Citroen CX: Συνώνυμο της κομψότητας και της αεροδυναμικής
Το μοντέλο του ’70 παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα πλέον εμβληματικά της γαλλικής εταιρείας.
Το μοντέλο του ’70 παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα πλέον εμβληματικά της γαλλικής εταιρείας.
Σχεδιασμένο το 1974 για να αντικαταστήσει το DS, το οποίο διαδέχθηκε το Traction, το CX παραμένει και σήμερα γνωστό ως το μεγάλο έμβλημα της Citroën της δεκαετίας του '70 και του '80.
Όπως και οι δύο διάσημοι προκάτοχοί του, επωφελείται από πολυάριθμες τεχνικές καινοτομίες που, σε όλη τη δεκαεπτάχρονη καριέρα του, του έδωσαν χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό ακόμη και σήμερα. Το ιδιαίτερό του στυλ του δίνει μια κομψή, χαμηλή, αεροδυναμική ταυτότητα που είναι άμεσα αναγνωρίσιμη. Το CX αντικαταστάθηκε το καλοκαίρι του 1989 από το XM. Ωστόσο, ορισμένες εκδόσεις του συνέχισαν να παράγονται μέχρι το καλοκαίρι του 1991.
Το CX κυκλοφόρησε επίσημα στις 26 Αυγούστου 1974, ακριβώς δύο μήνες μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσης μεταξύ των Automobiles Citroën και Automobiles Peugeot. Από τους προκατόχους του, πήρε την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, την υδροπνευματική ανάρτηση και τα δισκόφρενα υψηλής πίεσης διπλού κυκλώματος που ανήκουν στα επιτεύγματα της φίρμας. Ωστόσο, το νέο μοντέλο διέθετε επιπλέον καινοτομίες. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας τοποθετημένος στον εγκάρσιο άξονα, βρίσκεται με κλίση μπροστά από τον εμπρόσθιο άξονα για καλύτερο κράτημα και κατανομή βάρους. Για εξαιρετική άνεση, το μονοκόκ αμάξωμα συνδέεται με το πλαίσιο μέσω 16 ελαστικών συνδέσμων που φιλτράρουν τον θόρυβο και τους κραδασμούς από τους άξονες κίνησης, καθώς και από τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων.
Αισθητικά, εκτός από τις ιδιαίτερα αεροδυναμικές γραμμές του, όπως υπογραμμίζει το όνομα CX, ολόκληρη η εσωτερική διαρρύθμιση έχει αποτελέσει αντικείμενο αναλυτικής μελέτης. Το πιο εμβληματικό χαρακτηριστικό είναι αναμφίβολα ο περίφημος πίνακας οργάνων, ο οποίος βρίσκεται στο ταμπλό σε ένα ειδικό πλαίσιο. Η εργονομία και η παθητική ασφάλεια βρίσκονται, επίσης, σε πρώτο πλάνο. Πρώτα απ’ όλα, τα συνήθη χειριστήρια που είναι απαραίτητα για την οδήγηση, όπως οι προβολείς, τα φλας, ο υαλοκαθαριστήρας και η κόρνα, είναι προσβάσιμα με την άκρη των δακτύλων, χωρίς τα χέρια του οδηγούν να «φεύγουν» από το τιμόνι. Όλα τα διακοσμητικά και εσωτερικά εξαρτήματα δεν έχουν προεξοχές και τα υλικά τους είναι σχεδιασμένα να είναι τόσο ανθεκτικά όσο και τα όργανα του ανθρώπινου σώματος. Μια άλλη καινοτομία, το 1974, ήταν οι αναδιπλούμενες μπροστινές ζώνες ασφαλείας.
Kαινοτομίες
Με τα χρόνια, το CX συνέχισε να εξελίσσεται, λαμβάνοντας καινοτομίες και τεχνικές λύσεις που εφαρμόστηκαν ευρέως μισό αιώνα μετά. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται
- 1975: air conditioning, ηλεκτρικά παράθυρα και στις 4 πόρτες, ρυθμιζόμενους καθρέπτες και πίσω φώτα ομίχλης
- 1976: Ημι-αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
- 1977: Βενζινοκινητήρας injection, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, ηλεκτρική ηλιοροφή, φώτα ομίχλης, ηλεκτρονική ανάφλεξη εκκίνησης και ζάντες ελαφρού κράματος
- 1978: Ζώνες ασφαλείας για τους πίσω επιβάτες και αυτόματες ηλεκτρομαγνητικές
- 1979: Ένδειξη στάθμης λαδιού στον πίνακα οργάνων
- 1980: Σύστημα πλύσης του παρμπρίζ ενσωματωμένο στους υαλοκαθαριστήρες, πρόσθετο σύστημα εξοικονόμησης καυσίμου και αυτόματο κιβώτιο
- 1981: ελαστικά χαμηλού προφίλ και cruise control
- 1982: Σύνδεση του κεντρικού κλειδώματος με το χώρο αποσκευών και την τάπα πλήρωσης καυσίμου
- 1983: Νέος κινητήρας turbo diesel σύστημα αυτόματης ρύθμισης της θερμοκρασίας στην καμπίνα
- 1984: Νέος τούρμπο κινητήρας βενζίνης
- 1985: Σύστημα πέδησης με ABS, ένδειξη χαμηλής εξωτερικής θερμοκρασίας – πάγου, προειδοποιητικές λυχνίες για καμένη λάμπα και ανοιχτή θύρα, ηλεκτρικά θερμαινόμενοι και ρυθμιζόμενοι καθρέπτες, ηχητική προειδοποίηση όταν τα φώτα είναι ανοιχτά, κλείδωμα και ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου με τηλεχειριστήριο
- 1986: Αυτόματο πίσω θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ
- 1987: Νέος turbo diesel κινητήρας με εναλλάκτη θερμότητας και σύστημα ακινητοποίησης immobilizer