Facebook vs Twitter: Αναζητώντας τον βασιλιά των social networks

Status από τη μία, tweets από την άλλη. Friend requests εναντίον followers. Η ηλεκτρονική μας κοινωνικότητα χτυπάει κόκκινο και Facebook και Twitter χαίρονται τεράστια κομμάτια από την πίτα του social networking. Ας δούμε με αριθμούς ποιο κερδίζει στα σημεία.
Facebook vs Twitter: Αναζητώντας τον βασιλιά των social networks
του Γιώργου Κόκουβα

Ποιος δεν θα ήθελε εκατομμύρια «πελάτες» για το μαγαζί του; Ποιος δεν θα ήθελε να είναι τόσο δημοφιλής ώστε να δέχεται καθημερινά πολλές επισκέψεις στο σπίτι του; Λίγοι, ωστόσο, είναι αυτοί που απολαμβάνουν τέτοια προνόμια. Το Facebook και το Twitter είναι δύο από τις τυχερές επιχειρήσεις του διαδικτύου, που χαίρουν της εκτίμησης και της καθημερινής επίσκεψης ενός τεράστιου και διαρκώς αυξανόμενου κοινού.

Το Facebook ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2004 και καλεί τους χρήστες του να γίνουν «φίλοι» μεταξύ τους, ενώ το Twitter βρίσκεται στον διαδικτυακό αέρα από το 2006 και βασίζεται στην ιδέα του «τιτιβίσματος», της δημοσιοποίησης δηλαδή μιας πρότασης το πολύ 140 χαρακτήρων, την οποία μπορούν να διαβάσουν οι «ακόλουθοι» του χρήστη. Ποια εκδοχή της ίδιας ιδέας –της online κοινωνικής δικτύωσης- αξίζει τα σκήπτρα της νέας γενιάς «διαπροσωπικής» επικοινωνίας; Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους, γι’ αυτό πάρτε μια ιδέα από τα στατιστικά των δύο «κοινωνικών κολοσσών».

Το Facebook, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύονται στην σελίδα του έχει εγγεγραμμένους πάνω από 500 εκατομμύρια χρήστες, ενώ το Twitter έφτασε τους 190 εκατομμύρια χρήστες (αριθμοί βάσει μέτρησης του Ιουλίου 2010). Με άλλα λόγια, ο «λαός» του Facebook πλησιάζει σε αριθμό τον πληθυσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ο κόσμος του Twitter είναι σχεδόν ίσος με τον πληθυσμό της Βραζιλίας.

Σύμφωνα με την WikiPedia, η εταιρία του Facebook απασχολεί 1.400 εργαζόμενους, ενώ του Twitter 300. Τα έσοδα του «Προσωποβιβλίου» άγγιξαν την προηγούμενη χρονιά τα 800 εκατομμύρια δολάρια, ενώ το φετινό κέρδος του τιτιβίζοντος δικτύου υπολογίζεται στα 150 εκατομμύρια. Την ίδια στιγμή, το Facebook ανακοινώνει ότι το 50% των χρηστών του μπαίνει στο Facebook κάθε μέρα, χωρίς… ρεπό, ενώ στο Twitter «ανεβαίνουν» καθημερινά περίπου 90 εκατομμύρια tweets, αριθμός που αντιστοιχεί στους μισούς χρήστες του επίσης.

Προφανώς, το Facebook κερδίζει από κεκτημένη ταχύτητα στις περισσότερες από τις παραπάνω συγκρίσεις, εξασφαλίζοντας το πλεονέκτημα από τα δύο χρόνια επιπλέον εμπειρίας σε σχέση με τον ανταγωνιστή του. Ταυτόχρονα, πρόλαβε να αναλύσει διεξοδικότατα την δραστηριότητα των χρηστών του, κάτι που το Twitter δεν έχει κάνει ακόμη τόσο οργανωμένα.

Συγκεκριμένα, το Facebook δημοσιεύει τα εξής για την παρούσα χρονική στιγμή: Ο μέσος χρήστης έχει 130 φίλους και είναι μέλος σε 80 σελίδες, group ή events. Κάθε μήνα, δημοσιεύει 90 φορές κάποιου είδους περιεχόμενο (status, video, φωτογραφίες κλπ), ενώ ένας στους τρεις περίπου χρησιμοποιούν το Facebook μέσα από το κινητό τους. Κάθε μήνα ξοδεύονται συνολικά 700 δισεκατομμύρια λεπτά (!) στην περιήγηση στο δημοφιλές site, ενώ υπάρχουν 900 εκατομμύρια αντικείμενα (σελίδες, group, event) σε κάθε δεδομένη χρονική στιγμή στην πλατφόρμα του Facebook.

Μεταφρασμένο σε 70 γλώσσες, το Facebook μάλλον είναι ο σημερινός αδιαφιλονίκητος πρωταθλητής της διαδικτυακής αγοράς, έχοντας ξεπεράσει το MySpace, που είχε παλαιότερα την πρωτοκαθεδρία σε αυτόν τον τομέα.

Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο αποτυχία για το «πουλάκι» του Twitter, που σαν σύγχρονο ταχυδρομικό περιστέρι στέλνει εκατομμύρια μηνύματα καθημερινά. Το Twitter αύξησε σε λίγους μήνες τους χρήστες του κατά 1.100% και, ως πιο «νεαρό», μαθαίνει ακόμη. Άλλωστε, από την κατασκευή του το Twitter προορίζεται για πιο minimal χρήση από το Facebook, με κύρια αρμοδιότητά του τις λίγες αράδες που διαλαλεί ο κάθε χρήστης.

Μάλιστα, το Twitter εμφανίζει μεγάλη δημοτικότητα στις τάξεις των celebrities και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, η πλειοψηφία των οποίων κατέχει λογαριασμό και τον χρησιμοποιεί ως βασική πλατφόρμα επικοινωνίας με το κοινό της. Πρόσφατο ελληνικό «κρούσμα» ήταν η live αναμετάδοση του γάμου εγχώριας ποπ σταρ (λέγε με Καλομοίρα), η οποία είχε αναθέσει στο Twitter της να ενημερώνει τους fans για κάθε στιγμή του μυστηρίου. Νέα μονοπάτια απ’ ό,τι φαίνεται ανοίγουν για τους paparazzi, ή ίσως και να κλείνουν, καθώς οι διασημότητες κάνουν οικειοθελώς «βούκινο» τις προσωπικές τους στιγμές μέσω Twitter.

Το Facebook ασφαλώς δεν μένει με σταυρωμένα χέρια και δεν επαναπαύεται στις μπλε και λευκές δάφνες του, αλλά ετοιμάζει νέα επιχειρηματικά πλάνα. Το Facebook Places επαναπροσδιορίζει τα διαφημιστικά δεδομένα του πλανήτη, ενώ μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε πιθανή του συνεργασία με το Skype, επίσης πολυαγαπημένο μέσο επικοινωνίας για τους σύγχρονους «συνομιλητές».

Μήπως, όμως, τελικά, για τους περισσότερους θιασώτες της online κοινωνικής δικτύωσης, η συγκρίσεις είναι περιττές; Γιατί, μπορεί φαινομενικά το αποτέλεσμα στο ιδιότυπο αυτό crash test να γέρνει την πλάστιγγα υπέρ του Facebook, αλλά η πλειοψηφία των χρηστών internet έχουν λογαριασμό και στα δύο site. Μάλιστα, καλούν τους facebook φίλους τους να τους ακολουθήσουν στο Twitter και αντίστροφα, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούν τα tweets τους ως facebook status και τούμπαλιν.

Ίσως τελικά τα δύο site κοινωνικής δικτύωσης να τρώνε από το ίδιο κομμάτι της πίτας -ή η πίτα να "τρώει" και από τα δύο site. Εσείς είστε «Facebookικοί» ή «Twitterόφιλοι»; Περιμένουμε τις απόψεις και τα σχόλιά σας εδώ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v