Ο καλοκαιρινός χορός των επανεκδόσεων συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα, με την προβολή της πολυσυζητημένης ταινίας του Κένζι Μιζογκούτσι, ”Ουγκέτσου Μονογκατάρι”.
Είναι η απλή ιστορία ενός κεραμοποιού και ενός αγρότη που ξεκινάνε εν μέσω των φεουδαρχικών πολέμων να πουλήσουν τις στάμνες του ενός. Τους ακολουθεί η γυναίκα του αγρότη ενώ η οικογένεια του κεραμοποιού μένει πίσω. Στην πόλη, οι δύο άντρες θα μαγευτούν και θα κυνηγήσουν ο καθένας το όνειρό του καθώς η γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με τη σκληρή πραγματικότητα. Λίγο αργότερα, η πραγματικότητα θα τους επισκεφτεί και αυτούς...
Ο Μιζογκούτσι θεωρείται ένας από τους τρεις σκηνοθέτες-σύμβολα του Ιαπωνικού κινηματογράφου μαζί με τον Ακίρα Κουροσάβα και τον Γιασουχίρο Όζου. Έκανε δεκάδες ταινίες και πέρασε διάφορες δημιουργικές φάσεις.
Στο ”Ουγκέτσου” μεταφέρει στην οθόνη μια ιστορία εμπλουτισμένη με στοιχεία από παραδοσιακούς Ιαπωνικούς θρύλους και μπλέκει χωρίς να γίνει γραφικός τον κόσμο των ζωντανών και των νεκρών. Αποδίδει με μαεστρία το ανικανοποίητο της ανθρώπινης φύσης όταν δείχνει τους πρωταγωνιστές να κυνηγούν φαντάσματα ευτυχίας με τον πόλεμο πάντα στο φόντο.
Όμως η σύγκρουση έρχεται όταν οι ήρωες τοποθετούν στο φόντο και τους κοντινούς τους ανθρώπους. Τότε μένουν μόνοι, πρωταγωνιστές μιας παράστασης χωρίς κοινό ενώ πίσω τους εκτυλίσσεται αμείλικτη η πραγματική ζωή την οποία, είναι καταδικασμένοι τελικά, να αντιμετωπίσουν.
Αυτό που κάνει την ταινία του Μιζογκούτσι σπουδαία ως επανέκδοση είναι ένα χαρακτηριστικό που μοιράζεται νομίζω με το εκπληκτικό ”Los Olvidados” του Λουίς Μπουνιουέλ, που είδαμε πριν από λίγο καιρό. Και οι δύο ταινίες, βλέπονται σήμερα χωρίς καμία αίσθηση ότι γυρίστηκαν πενήντα χρόνια πριν, όχι φυσικά λόγω τεχνικής αλλά κυρίως λόγω αισθητικής και διαχρονικής αξίας του περιεχομένου.
Οι υπόλοιπες
Βγαίνουν επίσης, το ”Click” με τον Άνταμ Σάντλερ, το ιταλικό δράμα ”La Bestia nel Cuore”, η κινηματογραφική μεταφορά του πιο παλιού αγγλοσαξωνικού έπους ”Beowulf & Grendel” και η επανέκδοση της κωμωδίας των πρωτοποριακών αδερφών Μαρξ ”A night in Casablanca”.
Λουκάς Τσουκνίδας