Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης: Γιάννης Κακλέας εναντίον Almodovar

Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί την αλμοδοβαρική επιτυχία των '90s και πετυχαίνει να κάνει την θεατρική έκπληξη, έχοντας στο πλευρό του τις δυνατές ερμηνείες της Σμαράγδας Καρύδη, της Βίκυς Σταυροπούλου και της Αριέτας Μουτούση.
Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης: Γιάννης Κακλέας εναντίον Almodovar
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Ηλίου φαεινότερο. Πολύ περισσότερο εμπορικοί παρά αμιγώς καλλιτεχνικοί ήταν οι λόγοι που υπαγόρευσαν το φετινό θεατρικό ανέβασμα των περίφημων αλμοδοβαρικών «Γυναικών στα πρόθυρα νευρικής κρίσης» με ένα δελεαστικό «μπουκέτο» τηλεοπτικών αστέρων. Κι εδώ ακολουθούμε καταϊδρωμένοι το εξωτερικό. Πριν από δυο χρόνια μεταφέρθηκε στη σκηνή του Μπρόντγουεϊ η υποψήφια για Όσκαρ και τιμημένη με 5 βραβεία Γκόγια ταινία που καθιέρωσε το ’88 τον Αλμοδοβάρ ως κινηματογραφικό μύστη στις κάθε λογής θηλυκές νευρώσεις και δεινό παλμογράφο του alternative ισπανικού underground. Ελάτε όμως που η «ζαριά» της Ελληνικής Θεαμάτων βγήκε ανέλπιστα.

Ο Γιάννης Κακλέας κατάφερε να συνομιλήσει χωρίς λεξικό, ευθέως και με γνήσιο εκρηκτικό μεσογειακό ταμπεραμέντο με τον ισπανό μετρ. Μια χειροποίητη βόμβα θεατρικής ευωχίας με πρώτη ύλη τη φρενίτιδα σκάει στο Μικρό Παλλάς. Η σκηνοθετική μπαγκέτα κατευθύνει την Πέπα, την Καντέλα, τη Λουτσία, ανθρωπότυπους υπερβολικούς αλλά ευρέως αναγνωρίσιμους –μπορεί να κάθονται και δίπλα σας στους καναπέδες της «γυναικοκρατούμενης» πλατείας– στα επικίνδυνα όρια που μπορεί να οδηγηθεί ο καθένας εντός μόλις δύο 24ώρων (χρόνος που εκτυλίσσεται η ταινία και η παράσταση) σε μια θορυβώδη μητρόπολη, όπως η Μαδρίτη του φιλμ και η, μετά από δυο δεκαετίες, χαώδης Αθήνα της σκηνής.

Ακόμη και η Σμαράγδα Καρύδη, συνήθως άχαρη σκηνική επανάληψη του μάγκικου τηλεοπτικού εαυτού της, δεν ρίχνει με άνεση κενές ατάκες. Μεταμορφώθηκε σε εύθραυστη και όσο χρειάζεται τρελή αλμοδοβαρική Πέπα, όταν εγκαταλείπεται από τον ανώριμο παντρεμένο εραστή της (αδιάφορος στο ρόλο ο Αντώνης Φραγκάκης).

Η παράσταση διαθέτει και δυο καρατερίστες κωμικούς. Τη Βίκυ Σταυροπούλου, που ως ερωτευμένο με τρομοκράτη μοντέλο για παχουλές, πάνω στις 12ποντες πλατφόρμες της κι εντός των εκθαμβωτικά αποκαλυπτικών κιτς κοστουμιών της, σολάρει οδηγώντας την παράσταση σε εκρηκτικά επίπεδα γέλιου. Και την Αριέτα Μουτούση, σύζυγο του εραστή της Πέπας, που οι νευρώσεις της είναι ραμμένες γερά, βελονιά βελονιά, όπως τα ανεκδιήγητα ταγεράκια της (τα πολύχρωμα κοστούμια της Ειρήνης Τσακίρη και της Σοφίας Νικολαΐδη) και οι απερίγραπτες περούκες της.

Ο Κακλέας, εξπέρ στις pocket λύσεις από τις μακρινές εποχές των θεατρικών κόμικς, στο λιλιπούτειο Μικρό Παλλάς, έκανε ένα μικρό θαύμα. Με καταπακτές που ανοιγοκλείνουν, ρολά που ανεβοκατεβαίνουν, φρενήρεις ρυθμούς, τέλειους συγχρονισμούς και γιγατόνους κιτς αισθητικής, που αναδεικνύεται σε βασική πρωταγωνίστρια, μετέτρεψε ελάχιστες σπιθαμές σκηνής μαζί με τους διαδρόμους μεταξύ των θεατών σε κρεβατοκάμαρες, μπαλκόνια, κουζίνες, δικηγορικά γραφεία, δικαστήρια, τηλεφωνικούς θαλάμους, λεωφόρους και ακάλυπτους χώρους (σκηνικά: Μανώλης Παντελιδάκης).

Έτσι μεταξύ θεατή και κοινού δημιουργείται μια απρόσμενη, καλοδεχούμενη οικειότητα.
Η παράσταση εντούτοις θα ήταν περισσότερο «ευθύβολη» και «δεμένη» αν έλειπαν τα αδύναμα, παράταιρα χορευτικά ιντερμέτζα. Τα βίντεοκλιπ της δεκαετίας του ’80 που προβάλλονται σε οθόνες πριν την έναρξή της, θα ήταν προτιμότερο «γέμισμα» των κενών κατά την αλλαγή των σκηνικών.

Παρ’όλα αυτά, στην εύστοχη διασκευή του Θοδωρή Πετρόπουλου, που αν και αναπόφευκτα υπολείπεται της ταινίας, κατορθώνει κι απευθύνεται σε μια διευρυμένη γκάμα θεατών όλο το παράλογο της ζωής κατακλύζει τη μικρή αθηναϊκή σκηνή. Δεν είναι λίγο.

Info:
Μικρό Παλλάς
Αμερικής 2 & Στοά Σπυρομήλιου
Τηλέφωνο: 210 3210025

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 20:00
Πέμπτη (λαϊκή) 20:30
Παρασκευή 21.15
Σάββατο 18.15 (λαϊκή), 21:15
Κυριακή 18.15, 21:15

Τιμές εισιτηρίων: 25€ γενική είσοδος, 16€ φοιτητικό, 18€ γενική είσοδος κάθε Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα.
Διάρκεια: 120'
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v