδίστρια δε με λες με τίποτα.
Ζούμε σε μια εποχή όπου το αγγλόφωνο τραγούδι σημειώνει άνοδο και όλο και περισσότεροι το προτιμούν, τι θεωρείς κάνει έναν νέο τραγουδοποιό να επιλέξει ξενόφωνο στίχο;
Το γεγονός ότι έχει εύπλαστο στίχο και διαφορετικό ρυθμό από την ελληνική γλώσσα. Τόσο απλά. Τον ρυθμό και τους τονισμούς των τραγουδιών τα ορίζει η εκάστοτε γλώσσα. Οπότε προσωπικά, αφού είμαι μουσικός και όχι στιχουργός έπρεπε να προσαρμόσω το στίχο στη μελωδία και όχι το αντίστροφο. Η ελληνική γλώσσα είναι καταπληκτική, αλλά στα τραγούδια του δίσκου αν έβαζες ελληνικό στίχο θα ακούγονταν πιο σκληρά και σίγουρα δεν θα μπορούσα να πω σε ποσότητα όλα αυτά που είπα με τον αγγλικό στίχο (που είναι γεμάτος από μονοσύλλαβες και δισύλλαβες λέξεις). Ωστόσο με πολύ μεγάλη μου χαρά θα μελοποιούσα ελληνικό στίχο, όπως και έχω κάνει εξάλλου αρκετές φορές στο παρελθόν.
Πόσο βοηθάνε οι παλιοί και ήδη καταξιωμένοι τους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με την τραγουδοποιϊα και τη μουσική γενικότερα;
Προσωπικά μόνο βοήθεια έχω συναντήσει μέχρι στιγμής. Ο Γιάννης Κύρης υπήρξε ο άνθρωπος που με βοήθησε να μάθω να χρησιμοποιώ τους υπολογιστές για να γράφω μουσική και μαζί του έμαθα πολλά μυστικά για τη μουσική για διαφήμιση. Η Λουκία Ρικάκη με εμπιστεύτηκε για να γράψω τη μουσική της ταινίας της «Κράτησέ με» όταν ακόμα δεν με ήξερε άνθρωπος. Ενώ τώρα με το που έβγαλα τον δίσκο ο Φοίβος Δεληβοριάς με υποστήριξε απίστευτα στα πρώτα αυτά βήματά μου. Υπάρχουν άπειροι άνθρωποι που με βοήθησαν, και δεν θα σταματήσω να τους ευχαριστώ, απλά ανέφερα ενδεικτικά τα τρία πρώτα ονόματα που ήρθαν στο μυαλό μου.
Οι δισκογραφικές έχουν πεθάνει; Ποντάρουν σε νέο υλικό; Το Ίντερνετ τι ρόλο θα παίξει τα επόμενα χρόνια όσον αφορά τη μουσική;
Τα πράγματα με τις δισκογραφικές είναι πράγματι πολύ δύσκολα. Ωστόσο η εταιρεία μου η Inner Ear είναι ζωντανή απόδειξη ότι οι δισκογραφικές και ποντάρουν σε νέο υλικό και τα καταφέρνουν εξαιρετικά. Όσο για το internet σίγουρα θα παίξει κυρίαρχο ρόλο όσον αφορά στη μουσική και πολύ σύντομα κιόλας.
Ποιές οι επιθυμίες, οι φιλοδοξίες αλλά και οι φόβοι σου;
Όλες οι επιθυμίες μου και οι φόβοι μου έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους που αγαπώ και τίποτα άλλο. Θέλω απλά να είναι όλοι τους καλά. Όσο για φιλοδοξίες, το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό είναι το να μπορώ να ζω μόνο από τη μουσική μου.
Νεότητα, ταλέντο, φήμη και...ματαιοδοξία; Πώς ελέγχεται και τελικά χρειάζεται να την ελέγξει ένας καλλιτέχνης;
Το να νομίζει κάποιος ότι έχει κερδίσει φήμη εδώ στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον αστείο. Όσο για τη ματαιοδοξία, πάει πακέτο με όποιον νομίζει ότι έχει κερδίσει ή θα κερδίσει φήμη, οπότε και πάλι είναι αστείο. Αυτό που χρειάζεται να ελέγχει ένας καλλιτέχνης και κάθε άνθρωπος είναι η πραγματικότητα. Και να μην φέρεται σα να είναι κάποιο ανώτερο ον που κάνει κάτι το εξωπραγματικό. Υπάρχουν εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι στον κόσμο άπειρες φορές καλύτεροι και ουσιαστικότεροι από εμάς.