Google+: Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται

Πού θα βρείτε προσκλήσεις; Σε τι διαφέρει από το Facebook; Τι είναι, πια, αυτοί οι κύκλοι για τους οποίους μιλάνε όλοι; Τώρα θα λέμε το like “plus one”; Όσα θέλετε να ξέρετε για το social network της χρονιάς.
Google+: Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται
της Ηρώς Κουνάδη

Προσπάθησε –και απέτυχε– πολλές φορές, με το Google Buzz, το Google Wave, το Orkut, το Jaiku και το Google Profile. Αυτήν τη φορά, όπως όλα δείχνουν, η Google θα καταφέρει να διεκδικήσει μερίδιο της πίττας των social networks, πατώντας επάνω στις αδυναμίες των κολοσσών-ανταγωνιστών της (βλέπε Facebook, Twitter και «συνασπισμένων» MSN και Skype) και κερδίζοντας τον χαμένο χρόνο στην κούρσα για το web 2.0 –αυτό με το user generated content.

Αναζητώντας τις προσκλήσεις
Για να δημιουργήσετε ένα προφίλ και να αρχίσετε να μυείστε στον κόσμο του Google+, θα πρέπει κατ’ αρχάς να βρείτε κάποιον ήδη εγγεγραμμένο να σας καλέσει (tip: η ομάδα του in2life έχει προσκλήσεις διαθέσιμες). Το «κόλπο» είναι παλιό, και οι περισσότεροι θα το θυμάστε ήδη από την εποχή του Gmail: η επίσημη δικαιολογία είναι πως το social network διανύει ακόμα τη δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας του, η πικρή αλήθεια πίσω από αυτήν είναι πως το marketing τρικ της “exclusivité” πάντοτε δουλεύει.

Αφού, λοιπόν, αποκτήσετε την πολυπόθητη πρόσκληση, δημιουργείτε –σε περίπου τρία δευτερόλεπτα, ή ακόμα λιγότερα αν έχετε ήδη Gmail, άρα Google Profile, άρα έτοιμους κωδικούς πρόσβασης– το προφίλ σας στο Google+. Η «δράση» εκτυλίσσεται στην αρχική σελίδα, στην οποία πηγαίνετε κλικάροντας το πρώτο από τα πέντε τετράγωνα buttons στην κορυφή της σελίδας. Εδώ, το stream –ή ροή, αν χρησιμοποιείτε την ελληνική έκδοση– είναι ακριβώς αυτό που ξέρετε ως News Feed στο Facebook, με τη διαφορά ότι το like λέγεται +1 (plus-one). Από εδώ και κάτω αρχίζουν οι διαφορές.

Μη μου τους κύκλους τάραττε
Το δυνατό σημείο του Google+ είναι, βασικά, αυτό για το οποίο ο Vic Gundotra της Google έγραφε στην πρώτη ανάρτηση για την παρουσίαση του Google+ στο επίσημο blog της Google πως «η λεπτότητα και η ουσία της αλληλεπίδρασης [που συμβαίνει] στον πραγματικό κόσμο χάνονται στα άκαμπτα online εργαλεία μας. Με αυτήν την έννοια, το online sharing είναι άβολο. Ίσως και χαλασμένο. Κι εμείς σκοπεύουμε να το φτιάξουμε».

Αυτό που παρουσίαζε, έτσι στομφωδώς, ήταν στην πραγματικότητα μια πολύ απλή ιδέα: οι κύκλοι, το σημείο-κλειδί του Google+ που φιλοδοξεί να καλύψει την βασική αδυναμία του Facebook –την έλλειψη ιδιωτικότητας– παρέχοντας στους χρήστες την δυνατότητα να χωρίζουν τους «φίλους» τους σε «κύκλους». Ένας κύκλος για τους φίλους (τους «πραγματικούς φίλους», όπως αναλαμβάνει να μας εξηγήσει η Google), ένας άλλος για τους συναδέλφους, ένας τρίτος για την οικογένεια, και πάει λέγοντας.

Το σκεπτικό πίσω από τους κύκλους είναι ότι, όπως δεν κάνετε στην πραγματική ζωή τις ίδιες συζητήσεις με τους κολλητούς και το αφεντικό σας, έτσι δεν χρειάζεται να μοιράζεστε με όλους τα ίδια status updates, τις ίδιες φωτογραφίες και τα ίδια βίντεο. Σε κάθε ανάρτηση, το Google+ σας ρωτά ποιοι θέλετε να τη δουν, κι αυτό –όσο βαρετή διαδικασία κι αν σας φαίνεται στην αρχή– διασφαλίζει ότι οι μεθυσμένες πόζες σας δεν θα φτάσουν ποτέ στα μάτια εκείνων που δεν πρέπει. Μια που δεν υπάρχουν private messages, όπως στο Facebook ή το Twitter, η δυνατότητα να μοιραστείτε ένα status update με ένα μόνο άτομο είναι εξαιρετικά βολική.

Οι κύκλοι μπορεί να έχουν ό,τι όνομα θέλετε –από «ξενέρωτα ξαδέρφια» μέχρι «σέξι συνάδελφοι»– αφού οι ηλεκτρονικοί σας φίλοι δεν μπορούν να δουν σε ποιον κύκλο τους έχετε τοποθετήσει (είναι θέμα χρόνου να αρχίσουμε να βλέπουμε γκρουπ τύπου «δες σε ποιον κύκλο σε έχουν οι φίλοι σου», α λα «δες ποιος βλέπει το προφίλ σου»). Επίσης, ένας συνάδελφος που είναι και καλός φίλος μπορεί να ανήκει και στους δύο κύκλους, ή και σε περισσότερους, για να μη χάνει καμία από τις πολύτιμες αναρτήσεις σας.
 


Θέλεις να κάνουμε «πηγαδάκι»;
Η ατυχής ελληνική μετάφραση «μαζεύτηκε» ευτυχώς γρήγορα, κι έτσι πλέον η ελληνική έκδοση του Google+ γράφει «ξεκινήστε ένα hangout» αντί για το προηγούμενο «ξεκινήστε ένα πηγαδάκι». Το hangout, λοιπόν, είναι ένα video chat με τους φίλους σας, το οποίο αρκετοί ειδήμονες του social networking και του web 2.0 θεωρούν το δυνατό σημείο του Google+, αντί των πολυδιαφημισμένων κύκλων.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα υβρίδιο του Skype και του MSN, το οποίο όμως αφενός είναι ενσωματωμένο σε ένα social network και αφετέρου είναι εντελώς δωρεάν, και υποστηρίζει ταυτόχρονη σύνδεση τριών, τεσσάρων ή περισσότερων χρηστών. Επιπλέον, σας επιτρέπει να μοιράζεστε και τα αγαπημένα σας videos από το YouTube (για να μην ξεχνάμε τη δύναμη της αυτοκρατορίας…), τα οποία παίζουν μέσα στο παράθυρο του hangout.

Άναψε την «σπίθα»
Βρισκόμαστε στην αρχική σελίδα. Κάτω από την ροή, και τις ταξινομημένες ανά κύκλο υπο-ροές, υπάρχει ένα παράξενο feature του Google+, ονόματι Sparks. Αυτό υποτίθεται πως είναι ένα προσωποποιημένο Google Search, στο οποίο δηλώνετε τα ενδιαφέροντά σας και σας επιστρέφει μία «ροή αποτελεσμάτων που θα σας κάνει να κολλήσετε».

Αυτό, βέβαια, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Google. Διότι στην πραγματικότητα τα αποτελέσματα π.χ. για την προτεινόμενη αναζήτηση «ταινίες» ποικίλλουν, από το «ο Μπραντ Πιτ στη Γλασκώβη» μέχρι το «οι καλύτερες πορνό ταινίες», ενώ η αναζήτηση «ταξίδια» επιστρέφει αποτελέσματα τόσο σχετικά μεταξύ τους όσο το «Ταξίδια στον Χρόνο» του Moto Τρίτη (!) με το «εξαργύρωναν επιδόματα σε ταξίδια» της εφημερίδας Σημερινή (!).

Το Google+ στο τσεπάκι σας
Ή, πιο συγκεκριμένα, στην οθόνη του κινητού σας, με mobile web εκδοχές, αλλά και ένα ενδιαφέρον application για Android και δύο για iPhone και iPad να ετοιμάζονται. Το πλέον ενδιαφέρον σημείο της Android εκδοχής είναι το Huddle, το οποίο σας επιτρέπει να στέλνετε instant messages –ή προσωπικά μηνύματα, αν προτιμάτε– στα κινητά των φίλων σας που χρησιμοποιούν το Google+. Ευφυής και δωρεάν εναλλακτική των SMS. Το Techradar.com έχει δημοσιεύσει μερικά screen shots για να πάρετε μια ιδέα από την mobile εκδοχή και τα apps του Google+, εδώ.

Τελικά;
Τελικά, αν εξαιρέσεις τους κύκλους, τα hangouts και το huddle που θα λατρέψουν οι χρήστες Android, το Google+ είναι ένα social network εν πολλοίς βασισμένο στη λογική του Facebook. Είναι, επίσης, ένα ιδιαίτερα «σιωπηλό» social network, δεδομένου ότι δεν έχει ακόμα πολλούς αφοσιωμένους χρήστες να το τροφοδοτούν με status updates και βίντεο. Από την άλλη, βέβαια, κάπως έτσι πρέπει να φαινόταν και το Facebook στους φανατικούς χρήστες του MySpace πριν από μια πενταετία. Ο καιρός θα αφήσει να φανεί αν το Google+ θα ακολουθήσει την μοίρα του Buzz και του Wave, ή αν θα γίνει –όπως προβλέπουν οι ειδήμονες του TechRadar– ο τρίτος μεγάλος παίκτης στον στίβο του social networking.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v