Τι είναι οι Σχολικοί Νοσηλευτές;

Ποιος είναι ο ρόλος των Σχολικών Νοσηλευτών και σε ποια σχολεία θα τους βρούμε; Όσα πρέπει να γνωρίζεις.

Τι είναι οι Σχολικοί Νοσηλευτές;

Γράφει ο Κωνσταντίνος Τσιμούρης RN, MSc, ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής – 6ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Αθηνών

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο ακούγεται και συζητείται ο θεσμός των σχολικών Νοσηλευτών/τριών στα ειδικά -αλλά και στα γενικά- σχολεία της χώρας μας. Ας δούμε όμως πως ξεκίνησαν όλα για να έχουμε σήμερα νοσηλευτές στα περισσότερα σχολεία της επικράτειας.

Στην χώρα μας, ο θεσμός των Σχολικών Νοσηλευτών ξεκίνησε το 1985 με τον νόμο 1566/1985 (άρθρο 35, παράγραφος 2) με την εισαγωγή του κλάδου των ΤΕ2 Επιμελητών ως Ειδικό προσωπικό στα Σχολεία Ειδικής Αγωγής και το 1999 το Ειδικό Προσωπικό μετονομάστηκε σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ). Το 2000, δημιουργήθηκε ο σημερινός εκπαιδευτικός κλάδος επονομαζόμενος πλέον «Κλάδος ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών» (Ν. 2817/2000, άρθρο 3).

Ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Από το 1987, υπαγόταν στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) και τώρα υπάγεται στο Αυτοτελές Τμήμα Ειδικού Εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ).

Σχολικούς Νοσηλευτές/τριες θα βρούμε πρωτίστως σε σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας βαθμίδας, δηλαδή στα:

•   Ειδικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά,

• Γυμνάσια και Λύκεια Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης,

•  Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝΕΕΓΥΛ) και σε

•  Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ),

αλλά και σε σχολικές μονάδες Γενικής Αγωγής (όλων των βαθμίδων) για την εξειδικευμένη υποστήριξη μαθητών που φοιτούν σε αυτά.

Μετά τις φετινές προσλήψεις του ΥΠΑΙΘΑ, υπηρετούν -σε ειδικά σχολεία- 352 μόνιμοι/ες Σχολικοί/ές Νοσηλευτές/τριες ενώ ο αριθμός των αναπληρωτών που καταλαμβάνουν ίδιες θέσεις στην Ειδική αλλά και την Γενική Αγωγή ξεπερνά 2500 ετησίως. Αυτό δείχνει την πραγματική ανάγκη που έχει δημιουργηθεί για την παρουσία των Σχολικών Νοσηλευτών και στα γενικά σχολεία.

Τι κάνουν όμως οι Σχολικοί Νοσηλευτές στα σχολεία;

Στην Ειδική Αγωγή, ο ρόλος τους ξεκινά από την Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας με σκοπό τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας στο σχολικό πληθυσμό και φτάνει μέχρι τη συμβουλευτική σε γονείς (σε θέματα υγείας) αλλά και τη διοργάνωση σεμιναρίων για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα αγωγής υγείας και πρώτων βοηθειών.

Ευαισθητοποιούν τους μαθητές σε κανόνες ατομικής υγιεινής και προφύλαξης από κινδύνους, συμμετέχουν στον έλεγχο και την παρακολούθηση της υγιεινής κατάστασης του σχολικού περιβάλλοντος και συνιστούν τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.

Παρέχουν τις πρώτες βοήθειες στα παιδιά του σχολείου και αντιμετωπίζουν αιφνίδιες αδιαθεσίες, ασθένειες ή ατυχήματα που προκύπτουν κατά τα διαλείμματα ή κατά τη διάρκεια σχολικών δραστηριοτήτων και αναλαμβάνουν το νοσηλευτικό έργο μαθητών (φαρμακευτική αγωγή κ.α.) σε συνεργασία με τον προσωπικό γιατρό του κάθε μαθητή, με τη συναίνεση γονέα.

Είναι υπεύθυνοι για την ενημέρωση της οικογένειας και, σε περίπτωση ατυχήματος, συνοδεύουν το μαθητή κατά τη μεταφορά του σε νοσηλευτικό ίδρυμα και παραμένουν σε αυτό μέχρι την άφιξη του γονέα ή του κηδεμόνα.

Ευαισθητοποιούν, ενημερώνουν και προτείνουν ειδικούς χειρισμούς στο ειδικό βοηθητικό προσωπικό (ΕΒΠ), στα θέματα ατομικής υγιεινής των μαθητών και συνεργάζονται με όλο το προσωπικό του σχολείου και τις υγειονομικές υπηρεσίες για θέματα της αρμοδιότητας τους.

Διαμορφώνουν σχέδιο επείγουσας παρέμβασης λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες των υποστηριζόμενων μαθητών. Σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου ενημερώνουν και δίνουν κατάλληλες οδηγίες στο προσωπικό του σχολείου προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη λήψη μέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού, ακόμα και στην περίπτωση απουσίας τους από τη σχολική μονάδα και φυσικά, ως επαγγελματίες υγείας, τηρούν απαρέγκλιτα το ιατρικό απόρρητο καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων τους.

Στα Γενικά σχολεία, συνήθως προσλαμβάνονται ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε σχολικής μονάδας. Οι πιο κοινές περιπτώσεις για τις οποίες καλείται Σχολικός Νοσηλευτής στην Γενική Αγωγή είναι μαθητές/τριες με:

•  Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου Ι (ΣΔΙ)

•  Σοβαρές Αλλεργίες

•   Επιληψία

•  οι οποίοι/ες χρίζουν ιατρονοσηλευτικής φροντίδας (πολλές φορές επείγουσας) κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής.

Βέβαια, η παρουσία Σχολικού Νοσηλευτή/τριας στο σχολείο σημαίνει ότι οι υπόλοιποι μαθητές/τριες έχουν πρόσβαση σε έναν επαγγελματία υγείας για την παροχή Πρώτων Βοηθειών όταν αυτές είναι αναγκαίες. Και για αυτόν τον βασικό λόγο έχει αρχίσει να γίνεται αναγκαίος ο ρόλος των Σχολικών Νοσηλευτών και στα Γενικά σχολεία, για να προωθείται και να διασφαλίζεται η υγεία όλων των μαθητών που φοιτούν σε αυτά. Έτσι, θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας, σύντομα να αρχίσει να ιδρύει οργανικές θέσεις και για Σχολικούς Νοσηλευτές στη Γενική Παιδεία, ώστε κάθε παιδί να έχει πρόσβαση σε έναν επαγγελματία υγείας ειδικευμένο στις πρώτες βοήθειες ακόμη και κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής.

Ο θεσμός του Σχολικού Νοσηλευτή, όπως θα καταλάβατε ήδη, έχει έρθει για να μείνει στα σχολεία μας με πολλαπλούς ρόλους. Ο επιπλέον ρόλος του ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, έρχεται να γεμίσει το κενό της εκπαίδευσης σε θέματα υγείας αλλά και υγιεινής παράλληλα με τον τόσο σημαντικό του ρόλο ως επιστήμονας υγείας μέσα στις σχολικές μονάδες που φοιτούν τα παιδιά μας.

Και βασική μας μέριμνα είναι τα παιδιά όλου του κόσμου να είναι πάντα ασφαλή.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v