Πώς η τεχνητή νοημοσύνη έχει (ήδη) εισβάλλει στην καθημερινότητά μας
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη εδώ, επηρεάζοντας τον τρόπο που επικοινωνούμε, εργαζόμαστε, ψωνίζουμε και διασκεδάζουμε.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη εδώ, επηρεάζοντας τον τρόπο που επικοινωνούμε, εργαζόμαστε, ψωνίζουμε και διασκεδάζουμε.
Για τους περισσότερους από εμάς, η τεχνητή νοημοσύνη παραμένει μια αόριστη, σχεδόν φουτουριστική έννοια. Κάτι που ανήκει σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, σε ρομπότ με ανθρώπινα χαρακτηριστικά ή σε εργαστήρια εταιρειών τεχνολογίας.
Κι όμως, η ΑΙ είναι ήδη εδώ. Από το κινητό μας μέχρι το ψυγείο μας και από τις διαδικτυακές αγορές μέχρι τον τρόπο που καταναλώνουμε ειδήσεις, η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας, επηρεάζοντας τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε και διασκεδάζουμε.
Η καλή μέρα με AI φαίνεται: Face ID, αναζητήσεις και social media
Μία από τις πρώτες μας κινήσεις το πρωί είναι να πιάσουμε το κινητό μας. Αν το ξεκλειδώνουμε με Face ID, τότε ήδη αλληλεπιδρούμε με την τεχνητή νοημοσύνη. Η Apple χρησιμοποιεί εξελιγμένους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης για να αναγνωρίσει το πρόσωπό μας, συγκρίνοντάς το με 30.000 αόρατα υπέρυθρα σημεία.
Αμέσως μετά, πολλοί στρέφονται στη Google για να αναζητήσουν πληροφορίες. Κάθε αναζήτηση περνά μέσα από πολύπλοκους αλγορίθμους AI, οι οποίοι σκανάρουν δισεκατομμύρια σελίδες για να βρουν τις πιο σχετικές απαντήσεις. Ταυτόχρονα, οι διαφημίσεις που εμφανίζονται είναι προσαρμοσμένες στις προτιμήσεις μας, καθώς η AI καταγράφει και αναλύει τη διαδικτυακή μας συμπεριφορά.
Και φυσικά, δεν λείπουν τα social media. Τα feeds μας στο Facebook, το Instagram και το TikTok είναι αποτέλεσμα αλγορίθμων που επιλέγουν περιεχόμενο βάσει των ενδιαφερόντων μας. Η AI λειτουργεί και στο παρασκήνιο, φιλτράροντας fake news, προτείνοντας φίλους και αποτρέποντας το cyberbullying.
Digital Voice Assistants και Smart Home Devices
Αντί να πληκτρολογούμε, όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούμε φωνητικούς βοηθούς όπως η Siri, η Alexa και το Google Assistant. Από οδηγίες πλοήγησης μέχρι ενημέρωση για τον καιρό, η AI αναγνωρίζει και επεξεργάζεται τη φυσική γλώσσα, επιστρέφοντας ακριβείς απαντήσεις.
Ταυτόχρονα, τα σπίτια μας γίνονται όλο και πιο «έξυπνα». Ένα Nest thermostat μαθαίνει τις προτιμήσεις μας και ρυθμίζει αυτόματα τη θερμοκρασία. Ένα έξυπνο ψυγείο γνωρίζει πότε τελειώνει το γάλα και μπορεί να προτείνει τι να μαγειρέψουμε βάσει των διαθέσιμων υλικών.
Μετακινήσεις και αυτόνομα οχήματα
Ακόμη και η μετακίνηση στην πόλη έχει μεταμορφωθεί χάρη στην AI. Εφαρμογές όπως το Google Maps χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσουν την κίνηση και να προτείνουν τις ταχύτερες διαδρομές.
Στο μεταξύ, η αυτοκίνηση μπαίνει σε μια νέα εποχή με τα αυτόνομα οχήματα. Αν και ακόμα δεν είναι 100% έτοιμα για ευρεία χρήση, η Tesla και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν τεράστια ποσά για την ανάπτυξή τους. Στο μεταξύ, τα σύγχρονα αυτοκίνητα ήδη χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για την αναγνώριση φωνής, την ανάλυση της κίνησης και την αποφυγή ατυχημάτων.
AI στις επικοινωνίες: Από τα email στις τράπεζες
Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει και τον τρόπο που επικοινωνούμε. Όταν στέλνουμε emails, το Grammarly προτείνει βελτιώσεις και το spam φίλτρο φιλτράρει ύποπτα μηνύματα.
Στον τραπεζικό τομέα, η AI λειτουργεί ως «ψηφιακός φύλακας». Αν πραγματοποιήσεις μια ασυνήθιστη συναλλαγή, το σύστημα μπορεί να τη μπλοκάρει προσωρινά για λόγους ασφαλείας. Επιπλέον, τα mobile banking apps χρησιμοποιούν AI για εξατομικευμένες ειδοποιήσεις, όπως χαμηλά υπόλοιπα ή ευκαιρίες εξοικονόμησης.
AI στις αγορές και στην τηλεόραση: Από το Amazon μέχρι το Netflix
Κάθε φορά που επισκεπτόμαστε το Amazon, βλέπουμε προτάσεις προϊόντων που ταιριάζουν τέλεια στα θέλω μας. Οι αλγόριθμοι AI αναλύουν το ιστορικό μας και συγκρίνουν τις προτιμήσεις μας με αυτές άλλων χρηστών για να προβλέψουν τι μπορεί να μας ενδιαφέρει.
Το Netflix, από την άλλη, βασίζεται στην AI για να προτείνει σειρές και ταινίες. Μελετά τις προτιμήσεις μας, τον τύπο περιεχομένου που παρακολουθούμε και ακόμα και την ώρα της ημέρας που βλέπουμε τηλεόραση, δημιουργώντας εξατομικευμένες προτάσεις. Είναι ενδεικτικό πως το 80% των ταινιών που βλέπουν οι χρήστες είναι προτάσεις του αλγορίθμου.
AI στη δουλειά και στην παραγωγικότητα
Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η εφαρμογή της AI στη δημιουργική εργασία: πλατφόρμες όπως το ChatGPT μπορούν να γράψουν άρθρα (όπως αυτό που διαβάζεις), να δημιουργήσουν διαφημιστικά σλόγκαν ή ακόμα και να συνθέσουν μουσική και εικόνες.
Αυτό γεννά ερωτήματα για το μέλλον πολλών επαγγελμάτων – μέχρι ποιο σημείο μπορεί η AI να αντικαταστήσει τον άνθρωπο και πού μπαίνουν τα όρια της δημιουργικότητας και της πρωτοτυπίας;
Με πληροφορίες από σχετικό άρθρο του Forbes (και το ChatGpt)