Σε ποιον ανήκει η γη; Σπονδυλωτή παράσταση στο Θέατρο Σημείο
Ένα σπονδυλωτό project δύο παραστάσεων που επιχειρούν να απαντήσουν στο ερώτημα "Σε ποιον ανήκει η γη;" υπογράφει η Ομάδα Όχι Παίζουμε.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Η ομάδα Όχι Παίζουμε/UrbanDig Project, γνωστή για τις συμμετοχικές δράσεις της σε γειτονιές και χώρους μη - θεατρικούς, επιστρέφει στο χώρο του θεάτρου για να παρουσιάσει αυτήν τη φορά ένα σπονδυλωτό project με τον γενικό τίτλο «Σε ποιον ανήκει η γη;».
Από τις 23 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2022, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στο θέατρο Σημείο,οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν δυο ξεχωριστές, αλλά αλληλένδετες παραστάσεις:
Θάνος Βλέκας Διασκευή και σκηνική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Παύλου Καλλιγά, που πρωτοδημοσιεύθηκε το 1855/56, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο.
Κάτω από Καθαρό Ουρανό Από τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους και το ζήτημα των εθνικών γαιών στη σύγχρονη πραγματικότητα της ελληνικής υπαίθρου. Σύνθεση κειμένων, ντοκουμέντων και σύγχρονων προφορικών μαρτυριών, με κεντρικό άξονα το ερώτημα: «Σε ποιον ανήκει η γη;».
Με αφετηρία την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως πράξη «απελευθέρωσης εθνικής γης» οι δύο παραστάσεις ανατρέχουν στις απαρχές του ελληνικού κράτους για να αναγνώσουν μέσα από αυτήν την προοπτική τη σύγχρονη πραγματικότητα, θέτοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: «Σε ποιον ανήκει η γη;»
Παράλληλα με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιηθεί μια σειρά σύντομων ομιλιών, κατά τις οποίες προσκεκλημένοι της Ομάδας από διαφορετικούς χώρους (ακαδημαϊκό, καλλιτεχνικό, ακτιβιστικό, επιχειρηματικό κλπ), θα προσεγγίσουν το ερώτημα «Σε ποιον ανήκει η γη;», ο καθένας από τη δική του ιδιαίτερη σκοπιά. Οι σύντομες αυτές (διάρκειας 20΄) ομιλίες θα πραγματοποιούνται στον χώρο του θεάτρου πριν από την έναρξη της πρώτης παράστασης, ενώ θα παρουσιάζονται και στο διαδίκτυο μέσω live-streaming στη σελίδα youtube του UrbanDig Project.
Οι παραπάνω δράσεις εγκαινιάζουν το νέο UrbanDig Project της Ομάδας με τίτλο «Σε ποιον ανήκει η γη» γύρω από θέματα συμμετοχικότητας των πολιτών στην διαχείριση του χώρου και των περιβαλλοντικών / πολιτιστικών πόρων της περιοχής όπου ζουν.
Λίγα λόγια για την παράσταση “Θάνος Βλέκας”: Ο «Θάνος Βλέκας», το μοναδικό λογοτεχνικό έργο του Παύλου Καλλιγά, μιας από τις σημαντικότερες μορφές του ελληνικού 19ου αιώνα, είναι ένα γνήσιο ντοκουμέντο της εποχής των μετεπαναστατικών χρόνων μέχρι την ύστερη οθωνική περίοδο, της μεταβατικής εποχής κατά την οποία συγκροτείται το ελληνικό κράτος και διαμορφώνεται η νεοελληνική κοινωνία. Μέσα από τη ζωή, τις περιπέτειες και τον τραγικό θάνατο του κεντρικού ήρωα, ενός νέου γεωργού, τίμιου και εργατικού, ο οποίος καταδιώκεται εξαιτίας του ληστή αδελφού του, έρχονται στην επιφάνειααντιλήψεις, νοοτροπίες και στάσεις, αλλά και παθογένειες της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος, αναγνωρίσιμες μέχρι και σήμερα στον νεοελληνικό βίο: η ανοργάνωτη διοίκηση, η ληστοκρατία ως γενικότερο εθνικό φαινόμενο, η πολιτική συναλλαγή και διαφθορά, το αγροτικό ζήτημα, η δυσλειτουργία της δικαιοσύνης και του σωφρονιστικού συστήματος, το άδικο φορολογικό σύστημα. Η παράσταση επιχειρεί να αναδείξει αυτές τις αναλογίες ανάμεσα στο «τότε» και στο «τώρα», σε μια απόπειρα ανατομίας της δικής μας, επίσης «δύσκολης», ρευστής και αβέβαιης εποχής.
Την ιστορία του Θάνου Βλέκα, αυτού του καλοκάγαθου ανθρώπου που είχε την ατυχία να είναι μάρτυρας της γέννησης του ελληνικού κράτους, αναλαμβάνουν να διηγηθούν τρεις ηθοποιοί, μέσα από αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις προσώπων και χώρων, σε μια σκηνική αφήγηση που επενδύει στη σωματικότητα και στο καυστικό χιούμορ της καθαρεύουσας του Καλλιγά προκειμένου να μας ξεναγήσει στο χαοτικό τοπίο του Ελληνικού Βασιλείου.
Λίγα λόγια για την παράσταση “Κάτω από τον Καθαρό Ουρανό”: Πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους: μια κοινότητα χωρικών, στην απεγνωσμένη προσπάθειά τους να γίνουν κύριοι της γης που καλλιεργούν από αιώνες, πέφτουν θύματα άγριας εκμετάλλευσης, για να ξεσπάσουν τελικά επί δικαίων και αδίκων.
Με έναυσμα αυτό το χαρακτηριστικό επεισόδιο, τρεις ηθοποιοί «επισκέπτονται» κείμενα, ντοκουμέντα και σύγχρονες προφορικές μαρτυρίες στην προσπάθειά τους να προσδιορίσουν τη σχέση τους με τη γη, ως χώρο ζωής, πόρο ζωής, τίτλο ιδιοκτησίας, αντικείμενο εκμετάλλευσης ή διεκδίκησης κλπ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι ηθοποιοί, βαθμιαία, «πατούν» καλύτερα και οι ίδιοι στον κόσμο όπου ζουν και στο πάτωμα της σκηνής.
Μια υβριδική παράσταση, ανάμεσα στο θέατρο-ντοκουμέντο και την performance, που μας προκαλεί να αναρωτηθούμε σε ποιόν, τελικά, ανήκει η γη.
Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Bιογραφικό ομάδας: Η Όχι Παίζουμε Αστική Μη Κερδοσκοπική ιδρύθηκε το 2004 από τον σκηνοθέτη Γιώργο Σαχίνη και την χορογράφο Ειρήνη Αλεξίου. Τα μέλη της ομάδας προέρχονται από διάφορους χώρους της τέχνης και της επιστήμης.Οι παραστάσεις της συνδυάζουν το θέατρο και τον χορό και συχνά βασίζονται σε μη-θεατρικά έργα λογοτεχνίας. Η ομάδα έχει δημιουργήσει τον άξονα δράσης «UrbanDig Project». Οι παραστάσεις που εντάσσονται σε αυτόν τον άξονα γίνονται σε μη-θεατρικούς χώρους της πόλης. Τα «UrbanDig Projects» της ομάδας διαρκούν έως και δύο έτη το καθένα, συχνά περιλαμβάνοντας δράσεις συμμετοχικής ανίχνευσης και διαχείρισης των «μυστικών» κάθε τόπου σε συνεργασία με την γειτονιά, εμπλουτίζοντας την καλλιτεχνική διαδικασία. Οι θεατρική/ες παραγωγή/ες που ολοκληρώνουν το UrbanDig Project κάθε τόπου συμβαίνουν σε κτήρια ή/και τον δημόσιο χώρο της γειτονιάς. Παράλληλα, η ομάδα συν-οργανώνει και στηρίζει και άλλες πολιτιστικές ή εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που απορρέουν από την συλλογική έρευνα κάθε τόπου. Η ομάδα έχει διακριθεί μεταξύ άλλων στο AltoFest 2015 (1ο βραβείο), στο ACEA EcoArt International Contest 2011, TEDxAthens Challenge 2010 (1ο βραβείο) και έχει συμμετάσχει στο Ελληνικό Περίπτερο στην Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015. Αυτήν την περίοδο η ομάδα ασχολείται έντονα με την συμμετοχικότητα στη διαχείριση του νερού και της γης.