Τα βιβλία που θα σου κρατήσουν συντροφιά τον Σεπτέμβρη
Τέρμα το διάλειμμα, τα κεφάλια μέσα στα βιβλία κι αν δεν ξέρεις τι να πρωτοδιαβάσεις σου έχουμε τους καλύτερους τίτλους της πρόσφατης βιβλιογραφίας.
Τέρμα το διάλειμμα, τα κεφάλια μέσα στα βιβλία κι αν δεν ξέρεις τι να πρωτοδιαβάσεις σου έχουμε τους καλύτερους τίτλους της πρόσφατης βιβλιογραφίας.
Το καλοκαιράκι πέρασε κι ελπίζουμε να μέτρησες περισσότερα μπάνια αλλά και παγωτά από την προηγούμενη χρονιά γιατί στην τελική πάντα αυτός είναι ο στόχος. Tώρα λοιπόν ήρθε η ώρα να μπούνε τα κεφάλια μέσα –καλά μη βαράς- στα βιβλία για να αντέξουμε κι αυτόν τον Σεπτέμβρη. Ευτυχώς η πρόσφατη βιβλιογραφία κρύβει μπόλικα διαμαντάκια κι εμείς σου ετοιμάσαμε λίστα με τα πιο ενδιαφέροντα από εκείνα που μας κράτησαν συντροφιά.
Θάλασσα, θάλασσα της Iris Murdoch (εκδόσεις Gutenberg)
To ογκώδες έπος της Murdoch που της χάρισε το βραβείο Booker 1978 είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα σπουδαιότερα βιβλία των τελευταίων 50 χρόνων και δίχως άλλο το διασημότερο έργο της φημισμένης συγγραφέως. Με πυκνή γραφή κι αφηγηματική δεινότητα η Murdoch δεν χάνει στιγμή τον έλεγχο της ιστορίας διαποτίζοντας τη με υποδόριο και λεπτό χιούμορ αλλά και φιλοσοφικές αναζητήσεις, ενώ στέκεται ιδιαίτερα στην αναγνώριση της αξίας του ατελούς. Όσο περνούν οι σελίδες κι ο αναγνώστης εμβαθύνει στην ιστορία του χαρισματικού, διορατικού αλλά κι εκκεντρικού Τσαρλς Άροουμπαϊ μπορεί να καταλάβει τους λόγους για τους οποίους επιβεβαιώνεται η παραπάνω πρόταση. Όσο η πλοκή του Θάλασσα, θάλασσα εξελίσσεται τόσο άπαντες αντιλαμβάνονται την τυραννία της τελειότητας η οποία διαπερνά τους ήρωες, αναγκάζοντας τους να την κυνηγούν με κάθε τρόπο και κάθε κόστος. Η αφετηρία του συγγραφικού ταξιδιού της Murdoch ήταν ανέκαθεν αυτή και εδώ αποκαλύπτεται σε όλη τη θαυμαστή της ολότητα, μέσα από πνευματώδεις διαλόγους και ζηλευτό αφηγηματικό ρυθμό.
Περίληψη εδώ
Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν της Betty Smith (εκδόσεις Μεταίχμιο)
Πολύ συχνά ακούμε ή διαβάζουμε τη φράση ότι δεν μπορείς να πάρεις τα χέρια σου από αυτό το βιβλίο σε βαθμό που μοιάζει τετριμμένη. Κι όμως δεν μπορούμε να σκεφτούμε κάτι πιο ταιριαστό να συνοδεύει μια πρώτη περιγραφή για το Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν. Το βιβλίο της Betty Smith δεν θεωρείται τυχαία ένα από τα επιδραστικότερα μυθιστορήματα της σύγχρονης αμερικανικής λογοτεχνίας. Μια σκληρή αλλά βαθιά ρομαντική ιστορία ενηλικίωσης που ακολουθεί όλες τις κοινωνικές αλλαγές που συνέβησαν παράλληλα, χωρίς κάποιο φίλτρο φτιασιδώματος. Με απόλυτη κι ωμή ειλικρίνεια καταγράφει την πορεία από την παιδικότητα στον κόσμο των ενηλίκων, με μια γραφή που δεν σταματά στιγμή να μας εκπλήσσει ευχάριστα. Το Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν είναι κάτι παραπάνω από ένα βιβλίο που μιλά για τη ζωή και την ενηλικίωση μιας γενιάς από αυτές που δεν τα βγάζουν πέρα τόσο εύκολα. Είναι η ίδια η ζωή κι η ενηλικίωση για αυτό και πάντοτε θα μνημονεύουμε το βιβλίο σαν αριστούργημα.
Περίληψη εδώ
Μπιέρνσταντ στο Fredrick Backman (εκδόσεις Κέδρος)
Το πρώτο μέρος της τριλογίας του Φρέντρικ Μπάκμαν ΜΠΙΕΡΝΣΤΑΝΤ είναι ένα μυθιστόρημα για τα συναισθήματα και τα πάθη που προκαλεί ένα ομαδικό άθλημα και την αρρενωπότητα. Για τον αγώνα που κάνει μια έφηβη να σταθεί στα πόδια της ύστερα από ένα τραυματικό για εκείνη γεγονός. Μια διεισδυτική ματιά στο πόσο αλληλένδετη είναι η ζωή όλων σε μια κοινότητα και πόσο δυσβάσταχτο είναι να επωμιζόμαστε τα όνειρα των άλλων. Ο Backman καταφέρνει σε κάθε βιβλίο του να στρέφει το βλέμμα των βιβλιόφιλων πάνω του μιας και το ταλέντο είναι αδιαπραγμάτευτο. Το Μπιέρνσταντ θεωρείται από πολλούς το καλύτερο του βιβλίο και μια ανάγνωση είναι αρκετή για να διαπιστώσεις τους λόγους που συμβαίνει αυτό. Για άλλη μια φορά οι χαρακτήρες κι η εξέλιξη τους είναι το δυνατό σημείο του Backman ο οποίος ποτίζει με μπόλικο σασπένς, ένταση και μυστήριο, ένα βιβλίο που ήρθε για να κοσμήσει τη βιβλιοθήκη σου.
Περίληψη εδώ
Τα Πετροχελίδονα του Φερνάντο Αραμπούρου (εκδόσεις Πατάκης)
Σε ένα σημείο του οπισθόφυλλου των Πετροχελίδονων γράφει το εξής: « ο Τόνι, ένας άνθρωπος αποπροσανατολισµένος αλλά αποφασισµένος να αφηγηθεί τις συµφορές του, παραδίδει, παραδόξως, ένα αξέχαστο µάθηµα ζωής». Κάπως έτσι θα χαρακτηρίζαμε το βιβλίο του Αραμπούρου: ένα λογοτεχνικό μάθημα ζωής από έναν σπουδαίο συγγραφέα ο οποίος με εύστοχο χιούμορ κι εύστροφο λόγο, καταφέρνει να αποδώσει με ζωντάνια ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα, που δεν σταματά να σε εκπλήσσει όσο διαβάζεις τις 800 σελίδες του. Κι αν ο όγκος του βιβλίου σε τρομάζει έχουμε να δηλώσουμε ευθαρσώς πως γρήγορα θα γίνουν παρελθόν, αν ξεκινήσεις να διαβάζεις την πρώτη, αφού ο Αραμπούρου στοχάζεται με τον δικό του μοναδικό τρόπο πάνω σε όλα τα καλώς και κακώς καμωμένα της ζωής, της μοναξιάς και των οικογενειακών σχέσεων που σφραγίζουν το παρελθόν, το παρόν αλλά και το αβέβαιο μέλλον μας.
Περίληψη εδώ
Μοντεβιδέο του Enrique Vila-Matas (εκδόσεις Ίκαρος)
Το Μοντεβιδέο είναι μια αληθινή μυθοπλασία, ένα πόνημα για την ασάφεια του κόσμου ως χαρακτηριστικό γνώρισμα της εποχής μας, ένα μυθιστόρημα μέσα από το οποίο ο συγγραφέας ανακαλύπτει τον τρόπο για να ξαναβαφτίσει τα πράγματα, όταν φαίνεται πως όλα έχουν ειπωθεί. Ο Vile- Matas είναι δίχως άλλο η πιο ενδιαφέρουσα φωνή στο είδος της σύγχρονης βιωματικής μυθοπλασίας και στο Μοντεβιδέο παραδίδει ένα ακόμη έργο που θα συζητιέται για καιρό. Κεντρικός ήρωας στο βιβλίο δεν είναι άλλος από τη λογοτεχνία. Για να ακριβολογούμε ο πρωταγωνιστής είναι η ζωή μέσα από τη λογοτεχνία με έναν τρόπο πρωτότυπο, αναζωογονητικό, καινοφανή κι εκ του αποτελέσματος ιδιοφυή. Ο συγγραφέας ανοίγει διάλογο με τη λογοτεχνία περιδιαβαίνοντας αγαπημένες του πόλεις πριν καταλήξει στο λατρεμένο Παρίσι. Με όπλο στη συγγραφική του φαρέτρα το χιούμορ και τον φιλοσοφικό στοχασμό καταφέρνει να μας δώσει ένα υπέροχο βιβλίο που γλυκοκοιτάζει τη λίστα των καλύτερων των τελευταίων ετών που κυκλοφόρησαν στην Ευρώπη.
Περίληψη εδώ
Ανήσυχο αίμα του Ρόμπερτ Γκαλμπρέϊθ (τόμος 1 και 2 από τις εκδόσεις Ψυχογιός)
Το πέμπτο βιβλίο με τις συναρπαστικές ιστορίες μυστηρίου του Κόρμοραν Στράικ και της Ρόμπιν Έλακοτ είναι μια πολύ καλή αφορμή να διαβάσουμε ένα εξαιρετικό crime μυθιστόρημα από εκείνα που δεν σου αφήνουν νύχι αφάγωτο, όσο αλλάζεις τις σελίδες. Κάπου εδώ αξίζει να σου πούμε ότι ο Ρόμπερτ Γκαλμπρέιθ είναι το ψευδώνυμο που χρησιμοποιούσε η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ (συγγραφέας των βιβλίων του Χάρι Πότερ βεβαίως βεβαίως) επομένως αντιλαμβάνεσαι ότι τόσο το συγγραφικό ταλέντο όσο κι η αφηγηματική δεινότητα περισσεύουν. Διαβάζοντας και τους δύο τόμους μπορούμε με άνεση να πούμε, ότι το Ανήσυχο Αίμα είναι ένα διασκεδαστικό ανάγνωσμα με ισόποσες δόσεις αγωνίας και σασπένς κατάλληλο για binge-reading αν μας επιτραπεί ο όρος, αφού η πλοκή του ξετυλίγεται κινηματογραφικΆ. Οι χαρακτήρες έχουν για άλλη μια φορά τον μεγάλο θαυμασμό μας, καθώς είναι αυτοί που κρατάνε αμείωτο το αναγνωστικό μας ενδιαφέρον.
Περίληψη εδώ
Οι Αθέατοι του Alain Damasio (εκδόσεις Πόλις)
Ο Alain Damasio, μία από τις σημαντικότερες παρουσίες στον χώρο της σύγχρονης γαλλόφωνης λογοτεχνίας επιστημονικής φαντασίας, συναρθρώνει σε μια συναρπαστική ποιητική μυθοπλασία την πολιτική παρέμβαση, το θρίλερ και τη φιλοσοφία. To βιβλίο του Damasio φέρνει φευγαλέα στον νου τον οργουελικό Μεγάλο Αδερφό καθώς το δυστοπικό θέμα του παρουσιάζει μια κοινωνία, που δεν είναι καθόλου απίθανο να εγκαθιδρυθεί τα επόμενα χρόνια. Εκεί βασιλεύει η ανελευθερία, η καταστολή κι πλήρης καταπάτηση δικαιωμάτων για εκείνους που ατύχησαν να βρεθούν στην κατηγορία των φτωχών. Ο συγγραφέας χαρτογραφεί μια νέα κατ’ επίφαση δημοκρατία στην οποία οι ισχυροί κι οι πλούσιοι έχουν κατ’ αποκλειστικότητα λόγο και δύναμη. Εκεί ωστόσο σιγοκαίει η φλόγα της αντίστασης με ανθρώπους να αντιστέκονται όπως κι όπου μπορούν. Το πρωταγωνιστικό ζευγάρι της ιστορίας βρίσκεται ξαφνικά στο κυνήγι των Αθέατων που καταφέρνουν και ξεγλιστρούν από το αδυσώπητο μάτι των Αρχών που εξουσιάζουν τις ζωές όλων. Με συγκίνηση, τρυφερότητα και πρόδηλη έμπνευση ο Damasio παραδίδει ένα έξοχο δημιούργημα επιστημονικής φαντασίας που δρα «επαγρυπνιστικά» για όσους έχουν την τύχη να το ξεκοκαλίσουν διαβάζοντας.
Περίληψη εδώ
Ο Μελισσοκόμος απ' το Χαλέπι του Christy Lefteri (εκδόσεις Κλειδάριθμος)
Ένα αξέχαστο μυθιστόρημα που αναδεικνύει τους ανθρώπους στον Συριακό πόλεμο, εξιστορώντας τη μετανάστευση ενός μελισσοκόμου και της γυναίκας του, και τον θρίαμβο της δύναμης της ψυχής όταν ο κόσμος γίνεται αγνώριστος. Η Lefteri γράφει ένα σύγχρονο μυθιστόρημα για τη μετανάστευση και το προσφυγικό εν καιρώ πολέμου και διπλώνει κόμπο το στομάχι μας, καθώς περιγράφει με πάσα ειλικρίνεια τον αγώνα των ανθρώπων που εγκαταλείπουν μια εμπόλεμη ζώνη με το βιος τους σε δύο τσάντες για να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή.
Κι αυτό το ταξίδι όχι μόνο δεν είναι στρωμένο με ροδοπέταλα μα αντίθετα με ματωμένα αγκάθια, ποτισμένα πέρα από αίμα, αλλά και με τον πόνο που κρύβουν οι ιστορίες πολλών σαν αυτών. Με όπλο μονάχα την ελπίδα να ξημερώσει ένα καλύτερο αύριο και την τεράστια δύναμη ψυχής που κρύβουν στα στήθια τους οι βασικοί ήρωες, ο Μελισσοκόμος σε συγκλονίζει για τη γενναιότητα εκείνων που κι αν είδαν κατάματα το σκοτεινό πρόσωπο της ιστορίας, στάθηκαν απέναντι χωρίς ντροπή.
Περίληψη εδώ
Το ανέκφραστο του Μανώλη Λυδάκη (εκδόσεις Αλεξάνδρεια)
Δεν ξέρουμε για σένα αλλά εμείς είμαστε ορκισμένοι οπαδοί του καλού storytelling. Άλλωστε στο κέντρο κάθε καλού βιβλίου, βρίσκεται πάντοτε μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Αν πάρεις στα χέρια σου το νέο βιβλίο του Μανώλη Λυδάκη θα έχεις την τύχη να διαβάσεις πολλές ενδιαφέρουσες ιστορίες, μέσα από μια ανεπιτήδευτη, ρεαλιστική κι έξυπνη γραφή που συναρπάζει τον αναγνώστη. Κάθε ιστορία καταπιάνεται και με διαφορετικά θέματα, με τον έρωτα να συνομιλεί με το θάνατο και τη θλίψη με την ανείπωτη χαρά. Οι ήρωες του Λυδάκη που επενδύει στον προφορικό λόγο ουκ ολίγες φορές και πολύ καλά κάνει μοιάζουν με ανθρώπους που συναντάς καθημερινά, ενώ συνυπάρχεις μαζί τους σε γειτονιές, στα μέσα μεταφοράς, στη δουλειά και τα ξενύχτια σου. Συνδιαλέγεσαι μαζί σου κι ίσως αποτελούν όπως κι εσύ άλλωστε μια άλλοτε χαριτωμένη κι άλλοτε πληγωμένη μονάδα του ανώνυμου πλήθους που κάποτε σωπαίνει, κάποτε εθελοτυφλεί, κάποτε ξέχνα και κάποτε δυσκολεύεται να θυμηθεί πως του έχει παραχωρηθεί το μεγαλύτερο δώρο όλων. Η δύναμη της αναπνοής.
Περίληψη εδώ
Ό,τι αρχίζει ωραίο τελειώνει με φόνο του Κώστα Θ. Καλφόπουλου (εκδόσεις Καστανιώτη)
Τα λαϊκά νουάρ διηγήματα του Κώστα Θ. Καλφόπουλου μοιάζουν να βγαίνουν από τις κιτρινισμένες και ιλουστρασιόν σελίδες των οικογενειακών περιοδικών μιας άλλης εποχής ή από ταινίες του παλιού, ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου. Εδώ έχουμε μπόλικες λυκοφίλιες, λούμπεν ήρωες, βρωμόστομους δευτεραγωνιστές και femme fatale που θα έκαναν περήφανους όσους μάζευαν ΒΙΠΕΡ τη χρυσή δεκαετία του 1970. Οι ήρωες των διηγημάτων έχουν μια μαγκιόρικη λαϊκότητα κι αυθεντικότητα που πολύ μας άρεσε και ο λόγος του Καλφόπουλου μια προφορικότητα που ταιριάζει γάντι στις ιστορίες. Κάθε μια από αυτές μοιάζει βγαλμένη από δισέλιδο νουάρ λογοτεχνικού περιοδικού που περιμένει τους λάτρεις τους είδους να τους χαρίσει να τους χαρίσει ένα απολαυστικό και μυστηριώδες ανάγνωσμα.
Περίληψη εδώ