Είδαμε τη live streaming αναμετάδοση του Θεάτρου Πορεία και δηλώνουμε ενθουσιασμένοι. Καλύτερο θα ήταν μόνο αν βρισκόμασταν εκεί.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Κυριακή βράδυ, 20.45. Παραδοσιακά, στην παλιά μας ζωή, τα κυριακάτικα βράδια του χειμώνα ήταν βράδια θεάτρου. Λίγα πράγματα μπορούν να ξορκίσουν τη μελαγχολία του τέλους της Κυριακής όσο μια καλή θεατρική παράσταση. «Η παράσταση θα ξεκινήσει σε λίγα λεπτά» γράφει η οθόνη της τηλεόρασης. Ελάχιστα παρήγορο προς ώρας.
Δέκα λεπτά πριν τις 21.00 ξεκινά η μουσική. Και μεταφερόμαστε στα παρασκήνια του Θεάτρου Πορεία. Οι ηθοποιοί ετοιμάζονται. Η Φιλαρέτη Κομνηνού μιλά με μια υπάλληλο του θεάτρου που φορά μάσκα, ο Ιωάννης Αθανασόπουλος φτιάχνει τα χάρτινα καραβάκια που αποτελούν μέρος του σκηνικού της παράστασης. Κοστούμια, καπέλα και μια κρεμασμένη στον καθρέφτη με τα φωτάκια tote bag που γράφει ‘Θέατρο Πορεία 2020’ στολίζουν το καμαρίνι. Στις 21.00 ακριβώς, βλέπουμε για πρώτη φορά την σκηνή. Και η παράσταση αρχίζει.
Αν η τελευταία σου επαφή με το online θέατρο ήταν στο πρώτο λοκντάουν, ετοιμάσου να εκπλαγείς. Χωρίς το ενοχλητικό echo που ξύπναγε σε όσους ήμασταν πιτσιρίκια στα 80s τραυματικές μνήμες από το Θέατρο της Δευτέρας, χωρίς τα ακίνητα πλάνα και την αίσθηση κονσέρβας που αφαιρούσαν περίπου το 99% της μαγείας του θεάτρου, το live streaming είναι ένα άλλο, εντελώς διαφορετικό πράγμα. Είναι σχεδόν σαν να είσαι εκεί.
Σίγουρα, δεν είναι το ίδιο. Αυτή την φορά δεν θα προσπαθήσουμε να χρυσώσουμε κανένα χάπι, κομμένες οι αυταπάτες της πρώτης καραντίνας. Είναι, όμως, ωραία εμπειρία: Τεχνικά η αναμετάδοση είναι άρτια, με τρεις κάμερες να καταγράφουν τη δράση επί σκηνής, ζουμάροντας και εναλλάσσοντας σκηνές, πρόσωπα και γωνίες λήψης, έτσι ώστε να έχεις όσο γίνεται λιγότερο την αίσθηση πως βλέπεις κάτι που δεν είναι φτιαγμένο για να το βλέπεις στην τηλεόρασή σου.
Η παράσταση (ο εξαιρετικός Αρίστος του Γιώργου Παπαγεωργίου) είναι διανθισμένη σε ένα-δυο σημεία με αυτοσχεδιασμούς που κλείνουν το μάτι στην κάμερα, στο live streaming, σε αυτό που συμβαίνει εδώ και τώρα. Είναι απειροελάχιστοι, μπορεί αν ανοιγοκλείσεις τα μάτια σου να τους χάσεις. Είναι όμως απαραίτητοι: Από τη μία, κρατούν ζωντανή την ουσία του θεάτρου, που είναι η επικοινωνία κοινού και θεατών. (Βγάλε την αμεσότητα, το εδώ και το τώρα, από το θέατρο, και τι έχεις; Μια άλλη τέχνη, αυτό έχεις). Από την άλλη, θα σε κάνουν να χαμογελάσεις μελαγχολώντας –ή να μελαγχολήσεις χαμογελώντας. Γιατί θα σου θυμίσουν πως όχι, όλο αυτό που ζούμε δεν είναι φυσιολογικό. Είναι απλώς απαραίτητο.
Μέγιστη στιγμή τέτοιας υπενθύμισης είναι η υπόκλιση στο τέλος. Που φυσικά, δεν είναι υπόκλιση. Οι ηθοποιοί είναι μόνοι τους στο θέατρο. Δεν θα υποκλιθούν στις κάμερες. Στέκονται απλώς εκεί, πιασμένοι χέρι-χέρι, για λίγα δευτερόλεπτα. «Εμείς, πάντως, χειροκροτάμε από το σπίτι» γράφουν τα περισσότερα σχόλια στο Facebook. «Μακάρι να μπορούσατε να το ακούσετε».
Κι αυτός είναι ένας ακόμα λόγος, ίσως ο σπουδαιότερος όλων, για να δεις θέατρο σε live streaming. Εκείνο το #support_ArtWorkers της πρώτης καραντίνας, έφτασε η ώρα να το κάνουμε πράξη, στηρίζοντας τους ανθρώπους που στήριξαν όσο λίγοι την ψυχική μας υγεία αυτή την εφιαλτική χρονιά, και για αντάλλαγμα πήραν μια χαζοκαμπάνια στο Facebook και την αμέριστη περιφρόνηση του κρατικού μηχανισμού. Δοκίμασε να φανταστείς πώς θα ήταν πέντε μήνες εγκλεισμού χωρίς τέχνη, χωρίς θέατρο, χωρίς ταινίες, χωρίς σειρές, χωρίς βιβλία, και θα συνειδητοποιήσεις αμέσως πόσο μικρό αντάλλαγμα είναι τα 7€ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Και πόσο πολύ τους το χρωστάμε.
(*) Οι live streaming παραστάσεις του Θεάτρου Πορεία συνεχίζονται, με το Τhis is not Romeo and Juliet του Αργύρη Πανταζάρα το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου στις 21.00, τη Μεγάλη Χίμαιρα του Δημήτρη Τάρλοου την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου στις 20.00, τον Οιδίποδα του Δημήτρη Καραντζά το Σάββατο 19 Δεκεμβρίου στις 21.00, τη συναυλία των Irene Skylakaki trio την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου στις 21.00 και την Ευρυδίκη του Δημήτρη Τάρλοου το Σάββατο 2 Ιανουαρίου στις 21.00. Όλα τα εισιτήρια κοστίζουν 7€, με την εξαίρεση της Ευριδίκης και της Μεγάλης Χίμαιρας, που κοστίζουν 10€.
(**) Live streaming παραστάσεις έχει και το Εθνικό Θέατρο. Αυτή την εβδομάδα, το Φεγγάρι από Χαρτί των Ρέππα-Παπαθανασίου, ζωντανά από τη σκηνή του Rex την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου στις 19.30 (εισιτήριο 8€). Για τις επόμενες παραστάσεις, που δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, μείνετε συντονισμένοι στην αρχική σελίδα του θεάτρου και στη σελίδα τους στο Facebook.