Πώς θα επηρεάσει το μετασύμπαν την εκπαίδευση;

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ σε παρουσίασή του είχε πει πως το μετασύμπαν θα επηρεάσει θετικά την εκπαίδευση. Τι σημαίνει όμως αυτό;
Πώς θα επηρεάσει το μετασύμπαν την εκπαίδευση;
Το metaverse ή αλλιώς μετασύμπαν είναι ένας εικονικός κόσμος στον οποίο οι χρήστες, τους οποίους θα εκπροσωπεί ένα avatar, μπορούν να ψωνίσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να λάβουν μέρος σε δραστηριότητες αναψυχής - και να μάθουν. Η ανάπτυξη μετασυμπάντων έχει γίνει προτεραιότητα για πολλές εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου του Facebook (που πρόσφατα άλλαξε το όνομα του σε Meta) και της Microsoft. 

Αναλυτικότερα σχετικά με το τι είναι μετασύμπαν εδώ.

Ο γνωστός σε όλους μας διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, σε παρουσίασή του περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους το μετασύμπαν θα φέρει την επόμενη τεχνολογική επανάσταση. Η εκπαίδευση, όπως είπε, είναι ο βασικός στόχος. Η μάθηση, λέει, θα γίνει μια συναρπαστική εμπειρία. Με 3D γυαλιά οι μαθητές θα μπορούν να «τηλεμεταφερθούν» σε οποιοδήποτε μέρος ή χρόνο. 

Ορισμένες πτυχές του μετασύμπαντος έχουν ήδη μπει στα πανεπιστήμια -στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι για παράδειγμα, οι φοιτητές «επισκέφτηκαν» έναν καταυλισμό προσφύγων στην Ιορδανία. Ωστόσο, η πραγματική επαναστατική δυνατότητα του μετασύμπαντος δεν αφορά τους φοιτητές, αλλά την επίτευξη οικονομικού κέρδους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι τεχνολογικές αυτές εξελίξεις ενδέχεται να αξιοποιήσουν κερδοσκοπικά την εμπειρία των φοιτητών και να εκμεταλλευτούν το έργο των ακαδημαϊκών.

Υπάρχουσες τεχνολογίες

Το μετασύμπαν υπόσχεται μια ενιαία διαδικτυακή εμπειρία, στην οποία ένα μόνο avatar μπορεί να μετακινηθεί μεταξύ χώρων – όπως σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ή σε ένα αμφιθέατρο. Ωστόσο, πολλές από τις μεμονωμένες καινοτομίες που αναφέρονται στην παρουσίαση του Facebook υπάρχουν ήδη σε ορισμένες μορφές.

Διαδικτυακοί κόσμοι όπως το Second Life και ακόμη και το παιχνίδι Minecraft χρησιμοποιούνται ήδη από τα πανεπιστήμια. Μπορούν να ενισχύσουν τις διαλέξεις ή να επιτρέψουν σε μαθητές εξ αποστάσεως να επισκεφθούν εικονικά μια πανεπιστημιούπολη. Οι προσομοιώσεις εικονικής πραγματικότητας βοηθούν τους μαθητές στην ιατρική ή την αρχιτεκτονική να εξασκούν δεξιότητες που είναι δύσκολο να ασκήσουν στην πραγματική ζωή.

Το μετασύμπαν θα επιτρέψει στους μαθητές να έχουν μια ολοένα και πιο «κυβερνοφυσική» πανεπιστημιακή εμπειρία, όπου ο εικονικός κόσμος συγχωνεύεται με τον πραγματικό. Πολλοί μαθητές έχουν ήδη βιώσει μία παρόμοια εμπειρία -όχι τόσο εμπλουτισμένη φυσικά. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η μάθηση γίνεται πολλές φορές διαδικτυακά.

Στην παρουσίασή του, ο Ζάκερμπεργκ περιέγραψε πώς οι προγραμματιστές και οι δημιουργοί 3D περιεχομένου θα συμβάλλουν στη δημιουργία νέων περιβαλλόντων διδασκαλίας. Ωστόσο, αυτή η βιομηχανία έχει μπει ήδη σε λειτουργία. Όπως για παράδειγμα η ιστορική ανακάλυψη της Αρχαίας Αιγύπτου ή της Αρχαίας Ελλάδας μέσω του παιχνιδιού Assassin’s Creed. Γενικά, η εμβύθιση στην εικονική πραγματικότητα έχει προχωρήσει εδώ και χρόνια στη βιομηχανία του gaming. 

Κέρδος από την εκπαίδευση

Το μετασύμπαν έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο η πανεπιστημιακή εκπαίδευση και το έργο των ακαδημαϊκών αποφέρουν χρήματα. Μια πανεπιστημιακή διάλεξη παραδίδεται σε πραγματικό χρόνο, από έναν πραγματικό λέκτορα σε ένα περιορισμένο πραγματικό κοινό φοιτητών – ένα δηλαδή μόνο εμπόρευμα. 

Τώρα ένας λέκτορας στις ΗΠΑ συχνά διδάσκει ταυτόχρονα και σε ένα κοινό πραγματικών φοιτητών και σε ένα εικονικό κοινό. Η διάλεξη και η εικονική παρουσίαση αντιπροσωπεύουν δύο αγαθά που μπορούν να πουληθούν και να αγοραστούν, αυξάνοντας την παραγωγικότητα και τα κέρδη. Στο μετασύμπαν, αυτό που ήταν αρχικά μια διάλεξη σε πραγματικό χρόνο, δυνητικά μπορεί να γίνει διαθέσιμο σε πολλαπλές μορφές.

Εάν οι ηχογραφημένες ακαδημαϊκές διαλέξεις γίνουν πνευματική ιδιοκτησία των πανεπιστημίων και όχι του κάθε καθηγητή ξεχωριστά, ο ακαδημαϊκός του metaverse μπορεί να βρει τα λόγια και τις ιδέες του επαναδιατυπωμένες και επεξεργασμένες από την  τεχνητή νοημοσύνη. 

Είναι γνωστό ότι θα είναι δυνατή η μεταφορά χρημάτων μεταξύ του μετασύμπαντος και της πραγματικότητας. Οι μαθητές μπορεί να ανακαλύψουν ότι η μάθησή τους μπορεί να πραγματοποιηθεί με διάφορους νέους τρόπους. Αυτό μπορεί να είναι η αγορά μιας εικονικής θέσης σε μια αίθουσα διαλέξεων με έναν ιδιαίτερα διασκεδαστικό καθηγητή-χαρακτήρα κόμικ (του οποίου το υλικό της διάλεξης θα είναι παρμένο από την πνευματική ιδιοκτησία ενός πραγματικού καθηγητή). Από την άλλη, δεν είναι τρελό το σενάριο ότι θα πρέπει να πληρώνουν για την μετατροπή του εικονικού τους πτυχίου σε πραγματικό.

Τελικά, το μετασύμπαν μπορεί να οδηγήσει στο τέλος ορισμένων παραδοσιακών μορφών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Αντί να παρακολουθούν διαλέξεις σε ένα μεμονωμένο ίδρυμα, οι φοιτητές θα μπορούν να περιδιαβαίνουν τα πανεπιστήμια στην κυβερνο-φυσική σφαίρα. 

Οι ακαδημαϊκοί ίσως και να γίνουν ψηφιακοί εκπαιδευτές και συνεργαζόμενοι με προγραμματιστές να δημιουργούν εμπειρίες για τους μαθητές. Το μέλλον των καθηγητών πανεπιστημίου θα είναι η αυτοαπασχόληση, κατά την οποία θα παρέχουν εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες τύπου ιδιαιτέρων μαθημάτων.

Παραδόξως, η άνοδος του μετασύμπαντος μπορεί τελικά να οδηγήσει στη δημιουργία εναλλακτικών λύσεων. Σε αυτό το υποθετικό μέλλον, οι ακαδημαϊκοί που αντικαθίστανται από καθηγητές τεχνητής νοημοσύνης και οι φοιτητές που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στις υπερσύγχρονες διαδικτυακές εμπειρίες μάθησης θα στραφούν στην προσωπική, συνεργατική εκπαίδευση.

Οι μαθητές των οποίων η εκπαίδευση έχει αλλάξει στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της πανδημίας απαιτούν ολοένα και περισσότερο την επιστροφή στις πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις. Στο τέλος της ημέρας, το μετασύμπαν μπορεί να μην είναι το αναπόφευκτο μέλλον της εκπαίδευσης.


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v