H πρώτη παγκοσμίως πίστα δοκιμών πλήρους κλίμακας δια χειρός Volvo, η AstaZero, είναι… έτοιμη να κυριαρχήσει στον χώρο του αυτοκινήτου.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Η Volvo εγκαινιάζει την AstaZero, την πρώτη στον κόσμο πίστα δοκιμών πλήρους κλίμακας που προσφέρεται και για δοκιμές των μελλοντικών συστημάτων ασφάλειας. Η ολοκλήρωση της πίστας φέρνει την εταιρεία ένα βήμα πιο κοντά στην πραγμάτωση του στόχου της που έχει τον κωδικό Vision 2020.
Μέχρι το 2020, η μάρκα θα έχει επιτύχει να μην υπάρχει θανάσιμος ή σοβαρός τραυματισμός οποιουδήποτε επιβαίνει σε ένα καινούργιο μοντέλο Volvo και εμπλέκεται σε κάποιο ατύχημα, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη αυτού του στόχου θα είναι η εξέλιξη προηγμένων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας για την αποτροπή ατυχημάτων.
Αυτά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα είναι το κεντρικό αντικείμενο της πίστας δοκιμών AstaZero, που βρίσκεται κοντά στα κεντρικά γραφεία της Volvo, στο Γκέτεμποργκ. Η πίστα έχει πάρει το όνομά της από τα αρχικά των λέξεων Active Safety Test Area (Περιοχή Δοκιμών Ενεργητικής Ασφάλειας) με το Zero (μηδέν, στα αγγλικά) να υποδηλώνει το σαφή στόχο της εταιρείας για μηδενικές απώλειες από τροχαία ατυχήματα.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της εγκατάστασης είναι η ευελιξία της, αφού είναι σχεδιασμένη να επιτρέπει την κατασκευή ιδιαίτερων, προσαρμοσμένων σεναρίων. Αντίθετα με τις περισσότερες πίστες δοκιμών, που οι επιλογές είναι πιο περιορισμένες, η AstaZero δίνει τη δυνατότητα προσομοίωσης κάθε είδους πραγματικών κυκλοφοριακών συνθηκών. Μπορεί να φιλοξενήσει μια ευρεία γκάμα από συνθήκες δοκιμών, όπως αυτές πολυσύχναστων αστικών δρόμων, λεωφόρων, αυτοκινητοδρόμων πολλαπλών λωρίδων και διασταυρώσεων. Οι συνθήκες αυτές είναι κρίσιμες για να μελετηθεί ο τρόπος που τα αυτοκίνητα αντιδρούν σε κινούμενα εμπόδια, όπως άλλα αυτοκίνητα, πεζούς, ποδήλατα, μοτοσικλέτες, φορτηγά, λεωφορεία, ακόμα και ζώα που μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά. Σε ορισμένες μελέτες, όπως αυτές που αφορούν περίπλοκες συνθήκες και υψηλές ταχύτητες, τα οχήματα των δοκιμών θα τα χειρίζονται ρομπότ.
Ένας από τους βασικούς ρόλους της πίστας θα είναι αυτός της πλατφόρμας για την έρευνα και εξέλιξη τεχνολογιών ασφαλείας επόμενης γενιάς. Σε συνεργασία με πανεπιστήμια και συνεργάτες του κλάδου, η μάρκα θα αναλάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες, από στρατηγικά προγράμματα έρευνας και καινοτομίας πάνω στο αυτοκίνητο μέχρι στοχευμένη έρευνα. Επίσης θα γίνει εξέλιξη και δοκιμή της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης.
Το κόστος κατασκευής της πίστας ήταν 500 εκατομ. σουηδικές κορώνες (περίπου 55.000.000 ευρώ). Με τη συνεργασία της ακαδημαϊκής κοινότητας, της αγοράς και των αρχών, οι εγκαταστάσεις της θα αποτελέσουν μια ανοικτή, ανεξάρτητη πλατφόρμα για όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, όπως αυτοκινητοβιομηχανίες, προμηθευτές, νομοθέτες, εταιρείες οδοποιίας, πανεπιστήμια και τεχνολογικά ινστιτούτα από ολόκληρο τον κόσμο. Στην πίστα εκτός της Volvo συμμετέχουν οι εταιρείες Volvo Group, Scania, Autoliv και Test Site Sweden.
Καλύπτει συνολική έκταση 2.000.000 τ.μ. με ασφαλτοστρωμένη επιφάνεια 250.000 τ.μ. Η πίστα περιβάλλεται από μια λεωφόρο μήκους 5,7 χιλιομέτρων, η οποία συνδέεται με ένα αστικό σύστημα τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων 40 επί 25 μέτρων. Διαθέτει επίσης μια περιοχή υψηλών ταχυτήτων, η οποία αποτελείται από έναν κύκλο διαμέτρου 240 μέτρων, με «προσθήκες» που ενώνονται σε έναν δρόμο πολλαπλών λωρίδων κυκλοφορίας, μήκους 700 μέτρων. Περιλαμβάνει επαρχιακό δρόμο, αστική περιοχή, δρόμος πολλαπλών λωρίδων και περιοχή υψηλών ταχυτήτων.