Τι είναι το Ello; Πώς θα γραφτείτε; Σε τι διαφέρει από το Facebook; Μια ματιά στο νέο κοινωνικό δίκτυο που απειλεί (;) την αυτοκρατορία του Zuckerberg.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Πριν από λίγες μέρες, ο πλανήτης απέκτησε ένα νέο κοινωνικό δίκτυο. Το λένε Ello, αλλά αυτό πιθανότατα το ξέρετε –για την ακρίβεια, έχετε βαρεθεί να το ακούτε, όπως και το ότι το Ello δεν έχει διαφημίσεις και δεν πουλάει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του. Μέχρι η μόδα να καταλαγιάσει, και όλοι να επιστρέψουμε ήσυχα κι ωραία στο Facebook, φτιάχνουμε ψυχαναγκαστικά τα προφίλ μας στο Ello και αναλαμβάνουμε να σας διαφωτίσουμε για το καινούριο social network που έρχεται να κατακτήσει την πλάση. Το είχαμε κάνει και το 2011 για το Google+, δεν ξέρουμε αν το θυμάστε.
Γιατί το λένε Anti-Facebook; Γιατί δεν έχει διαφημίσεις. Κι αυτό φροντίζει να το διαλαλεί με το «καλημέρα». Η πρώτη φράση που βλέπεις στο Ello είναι το “Simple, beautiful & ad-free”. Το μανιφέστο του (που είναι πολύ σύντομο, και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ) σε ενημερώνει ότι «δεν είσαι προϊόν». Και επίσης, γιατί βγήκε σε πολύ καλό timing: Ακριβώς την στιγμή που ο Zuckerberg και οι φίλοι του εξόργισαν την drag queen κοινότητα της Νέας Υόρκης, σβήνοντας τα προφίλ με τα καλλιτεχνικά τους ονόματα και ζητώντας τους να τα αντικαταστήσουν με τα… βαφτιστικά τους.
Και από πού θα βγάζει λεφτά, άμα δεν έχει διαφημίσεις; Θα πουλάει κάποιες από τις λειτουργείες του, έναντι μερικών cents, όπως κάνει για παράδειγμα το App Store. Δηλαδή, οι βασικές εφαρμογές του κοινωνικού δικτύου θα είναι δωρεάν, αλλά από εκεί και πέρα θα έχεις τη δυνατότητα να αγοράσεις για παράδειγμα μια εφαρμογή για να επεξεργάζεσαι τα βίντεό σου πριν τα μοιραστείς, όπως κάνεις στο smartphone. (Το παράδειγμα είναι δικό μας, οι δημιουργοί του Ello δεν έχουν μέχρι στιγμής δηλώσει τι είδους features θα διατίθενται προς πώληση).
Ποιος το έφτιαξε; Ένας παθιασμένος με το design ιδιοκτήτης καταστήματος ποδηλάτων στο Βερμόντ των ΗΠΑ, ο Paul Budnitz.
Πόσους χρήστες έχει; Καλή ερώτηση! Στην πραγματικότητα κανείς δεν ξέρει. Ο Paul Budnitz μιλά για «40 με 50 χιλιάδες αιτήσεις για προσκλήσεις την ώρα» κάθε φορά που τον ρωτάνε για τους χρήστες του Ello, αποφεύγοντας να δηλώσει αριθμό εγγεγραμμένων ανθρώπων. Επιμένει, επίσης, ότι δεν ξέρει ποιοι είναι οι χρήστες του Ello, καθότι μια από τις αρχές του δικτύου είναι να μην κρατά τα στοιχεία τους –αυτό, για την περίπτωση που δεν έχετε βαρεθεί ακόμα να το ακούτε. Άνδρες ή γυναίκες, μεγάλοι ή μικροί, σκυλόφιλοι ή γατολάτρεις, κανείς δεν θα μάθει ποτέ.
Σε τι διαφέρει από το Facebook; Όπως το έθεσε (με απολαυστικό κυνισμό) ο Paul Budnitz σε μια συνέντευξή του, «το Facebook είναι μια πλατφόρμα διαφημίσεων, ενώ εμείς είμαστε ένα κοινωνικό δίκτυο». Πέρα από αυτό, η βασική διαφορά των δύο κοινωνικών δικτύων βρίσκεται στο design: Το Ello είναι ο minimal αντίποδας του σούπερ πλουραλιστικού Facebook. Σχεδιαστικά, μοιάζει σαν υβρίδιο του Google+ και του Tumblr, με πολύ λευκό, πολλούς κύκλους, κι εκείνη τη hipster γραμματοσειρά που θυμίζει γραφομηχανή να αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του.
Πώς μπορώ να φτιάξω προφίλ; Με δύο τρόπους: Ο πρώτος είναι ο αργός, ήτοι μπαίνετε στο Ello.co, πατάτε το “request invitation”, πληκτρολογείτε το e-mail σας και περιμένετε… και περιμένετε… και περιμένετε. Η εμπειρία λέει ότι οι «μαζικές» προσκλήσεις στέλνονται από το Ello κάθε 2-3 εβδομάδες. Ο δεύτερος τρόπος, ο γρήγορος, είναι να «ζητιανέψετε» προσκλήσεις στα social media –δοκιμάστε τα hashtag #elloinvitecode και #elloinvitation. Εμείς χρησιμοποιήσαμε το πρώτο hashtag και δούλεψε. Όλα αυτά, βέβαια, ισχύουν στην περίπτωση που δεν έχετε κάποιον φίλο ήδη εγγεγραμμένο στο Ello –τότε τα πράγματα είναι εύκολα, απλώς του ζητάτε να σας στείλει μία πρόσκληση στο e-mail σας.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω; Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα features του Ello είναι ότι μπορείς να ακολουθείς ανθρώπους (να βλέπεις, δηλαδή, τα posts τους στο newsfeed σου) είτε ως “friends” είτε ως “noise” –«πράγμα ιδιαίτερα χρήσιμο για όσους εξ ημών ξέρουμε πολύ κόσμο που δεν συμπαθούμε», όπως περιγράφει εύστοχα η Jess Zimmerman του Guardian. Οι επαφές σου δεν ξέρουν και δεν θα μάθουν ποτέ σε ποια από τις δύο κατηγορίες τους έχεις κατατάξει. Κάπως σαν τους κύκλους του Google+, στην πιο απλουστευμένη τους εκδοχή –γιατί όλοι ξέρουμε πως η περίπλοκη εκδοχή τους δεν είχε αίσιο τέλος.
Κι από μειονεκτήματα; Το βασικό πρόβλημα, ή για να το θέσουμε ορθότερα η βασική αντίρρηση πολύ κόσμου, είναι πως ό,τι ποστάρεται στο Ello (πέραν φυσικά των προσωπικών μηνυμάτων, του “Inbox” που λέμε κι εμείς οι του Facebook) είναι δημόσιο. Δεν υπάρχει, δηλαδή, πουθενά η επιλογή να ποστάρεις κάτι (ένα στάτους, μια φωτογραφία ή οτιδήποτε άλλο) που θα το δουν μόνο οι φίλοι σου. Όπως διαβάζουμε στο “WTF?” (που είναι ένας ωραίος εναλλακτικός τρόπος να θέσεις το FAQ) του Ello: «Οι μηχανές αναζήτησης θα μπορούν να δουν ό,τι ποστάρεις. Το περιεχόμενο των posts σου μπορεί να αντιγραφεί, να μοιραστεί και να επαναποσταριστεί στο Ello και στο υπόλοιπο internet με τρόπους που εσύ και εμείς δεν μπορούμε να ελέγξουμε». Πριν σπεύσετε να δηλώσετε σοκαρισμένοι, να θυμίσουμε ότι αυτό ακριβώς ισχύει και με το Twitter. Επίσης, αν ρωτάτε εμάς, στα μειονεκτήματα θα συγκαταλέγαμε και το ότι δεν υπάρχει “like” στο Ello –η μόνη αλληλεπίδραση που επιτρέπεται μεταξύ των χρηστών του είναι τα σχόλια σε φωτογραφίες, status και post εν γένει.