Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία δίνει τα τελευταία χρόνια βάση στο λανσάρισμα μοντέλων τα οποία εκτός από βενζίνη καίνε και φυσικό αέριο.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Ο όμιλος Fiat, έχει ως βασική προτεραιότητα στη στρατηγική του εδώ και πολλά χρόνια, τη δημιουργία αυτοκινήτων με τη μικρότερη δυνατή επίδραση στο περιβάλλον και τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία στην κατανάλωση. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής εντάσσεται και η παραγωγή μιας ευρείας γκάμας μοντέλων διπλού καυσίμου, τα οποία εκτός από βενζίνη καίνε και φυσικό αέριο, ένα από τα πιο φιλικά για το περιβάλλον καύσιμα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την καύση φυσικού αερίου είναι χαμηλότερες σε σύγκριση και με τη βενζίνη, και με το ντίζελ, και με το υγραέριο, ενώ η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα οχήματα μειώνει τις εκπομπές και άλλων σημαντικών ρύπων όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx) και τα σωματίδια.
Τα μοντέλα διπλού καυσίμου Natural Power της Fiat είναι αρκετά διαδεδομένα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, έχοντας κερδίσει την αποδοχή του κοινού και έχοντας καθιερωθεί ως μία από τις πιο οικονομικές και οικολογικές λύσεις στην αυτοκίνηση παγκοσμίως. Έτσι, τα τελευταία 15 χρόνια η Fiat αποτελεί το μεγαλύτερο παραγωγό οχημάτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Από το 1997 έως το 2012 έχουν πουληθεί περισσότερα από 560.000 επαγγελματικά και επιβατικά αυτοκίνητα Fiat Natural Power.
Η ευρεία γκάμα μοντέλων της Fiat που εφοδιάζονται με σύστημα διπλού καυσίμου βενζίνης-φυσικού αερίου (Panda, Punto, 500L, Qubo, Doblo) μπορεί να εξυπηρετήσει ένα μεγάλο εύρος πελατών που, ανάλογα την περίπτωση, αναζητούν οικονομία, πρακτικότητα, λειτουργικότητα και σχεδίαση. Τεχνολογικά, το σύστημα bi-Fuel είναι από τα πιο εξελιγμένα και ασφαλή και βασίζεται στα παρακάτω στοιχεία:
•Περιλαμβάνει 2 δεξαμενές φυσικού αερίου καλά προστατευμένες και ασφαλείς σε περίπτωση πρόσκρουσης (στο Doblo, οι δεξαμενές είναι 3). •Η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται πάντα με βενζίνη, με αυτόματο πέρασμα στο φυσικό αέριο όταν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες (θερμοκρασία νερού κινητήρα, κατώτερο όριο στροφών κ.α). •Είναι απαραίτητο να υπάρχει πάντα βενζίνη μέσα στο ρεζερβουάρ (τουλάχιστον το ¼ της χωρητικότητας), για να μην επηρεαστεί αρνητικά η λειτουργία της αντλίας καυσίμου. •Προτείνεται η περιοδική κατανάλωση βενζίνης που περιέχεται μέσα στο ρεζερβουάρ, έτσι ώστε να γίνεται ανανέωση και να αποφεύγεται η παλαίωση του καυσίμου και η πιθανή φθορά. •Το πλήκτρο στον διακόπτη αλλαγής βενζίνης φυσικού αερίου, δίνει τη δυνατότητα επιλογής, ανάλογα με την επιθυμία του χρήστη, της λειτουργίας με βενζίνη ή με φυσικό αέριο.
Τα μοντέλα Natural Power έχουν τον ίδιο βασικό εξοπλισμό με αυτόν των αντίστοιχων εκδόσεων βενζίνης και ντίζελ με μοναδική εξαίρεση, λόγω της ύπαρξης των δεξαμενών του φυσικού αερίου, την έλλειψη ρεζέρβας και την αντικατάστασή της με κιτ επισκευής ελαστικού Fix & Go. Εκτός από την εξαιρετική οικονομία και τη μέγιστη αυτονομία που παρέχουν τα μοντέλα αυτά, σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι:
•Παράγονται στο εργοστάσιο κάτω από τις πιο αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας. •Δεν επεμβαίνει κάποιος τρίτος συνεργάτης ο οποίος θα εγκαταστήσει το σύστημα bi-fuel, ώστε να υπάρχει ο παραμικρός κίνδυνος παρέκκλισης από τη σωστή λειτουργία και τις τεχνικές προδιαγραφές. •Καλύπτονται από 2 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση που εγγυάται την αξιοπιστία τους.
Οικονομικά οφέλη
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των αυτοκινήτων της Fiat που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο είναι η μεγάλη οικονομία στη χρήση, ενώ ένα «παράπλευρο» όφελος από τη χρήση διπλού καυσίμου είναι και η αυξημένη αυτονομία που προσφέρουν. Σε ότι αφορά την οικονομία και λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα μέση τιμή αγοράς της βενζίνης (1,65 ευρώ/λίτρο) και του φυσικού αερίου κίνησης (0,972 ευρώ/κιλό), εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η εξοικονόμηση που παρατηρείται λόγω της χρήσης φυσικού αερίου (σε σχέση με τη χρήση βενζίνης) ξεπερνά το 60%.
Το όφελος της εξοικονόμησης καυσίμου γίνεται εάν ο οδηγός διανύει κατά μέσο όρο 15.000χλμ. το χρόνο.
Από τα μοντέλα Natural Power της Fiat, τα Panda και 500L διατίθενται με τον κινητήρα 0.9 Twinair, που προσφέρει ένα καλό συνδυασμό δύναμης και οικονομίας και αποδίδει 85 ίππους με βενζίνη και 80 ίππους με φυσικό αέριο. Το Punto διατίθεται με κινητήρα Fire 1.4 (77 ίπποι με βενζίνη, 70 ίπποι με φυσικό αέριο), ενώ ο ίδιος κινητήρας προσφέρεται και για το Qubo. Το Doblo προσφέρεται με τον ισχυρό 16βάλβιδο κινητήρα τούρμπο 1.4 Fire T-Jet, ένα πολύ καλό συνδυασμό φιλικότητας προς το περιβάλλον και χαμηλού κόστους χρήσης χωρίς θυσία των επιδόσεων, ο οποίος αποδίδει 120 ίππους με βενζίνη ή φυσικό αέριο.
Οι τιμές τους ξεκινούν αντίστοιχα από 14.040 ευρώ(13.740 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το Panda Pop και από 14.640 ευρώ (14.340 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το Panda Lounge, από 15.750 ευρώ(14.790 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το Punto, από 19.900 ευρώ(19.600 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το 500L, από 17.900 ευρώ(16.940 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το Qubo και από 22.450 ευρώ(21.490 ευρώ με απόσυρση με την ισχύουσα νομοθεσία) για το Doblo. Οι εκδόσεις αναμένεται να είναι διαθέσιμες για παραγγελία τον Ιανουάριο 2014.