Θεσμοφοριάζουσες: Αριστοφάνης… χωρίς εκρήξεις

Ευφρόσυνη αλλά κουραστική, η διασκευή της αριστοφανικής κωμωδίας διά χειρός Κιμούλη και Πιτσιρίκου οδήγησε σε μια παράσταση με καλές ερμηνείες αλλά προβλέψιμα σχόλια.
Θεσμοφοριάζουσες: Αριστοφάνης… χωρίς εκρήξεις
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Οι «Θεσμοφοριάζουσες» που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κιμούλης, πρωταγωνιστώντας και υπογράφοντας τη διασκευή μαζί με τον Πιτσιρίκο επιδιώκουν κυρίως να χωρέσουν όλα τα «ευτράπελα» του δημόσιου βίου μας. Κύριος στόχος της διασκευής είναι ο Ευάγγελος Βενιζέλος -με την αρωγή και οπτικοακουστικών ντοκουμέντων που με έξυπνο μοντάζ συνομιλούν αδιάκοπα με την σκηνική πράξη- κι ακολουθούν η Μαρία Ρεπούση, η Σώτη Τριανταφύλλου, ο σεξολόγος Ασκητής και ο Πέτρος Τατσόπουλος.

Πρόκειται για μια λαϊκή παράσταση για το ευρύ κοινό, ευφρόσυνη σε κάποια σημεία, σε κάποια άλλα κουραστική, που θέλει -κάποτε επιτυχώς, κάποτε ανεπιτυχώς- να σχολιάσει και να καυτηριάσει την πολιτική επικαιρότητα.

Υπάρχει και ειδικά αφιερωμένη σκηνή κατά του προέδρου του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργου Λούκου, τιτλοφορούμενη «Theatre LOYKOUMA», με ξεφωνημένες -υποτίθεται- Γερμανίδες που προετοιμάζουν εν υστερία «Ευμενίδες». Μια ατυχής, κακόγουστη επίθεση, για ιδιωτική κατανάλωση αφού όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις του κοινού, δεν βρίσκει το στόχο της. Το κοινό του Αριστοφάνη αλλά και του Κιμούλη μοιάζει να αγνοεί την ύπαρξη του συγκεκριμένου προσώπου και ως εκ τούτου αδυνατεί να κάνει και τον συσχετισμό LOUKOUMI-Λούκος. Κοινότυπες αποδεικνύονται και οι επιθέσεις που γίνονται κατά των δημόσιων προσώπων - θα περίμενε κανείς πιο εκρηκτικό το αποτέλεσμα από τη σύμπραξη του Κιμούλη με τον Πιτσιρίκο.

Η βασική λύση που έδωσε δραματουργικά ο σκηνοθέτης είναι το θέατρο εν θεάτρω: Μας παρουσιάζει όλη τη δράση των «Θεσμοφοριαζουσών» ως έναν εφιάλτη ενός σύγχρονου ταλαίπωρου Έλληνα, που τον κυνηγάνε τράπεζες εφορίες και ΙΚΑ. Σε αυτό το σκέλος αποκαλύπτεται γόνιμος ο διάλογος που γίνεται με τα video του Κώστα Κιμούλη, στα οποία είναι και καλύτερη απ' ό,τι στη σκηνή η παρουσία των Θεσμοφοριαζουσών. Κι αυτό γιατί το κύριο πρόβλημα της παράστασης είναι ο Χορός των «Θεσμοφοριαζουσών». Η χορογραφία της Ελενας Γεροδήμου τις εμφανίζει σαν ένα «αδούλευτο» μπούγιο που προσπαθεί κακήν κακώς να ερμηνεύσει χοροπηδώντας τις εμπνευσμένες μουσικές του Διονύση Τσακνή - οι οποίες ελπίζουμε να κυκλοφορήσουν και σε CD.

Ο Γιώργος Κιμούλης είναι πραγματικά εξαιρετικός ως κεντρικός ήρωας, με μια αμεσότητα που ξαφνιάζει ιδίως στο πρώτο μέρος, έχοντα δίπλα του έναν απίθανο, κομμένο και ραμμένο για την αριστοφανική δραματουργία Δημήτρη Πιατά - Ευριπίδη και έναν εξαίρετο Θανάση Αλευρά - Αγάθωνα. H Φαίη Ξυλά αν και σωστή ως Γυναίκα, μονόχορδη.

Θεσμοφοριάζουσες
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Διασκευή, δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Κιμούλης & Πιτσιρίκος
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
Σκηνικά- Κουστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Διονύσης Τσακνής
Video: Κώστας Κιμούλης
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Χορογραφίες: Έλενα Γεροδήμου
Βοηθός σκηνοθέτη: Χάρης Χιώτης, Τόνια Ντούσκα
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Κιμούλης, Δημήτρης Πιατάς, Φαίη Ξυλά, Θανάσης Αλευράς, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Ραφαήλος και Χάρης Χιώτης.
Χορός: Τόνια Καζάκου, Νάντια Ανθοπούλου, Αναστασία Κατσιναβάκη, Ντέπυ Μαλλιαρου, Ισιδώρα Μπουζιούρη, Μαρίνα Μυρτάλη, Ματίνα Νικολάου, Κατερίνα Νικολοπούλου, Αρετή Ντάλιου, Αρετή Πασχάλη, Κωνσταντίνα Σπάθη, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Ειρήνη Τσαβά.
Παραγωγή: Θεοφάνης Γ. Κιρκινέζος

Διαβάστε περισσότερα για τις Θεσμοφοριάζουσες και το πρόγραμμα της περιοδείας τους εδώ

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v