Ηλέκτρα: Ο Σ. Ευαγγελάτος σκηνοθετεί στο Badminton
Ο Σπύρος Ευαγγελάτος σκηνοθετεί την Μαρία Ασλάνογλου, και έναν αξιόλογο θίασο, στη νέα πολλά υποσχόμενη παραγωγή του Θεάτρου Badminton.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Φέτος το καλοκαίρι, το Θέατρο Badminton ανοίγει τον «Κύκλο Αρχαίου Δράματος», παρουσιάζοντας στην κεντρική σκηνή του την Ηλέκτρα του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη Σπύρου Ευαγγελάτου.
Η Ηλέκτρα θα κάνει την πρεμιέρα της στις 12 Ιουνίου και θα παρουσιαστεί ως τις 26 Σεπτεμβρίου σε μια μεγάλη, διεθνών προδιαγραφών παραγωγή, που φιλοδοξεί να φέρει σε επαφή το καλύτερο πρόσωπο του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου όχι μόνο με το εγχώριο κοινό, αλλά και με τους ξένους επισκέπτες της Αθήνας: το έργο παρουσιάζεται στα ελληνικά με συνοδεία υπέρτιτλων σε ξένες γλώσσες, δίνοντας την ευκαιρία σε θεατρόφιλους απ’ όλον τον κόσμο να παρακολουθήσουν μια μοναδική σύζευξη του αρχαίου και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, αλλά και ανοίγοντας ένα σημαντικό παράθυρο για το ελληνικό θέατρο προς το διεθνές ακροατήριο.
Τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου υπογράφει ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης, πανεπιστημιακός δάσκαλος και ακαδημαϊκός Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, τη μετάφραση ο Κ.Χ. Μύρης και το σκηνικό ο Γιώργος Πάτσας. Τον ρόλο της Ηλέκτρας ερμηνεύει μια από τις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της νεότερης γενιάς, η κάτοχος του βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» Μαρίνα Ασλάνογλου. Δίπλα της δύο κορυφαίες μορφές του ελληνικού θεάτρου, η Ρένη Πιττακή και ο Γιάννης Βόγλης.
Η Ηλέκτρα σηματοδοτεί μια σημαντική στιγμή για το Θέατρο Badminton, που, έχοντας αποδείξει έμπρακτα την αγάπη του για όλες τις εκφάνσεις τόσο του παραδοσιακού όσο και του πρωτοποριακού θεάτρου, ήρθε η ώρα να αγκαλιάσει την αρχαία ελληνική δραματουργία, ανοίγοντας έναν γόνιμο διάλογο ανάμεσα στην σπουδαία κληρονομιά και στο δυναμικό παρόν του ελληνικού θεάτρου.
«Κύκλος Αρχαίου Δράματος»: ένας νέος θεσμός, μια νέα στέγη για το αρχαίο δράμα Με την Ηλέκτρα του Ευριπίδη, το Θέατρο Badminton εγκαινιάζει τον «Κύκλο Αρχαίου Δράματος», έναν νέο, ετήσιο θεσμό για το αρχαίο δράμα στη χώρα μας, που θα προσφέρει κατά τους καλοκαιρινούς μήνες υψηλού επιπέδου παραγωγές στην Αθήνα με την υπογραφή των πλέον αξιόλογων ελλήνων σκηνοθετών και με κορυφαίους συντελεστές. Παράλληλα, ο θεσμός επιδιώκει να συστήσει στους πολυάριθμους θεατρόφιλους επισκέπτες της πόλης τη σύγχρονη ελληνική θεατρική δημιουργία, αλλά και τους μύθους, την ιστορία, τα ιδεώδη και το πνεύμα της Αρχαίας Ελλάδας.
Ο «Κύκλος Αρχαίου Δράματος» του Θεάτρου Badminton αξιοποιεί την πολύχρονη πείρα του Badminton στις μεγάλες, υψηλών αισθητικών απαιτήσεων παραγωγές, και την επεκτείνει στο αρχαίο δράμα, προσφέροντας μια νέα στέγη στις παραστάσεις αρχαίου ρεπερτορίου αλλά και μια πολύτιμη ευκαιρία για εξωστρέφεια στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Για το εναρκτήριο καλοκαίρι του «Κύκλου», το Badminton, σε συνεργασία με τον μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη Σπύρο Ευαγγελάτο, επέλεξε μια από τις σημαντικότερες τραγωδίες του Ευριπίδη, την Ηλέκτρα.
Ηλέκτρα: Μια σαγηνευτική καταβύθιση στην ανθρώπινη ψυχή
Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη αποτελεί μια διεισδυτική σπουδή πάνω στις έννοιες της εκδίκησης, της ενοχής, της μεταμέλειας και της Δικαιοσύνης. Η Ηλέκτρα και ο αδελφός της Ορέστης αποφασίζουν να σκοτώσουν τη μητέρα τους, την Κλυταιμνήστρα, για να την εκδικηθούν επειδή σκότωσε τον πατέρα τους, τον Αγαμέμνονα. Το έργο παρακολουθεί το ανόσιο σχέδιο των δύο παιδιών, εστιάζοντας στις ψυχικές μεταπτώσεις τους. Η τραγωδία διδάχθηκε το 413 π.Χ. εισάγοντας ενδιαφέρουσες αφηγηματικές καινοτομίες, όμως η γοητεία της έγκειται πρωτίστως στην εκπληκτική λεπτότητα με την οποία ο συγγραφέας ανατέμνει τον ψυχισμό των ηρώων του, κάνοντας τα ηθικά τους διλήμματα να μοιάζουν και σήμερα, είκοσι πέντε αιώνες αργότερα, ολοζώντανα και επιτακτικά.
Σύνοψη της υπόθεσης
Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος, εραστές, αφού δολοφόνησαν τον Αγαμέμνονα προσπάθησαν να εξουδετερώσουν τα δύο παιδιά του. Τον Ορέστη, που ζει εξόριστος και περιπλανάται ανέστιος, τον έχουν επικηρύξει τάζοντας αμοιβή σε όποιον τον δολοφονήσει.
Την Ηλέκτρα, για να την ταπεινώσουν και να την αποκλείσουν από τα βασιλικά δικαιώματα, την παντρεύουν με έναν ξωμάχο ταπεινό γεωργό, ο οποίος όμως σέβεται την παρθενία της. Η Ηλέκτρα βοηθά τον σύζυγό της στις αγροτικές εργασίες στην καλύβα τους. Ο Ορέστης με τον φίλο του Πυλάδη φτάνουν στο Αργος, ζητούν άσυλο στο φτωχικό της Ηλέκτρας, που δεν τους αναγνωρίζει, φέρνοντας δήθεν ειδήσεις για τον εξόριστο αδελφό της.
Ο ξωμάχος γεωργός για να περιποιηθεί τους ξένους ζητά τη βοήθεια σε τρόφιμα από έναν γέροντα, ο οποίος ήταν στα χρόνια του Αγαμέμνονα παιδαγωγός του Ορέστη. Εκείνος έρχεται και τον αναγνωρίζει και η Ηλέκτρα με τον αδελφό της σχεδιάζουν το φόνο της μητέρας τους και του εραστή της.
Ορέστης και Πυλάδης σπεύδουν σε λαϊκή πανήγυρη όπου ο Αίγισθος θυσιάζει. Ένας αγγελιοφόρος φέρνει την είδηση ότι, κατά τη διάρκεια της θυσίας, ο Ορέστης σκοτώνει τον Αίγισθο επιστρέφοντας στην αγροικία της Ηλέκτρας και η κόρη καλεί την Κλυταιμνήστρα να έρθει να την συμβουλεύσει πώς να φασκιώσει το παιδί της που τάχα γέννησε. Η Κλυταιμνήστρα έρχεται και τα δύο της παιδιά την σφάζουν. Μετά το φόνο, ως από μηχανής θεοί, εμφανίζονται οι Διόσκουροι που προαναγγέλλουν τον χωρισμό των αδελφών και τη δίκη του Ορέστη στον Άρειο Πάγο και την αθώωσή του.