Πιστό σχεδιαστικά και τεχνολογικά στη πρωτότυπη έκδοσή του, που αποκαλύφθηκε νωρίτερα φέτος, το bZ4X παραγωγής είναι το πρώτο μοντέλο που εξελίχθηκε από την Toyota αποκλειστικά ως BEV. Επίσης είναι το πρώτο αυτοκίνητο που βασίζεται στη νέα ειδική πλατφόρμα για μοντέλα BEV της εταιρείας. Βασισμένο στη φιλοσοφία e-TNGA, αποτελεί προϊόν συνεργασίας με τη Subaru. Η ενσωμάτωση της μονάδας της μπαταρίας ως αναπόσπαστο τμήμα του πλαισίου, κάτω από το πάτωμα του οχήματος, παρέχει τα θεμελιώδη οφέλη ενός χαμηλού κέντρου βάρους, μιας άριστης κατανομής βάρους εμπρός/πίσω και υψηλής ακαμψίας αμαξώματος για εξαιρετική ασφάλεια, οδηγική άνεση και οδική συμπεριφορά.
Το bZ4X είναι ένα ευρύχωρο, άνετο SUV, που διατίθεται με νέο σύστημα τετρακίνησης το οποίο προσφέρει κορυφαία συμπεριφορά εκτός δρόμου και επιδόσεις με ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες σε κάθε άξονα. Η καθαρή, κομψή και δυναμική εξωτερική του σχεδίαση αντανακλά αφενός τα προηγμένα BEV χαρακτηριστικά, αφετέρου το SUV κύρος του, και εισάγει ένα νέο στοιχείο ταυτότητας για τη μάρκα: το εμπρός σχήμα που παραπέμπει σε μαχητικό αεροσκάφος, αποπνέοντας μία αίσθηση δύναμης.
Το μακρύ μεταξόνιο προσφέρει εξαιρετική ευρυχωρία σε μία φωτεινή και άνετη πενταθέσια καμπίνα, και άφθονο χώρο για αποσκευές.
Εμπειρία σχεδόν 25 χρόνων
Η Toyota έχει αξιοποιήσει μία εμπειρία σχεδόν 25 χρόνων στην τεχνολογία της μπαταρίας ηλεκτρικών οχημάτων για τη διασφάλιση μιας παγκοσμίως κορυφαίας ποιότητας, αντοχής και αξιοπιστίας για τη μπαταρία ιόντων λιθίου που τροφοδοτεί με ενέργεια το bZ4X. Ακόμα και μετά από 10 χρόνια οδήγησης, εκτιμάται ότι η μπαταρία θα εξακολουθεί να προσφέρει το 90% της αρχικής της απόδοσης.
Με μία πλήρως φορτισμένη μπαταρία, η εκτιμώμενη αυτονομία είναι πάνω από 450 km (ανάλογα με την έκδοση, τα ακριβή δεδομένα θα επιβεβαιωθούν σε επόμενο στάδιο). Το bZ4X θα προσφέρει επίσης προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, όπως μία οροφή με ηλιακά πάνελ για τη φόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης ή ενώ το όχημα είναι σταθμευμένο και την τρίτη γενιά Toyota Safety Sense με νέα και βελτιωμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού.
Ντεμπούτο για τη νέα ειδική πλατφόρμα BEV της Toyota
Το bZ4X είναι το πρώτο αυτοκίνητο το οποίο βασίζεται στη νέα, ειδική πλατφόρμα BEV της εταιρείας που εντάσσεται στην τεχνολογία e-TNGA.
Αυτή η εντελώς νέα πλατφόρμα έχει την ευελιξία να χρησιμοποιείται σε μελλοντικά μοντέλα bZ και είναι σχεδιασμένη για μαζική παραγωγή. Κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, η λεπτή μονάδα μπαταρίας τοποθετείται κάτω από το πάτωμα του οχήματος και αποτελεί τμήμα του πλαισίου, βοηθώντας στην επίτευξη ενός χαμηλού κέντρου βάρους, μιας ιδανικής κατανομής βάρους εμπρός/πίσω και υψηλής ακαμψίας αμαξώματος. Ο συνδυασμός αυτών των χαρακτηριστικών χαρίζει στο bZ4X σταθερότητα, άμεση απόκριση και δυναμικές επιδόσεις και, σε συνδυασμό με το μακρύ μεταξόνιο, άριστο εσωτερικό χώρο.
Κομψή και στιβαρή σχεδίαση
Η Toyota έχει επινοήσει μία κομψή και στιβαρή σχεδίαση για το bZ4X που υποστηρίζει άνετα έναν σύγχρονο αστικό τρόπο ζωής αλλά και αποδράσεις στην εξοχή, ‘παντρεύοντας’ την προηγμένη εμφάνιση ενός BEV με τις πρωταρχικές αρετές ενός SUV. Το εμπρός τμήμα είναι κομψό, χωρίς περιττά στοιχεία. Ένα νέο στοιχείο ταυτότητας για τη μάρκα είναι το εμπρός σχήμα που παραπέμπει σε μαχητικό αεροσκάφος, με λεπτούς προβολείς και έμφαση στις εμπρός γωνίες που ‘επικοινωνούν’ τη στιβαρότητα του αυτοκινήτου.
Σε προφίλ άποψη, διαγράφεται μία κομψή σιλουέτα με χαμηλό συνολικό ύψος, λεπτές εμπρός κολόνες και χαμηλή γραμμή άξονα που αντικατοπτρίζει το χαμηλό κέντρο βάρους το οποίο επιτυγχάνεται με τη νέα πλατφόρμα. Προστατευτικά θόλων τροχών, μεγάλοι τροχοί (διαμέτρου 20 ιντσών) τραβηγμένοι στις γωνίες του αμαξώματος και ευμεγέθη μαρσπιέ εκφράζουν τον αυθεντικό SUV χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στο πίσω τμήμα, οι σχεδιαστές έχουν δώσει και πάλι έμφαση στις γωνίες, με το πίσω φωτιστικό σώμα να εκτείνεται σε όλο το πλάτος του οχήματος.
Σχεδιαστικά πλεονεκτήματα
Συγκριτικά με το Toyota RAV4, οι εξωτερικές διαστάσεις αποτυπώνουν τα έμφυτα σχεδιαστικά πλεονεκτήματα της e-TNGA. Για παράδειγμα, το bZ4X έχει συνολικό ύψος χαμηλότερο κατά 85 mm, πιο κοντούς προβόλους και ένα μεταξόνιο που είναι κατά 160 χιλ. μακρύτερο από του RAV4. Η γραμμή του καπό έχει επίσης χαμηλώσει κατά 50 χιλ.. Η συνολική ευελιξία αντανακλάται στην κορυφαία ακτίνα στροφής των 5,7 μ.
Η σχεδίαση ενσωματώνει αεροδυναμικά στοιχεία που συνεισφέρουν στη μεγάλη αυτονομία, μεταξύ των οποίων οι αεραγωγοί που βρίσκονται βαθιά στις γωνίες του εμπρός προφυλακτήρα σχηματίζοντας αεροκουρτίνες (air curtains) για την εξομάλυνση της ροής αέρα. Μία πλήρης υποδαπέδια ποδιά, μία διαιρούμενη αεροτομή οροφής και ένα διακριτικό πίσω σπόιλερ. Πίσω διαχύτης και πίσω παρμπρίζ με κλίση που έχει επιλεχθεί με ιδιαίτερη ακρίβεια. Η λεπτή κάτω μάσκα έχει ενεργή γρίλια που προσαρμόζει τη ροή αέρα ψύξης στη μπαταρία και βοηθά στη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης.
Άνεση και ευρυχωρία
Το εσωτερικό σχεδιάστηκε σύμφωνα με το θέμα “lagom” – Σουηδική λέξη που σημαίνει ότι κάτι είναι ‘όπως πρέπει’ (just right). Αυτό αντανακλάται στην άνεση και την ευρυχωρία που χαρίζουν στην καμπίνα το περιβάλλον ενός living room, μία αίσθηση που επιτείνεται με τη χρήση απαλών, πλεχτών επενδύσεων, λεπτομερειών με σατινέ φινίρισμα, αλλά και την προαιρετική επιλογή μιας πανοραμικής οροφής.
Το ταμπλό είναι κομψό και χαμηλά τοποθετημένο, αυξάνοντας την ορατότητα του οδηγού και την αίσθηση ‘ανοιχτού χώρου’. Η αρχή “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο” υποστηρίζεται από το ανθρωποκεντρικό cockpit. Η TFT οθόνη 7” ενδείξεων και πληροφοριών τοποθετείται ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, πάνω από τη γραμμή του τιμονιού, ώστε να μπορεί να βλέπει τα όργανα με ελάχιστη κίνηση των ματιών.
Το μακρύ μεταξόνιο προσφέρει κορυφαίο χώρο για τα πόδια για όλους τους επιβάτες και απόσταση ενός μέτρου μεταξύ των σημείων H (Hip points) εμπρός και πίσω επιβατών. Επίσης ο χώρος αποσκευών προσφέρει πολλές δυνατότητες και είναι προσαρμοζόμενος: Με τα πίσω καθίσματα σε όρθια θέση, η χωρητικότητα φτάνει τα 452 λίτρα.
Δικίνητο και τετρακίνητο
Το προσθιοκίνητο (FWD) bZ4X χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW άμεσης απόκρισης. Αυτός αποδίδει ισχύ 204 ίππους και ροπή 265 Nm, για επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 8,4΄΄ και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Το τετρακίνητο (AWD) μοντέλο (περισσότερες λεπτομέρειες παρακάτω) έχει μέγιστη ισχύ 217.5 ίππους με ροπή 336 Nm. Η τελική ταχύτητα παραμένει ίδια, ενώ η επιτάχυνση 0 - 100 χλμ./ωρα είναι ακόμα ταχύτερη, στα 7,7΄΄..
Το σύστημα προσφέρει την επιλογή οδήγησης με ένα πεντάλ “single pedal drive” με μία αύξηση στην ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης που επιτρέπει στον οδηγό να επιταχύνει και να επιβραδύνει χρησιμοποιώντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού.
Αυτονομία και τεχνολογία μπαταρίας
Η αυτονομία είναι κρίσιμος παράγοντας για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η Toyota έχει επιστρατεύσει μία εμπειρία σχεδόν 25 χρόνων στην εξέλιξη μπαταριών υψηλής χωρητικότητας για να διασφαλίσει ότι το bZ4X όχι μόνο προσφέρει ξεγνοιασιά ως προς την απόσταση που μπορεί να καλύψει αλλά και τη σιγουριά ότι αυτή η ικανότητα μπορεί να διατηρηθεί με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με τους στόχους εξέλιξης της μπαταρίας, ελάχιστη μείωση της απόδοσης της μπαταρίας αναμένεται – γύρω στο 10% – μετά από 10 χρόνια οδήγησης, ή 240.000 km, όποιο συμβεί πρώτο.
Η υψηλής πυκνότητας μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 71.4 kWh που υπολογίζεται ότι θα προσφέρει αυτονομία πάνω από 450 χλμ. (σύμφωνα με το πρότυπο WLTP). Οι τιμές εξαρτώνται από την έκδοση και παραμένουν προκαταρκτικές σε αυτό το στάδιο, πριν από την έγκριση τύπου.
Χάρη σε ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό σύστημα θέρμανσης, συμπεριλαμβανομένης μιας αντλίας θερμότητας, η αξιοπιστία διατηρείται και σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, με μία μέτρια μόνο μείωση της αυτονομίας συγκριτικά με τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Παρομοίως, η μπαταρία έχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια ή η λειτουργική ζωή: μία φόρτιση 80% μπορεί να επιτυγχάνεται σε περίπου 30 λεπτά με ένα σύστημα ταχείας φόρτισης 150 kW (CCS2). Από το Q4 2022, θα διατίθεται ένας νέος, τριφασικός ενσωματωμένος φορτιστής 11 kW.
‘Κλειδί’ για την ποιότητα και αντοχή της μπαταρίας είναι η πολλαπλή παρακολούθηση της τάσης και ένταση του ρεύματος, αλλά και η θερμοκρασία κάθε κυψέλης ξεχωριστά. Εάν ανιχνευτεί ασυνήθιστη παραγωγή θερμότητας, τα χειριστήρια ενεργοποιούνται αυτόματα. Αντίμετρα έχουν εφαρμοστεί για να μετριάσουν την όποια πτώση απόδοσης ή φθοράς υλικού, και υπάρχουν μηχανισμοί ασφαλείας στη διαδικασία παραγωγής για να αποτρέψουν την είσοδο ξένων υλικών στη μπαταρία. Για πρώτη φορά σε όχημα Toyota, η μπαταρία είναι υγρόψυκτη.
All-wheel drive
Η Toyota συνεργάστηκε με τη Subaru – εταίρο της σε θέματα εξέλιξης – για τα σχεδιασμό ενός νέου συστήματος τετρακίνησης για πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV all-wheel drive system), που βασίζεται στην εξαιρετική κληρονομιά και των δύο εταιρειών σε συστήματα AWD. Αυτό παρέχει πρόσθετη ασφάλεια κατά την οδήγηση σε δύσκολες συνθήκες και προσφέρει στο bZ4X γνήσιες, κορυφαίες off-road ικανότητες SUV.
Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει ανεξάρτητα μοτέρ 80 kW για την κίνηση του εμπρός και πίσω άξονα. Το XMODE με διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (drive modes) μπορεί επίσης να επιλέγεται για προσαρμογή στις συνθήκες με ρυθμίσεις για χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 km/h) και Grip Control για πιο απαιτητική off-road οδήγηση (κάτω από 10 km/h).
Steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης
Το bZ4X θα είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Toyota που θα προσφέρει steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης – One Motion Grip – το οποίο θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη στο μέλλον. Καταργώντας τη μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και εμπρός τροχών, το ηλεκτρονικό σύστημα ρυθμίζει τη γωνία διεύθυνσης με ακρίβεια, σύμφωνα με τις προθέσεις του οδηγού, και προσφέρει περισσότερο χώρο για τα πόδια, βελτιώνοντας την αίσθηση ελευθερίας κινήσεων και την ευκολία πρόσβασης (είσοδος/έξοδος). Το παραδοσιακό τιμόνι αντικαθίσταται από ένα χειριστήριο One Motion Grip, για πιο ομαλούς και άνετους χειρισμούς, καθώς ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να μετακινεί τα χέρια του γύρω από το τιμόνι όταν θέλει να στρίψει. Η περιστροφή μέχρι το τέρμα επιτυγχάνεται με στροφή μόλις 150 μοιρών.
Η κατάργηση της μηχανικής σύνδεσης συνεπάγεται πλήρη απουσία κραδασμών από τα ελαστικά και το δρόμο, αλλά ο οδηγός θα εξακολουθεί να λαμβάνει πολύτιμη πληροφόρηση (feedback), όπως από την επιφάνεια του δρόμου. Η κατευθυντικότητα βελτιώνεται μέσω ανεξάρτητου ελέγχου της ροπής διεύθυνσης, ενώ τα χαρακτηριστικά διεύθυνσης μεταβάλλονται ανάλογα με το επιλεγμένο drive mode.
Ηλιακό πάνελ στην οροφή
Η αυτονομία του bZ4X μπορεί να μεγιστοποιηθεί με τη χρήση προαιρετικού ηλιακού πάνελ οροφής. Αυτό συλλέγει ηλιακή ενέργεια με μηδενικές εκπομπές ρύπων και μηδενικό κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού για τη φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται με την ανάφλεξη στο Οn ή στο Off και η Toyota υπολογίζει ότι μπορεί να αξιοποιήσει αρκετή ενέργεια κατά τη διάρκεια ενός έτους για την κάλυψη 1.800 km.
Νέα γενιά Toyota Safety Sense
Το bZ4X θα επωφεληθεί από την 3η γενιά Toyota Safety Sense με νέες και βελτιωμένες λειτουργίες που παρέχουν προστασία σε ακόμα περισσότερα συνήθη ατυχήματα. Αυτό το πακέτο τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει τον οδηγό στην επίτευξη του απόλυτου στόχου κινητικότητας για την κοινωνία: “μηδενικοί θάνατοι και τραυματισμοί σε τροχαία ατυχήματα”.
Επεκτείνοντας την εμβέλεια ανίχνευσης του ραντάρ χιλιοστομετρικού κύματος και της μονοεστιακής κάμερας, η απόδοση κάθε λειτουργίας έχει αυξηθεί. Νέα χαρακτηριστικά θα περιλαμβάνουν την επέκταση του συστήματος αποφυγής σύγκρουσης Pre-Collision System για την αναγνώριση επερχόμενων ή διερχόμενων οχημάτων, τη συγκράτηση επιτάχυνσης σε χαμηλές ταχύτητες και την υποστήριξη σε φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.
Επιπλέον, θα διατίθεται ένα νέο σύστημα πολυμέσων με over-the-air (OTA) ενημερώσεις λογισμικού.
Το Toyota bZ4X θα γιορτάσει την Ευρωπαϊκή πρεμιέρα του στις 2 Δεκεμβρίου, και στη συνέχεια θα ανοίξει το σύστημα online κρατήσεων για πελάτες που επιθυμούν να είναι ανάμεσα στους πρώτους που θα το αποκτήσουν.