Η ΔΕΠΑ συνεχίζει να αναπτύσσει το δίκτυο ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο για οχήματα, επενδύοντας σε μια ταχύτατα εξελισσόμενη αγορά.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Η ΔΕΠΑ λειτουργεί εδώ και χρόνια δύο ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON στην Ανθούσα, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΙΧ, ταξί, ΔΧ) σε 24ωρη βάση και στα Άνω Λιόσια, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί την τροφοδότηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων.
Ενώ, επιπρόσθετα, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, η εταιρεία έχει θέσει σε λειτουργία τρεις ακόμη σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης FISIΚON: δύο στην Αθήνα, στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας και στη Φιλαδέλφεια, στο 8ο χλμ της Εθνικής Οδού, και έναν σταθμό στη Θεσσαλονίκη, στο Δήμο Πυλαίας, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής. Φυσικά, τα σχέδια της ΔΕΠΑ δε σταματούν εδώ, αφού υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου ανεφοδιασμού FISIKON, το προσεχές διάστημα.
Η ευρωπαϊκή οδηγία θεσπίζει ένα κοινό πλαίσιο μέτρων για την ανάπτυξη εναλλακτικών υποδομών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, η οδηγία καθορίζει τις ελάχιστες απαιτήσεις για τη δημιουργία υποδομών που θα πρέπει να αναπτυχθούν από το εθνικό πλαίσιο πολιτικής των κρατών - μελών, όπως αυτό που υλοποιεί η ΔΕΠΑ – συμπεριλαμβανομένων των κοινών τεχνικών προδιαγραφών για τα σημεία ανεφοδιασμού για το φυσικό αέριο (CNG).
Επίσης, υιοθετήθηκε ειδική τροπολογία για την πληροφόρηση των χρηστών και για μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές των καυσίμων. Ένα σύστημα απλό και εύκολο που θα επιτρέπει στους καταναλωτές, όπως τους χρήστες των οχημάτων, να συγκρίνουν τις πληροφορίες σχετικά με τις τιμές των διαφόρων καυσίμων και να αξιολογούν καλύτερα το συγκριτικό κόστος. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε κατά την εμφάνιση των τιμών των καυσίμων σε ένα πρατήριο καυσίμων - ιδίως για το φυσικό αέριο - να υιοθετηθεί μονάδα σύγκρισης των τιμών με τα συμβατικά καύσιμα, όπως για παράδειγμα το «ισοδύναμο λίτρο βενζίνης».
Η ΔΕΠΑ διαθέτει το φυσικό αέριο κίνησης περίπου 1 ευρώ/ κιλό. Εν αντιθέσει με τα υπόλοιπα συμβατικά καύσιμα που έχουν μονάδα μέτρησης όγκου (λίτρο), το φυσικό αέριο έχει μονάδα μέτρησης μάζας (κιλό).
Έτσι, 1 κιλό φυσικού αερίου ισοδυναμεί ενεργειακά με 2 λίτρα υγραερίου (LPG), περίπου 1,6 λίτρα βενζίνης και περίπου 1,4 λίτρα Diesel. Σημειώνεται ότι η χρήση αφορά σε συμπιεσμένο φυσικό αέριο (Compressed Natural Gas – CNG) και όχι στο γνωστό σε όλους υγραέριο (LPG), το οποίο αποτελεί προϊόν διύλισης πετρελαίου.
Ως εκ τούτου, δεδομένης της τιμής πώλησης κάθε καυσίμου, η εξοικονόμηση που μπορούν να επιτύχουν οι καταναλωτές με τη χρήση φυσικού αερίου είναι πολύ μεγάλη. Σε αυτό το πλαίσιο, επομένως, αναγνωρίζεται και η μεγάλη σημασία της παραπάνω τροπολογίας.
Τη μεγάλη οικονομία στο κόστος εφοδιασμού έρχεται να συμπληρώσει και το οικολογικό προφίλ του καυσίμου. Οι κινητήρες φυσικού αερίου παράγουν από 25% έως και 35% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, επιτυγχάνουν μειώσεις στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα κατά 95%, στις εκπομπές υδρογονανθράκων κατά 80% και στα οξείδια του αζώτου κατά 30%. Επιπλέον, η καύση του στον κινητήρα είναι ιδιαίτερα αθόρυβη με αποτέλεσμα να παρουσιάζει χαμηλή ηχορύπανση, ενώ έχει επίσης χαμηλή περιεκτικότητα καυσαερίων σε ρύπους και αέρια του θερμοκηπίου.
Επιπλέον, το φυσικό αέριο κίνησης δεν είναι δυνατόν να «νοθευτεί» μια που η παροχή του γίνεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς απ’ ευθείας από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου σε ειδικό εξοπλισμό στα πρατήρια. Υπόκεινται σε συνεχή ποιοτικό έλεγχο. Η σύσταση και οι φυσικοχημικές ιδιότητες του φυσικού αερίου κίνησης στην Ελλάδα ανταποκρίνονται στο μέγιστο βαθμό σε όλες τις προδιαγραφές που ισχύουν σε χώρες της Ε.Ε. και Β. Αμερικής. Ενώ θεωρείται από τα ασφαλέστερα καύσιμα κίνησης που χρησιμοποιούνται σήμερα στις μεταφορές.
Το φυσικό αέριο κίνησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κινητήρες εσωτερικής καύσης, είτε πρόκειται για εργοστασιακά μοντέλα είτε πρόκειται για οχήματα που έχουν μετατραπεί. Ήδη χρησιμοποιείται σε οχήματα κοινωφελούς σκοπού, όπως λεωφορεία του ΟΣΥ και απορριμματοφόρα δήμων στην Αττική, αλλά και σε ταξί και ολοένα και περισσότερα ΙΧ.
Το φυσικό αέριο αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή πρωτογενούς ενέργειας διεθνώς, δεδομένης της υπεροχής του έναντι των αντίστοιχων ενεργειακών μορφών και της καθοριστικής συμβολής του στην θωράκιση του τρίπτυχου «Περιβάλλον, Κοινωνία, Οικονομία» –αναγκαίων συστατικών της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Κι αυτό, γιατί επιτρέπει μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση από όλα τα άλλα συμβατικά καύσιμα, επιβαρύνει πολύ λιγότερο το περιβάλλον και παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία, ευκολία χρήσης και γενικότερης διαχείρισης από τα άλλα καύσιμα, τόσο στις οικιακές, όσο και στις εμπορικές και βιομηχανικές εφαρμογές