Διόδια: Δεν πληρώνω - δεν πληρώνω

Πληρώνεις το αντίτιμο ή σηκώνεις την μπάρα και πατάς γκάζι; Δύο μόνιμοι κάτοικοι της Βόρειας Αττικής, μία δικηγόρος και μία εκπρόσωπος της Νέας Οδού Α.Ε. (ξαν)ανοίγουν το debate των διοδίων.
Διόδια: Δεν πληρώνω - δεν πληρώνω
της Ηρώς Κουνάδη

Οι μόνιμοι κάτοικοι της Βόρειας Αττικής καλούνται να πληρώνουν καθημερινά διόδια για να πάνε από το σπίτι στο γραφείο τους. Φώναξαν, διαμαρτυρήθηκαν, προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να βρουν το δίκιο τους. Τώρα απλά κατεβαίνουν από τα αυτοκίνητα, σηκώνουν τις μπάρες των διοδίων και φεύγουν. Η Νέα Οδός Α.Ε., η εταιρεία που ανέλαβε την κατασκευή και διαχείριση της Εθνικής Οδού, λέει ότι επένδυσε ένα δισεκατομμύριο ευρώ, διατηρώντας το δικαίωμα να επιβάλλει διόδια τα έσοδα των οποίων θα χρηματοδοτήσουν την κατασκευή και συντήρηση του δρόμου, την αποπληρωμή των δανείων και τα ταμεία του ελληνικού κράτους. Ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο; Η απάντηση δεν είναι τόσο αυτονόητη όσο φαίνεται.

Το πρόβλημα
«Η έξοδος του Αγίου Στεφάνου απέχει από τα διόδια ακριβώς 4 χιλιόμετρα. Η δεύτερη έξοδος, της Βαρυμπόμπης, απέχει 8,5 χιλιόμετρα. Η σύμβαση που υπέγραψε η Νέα Οδός Α.Ε. αναφέρει ότι το κόστος των διοδίων υπολογίζεται αναλογικά προς τα χιλιόμετρα. Πώς, λοιπόν, μου ζητά εμένα που χρησιμοποιώ 8,5 χιλιόμετρα δρόμο να πληρώσω 1,90 ευρώ για να πάω στη δουλειά μου κι άλλα τόσα για να επιστρέψω;» λέει η Άννα Φαλτάιτς, κάτοικος της περιοχής.

«Σε αναγκάζουν, ουσιαστικά, να κινηθείς στον παράλληλο, ο οποίος είναι ένας αγροτικός δρόμος με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, χωρίς φωτισμό, χωρίς σήμανση και χωρίς μπάρες. Το οδόστρωμα είναι κατεστραμμένο, καθώς από τη στιγμή που μπήκαν τα διόδια στην Εθνική όλες οι νταλίκες και τα φορτηγά κινούνται καθημερινά σε αυτόν τον επαρχιακό δρόμο. Τα ξημερώματα που φεύγω για τη δουλειά τα φώτα τους δημιουργούν προβλήματα ορατότητας στα υπόλοιπα οχήματα, ενώ πολλοί οδηγοί που βιάζονται επιχειρούν παράνομες προσπεράσεις, με αποτέλεσμα να προκαλούνται αμέτρητα ατυχήματα» προσθέτει.

«Όλοι σχεδόν οι κάτοικοι της περιοχής δουλεύουμε από τον Άγιο Στέφανο και κάτω. Υποχρεώνουν, λοιπόν, τον κάθε εργαζόμενο είτε να πληρώνει σχεδόν 4 ευρώ την ημέρα για να πάει στη δουλειά του, είτε να παίζει τη ζωή του κάθε μέρα κορώνα - γράμματα. Συν τοις άλλοις, δημιουργούν τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα σε περιοχές όπως ο Άγιος Στέφανος» καταλήγει η κ. Φαλτάιτς.

Το κίνημα
«Το κίνημα ξεκίνησε πριν ένα χρόνο από κατοίκους της Βόρειας Αττικής, που αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα στη μετακίνησή τους, είτε όντας αναγκασμένοι να πληρώνουν διόδια, είτε θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τη δική τους και των παιδιών τους αν επιλέξουν να μετακινηθούν από τον επαρχιακό δρόμο» εξηγεί ο Παντελής Κοκουδάκης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων και Φορέων της Βορειοανατολικής Αττικής ενάντια στια διόδια. «Αρχικά ήμασταν λίγοι, πλέον έχουμε γίνει πάρα πολλοί», συνεχίζει.

Κατεβαίνουν από τα αυτοκίνητα, ανοίγουν τις μπάρες των διοδίων και περνούν, χωρίς να πληρώσουν. "Η σύμβαση που υπέγραψε το 2007 ως Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. ο κ. Σουφλιάς με τη Νέα Οδό Α.Ε. είναι παράνομη και καταχρηστική. Επιτρέπει στην παραχωρησιούχο εταιρεία να τοποθετεί διόδια μετωπικά και πλευρικά, όπου και όσα θέλει, αδιαφορώντας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τα συγκοινωνιακά προβλήματα που δημιουργούνται, καθώς και να αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές, επιδιώκοντας μόνο να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της. Τα έργα που υποτίθεται ότι θα ολοκλήρωνε με τα έσοδα των διοδίων παραμένουν στα χαρτιά εδώ και χρόνια".

«Έχουμε καταθέσει τρεις προσφυγές στο Συμβούλιο Επικρατείας» λέει ο κ. Κοκουδάκης, «κι ετοιμάζουμε νέες κινητοποιήσεις για το αμέσως επόμενο διάστημα, μετά τις εκλογές. Αυτό που ζητάμε είναι η ελεύθερη δίοδος των εργαζομένων προς την Αθήνα. Δεκατρείς δήμοι και κοινότητες, μαζί με τον νομάρχη Ανατολικής Αττικής, έχουν υπογράψει υπέρ της κατάργησης των διοδίων. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν διόδια ακόμη κι εντός του Δήμου Ωρωπού. Για να πας από τον Αυλώνα μέχρι τα Κιούρκα πρέπει να πληρώσεις διόδια. Είναι τρελό».

«Εδώ κι ένα μήνα οι υπάλληλοι των διοδίων της Νέας Οδού Α.Ε. μας δημιουργούν πρόβλημα» καταλήγει «μας καθυστερούν στα διόδια, δεν μας αφήνουν να περάσουμε. Κατεβαίνουμε από τα αυτοκίνητα και ανοίγουμε τις μπάρες μόνοι μας. Δεν υπογράφουμε κανένα χαρτί, και δεν δίνουμε κανένα στοιχείο. Μπορούν να κρατήσουν μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος».

Το γράμμα του νόμου
«Το Σύνταγμα βάσει του άρθρου 5, παράγραφος 3 σε συνδυασμό με την παράγραφο 4 επιτρέπει να θεσπιστεί νόμος περιορισμών της κίνησης, δηλαδή να θεσπιστεί νόμος για τα διόδια, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη» αναφέρει η δικηγόρος Ελένη Κόκουβα.

«Ο νομοθέτης, όμως, οφείλει να το κάνει γενικά, δηλαδή να ισχύει για όλους, και ορισμένα: να πληρώνουν όλοι, αλλά με σαφείς προϋποθέσεις. Αυτές ορίζονται από ευρωπαϊκή οδηγία και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, διακεκριμένα οδοστρώματα για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους με διαχωριστική νησίδα, επαρκή φωτισμό και περισσότερα από δύο ρεύματα ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας». Δείτε την επίμαχη οδηγία στη δεξιά στήλη, σχετικά documents.

Αν η παραπάνω διατύπωση σας θύμισε κάτι, είναι η διαμαρτυρία ενάντια στα διόδια της κατ’ ευφημισμόν Εθνικής Οδού Κορίνθου – Πατρών, που ξεκίνησε το 2008 ο τότε Νομάρχης Αχαΐας, Δημήτρης Κατσικόπουλος, καλώντας τους πολίτες να μην πληρώνουν τα συγκεκριμένα διόδια. Φρεσκάρετε τη μνήμη σας επί του θέματος, ανατρέχοντας στο σχετικό δημοσίευμα του in2life.

Με απλά λόγια, από τη στιγμή που δεν υπάρχει θεσπισμένος νόμος για τα διόδια ανά την ελληνική επικράτεια, η επιβολή τους από ιδιωτικές εταιρείες είναι αντισυνταγματική

Τι λέει η Νέα Οδός Α.Ε.
«Η εταιρία μας έχει υπογράψει Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία και αποτελεί νόμο του Ελληνικού Κράτους (Ν. 3555 / 2007). Σύμφωνα με τo άρθρο 4.1.1 της Σύμβασης Παραχώρησης, η εταιρία μας έχει το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων τελών από τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Συνεπώς, η μη καταβολή διοδίων τελών αντίκειται στην ελληνική νομοθεσία» λέει η Φωτεινή Λάμπρου, υπεύθυνη επικοινωνίας της Νέας Οδού Α.Ε. «Αν η σύμβαση ήταν καταχρηστική, ή παράνομη όπως λένε, δεν θα είχε λάβει ποτέ την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και φυσικά δεν θα είχε ψηφιστεί από την Βουλή» συνεχίζει η κ. Λάμπρου.

«Η χρήση της Εθνικής Οδού δεν είναι υποχρεωτική. Υπάρχει παράδρομος» απαντά στην ερώτησή μου σχετικά με τις διαμαρτυρίες των μόνιμων κατοίκων της Βόρειας Αττικής. «Είναι σαν να βιάζομαι εγώ να πάω στη δουλειά μου, και να θέλω να περάσω από την Αττική Οδό, αλλά να μην την πληρώσω» καταλήγει.

Διαβάστε αναλυτικά την θέση της Νέας Οδού Α.Ε. για το ζήτημα των διοδίων, στη δεξιά στήλη, Σχετικά Documents.


Εσείς τι πιστεύετε; Πληρώνετε διόδια ή όχι; Πείτε μας την άποψή σας, μέσω των σχολίων.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v