Η νέα αγάπη μας είναι το αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο γιατί είναι αποδοτικό, αθόρυβο και το σημαντικότερα δεν εκπέμπει ρύπους στο επιβαρυμένο περιβάλλον.
Υποβάλαμε 9+1 ερωτήσεις για τα αμιγώς ηλεκτρικά Peugeot e-208 και e-2008, στον Μηχανολόγο ειδικευμένο στον κλάδο του αυτοκινήτου Γιώργο Κηλάδη, Τεχνικό Διευθυντή της Peugeot. Ο έμπειρος μηχανολόγος, συμμετέχει στις εκπαιδεύσεις ανωτάτου επιπέδου στο εξωτερικό που διοργανώνει η Peugeot για να ενημερωθούν οι Τεχνικοί Διευθυντές όλων των χωρών σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στα γαλλικά αυτοκίνητα και στην ηλεκτροκίνηση.
1. Πώς λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η λειτουργία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά βάσει είναι πολύ απλή. Υπάρχει η μπαταρία κίνησης όπου εκεί αποθηκεύεται η ενέργεια που το αυτοκίνητο «ξοδεύει» για την κίνησή του. Αυτή η ενέργεια τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος μέσω ενός κιβωτίου ταχυτήτων μίας σχέσης (και της όπισθεν) μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς. Η χωρητικότητα της μπαταρίας κίνησης καθορίζει και την αυτονομία του αυτοκινήτου. Η Peugeot εφοδιάζει τα αυτοκίνητά της e-208 & e-2008 με μπαταρία χωρητικότητας 50 kWh η οποία διασφαλίζει 340 χλμ. αυτονομία (κατά WLTP).
2. Οδηγείται διαφορετικά από το αντίστοιχο θερμικό;
Όχι. Οδηγείται ακριβώς όπως ένα θερμικό με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Κάποια από τα τεχνικά χαρακτηριστικά για το Peugeot e-208 είναι: ισχύ του κινητήρα 136 ιππων και επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ωρα 8.1΄΄, στοιχεία που του εξασφαλίζουν μοναδικές επιδόσεις και φυσικά προσφέρουν μεγάλη οδηγική απόλαυση. Όπως και στον θερμικό κινητήρα, ο τρόπος οδήγησης επηρεάζει την κατανάλωση όπως και την αυτονομία του. Για παράδειγμα αν η οδήγησή μας είναι sport (επιθετική) τότε και η κατανάλωση θα αυξηθεί και η αυτονομία θα περιοριστεί.
3. Έχει όριο ζωής το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Όχι δεν υπάρχει όριο ζωής. Θα έλεγα μάλιστα ότι το όριο ζωής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι σαφώς μεγαλύτερο από του αντίστοιχου θερμικού. Επιπρόσθετα η Peugeot προσφέρει εγγύηση για την μπαταρία κίνησης 8 χρόνια ή 160.000 χλμ. πράγμα που έμπρακτα δείχνει την αξιοπιστία και την μεγάλη διάρκεια ζωής των αυτοκινήτων αυτών.
4. Κάθε πότε χρειάζεται service το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η τακτική συντήρηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνεται κάθε 2 χρόνια ή 25000km σε αντίθεση με τα θερμικά που γίνεται τακτικότερα. Στα Peugeot e-208 & e-2008 αυτή η συντήρηση είναι 60% φθηνότερη από την αντίστοιχη των θερμικών αυτοκινήτων.
5. Χρειάζεται να πηγαίνω σε κάποιο «ειδικό» συνεργείο;
H Peugeot από πολύ νωρίς έχει εφαρμόσει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσής και πιστοποίησης σε όλο το δίκτυο των εξουσιοδοτημένων επισκευαστών της και όλα τα συνεργεία της πλέον είναι σε θέση να συντηρούν και να επισκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι τεχνικοί της είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι και τα συνεργεία άρτια εξοπλισμένα, με τα απαραίτητα ειδικά εργαλεία, ώστε να παρέχουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
6. Πόσο κοστίζει η φόρτιση της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Το κόστος φόρτισης της μπαταρίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκύπτει από την χωρητικότητά της, πολλαπλασιαζόμενη με την αξία της kWh η οποία σήμερα είναι 0,12 ευρώ/kWh (ενδεικτική τιμή ΔΕΗ). Δηλαδή στα οχήματα Peugeot e-208 & e-2008 που η μπαταρία έχει χωρητικότητα 50kWh το κόστος μιας πλήρους φόρτισης είναι 6 ευρώ.
Σημαντικό όμως είναι να δούμε και συγκριτικά την κατανάλωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σχέση με τα αντίστοιχα θερμικά (βενζίνης και πετρελαίου). Αν υποθέσουμε ότι θέλουμε να δούμε το κόστος για 1000 χλμ., που είναι η μέση μηνιαία απόσταση που διανύουμε, τότε σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο η μέση κατανάλωση είναι 16kWh/100 χλμ. που σημαίνει πως έχουμε μία κατανάλωση της τάξης των 19.2 ευρώ, σε ένα βενζινοκίνητο αντίστοιχο μοντέλο με μέση κατανάλωση 8 λίτρα/100 χλμ. (και τιμή αμόλυβδης 2.2 ευρώ), το κόστος είναι 176 εύρω, ενώ σε ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο με μέση κατανάλωση 6,5 λίτρα/100 χλμ. (και τιμή diesel κίνησης π.χ. 2 εύρω) είναι 130 εύρω.
7. Πού μπορώ να φορτίζω την μπαταρία;
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η διασφάλιση των αναγκαίων υποδομών, προκειμένου να κινούνται απρόσκοπτα τα ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχουν 500 δημόσια ελεύθερα σημεία φόρτισης σε ολόκληρη τη χώρα, στα οποία ο χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει πρόσβαση ολόκληρη τη μέρα και μπορεί να φορτίσει το όχημά του με χρέωση. Η Peugeot είναι η πρώτη εταιρία η οποία δημιούργησε το πρώτο πλήρως εξηλεκτρισμένο δίκτυο καλύπτοντας το σύνολο της ελληνικής επικράτειας με 55 σημεία σε όλη την Ελλάδα. Σε όλα τα σημεία του δικτύου της υπάρχει τουλάχιστον ένας φορτιστής διαθέσιμος, έτοιμος να εξυπηρετήσει τους πελάτες της εταιρίας μας.
8. Στο σπίτι μπορώ να φορτίζω την μπαταρία του αυτοκινήτου;
Και στο σπίτι είναι εφικτή η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κάνοντας χρήση της οικιακής πρίζας σούκο χωρίς κάποια πρόσθετη εγκατάσταση. Παρόλα αυτά η συγκεκριμένη λύση είναι αργή για αυτό η Peugeot προσφέρει σε κάθε πελάτη ηλεκτρικού αυτοκινήτου δωρεάν αυτοψία και τεχνικό έλεγχο προκειμένου να εγκαταστήσει τον κατάλληλο οικιακό φορτιστή (wallbox).
9. Μπορώ να φορτίσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο όταν βρέχει;
Ναι, μπορείτε να φορτίσετε το ηλεκτρικό αυτοκίνητό σας στη βροχή χωρίς να υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας ή βλάβης του αυτοκινήτου. Τόσο το αυτοκίνητο όσο και ο φορτιστής διαθέτουν πολλαπλά επίπεδα προστασίας για αυτές τις περιπτώσεις. Για παράδειγμα, το ρεύμα δεν τροφοδοτείται μέχρι το βύσμα φόρτισης να συνδεθεί με ασφάλεια στην πρίζα τόσο του αυτοκινήτου όσο και του φορτιστή.
10. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επικίνδυνα σε περίπτωση ατυχήματος;
Όχι, όπως όλα τα συμβατικά έτσι και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περνούν πολλαπλά crash tests προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών τους. Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι μπαταρίες είναι πλήρως εκ κατασκευής προστατευμένες και σε περίπτωση ατυχήματος διακόπτεται αυτόματα η τροφοδοσία ηλεκτρικού ρεύματος με πολλαπλά συστήματα ασφαλείας.