Opel Adam: Πρεμιέρα με «πράσινο» turbo κινητήρα

Ο νέος τρικύλινδρος και οικολογικός κινητήρας της Opel πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης.
Opel Adam: Πρεμιέρα με «πράσινο» turbo κινητήρα
του Σπύρου Ρέκκα

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην προσπάθεια τους να μειώσουν το βάρος και την κατανάλωση καύσιμου των κινητήρων εσωτερικής καύσης εξελίσσουν μονάδες με τρεις κυλίνδρους. Η τελευταία προσθήκη στην οικογένεια των κινητήρων που στερούνται την δυναμική των τεσσάρων κυλίνδρων είναι το νέο σύνολο που φέρει την υπογραφή της Opel.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, ο νέος κινητήρας άμεσου ψεκασμού SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) έχει χωρητικότητα 1.000 κ.εκ. αποδίδει 115 ίππους και προσφέρει υψηλότερη ροπή καθώς και καλύτερη απόδοση καυσίμου από τετρακύλινδρες μονάδες 1.600 κ.εκ.

Ο νέος τρικύλινδρος κινητήρας της Opel θα πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (12-22 Σεπτέμβριου). Ο βενζινοκινητήρας 1.0 Τurbo είναι φιλικός προς το περιβάλλον και αποτελεί νέο πρότυπο πολιτισμένης λειτουργίας στην κατηγορία των τρικύλινδρων, διαθέτοντας ανώτερα χαρακτηριστικά που μειώνουν το επίπεδο θορύβων και κραδασμών σε σύγκριση με πολλές τετρακύλινδρες μονάδες, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Η λιλιπούτεια κινητήρια μονάδα αποδίδει υψηλή ροπή άνω των 16 χλγμ. από τις 1.800 σ.α.λ. μέχρι τις 4.700 σ.α.λ. ενώ η κατανάλωση είναι βελτιωμένη κατά 20% σε σχέση με το μοτέρ 1.600 κ.εκ. που υπάρχει τώρα στην γκάμα της μάρκας.

Ο 12-βάλβιδος 1.0 Τurbo, θα ξεκινήσει την εμπορική καριέρα του από το Adam. Τα πρώτα αυτοκίνητα θα βρίσκονται στην αγορά του χρόνου και θα διαθέτουν εξατάχυτο κιβώτιο. Είναι ο πρώτος μιας νέας οικογένειας τρικύλινδρων και τετρακύλινδρων βενζινοκινητήρων στην κατηγορία κυβισμού μέχρι 1.600 κ.εκ. Προηγμένες τεχνολογίες όπως άμεσος ψεκασμός, συνεχώς μεταβαλλόμενος χρονισμός βαλβίδων και ένα ελαφρύ αλουμινένιο μπλοκ συμβάλλουν ουσιαστικά στην υψηλή απόδοση. Η Opel εκτιμά ότι η νέα οικογένεια κινητήρων θα προσφέρει χαμηλή οικονομία καυσίμου ενώ οι εκπομπές CO2 θα είναι κατω από τα 100 γραμ./χλμ. Οπότε στην Ελλάδα δεν θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας.

Οι μηχανικοί της Opel ξεκίνησαν από ‘λευκή κόλλα χαρτί’, πράγμα που τους έδωσε την ευκαιρία να ενσωματώσουν μία σειρά μέτρων προκειμένου να εξαλείψουν τους συνήθεις κραδασμούς που χαρακτηρίζουν τους τρικύλινδρους κινητήρες.
Το μπλοκ των κυλίνδρων κατασκευάζεται από χυτό αλουμίνιο υπό υψηλή πίεση, ενώ σχεδιάστηκε με κριτήριο τη μείωση των διαφόρων θορύβων αλλά και του βάρους.

Ένας ακόμα βασικός συντελεστής πολιτισμένης και αθόρυβης λειτουργίας είναι η τοποθέτηση ενός αντικραδασμικού άξονα στο κάρτερ λαδιού. Κινούμενος από μία καδένα με ανάστροφη οδόντωση για αθόρυβη λειτουργία, ο αντικραδασμικός άξονας περιστρέφεται με την ταχύτητα του στροφάλου αλλά με αντίθετη φορά, ενώ η μάζα του έχει βελτιστοποιηθεί ώστε να εξουδετερώνονται οι κραδασμοί που προκαλεί η λειτουργία τριών κυλίνδρων.

Άλλα μέτρα μείωσης θορύβων περιλαμβάνουν: ακουστικά βελτιστοποιημένα καλύμματα για το πάνω και το εμπρός τμήμα του κινητήρα, την πολλαπλή εισαγωγής και τους εκκεντροφόρους, απομόνωση στροφάλου με σιδερένια βασικά κουζινέτα, ανάστροφη οδόντωση γραναζιών καδένας εκκεντροφόρων, συμπιεστής τουρμπίνας χαμηλού θορύβου (σφύριγμα) και ατσάλινο κάρτερ λαδιού.

Χάρη σε αυτές τις βελτιώσεις, ο νέος 1.0 SIDI Turbo είναι όχι μόνο πιο πολιτισμένος από άλλους τρικύλινδρους αλλά και πιο αθόρυβος από πολλές τετρακύλινδρες μονάδες, τονίζεται στην ανακοίνωση. Στην εργαστηριακή δοκιμή με τέρμα γκάζι, εκπέμπει χαμηλότερα επίπεδα θορύβων σε όλες τις στροφές από εξίσου ισχυρούς υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες 1.600 κ.εκ. Λόγω του πολιτισμένου χαρακτήρα του, η ανάγκη για πρόσθετα ηχομονωτικά μέτρα ή περίπλοκες βάσεις κινητήρα και υποπλαίσια περιορίστηκε σημαντικά.

Ο 1.0 SIDI Turbo αποδίδει περισσότερη ροπή από τον τρέχοντα, ατμοσφαιρικό κινητήρα 1.6 της Opel με την ίδια ισχύ 115 ίππων.
Μηχανολογία υψηλής ακρίβειας χρησιμοποιείται στην ενσωμάτωση της πολλαπλής εξαγωγής στο εσωτερικό της αλουμινένιας κυλινδροκεφαλής, που είναι βιδωμένη απευθείας στον υγρόψυκτο, χαμηλής αδράνειας υπερσυμπιεστή. Αυτή η συμπαγής διάταξη συμβάλλει στην ταχεία αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης για υψηλή ροπή στις χαμηλές στροφές. Η μέγιστη ροπή άνω των 16χλγμ. είναι σχεδόν 30% υψηλότερη από αυτή που παράγει ο 1.6 κινητήρας στις ίδιες στροφές.

Συνδυάζεται με ένα νέο εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ειδικά σχεδιασμένο γι’ αυτή την κατηγορία ροπής. Με απόβαρο μόλις 37 κιλά, είναι περίπου 30% ελαφρύτερο από τη σημερινή έκδοση. Επίσης είναι εξαιρετικά συμπαγές, με μήκος μόνο 375 χιλ. Το λανσάρισμα του 1.0 SIDI Turbo και του νέου εξατάχυτου κιβωτίου είναι το πιο πρόσφατο βήμα στην ανανέωση της γκάμας κινητήριων συνόλων Opel, όπου προγραμματίζεται το λανσάρισμα 3 νέων οικογενειών κινητήρων και 13 νέων κινητήρων μεταξύ 2012 και 2016, αλλά και μιας σειράς νέων κιβωτίων.

Όλοι θα κατασκευάζονται στο νέο εργοστάσιο της GM στο Szentgotthard της Ουγγαρίας, με τους βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες σε κοινή γραμμή συναρμολόγησης. Τα κινητήρια σύνολα νέας γενιάς της Opel στοχεύουν στην ικανοποίηση της αυξανόμενης ζήτησης για κινητήρες μειωμένου κυβισμού (τάση downsizing) που παράλληλα προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές CO2, σε συνδυασμό με την ισχύ και την πολιτισμένη λειτουργία μονάδων μεγαλύτερου κυβισμού.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v