Όλα τα τεχνολογικά trends, οι τάσεις, οι συσκευές και οι καινοτομίες που θα μας απασχολήσουν την νέα χρονιά.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Χρήστου Τζώρτζη
Τι ακριβώς θα “φορεθεί” όσον αφορά την τεχνολογία, τη νέα χρονιά; Εξετάζουμε τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν, τόσο στην εξέλιξη ήδη γνωστών τεχνολογιών, όσο και στην εμφάνιση καινοτομιών που θα εντυπωσιάσουν μέσα στο 2016.
Η σύγκλιση των mobile συσκευών
Ο πειραματισμός της Microsoft με τα Windows 10 θα εμπνεύσει και άλλες εταιρίες ώστε να δημιουργήσουν φορητές συσκευές που θα μπορούν να κάνουν ό,τι και τα desktop συστήματα. Αναλυτικότερα, το 2015 είδαμε tablets που μετατρέπονται σε laptops και το αντίστροφο, smartphones που μετατρέπουν οθόνες σε πλήρεις υπολογιστές, ενώ ακόμα και το Xbox One μπορεί να “πάρει” Windows 10. Αντίστοιχα, τόσο η Google όσο και η Apple έχουν ακολουθήσει το παράδειγμα της Microsoft, δημιουργώντας υβριδικά tablets και laptops που τρέχουν Android ή iOS. Έτσι, η σύγκλιση των φορητών συστημάτων θα είναι πολύ πιο έντονη μέσα στο 2016, ενώ οι εταιρίες στοχεύουν στην ακόμα μεγαλύτερη “επικοινωνία” και την “αλληλοκάλυψη” των συστημάτων μεταξύ τους.
Η τεχνολογία που φοριέται, θα ωριμάσει
Αυτή τη χρονιά, χρησιμοποιήσαμε επιτέλους το Apple Watch, την πρώτη wearable συσκευή της μεγάλης αμερικανικής εταιρίας. Παρ’ ότι το συγκεκριμένο ρολόι δημιούργησε πολλές προσδοκίες, στην πράξη μας άφησε σχετικά ανικανοποίητους. Είναι σίγουρα χρήσιμο, αλλά όχι απαραίτητο, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπ’ όψη ότι πρόκειται για μια συσκευή που θα χρειαστεί να την φορτίζετε σε καθημερινή βάση. Μέσα στο 2016 αναμένουμε τα wearable gadgets να είναι περισσότερο χρήσιμα και πιο “ελκυστικά” – ιδιαίτερα από τη στιγμή που το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη κατηγορία αξεσουάρ φαίνεται να έχει ατονήσει από το 2013 όταν εμφανίστηκαν οι πρώτοι εκπρόσωποί της.
Η Apple προγραμματίζει να παρουσιάσει το Apple Watch δεύτερης γενιάς, που ελπίζουμε να προσφέρει μεγαλύτερη χρηστικότητα και περισσότερες επιλογές μέσω των συμβατών με αυτό εφαρμογών. Γενικότερα πάντως, αναμένουμε περισσότερα μοναδικά χαρακτηριστικά και από άλλες πλατφόρμες, όπως το Android Wear, το λειτουργικό σύστημα της Google για τις wearable συσκευές. Αντίστοιχα, θα δούμε σίγουρα και πολύ μεγαλύτερη ποικιλία σε συσκευές health trackers, τα οποία έχουν χάσει μερικώς την κυριαρχία τους στο χώρο κυρίως από smartphones που τρέχουν ανάλογες εφαρμογές για fitness.
Η εικονική πραγματικότητα θα γίνει πιο mainstream
Η εικονική πραγματικότητα (VR – Virtual Reality) δεν είναι μόνο για παιχνίδια. Μπορεί να σας μεταφέρει σε εντυπωσιακούς τρισδιάστατους κόσμους, είτε είστε μόνος σας, είτε μαζί με τους φίλους σας. Τρεις ανεξάρτητες συσκευές που θα φοριούνται στο κεφάλι (headsets), κατασκευάζονται εδώ και αρκετό διάστημα, αλλά θα είναι τελικά διαθέσιμες στην αγορά μέσα στο 2016.
-Το Oculus Rift headset, που βρίσκεται στη διαδικασία παραγωγής από την έναρξη της Kickstarter καμπάνιας του, το 2012, θα κυκλοφορήσει τελικά και θα είναι διαθέσιμο στους καταναλωτές το πρώτο τέταρτο του 2016 (αν και θα χρειαστείτε έναν ισχυρό υπολογιστή για να λειτουργήσει σωστά). -Το HTC Vive headset έχει καθυστερήσει και αναμένεται αργότερα μέσα στο 2016, διότι η εταιρία που το κατασκευάζει (Vive) ανακάλυψε μία εντυπωσιακή νέα τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας, που θέλει να ενσωματώσει από την πρώτη έκδοση του headset. -Η Sony, τέλος, θα κυκλοφορήσει επίσης ένα VR headset που θα είναι συμβατό με το PlayStation 4 και το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει το πρώτο τέταρτο του νέου χρόνου. Παράλληλα, αναμένεται και η κυκλοφορία βελτιωμένου VR λογισμικού, που θα αναδείξει τις πραγματικές δυνατότητες των συσκευών εικονικής πραγματικότητας.
Οικονομικές οθόνες OLED
Το 2016 θα αποδειχθεί επίσης σημαντικό και για την τεχνολογία οθόνης OLED. Η μείωση στις τιμές των OLED τηλεοράσεων αναμένεται να τις φέρει πολύ πιο κοντά στις οικονομικές δυνατότητες του μέσου καταναλωτή, ο οποίος θα έχει πλέον την ευκαιρία να αποκτήσει την πιο προηγμένη τεχνολογία της αγοράς με κόστος παρόμοιο με εκείνο μιας καλής LCD τηλεόρασης. Ήδη, οι OLED έπεσαν κάτω από το φράγμα των $2.000, ενώ δεν αποκλείεται μέσα στο 2016 οι τιμές τους να πέσουν και κάτω από τα $1.000.
Υλικά για τρισδιάστατη εκτύπωση
Οι εξελίξεις στην τρισδιάστατη εκτύπωση επιτρέπουν ήδη την ευρεία χρήση μιας μεγάλη γκάμας πρώτων υλών, όπως είναι για παράδειγμα τα κράματα νικελίου, οι ίνες άνθρακα και γυαλιού, το αγώγιμο μελάνι, τα ηλεκτρονικά, φαρμακευτικά και βιολογικά υλικά κ.α. Αυτές οι καινοτομίες αυξάνουν το ενδιαφέρον των χρηστών για το 3D printing, την ίδια στιγμή που οι πρακτικές εφαρμογές έχουν επεκταθεί σε περισσότερους τομείς, συμπεριλαμβανομένων της αεροδιαστημικής, της ιατρικής, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ενέργειας και του στρατού. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει ακόμα πολλά να μας προσφέρει, ενώ μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένουμε εξελίξεις κυρίως όσον αφορά την ποικιλία των διαθέσιμων πρώτων υλών.
Τα αυτοκίνητα θα γίνονται όλο και πιο έξυπνα και με λιγότερους ρύπους
Το 2015 που μας πέρασε, ορισμένοι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο αποφάσισαν να επενδύσουν σε προχωρημένα ηλεκτρονικά, αυτοματοποιημένα συστήματα για το αυτοκίνητο, που θα καταστήσουν μελλοντικά ασφαλέστερες και πιο οικολογικές τις μεταφορές. Παρ’ ότι σίγουρα θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να δούμε “αυτοκινούμενα” αυτοκίνητα (που δε θα απαιτούν… οδηγό), υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτή η εποχή είναι πιο κοντά από ό,τι ίσως φανταζόμαστε. Τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, υπήρξαν αναφορές ότι η Google βρίσκεται σε συνεργασία με τη Ford για την κατασκευή αυτοκινούμενου οχήματος που θα βασίζεται στο λογισμικό της πρώτης εταιρίας και την υψηλή τεχνογνωσία κατασκευής οχημάτων της δεύτερης. Θα χρειαστούν παρ’ όλα αυτά αρκετά χρόνια για να γίνει το “ηλεκτρονικό” αυτοκίνητο πλήρως αυτοκινούμενο, αλλά οι κινήσεις που θα λάβουν χώρα μέσα στο 2016 προς αυτή την κατεύθυνση από τους εμπλεκόμενους του χώρου, είναι σίγουρα ένα πρώτο θετικό δείγμα γραφής.
Βελτιωμένη αρχιτεκτονική του Internet of Things
Η Cisco, μία από τις μεγαλύτερες – αν όχι η μεγαλύτερη – εταιρία δικτύωσης υπολογιστικών συστημάτων, προβλέπει ότι, ξεκινώντας από το 2016 και μέχρι το 2020, 50 δισεκατομμύρια συσκευές (συμπεριλαμβανομένων των smartphones αλλά και του οικιακού και εργασιακού εξοπλισμού), θα βρίσκονται online μέσα από ένα δίκτυο αισθητήρων. Παράλληλα, ο Gartner, ο μεγαλύτερος οργανισμός έρευνας τεχνολογίας στον κόσμο, υποστηρίζει ότι, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, 25 δισεκατομμύρια δικτυωμένες συσκευές θα είναι σε θέση να παράγουν δεδομένα και πληροφορίες όλων των ειδών. Ο τεράστιος αυτός όγκος δεδομένων δεν θα είναι φυσικά εύκολα διαχειρίσιμος, με αποτέλεσμα οι εταιρίες που θα έχουν αυτή τη δυνατότητα, να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό.
Εμφάνιση του πρωτοκόλλου ασύρματης σύνδεσης Li-Fi
Λογικά θα ακούσουμε πολλά περισσότερα για το Li-Fi, ένα πρωτόκολλο ασύρματης σύνδεσης με δυνατότητα μετάδοσης δεδομένων σε υπέρ-υψηλές ταχύτητες μέσω ειδικών ηλεκτρονικών διατάξεων φωτοεκπομπής (Visible Light Communication - VLC). Με τους επιστήμονες να επιτυγχάνουν ταχύτητες της τάξης των 224 gigabits το δευτερόλεπτο στο εργαστήριο τη χρονιά που μας πέρασε, το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή η τεχνολογία είναι ικανή να αλλάξει τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το Internet σήμερα. Πρόσφατα, μάλιστα, οι επιστήμονες “έβγαλαν” το Li-Fi από τα εργαστήρια για πρώτη φορά, δοκιμάζοντάς το σε πραγματικές συνθήκες σε γραφεία στο Ταλίν της Εσθονίας, αναφέροντας ότι πέτυχαν ταχύτητες διαμεταγωγής δεδομένων μέχρι και 1GB το δευτερόλεπτο – 100 φορές ταχύτερα δηλαδή από το μέσο όρο ταχύτητας των σημερινών Wi-Fi συνδέσεων.