Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet II 95: Ιταλική φινέτσα και οικονομία

Στιλάτο, με ιταλική φινέτσα και οικολογικές επιδόσεις, το πετρελαιοκίνητο Lancia Ypsilon εμφανίζεται σαφώς πιο βελτιωμένο από το βενζινοκίνητο αδερφάκι του. Ανακαλύψτε το.
Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet II 95: Ιταλική φινέτσα και οικονομία
του Σπύρου Ρέκκα

Το Lancia Ypsilon είναι ένα φινετσάτο ιταλικό αυτοκίνητο. Το έχω οδηγήσει πολλές φόρες και αυτή την περίοδο το εμπορικό ενδιαφέρον εστιάζεται στην πετρελαιοκίνητη έκδοση 1.300 κ.εκ.

Με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την οδηγική απόλαυση, ο κινητήρας ντιζελ 1.3 MultiJet II, ο οποίος διαθέτει στάνταρτ σύστημα Start&Stop, αποδίδει 95 ίππους στις 4.000 σ.α λ. και 20,4 χλγμ. ροπής διαθέσιμης μόλις από τις 1500 σ.α.λ. Με τον υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας, την αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής και alternator "έξυπνης φόρτισης", ο κινητήρας 1.3 MultiJet II εκπέμπει μόλις 99 γραμ./χλμ. CO2 σε μικτές συνθήκες κυκλοφορίας. Επίσης, το αυτοκίνητο δεν επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας.

To Start&Stop σβήνει προσωρινά τον κινητήρα και τον ξαναθέτει σε λειτουργία, ώστε να μειώσει την κατανάλωση και τις εκπομπές του CO2. Πρόκειται για μια εφαρμογή ειδικά σχεδιασμένη για την οδήγηση στην πόλη που σταματά τη λειτουργία του κινητήρα ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες (κόκκινος σηματοδότης, μποτιλιάρισμα) διατηρώντας ταυτόχρονα σε λειτουργία όλα τα συστήματα άνεσης και ασφάλειας (φώτα, κλιματισμός, ηχοσύστημα, και καθαριστήρες). Η απενεργοποίηση του κινητήρα όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο αποτρέπει την άσκοπη κατανάλωση καυσίμων (έως και -15% σε συνθήκες αστικής κυκλοφορίας), μειώνει τις εκπομπές των ρύπων, και περιορίζει το θόρυβο. Μπορεί να ενεργοποιηθεί/απενεργοποιηθεί από ένα πλήκτρο στο ταμπλό.



Το σύστημα Start&Stop, συνδυάζεται και με το σύστημα οπτικής ειδοποίησης για την αλλαγή ταχύτητας (Gear Shift Indicator/GSI), έναν ‘συνοδηγό’ που συμβουλεύει τον οδηγό, πότε είναι η ιδανική χρονική στιγμή για την αλλαγή ταχύτητας, βοηθώντας τον στην βέλτιστη χρήση του κινητήρα σε ότι αφορά την εξοικονόμηση καυσίμου. Το σύστημα GSI μπορεί για παράδειγμα να προτείνει το πέρασμα σε μεγαλύτερη ταχύτητα, μέσω οπτικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων, ώστε να δώσει στον κινητήρα τη δυνατότητα να λειτουργήσει σε χαμηλότερο αριθμό στροφών, ενώ το ίδιο μπορεί να συμβεί και στο κατέβασμα μιας ταχύτητας ώστε να γίνει καλύτερη εκμετάλλευση της διαθέσιμης ροπής.

Tο Lancia Ypsilon εφοδιάζεται με ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης που ονομάζεται Magic Parking 2ης γενιάς(εξτρα). Με το πάτημα ενός πλήκτρου στο ταμπλό, το σύστημα βοηθά τον οδηγό στην εύρεση της κατάλληλης θέσης στάθμευσης, υπολογίζοντας αν το μήκος του διαθέσιμου χώρου αρκεί για να χωρέσει το αυτοκίνητο. Το σύστημα ελέγχει την πλευρική κίνηση του αυτοκινήτου, ενώ ο οδηγός έχει πάντα τον έλεγχο της πορείας προς τα εμπρός ή πίσω.

Στην ουσία, το σύστημα υπολογίζει το μήκος της ελεύθερης θέσης και ενημερώνει αν το αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να χωρέσει εκεί. Στη συνέχεια στρίβει το τιμόνι εκτελώντας εντελώς αυτόματα όλο το χειρισμό, ενώ εσείς κάνετε όπισθεν, αφήνοντας στη δική σας ευθύνη μόνο το χειρισμό της κίνησης εμπρός ή πίσω, με το γκάζι ή το φρένο.

Εφόσον το σύστημα έχει μετρήσει και έχει διαπιστώσει ότι οι διαστάσεις της διαθέσιμης θέσης είναι ικανοποιητικές, αρκεί μία και μόνο μανούβρα για να παρκάρετε και να ευθυγραμμίσετε με απόλυτη ακρίβεια το αυτοκίνητο σας. Καθ΄όλη τη διάρκεια του παραπάνω χειρισμού η ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπερνά τα 4χλμ/ώρα. Εξυπακούεται ότι ο έλεγχος παραμένει πάντα στον οδηγό, ο οποίος μπορεί να χειρίζεται το γκάζι και το φρένο, και έχει επίσης τη δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος, είτε στρίβοντας το τιμόνι, είτε πατώντας το κατάλληλο πλήκτρο στο ταμπλό.

Το σύστημα Magic Parking 2ης γενιάς διαθέτει ραντάρ με αισθητήρες μέτρησης απόστασης σε κάθε πλευρά του αυτοκινήτου, οι οποίοι βρίσκονται στο εσωτερικό του εμπρός προφυλακτήρα. Το ραντάρ στέλνει σήμα προς τα δεξιά (ή αριστερά) του αυτοκινήτου, το σήμα επιστρέφει στον αντίστοιχο αισθητήρα, και υπολογίζοντας με τη βοήθεια και των πληροφοριών που λαμβάνει από την ταχύτητα περιστροφής του τροχού, τις διαστάσεις της διαθέσιμης θέσης, χαρτογραφεί το χώρο και αναγνωρίζει τυχόν εμπόδια. Στη συνέχεια ενημερώνει τον οδηγό αν οι διαστάσεις της θέσης αρκούν για να χωρέσει το αυτοκίνητο. Το μήκος του χώρου θα πρέπει να ισούται με το συνολικό μήκος του αυτοκινήτου + 80εκ. (40εκ. για εμπρός και 40εκ. για πίσω), ελάχιστος δηλαδή χώρος συνολικού μήκους 4,60μ. Εφόσον βρεθεί η κατάλληλη θέση το σύστημα ειδοποιεί ηχητικά και μέσω οπτικής ένδειξης στην οθόνη, ότι το παρκάρισμα είναι εφικτό με μία ή με πολλαπλές μανούβρες.

Η βασική έκδοση 1.3 JTD 95 κοστίζει 13.228 ευρώ. Η γκάμα όμως ξεκινά από τα 10.488 ευρώ(1.2 69 ίππων). Το βενζινοκίνητο 0.9 85 ίππων απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας, αρχική τιμή 12.488 ευρώ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v