Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος πάει… θερινό σινεμά

Θρυλικά βιεννέζικα φιλμ νουάρ, ρομαντικές κομεντί από τα παλιά, ταινίες-σταθμοί του Γκοντάρ και τους Φριτς Λανγκ έρχονται να μας θυμίσουν πως το καλοκαίρι είναι η καλύτερη εποχή να αναπολήσουμε… κινηματογραφικά στην δροσιά των θερινών σινεμά.
Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος πάει… θερινό σινεμά
του Γιώργου Κόκουβα

Τα μαγικά του Harry Potter, τα εφέ των Πειρατών της Καραϊβικής, η CGI δράση των X-Men έδωσαν την δική τους, blockbuster κινηματογραφική νότα σε αυτό το καλοκαίρι. Μία από τις αγαπημένες συνήθειες αυτής της εποχής του χρόνου, όμως, είναι οι όμορφες βραδιές στην δροσιά των θερινών σινεμά, κάτω από το αυγουστιάτικο φεγγάρι, με τα τζιτζίκια και το αγιόκλημα να συμπληρώνουν το οπτικοακουστικό φόντο. Και όλοι θα συμφωνήσουμε πως οι παραπάνω χολλυγουντιανές ταινίες ταιριάζουν καλύτερα σε μια σκοτεινή «χειμερινή» αίθουσα παρά στις θερινές οάσεις της έβδομης τέχνης.

Γι’ αυτό το λόγο, ανακηρύσσουμε την καλοκαιρινή περίοδο αγαπημένη εποχή των απανταχού σινεφίλ, αφού έχουμε την ευκαιρία να (ξανα)δούμε κλασικές ταινίες, Ευρωπαίους δημιουργούς, σινεφίλ αφιερώματα και κινηματογραφικούς θρύλους από τα παλιά, που τον υπόλοιπο χρόνο ξεχνιούνται στο χρονοντούλαπο των προβολείων. Οι εταιρίες διανομής λοιπόν μας κάνουν δώρο επανεκδόσεις σπουδαίων φιλμ, οι οποίες βρίσκουν καταφύγιο στα θερινά σινεμά της πόλης. Ακολουθούν δώδεκα ευρωπαϊκές προτάσεις που προβάλλονται αυτή την περίοδο. Διαλέξτε και… αναπολήστε.

Ζαν Λυκ Γκοντάρ
Ούτε μία ούτε δύο αλλά τέσσερις ταινίες του μεγάλου Γάλλου δημιουργού προβάλλονται αυτή την εβδομάδα στα θερινά σινεμά της Αθήνας. Αρχίζουμε από το πρόσφατο «Film Socialisme», ένα σύγχρονο πολιτικό παιχνίδι λόγου του Γκοντάρ στην Μεσόγειο για πολύ μυημένους, που έγινε «talk-of-Cannes» όταν ο σκηνοθέτης ανακοίνωσε πως δεν θα συμμετάσχει σε γιορτές την στιγμή που η Ελλάδα έχει οικονομικά προβλήματα. (Προβάλλεται στην θερινή αίθουσα του Τριανόν, Δευτέρα-Τετάρτη, στις 23.00)



Φυσικά, από τις μεγάλες θερινές οθόνες δεν λείπουν το αριστούργημα-σύμβολο του Νέου Κύματος «Με κομμένη την ανάσα» (1960) που έσπασε όλους τους τότε γνωστούς κινηματογραφικούς κανόνες (θα το δείτε στους θερινούς Αβάνα, Αθηναία και Θησείον), η μυσταγωγική «Περιφρόνηση» (1963) με την απολαυστική Brigitte Bardot σε μία από τις πιο ιδιαίτερες ταινίες του Γκοντάρ, γυρισμένη στο Κάπρι και ο εμβληματικός «Τρελός Πιερό» (1965) που προσκαλεί σε ένα φιλοσοφικό μεσογειακό road trip (θα το δείτε στο Τριανόν, Δευτέρα-Τετάρτη στις 21.00).

Ο Τρίτος Άνθρωπος (Κάρολ Ριντ, 1949)



Ξεχάστε την αυτοκρατορική εικόνα της Βιέννης που είχατε στο μυαλό σας. Ο Άγγλος σκηνοθέτης μας οδηγεί με τον «Τρίτο Άνθρωπο» στους σκοτεινούς υπονόμους της αυστριακής πόλης, συστήνοντας το μεταπολεμικό φιλμ νουάρ σε μία από τις καλύτερες εκδοχές του και με έναν απολαυστικό Όρσον Ουέλς στον ρόλο του κακού. Θα το δείτε αυτή την εβδομάδα στον κινηματογράφο Ριβιέρα.

Οι Ομπρέλες του Χερβούργου (Ζακ Ντεμί, 1964)
 


Ο Γάλλος δημιουργός συνθέτει μία χρωματική μελωδία για τα μάτια των θεατών, σε μία από τις πιο ρομαντικές δόσεις κινηματογράφου των ‘60s. Η Κατρίν Ντενέβ δουλεύει σε ένα ομπρελάδικο και ο Νίνο Καστελνουόβο φεύγει για τον πόλεμο της Αλγερίας. Ο έρωτάς τους γεμίζει τις οθόνες με λυρισμό και έντονα χρώματα, και τα βραβεία έρχονται βροχή. Αυτή την εβδομάδα μπορείτε να δείτε την ταινία στο εξαρχειώτικο Βοξ.

Τα φτερά του Έρωτα (Βιμ Βέντερς, 1987)
 


Ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης θέλει να μιλήσει για τα πάντα μέσα από ιστορίες αναζήτησης. Στην περίπτωση των θρυλικών «Φτερών του Έρωτα», η ιστορία παίρνει την μορφή δύο αγγέλων που περιφέρονται αόρατοι στο Βερολίνο, μέχρι την στιγμή που ο ένας θα σκεφτεί να γίνει θνητός για χάρη μιας γυναίκας. Δείτε την μελαγχολική συνέχεια στον δημοτικό θερινό κινηματογράφο της Καισαριανής «Αιολία». 

Ο Μεγάλος Έρωτας (Πιερ Ετέξ, 1969) 

Ο Πολ ερωτεύεται την νέα γραμματέα του, ενώ είναι παντρεμένος με ένα πλουσιοκόριτσο. Χρήμα, έρωτας, καθημερινότητα και μαύρο χιούμορ είναι τα συστατικά αυτής της νοσταλγικής γαλλικής σάτιρας του Ετέξ με πρωταγωνιστές τον ίδιο, την Άνι Φρατελίνι και την Νικόλ Καλφόν . Θα το δείτε αυτή την εβδομάδα στα Σινέ Ψυρρή και Ελληνίς Cinemax.

Ο Τζιάνι και οι Γυναίκες (Τζιάνι ντι Γκρεγκόριο, 2011)
 


Μετά το όμορφο «Αυγουστιάτικο Γεύμα στη Ρώμη» που μας σέρβιρε ο Ιταλός ντι Γκρεγκόριο τα περασμένα καλοκαίρια, αυτή την φορά επιστρέφει με τον Τζιάνι, έναν 60χρονο οικογενειάρχη που συνειδητοποιεί την ηλικία του και προσπαθεί να συμφιλιωθεί με την ιδέα της ανύπαρκτης σεξουαλικής ζωής του, ενώ όλοι του οι φίλοι διατηρούν ακόμα ερωμένες. Η γλυκόπικρη φωτεινή κομεντί είναι η μοναδική ταινία αυτού του δημοσιεύματος που γυρίστηκε τον 21ο αιώνα και υπόσχεται ευχάριστα βράδια στην ταράτσα της Ταινιοθήκης (Λαϊς), στα Παναθήναια, στην Λίλα, στην Αλίκη της Δροσιάς και στο Κοράλι της Σαρωνίδας.

Η Μάχη του Αλγερίου (Τζίλο Ποντεκόρβο, 1966)
 


Πολιτική ταινία που παίζει με τα όρια του ντοκιμαντέρ, το πόνημα του Ιταλού Ποντεκόρβο ακολουθεί την δράση του Επαναστατικού Αγώνα της Αλγερίας απέναντι στον γαλλικό ζυγό και μετατρέπεται σε μάθημα σκηνοθεσίας με άποψη και αφήγησης με ρυθμό. Η εμβληματική ταινία κέρδισε τον Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας το 1966, προτάθηκε για τρία Όσκαρ και επηρέασε πολλούς δημιουργούς του είδους. Αυτή την εβδομάδα προβάλλεται στον Δημοτικό Κινηματογράφο της Καισαριανής Αιολία.

Μ, ο Δράκος του Ντίσελντορφ (Φριτς Λανγκ, 1931)
 


Ο Φριτς Λανγκ πρωτοστατεί στον γερμανικό εξπρεσιονισμό και συστήνει έναν από τους πρώτους villains του 20ου αιώνα, ακολουθώντας έναν δολοφόνο μικρών παιδιών που αναζητά η αστυνομία αλλά και ο βερολινέζικος υπόκοσμος. Το ατμοσφαιρικό θρίλερ συναντά τον σκηνοθετικό μάστορά του και εμείς παρακολουθούμε με μισόκλειστα μάτια στον «Μικρόκοσμο». Σημείωση: Είναι η πρώτη από τις δύο ταινίες της δωδεκάδας (μαζί με τον Γαλάζιο Άγγελο) που δεν προβάλλονται αυτή την εβδομάδα σε θερινό, αλλά σε χειμερινό κινηματογράφο.

Γαλάζιος Άγγελος (Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ, 1930)
 


Ο Στέρνμπεργκ μεταμορφώνει την μούσα του, Μάρλεν Ντίτριχ σε δολοφονική femme fatale, η οποία παρασύρει στο καμπαρέ της και στα παιχνίδια της έναν άνδρα παλαιών αρχών. Η γερμανική ταινία του Μεσοπολέμου που άνοιξε την πόρτα του Hollywood στο δίδυμο σκηνοθέτη-μούσας είναι η δεύτερη ευρωπαϊκή ταινία που προβάλλεται στον χειμερινό «Μικρόκοσμο» αυτή την εβδομάδα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v