Συνέχεια: Ο Νίκος Αλεξίου και οι φίλοι του στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Τρεις φίλοι, τρεις καταξιωμένοι καλλιτέχνες, εκθέτουν για πέμπτη φορά τα έργα τους σε μία κοινή έκθεση. Ο Μανώλης Χάρος, ο Μανώλης Ζαχαριουδάκης, και ο Νίκος Αλεξίου, που έφυγε από την ζωή πριν τα εγκαίνια της έκθεσης, ζωγραφίζουν την "Συνέχεια".
Συνέχεια: Ο Νίκος Αλεξίου και οι φίλοι του στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
του Γιάννη Ασδραχά

Σε μία από τις σελίδες της γαλλικής εφημερίδας «Liberation» στο φύλο της 17ης Οκτωβρίου του 1987 υπήρχε μία ασπρόμαυρη φωτογραφία με τρεις νεαρούς καλλιτέχνες: τον Νίκο Αλεξίου, τον Μανώλη Ζαχαριουδάκη, και τον Μανώλη Χάρο. Η ανάμνηση αυτής της φωτογραφίας μετά από εικοσιτέσσερα χρόνια αντανακλάται στο εικαστικό τους έργο, που επανδρώνει την έκθεση που φιλοξενείται στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη με τίτλο «Συνέχεια» και με μία απουσία, μόνο φυσική: του Νίκου Αλεξίου που έφυγε από κοντά μας τον Φεβρουάριο.

Η έκθεση έρχεται να εκπληρώσει μία επιθυμία που εκμυστηρεύτηκε ο τελευταίος στην γκαλερίστα Δάφνη Ζουμπουλάκη: να οργανωθεί μία έκθεση με τους φίλους του εικαστικούς Μανώλη Ζαχαριουδάκη και Μανώλη Χάρο. Αφορμή για τις πρώτες συζητήσεις τους, όπως σημειώνει η Δάφνη Ζουμπουλάκη, στάθηκε η φωτογραφία από την κοινή τους παρουσίαση.
 
Πέρα από εκείνη την πόζα, τους εικαστικούς έδενε μία δημιουργική χημεία. Και οι τρεις τους ως ομάδα είχαν εκθέσει στο παρελθόν τέσσερις φορές (1987, 1993, 1998, 2004). Όπως η ίδια η Δάφνη Ζουμπουλάκη σημειώνει για το ιστορικό της έκθεσης «Από τα τέλη Δεκεμβρίου 2010 απασχολούσε τον Νίκο Αλεξίου η προοπτική μιας έκθεσης στους επόμενους μήνες. Τον Ιανουάριο του 2011 αποφάσισε ότι θα γινόταν μαζί με τους Μανώλη Ζαχαριουδάκη, και τον Μανώλη Χάρο».

Ο καλλιτέχνης συζήτησε μαζί τους, επέλεξε το έργο του και ορίστηκε η ημερομηνία. Το επόμενο διάστημα έγιναν αρκετά δοκίμια των εκτυπώσεων έως ότου εγκρίνει το αποτέλεσμα. Στις αρχές του χρόνου η γκαλερίστα επικοινώνησε με τον Νίκο Αλεξίου για να τον ενημερώσει πως «η έκθεση που από καιρό σκεφτόταν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσα στον Απρίλιο». Κράτησε την υπόσχεση της, όμως στις 25 Φεβρουαρίου ο Νίκος Αλεξίου «έφυγε» πριν εκπληρωθεί η επιθυμία του.

Ο τίτλος «Συνέχεια» προέκυψε επειδή, όπως προσθέτει η Δάφνη Ζουμπουλάκη, «ο Νίκος Αλεξίου μέσα από το έργο του είναι παρών, είναι εδώ. Συνέχεια: γιατί ο ίδιος ήθελε αυτή η έκθεση να αποτελέσει συνέχεια της μακρόχρονης συμπόρευσης με τους ομήλικους και φίλους του». Πυρήνα της έκθεσης αποτελεί το έργο του Νίκου Αλεξίου, ενώ τα έργα των δύο άλλων αποκτούν πλέον χαρακτήρα αφιερώματος.

Αναλυτικά στην έκθεση παρουσιάζεται το έργο του Νίκου Αλεξίου “Grid Inverted” (2011. Εκτύπωση, συνολικών διαστάσεων 7,00 χ 2,40 μ.) Ανήκει στη σειρά Grid που περιλαμβάνει πλήθος έργων (αρχές της δεκαετίας 1990 έως 2010), διαφόρων διαστάσεων: σχέδια, συναρμογές από καλαμάκια ή σπάγγο και κατασκευές από χαρτί ή μέταλλο. Το έργο σχεδιάστηκε σε υπολογιστή, με την ανάπτυξη ενός τρισδιάστατου μοντέλου, που δημιουργείται από το αραίωμα και την πύκνωση ενός λεπτότατου δικτυωτού.

Αυτό αποτελεί τη ρυθμικά επαναλαμβανόμενη, στον οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα, σχεδιαστική μονάδα της εικόνας. Το “Grid Inverted”, έργο λιτό και εμβληματικό, εμπεριέχει τον αρχετυπικό και συμπαντικό χαρακτήρα των έργων της σειράς. Ο «Χορός» του Μανώλη Ζαχαριουδάκη (2011) είναι ένα μεγάλο κολάζ με χαρτί σε χαρτί. Το αποτελούν σχέδια και σημειώσεις διαφόρων περιόδων κολλήθηκαν σε ήδη τυπωμένα χαρτιά Α4, τα οποία στη συνέχεια ενώθηκαν σε μεγάλες χάρτινες επιφάνειες. Γύρω από τα κολλημένα χαρτάκια, γεωμετρικά μαύρα μοτίβα σχεδιασμένα με χοντρό πινέλο σχηματίζουν ένα ρυθμικά επαναλαμβανόμενο πλέγμα, όπως τα βασικά βήματα ενός ρυθμικού χορού.

Με δύο έργα, πλούσια σε χρώμα και ένταση, συμμετέχει ο Μανώλης Χάρος. Είναι το τρισδιάστατο, από χαρτόνια και πλέξιγκλας «Μεγάλο βάζο με λουλούδια» (2011). Και το «Το νησί» (2006) που είναι εμπνευσμένο από το «Νησί των Νεκρών» του Böcklin, πολύ γνωστό έργο που αναφέρεται στον χώρο της σιωπής και της γαλήνης της «άλλης μεριάς». Πρόκειται για μια ζωγραφισμένη εικόνα, που στη συνέχεια με τη χρησιμοποίηση ηλεκτρονικού υπολογιστή τυπώθηκε σε πολύ λεπτό ιαπωνικό χαρτί. “Respondent” της έκθεσης όρισε ο Νίκος Αλεξίου τον συνεργάτη του γλύπτη Χαρίση Τσιούρα.

Info:
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλατεία Κολωνακίου 20
Διάρκεια: 14 Απριλίου -14 Μαΐου
Ώρες λειτουργίας : Τρ. – Παρ. 11.00 -15.00 & 17.00–21.00, Σάβ. 11.00 –14.00. Κυριακή και Δευτέρα κλειστά
Τηλέφωνο: 210 3608278

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v